długi/średni/krótki/ wózek....
Started By
roolez
, 02 Feb 2008 11:36
43 replies to this topic
#2
Posted 02 February 2008 - 12:08
Bardzo ogólnie mówiąc długość wózka przerzutki jest zależna od wielkości kasety. Im większa ilość zębów w kasecie tym dłuższy łańcuch o tym samym dłuższy wózek, jak również zmianie korby z 2-rz na 3-rz Chodzi o to aby wózek układał się mniej więcej prostopadle(pionowo) do kasety, bez względu na przełożenie a tylna przerzutka była w stanie napiąć dłuższy łańcuch.
Pozdrawiam sireus.
Pozdrawiam sireus.
#3 Gosc_Klaudiusz_*
Posted 02 February 2008 - 17:35
Nie tyle od wielkosci kasety, co lacznej rozpietosci przelozen. Wozek musi byc na tyle dlugi aby na "mala" - "mala" napinal lancuch, i nie ulegl zerwaniu przy "duza" - "duza"
W swoim MTB mam kasete 11-34 i sredni wozek - przy 2 blatach smiga wzorowo
W swoim MTB mam kasete 11-34 i sredni wozek - przy 2 blatach smiga wzorowo
#7
Posted 20 August 2008 - 20:46
Długość wózka niema nic wspólnego z kasetą. Każda przerzutka ma napisane z jaką maksymalną zebatką w kasecie współpracuje, szosowe mają max 27 zębów. Długośc wózka dobiera się do rozpiętości przełożeń (różnica zębów zębatek z przodu plus różnica największej i najmniejszej zębatki kasty np. (50-34) + (25-12)=29 ). http://cycle.shimano...D=1219261263698 capacity to pojemność odnosząca się do długości wózka, a max sprocket jaki typ przerzutki pasuje do kasety (znaczy to, że dura ace nie pasuje do mtb i kasety 11-32). Czyli kaseta 11-25 i dwie tarcze z przodu - krótki wozek, trzy tarcze - średni.
#8
Posted 20 August 2008 - 20:53
Rafalspin:
http://img.photobuck.../impossible.jpg
Jak widac, da się :> szosową przerzutkę na mtb założyć. Trzeba tylko pilnować pojemności - typowy krótki wózek wybierze ~30 zębów różnicy, co daje kasetę 11-21 i praktycznie dowolną korbę szosową lub górską.
http://img.photobuck.../impossible.jpg
Jak widac, da się :> szosową przerzutkę na mtb założyć. Trzeba tylko pilnować pojemności - typowy krótki wózek wybierze ~30 zębów różnicy, co daje kasetę 11-21 i praktycznie dowolną korbę szosową lub górską.
#10
Posted 21 August 2008 - 08:43
co wy gadacie kupiłem rower z 105 z długim wózkiem
ale jak to wygląda w szosówce jak z koziej dupy trąba
mam 3 blaty z przodu
kasete 11-25 10 rzędową
zmieniłem na przerzutke z krótkim wózkiem bo to wyglada jak powinno
i powiem tak wszystkie przełożenia o dziwo chodzą bezproblemowo
z blatu 53 na 25 i daje rade chociaż tak nie jezdze ale sprawdzałem
i dziąła wszytsko
[ Dodano: 2008-08-21, 09:44 ]
moim zdaniem w kolarce długi wózek to profanacja
ale jak to wygląda w szosówce jak z koziej dupy trąba
mam 3 blaty z przodu
kasete 11-25 10 rzędową
zmieniłem na przerzutke z krótkim wózkiem bo to wyglada jak powinno
i powiem tak wszystkie przełożenia o dziwo chodzą bezproblemowo
z blatu 53 na 25 i daje rade chociaż tak nie jezdze ale sprawdzałem
i dziąła wszytsko
[ Dodano: 2008-08-21, 09:44 ]
moim zdaniem w kolarce długi wózek to profanacja
#12
Posted 21 August 2008 - 12:39
ale mnie szosa zawsze kojażyła sie z małą przerzutką
ale jak kupiłem 3 tyg temu szose i zobaczyłem ta przerzutke z długim wózkiem to mi sie odrazu odechciało na niej jezdzic ;P
wiec zmieniłem na krótki i jest pieknie
a mam 3 balty z przodu i kasete 11-25 z czego wynika ze powinien być długi wózek
ale u mnie dziąla wszystko pieknie z krótkim wózkiem
#13
Posted 21 August 2008 - 21:24
a mam 3 balty z przodu i kasete 11-25 z czego wynika ze powinien być długi wózek
ale u mnie dziąla wszystko pieknie z krótkim wózkiem
Ale największą tarczę korby pewnie masz 50. Dla korby 53/39 i kasety 11/25 krótki wózek może nie obsłużyć wszystkich przełożeń, chociaż nie jest konieczne żeby obsługiwał 53/25.
PS. Mnie bardziej nie pasuje do szosówki korba z trzeba tarczami niż przerzutka z długim wózkiem. Nie wiem czy będziesz miał okazję kiedykolwiek sensownie jeździć na najmniejszej tarczy z przodu.
#18
Posted 05 September 2008 - 15:21
Zastanawiam się nad zmianą kasety 11-25 na 12-27. Czy mógłby ktoś doradzić, czy taka zmiana ma sens jeżeli większość tras jest pokonywana po terenach z dosyć sporym nachyleniem. Rozumiem, że różnica dwóch ząbków jest odczuwalna pod górkę.
Jest jeszcze inna opcja 16-27, ale ta wydaje mi się nazbyt ograniczająca.
Na koniec chciałbym się jeszcze spytać, czy dla 11-25 i 12-27 będzie odpowiedni ten sam łańcuch? Czytałem gdzieś, że przy zmianie kasety powinno się zamontować nowy. Mam nadzieję, że to ma jakieś realne uwarunkowania.
Dzięki za pomoc
Pozdrawiam
Jest jeszcze inna opcja 16-27, ale ta wydaje mi się nazbyt ograniczająca.
Na koniec chciałbym się jeszcze spytać, czy dla 11-25 i 12-27 będzie odpowiedni ten sam łańcuch? Czytałem gdzieś, że przy zmianie kasety powinno się zamontować nowy. Mam nadzieję, że to ma jakieś realne uwarunkowania.
Dzięki za pomoc
Pozdrawiam
#20
Posted 06 September 2008 - 05:56
jzpq, jeśli brakuje Ci przełożenia, to oczywiście zmiana jest uzasadniona. 2 ząbki więcej, nawet "od góry", są wyraźnie odczuwalne.
Nowy łańcuch do nowej kasety zakłada się przede wszystkim wtedy, gdy:
- dotychczas używany jest za krótki i nie ma możliwości jego wydłużenia
lub
- łańcuch ma spory przebieg/jest naciągnięty.
Nowy łańcuch do nowej kasety zakłada się przede wszystkim wtedy, gdy:
- dotychczas używany jest za krótki i nie ma możliwości jego wydłużenia
lub
- łańcuch ma spory przebieg/jest naciągnięty.