Skocz do zawartości


Zdjęcie

Zaplot Tylnego Koła


22 odpowiedzi w tym temacie

#21 mareksabik

mareksabik
  • Użytkownik
  • 315 postów

Napisano 02 sierpień 2018 - 10:10

Nie bardzo rozumiem jak to możliwe, że grubość szprychy po stronie nienapędowej nie wpłynie na sztywność koła? Na wytrzymałość rozumiem podane przez Ciebie zależności, ale na sztywność to chyba nie ma opcji żeby koło 2.0+2.0 nie było sztywniejsze od 2.0 +1.6

 

Też mi się wydaje to niemożliwe. Chyba @uzurpator miał na myśli wytrzymałość szprych i się na tym skupił i nieco źle wyraził. Bo też nie widzę sensu że 1.6 przy takim samym materiale, długości i wszystkich innych czynnikach niezmiennych będzie identycznie sztywna jak 2.0. 



#22 glomo

glomo
  • Użytkownik
  • 187 postów

Napisano 02 wrzesień 2018 - 14:59

Długości szprych nie dobiera się 'na oko'. Jest za to kalkulator DT oraz Sapima który je wyliczy.

 

Jeżeli nie masz aktualnie z kołem problemu, to bym problem zignorował. Jeżeli masz, to zasada jest taka, że na stronę bardziej naciągniętą daje się grubsze szprychy. Np 2,0mm na stronę kasety i 1.6mm na drugą - tutaj wytłumaczenie dlaczego: http://uzurpator.com...utem_w_tle.html .

 

I oczywiście zaplot na ileśtam krzyży. Standard przemysłowy mówi o trzech.

 

@uzurpator - bardzo fajny artykuł. Zastanawia mnie Twoje zdanie o zaplocie 2:1 w tylnym kole? Czy nie jest to też dość dobre rozwiązanie? W teorii przy piastach które mają proporcję odległości lewego kołnierza od centrum piasty dwa razy większą od odległości prawego kołnierza od centrum taśmy przy zaplocie 2:1 naciągi szprych powinny być niemalże identyczne po obu stronach? Czy trochę to za bardzo upraszczam? Jakie jest Twoje zdanie o 2:1?



#23 SPIKE

SPIKE

    Spike

  • Użytkownik
  • 4683 postów
  • SkądKraków

Napisano 02 wrzesień 2018 - 17:06

mareksabik . . . . .

prześlij do mnie to koło to zrobi się tak jak potrzeba, ewentualnie jest taka możliwość że otwory w obręczach są wywiercone nie w tym kierunku co powinny - nie są nachylone pod prawidłowym kątem i to bardzo osłabia naciąg szprych z lewej.

Ile byś nie naciągnął od napędowej strony to lewa będzie słabsza niż powinna być .

To częsty przypadek  w obręczach ze wschodu i za wiele z tym nie da się zrobić , ile by tutaj się "spece " wypowiadali, hehehehehehe

 

Standardowo koło tył zaplata się przy 24 otw na 2 x obie strony, w przypadku dobrze wykonanej obręczy  i dokładnym wykonaniu naciągu można się pokusić o zaplot od lewej na słonko, dobrze by było aby stożek nie był mniejszy niż ok 26-27 mm.

Przy niskich felgach raczej sugeruje wyłącznie zaplot na krzyże z obu strom, szprychy dodatkowo wzmacniają się na krzyżowaniu

 

Jeszcze inna sprawa, robiłem już poprawki po filozofach od montażu kół, właśnie z systemów słonko z lewej, goście zaplatali koła tak że niektóre szprychy od lewej wchodziły w otwory, które służyły dla szprych z prawej, po prostu  brak wiedzy na temat prawidłowego zaplatania kół, w przypadku karbonów, powoduje to pękanie felgi przy otworach - szprychy się wyginają.

 

Ot i tyle filozofi.


Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów  www.velotech.pl   

Serwis rowerowy - Kraków  tel: 666-316-604[email protected]

Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!!  w godz. - 12.oo - 19.oo




Dodaj odpowiedź