Skocz do zawartości


Zdjęcie

Szybko I Tanio


31 odpowiedzi w tym temacie

#1 Szym

Szym
  • Użytkownik
  • 7 postów

Napisano 15 listopad 2019 - 15:39

Hej,

Jestem tu nowy, więc mówię cześć i pozdrawiam wszystkich i przechodzę do problemu.

 

Chciałbym kupić koła, które pozwolą mi rozwinąć i utrzymać jak najdłużej jak najwyższą prędkość, po płaskim i jednocześnie nie zrujnują mojego budżetu.

 

Mam karbonową, mocno race'ową szosę, na ciekawych kółkach aluminiowych Remerx Alcyon na piastach chosen (to chyba bitex), w których niedawno wymieniłem wszystkie łożyska. Koła są lekkie (podobno 1400 g) i kręcą się raczej ładnie (mają niewielką centrę i niewyczuwalne w czasie jazdy bicie). Chociaż są strasznie brzydkie.

 

Przez 90% czasu jeżdżę po płaskim. 10% wysokie góry. Osiągam prędkości, w których efekt aero może mieć znaczenie

 

Od jakiegoś czasu kusi mnie żeby zmienić koła, mając nadzieję, że przełoży się to na większe prędkości. Przeanalizowałem już chyba wszystkie możliwe opcje i ciągle się waham co wybrać i czy warto jest kupować cokolwiek. W efekcie brnę od jednego rozwiązania do drugiego, czytając różnych fachowców:

 

- firmowe aluminiaki na ceramice, bo większość efektu robi piasta i szybka opona:

https://banachbrothe...owe-aluminiaki/

 

- składane chińczyki (evanlite, dandy), na tanich piastach, bo liczy się karbon minimum 50, a tylko na takie mnie stać:

https://intheknowcyc...ro-bike-wheels/

 

- firmowy karbon, ale na tańszych podzespołach i niższym profilu 35-40, jako rozwiązanie pośrednie,

 

- koła alu-karbon, wiem że niemodne, ale jako drugie rozwiązanie pośrednie

 

Na razie tyle. Mam nadzieję, że ktoś mi coś poradzi. A więc, niech wygrają najlepsze, gotowi, strat ;)

 

 

 


  • cowall lubi to

#2 newjunior

newjunior
  • Użytkownik
  • 159 postów

Napisano 15 listopad 2019 - 16:09

Jestem przed podobnym dylematem, czy kola alu carbon 45 vision trimax mm czy karbonowe prime 50 z wiggle, różnica w cenie około 300 zł, karbonowe kola oczywiście droższe, jednak dostaje w cenie opony i dętki.



#3 Szym

Szym
  • Użytkownik
  • 7 postów

Napisano 15 listopad 2019 - 21:53

Co do tych prime z wigle to nie wiem czy widxiales slynne badania habibi-wypadly gdzies ponizej polowy
https://www.hambini..../power50kmh.png
niestety nie ma visionow ake intheknowcycling wymienia kola tej firmy jako najleosze kola aero ale w wersji full karbon. Wydaje sie jednak ze swiadczyc to moze o umiejetnosci zrobienia kol aero przez te firme.
Pewnie zdajesz sobie sprawe ze karbony beda wygodniejsze od aluminiowych obreczy bo lepiej amortyzuja nierownosci dzieki pracy wlokien. Mam nadzieje ze choc troche pomoglem
  • newjunior lubi to

#4 Kryjan

Kryjan
  • Użytkownik
  • 46 postów

Napisano 18 listopad 2019 - 10:19

Ze stożków carbon ja ze swojej strony mogę polecić koła VINCI, które ujeżdżam od ponad 2 lat: https://www.vinciwhe...y/kola-szosowe/. Przebieg około 17 tys km, z kołami nigdy żadnego problemu, niosą aż miło. Dobre i szybkie.


  • Szym lubi to

#5 Gosc_Nikt Ważny_*

Gosc_Nikt Ważny_*
  • Gość

Napisano 18 listopad 2019 - 13:11

Ze stożków carbon ja ze swojej strony mogę polecić koła VINCI.

 

To są polskie koła, czy jakieś azjatyckie?



#6 Kryjan

Kryjan
  • Użytkownik
  • 46 postów

Napisano 18 listopad 2019 - 13:18

Obręcze oczywiście jak w zasadzie wszystkie są produkowane w azji. Składają całość w PL. I jakościowo świetny produkt, a kilka różnych kół karbonowych miałem w ręku.



#7 Szym

Szym
  • Użytkownik
  • 7 postów

Napisano 19 listopad 2019 - 11:15

@Kryjan dziękuję za poradę

Cena tych Vinci 50 jest dokładnie taka sama jak Dandy Horse, nie wiadomo które lepsze, a Dandy ma przewagę bardziej odpowiedniej dla mnie lokalizacji i specjalnej prasy do składania kół. Vinci za to mają chyba lepszy zaplot (w słoneczko) i są tańsze w wersji na oponę

@Kryjan Nie wiesz może na jakich piastach są te Vinci, czyżby też Bitex. W jakiej masz wersji opona czy szytka?  

Edit: Dobra doczytałem i Vinci ma dwie wersje Rapid - dosyć słabo opisane i w cenie Dandy i bardzo fajnie wyglądające Tore w wersji na oponę już powyżej 4 tys. Kryjan które masz? 



#8 Kryjan

Kryjan
  • Użytkownik
  • 46 postów

Napisano 19 listopad 2019 - 11:45

Obecnie mam Rapid 50mm oponka. Piasty są markowane nazwą własna R-Proud, ale na pewno nie są to Bitexy.

 

Miałem okazję jeździć też na modelu Tore model z roku 2016, do czasu zderzenia z samochodem. Po tej kraksie koła wymagały wymiany i przesiadłem się na Rapidy (rocznik 2017). Od Tore trochę gorsze, chodź jak dla mnie odbiegają od nich tylko przy przyspieszeniach, ze względu na wyższą wagę. Przy przyspieszeniach Tore były po prostu nieziemskie, w tym aspekcie chyba najlepsze jakie miałem okazję dosiąść. Te rapidy co mam teraz bardzo dobrze trzymają prędkość i są bezobsługowe. Wygląd Tore powalał (obręcze chyba wizualnie w 2016 wyglądały tak samo). W przypadku Rapid jest skromniej, ale ładnie ;).


  • Szym lubi to

#9 dywyn

dywyn
  • Użytkownik
  • 703 postów

Napisano 19 listopad 2019 - 12:16

Mam bezpośrednie porównanie Dandy i Vinci (mówimy o modelach 2019 w wersjach najtańszych).

Dandy ma okrągłe szprychy, szerszą obręcz (oponka GPII 4000 25 mm wygląda jak ogromny balon 32 mm), powierzchnia hamująca jest znacznie mniej skuteczna niż w Vinci Rapid = dużo gorsze hamowanie (te same klocki SwissStop Black Prince, test na tych samych hamulcach BR R8000).

Koła Vinci mają aero szprychy i węższe obręcze, przez co opona 25c będzie miała rozmiar zbliżony do 25mm (co wcale nie jest zaletą).

A te lepsze utrzymywanie prędkości... litości :) I tak wszyscy wiedzą, że chodzi o wygląd i szacunek ludzi szosy. Żartuję ale jednocześnie zgadzam się z wpisem Banacha.


  • Prozor i Szym lubią to

#10 Technik

Technik
  • Użytkownik
  • 72 postów

Napisano 19 listopad 2019 - 12:39

Nigdy nie zrozumiem polityki firm wstawiających okrągłe szprychy do stożkowych kół aero...

Co do szerokości obręczy - Rapidy w vinci mają 27.5 mm szerokości więc jest to już i tak szeroka obręcz. I o ile zgodzę się, że generalnie szersze obręcze są zaletą, to jednak do czasu. Jak w szosę ktoś ładuje obręcze 30-32mm o wew. szerokości 21mm to przepraszam, ale opona 25c staje się tak nienaturalnie rozpłaszczona, że na prostych łapie asfalt bocznymi ściankami bieżnika, co z pewnością nie jest dobre dla toczenia.

Tak więc - to, że opona 25c na obręczy ma 25c tak jak pisze @dywyn to nie koniecznie jest zaletą, bo może i lepiej jakby miała 25.5-26c. Ale jak zaczyna mieć 28c, bo ktoś wrzucił ją na obręcz 21mm wewnętrznej szerokości (oczywiście, można, da się, nic się nie stanie) to zaletą to już być przestaje, bo jedziemy na części bieżnika odpowiedzialnej za przyczepność w łukach, a nie za toczenie. Inna sprawa, czy to w ogóle wejdzie w ramę potem ;)



#11 dywyn

dywyn
  • Użytkownik
  • 703 postów

Napisano 19 listopad 2019 - 13:08

Vinci mają szerokość wewnętrzną 16.25 mm (w wersji po oponkę) i 26.75 mm na zewnątrz.



#12 Technik

Technik
  • Użytkownik
  • 72 postów

Napisano 19 listopad 2019 - 13:32

Racja, nie wiem gdzie ja te 27.5 widziałem ;-).

 

Co nie zmienia faktu, że zdecydowanie bym wolał 26.75 zewnątrz (co jest ok szerokością) i 16.25mm wewnątrz (tu dla mnie ideałem byłoby jakieś 18mm) aniżeli 30 zewnątrz i 21mm wewnątrz (co dla opon węższych niż 28-30mm jest zdecydowanie przesadzone i z opony robi się parodia)



#13 Szym

Szym
  • Użytkownik
  • 7 postów

Napisano 19 listopad 2019 - 13:37

Wow dziękuję bardzo Kryjan i dywyn

Na stronie Vinci jest grafika, na której widnieje dla clincherów szerokość zewnętrzna 27,25, a wewnętrzna 16,5:

https://www.vinciwhe...nci-rapid-50mm/

 

Ja szerokość widzę tak: chyba hambini pisał, że bardzo ważne jest żeby szerokość zewnętrzna obręczy była szersza niż opona, bo wtedy lepiej rozchodzą się wiry powietrza powstałe podczas przemieszczania się koła, bardziej jakby oplatają koło niż zawijają się. I tak właśnie mają Vinci. Martwi jednak trochę, to mniej niż 17 szerokości wewnętrznej. Współczesny standard, to właśnie 17, czyżby Vinci miał przestarzałe obręcze starego typu w rapidach? Technologia idzie mocno na przód. Pytanie czy to 0,5 ma jakieś znaczenie. Co ciekawe w modelu Tore jest już 18 wewnątrz i 28 zewnętrz.

 

Super jakby ktoś wypowiedział się a propo porównania np. Vinci lub Dandy z najtańszymi karbonowymi kołami systemowymi, czyli Fulcrum Quattro Carbon:

https://wertykal.com...TRO-CARBON/5182

 

 

@dywyn Skoro zgadzasz się z Banachem, to uważasz, że najważniejsze są piasty czy mógłbyś odnieść się do porównania piasty w Dandy i Vinci, o Dandy jest kilka opinii, że piasta jest dosyć miękka ze względu na kołnierz i koło potrafi pracować na boki. A jak z oporami toczenia, trwałością


  • dywyn lubi to

#14 Technik

Technik
  • Użytkownik
  • 72 postów

Napisano 19 listopad 2019 - 13:52

 

Na stronie Vinci jest grafika, na której widnieje dla clincherów szerokość zewnętrzna 27,25, a wewnętrzna 16,5:

 

 

Racja, teraz sprawdziłem dokładnie i 26.75 jest dla stożka 38mm, a dla 50mm jest 27.25mm szerokości. Co do szerokości wewnętrznej nie obawiałbym się, że 16.5 to trochę za mało i że większość obręczy ma 17mm - 0.5mm nie ma tu większego znaczenia i na pewno nie świadczy o 'przestarzałym' typie obręczy. Mój ideał pod oponki 25mm byłoby 18 wewnątrz i 26-28 zewnątrz i od tych wymiarów chętniej bym szedł w kierunku węższych, aniżeli w szerszych. 


  • dywyn lubi to

#15 Dari

Dari
  • Użytkownik
  • 3143 postów

Napisano 19 listopad 2019 - 17:32

Mój ideał pod oponki 25mm byłoby 18 wewnątrz


Chyba powinieneś zrobić zapas bo jeszcze chwila i tak wąskie obręcze nie będą produkowane.

#16 Technik

Technik
  • Użytkownik
  • 72 postów

Napisano 20 listopad 2019 - 09:20

18mm to i tak szerokie obręcze jak na szosę i na pewno jeszcze długo będą produkowane. Jest sporo firm które nawet na przyszły rok mają węższe niż 18mm. A to, że część firm ciśnie na jeszcze szersze jest już spowodowane tylko jednym - coś trzeba zmieniać, żeby ludzie kupowali nowe modele i wymieniali stare.

Widziałeś oponę 25mm na obręczy 21mm? Dla mnie wygląda to dramatycznie słabo. Szeroka się robi na 28mm i na płaskim styka się bocznym bieżnikiem, który powinien łapać tylko w łukach bo jest odpowiedzialny za przyczepność => toczy się dużo gorzej. A w łukach istnieje ryzyko, że zamiast na bocznym bieżniku zaczniemy jechać na bocznej ściance, co jest fatalnym pomysłem ;-).

Trend jest oczywiście w górę, ale przyczyna dla mnie czysto marketingowa i raczej wiążę się ze skłonnością producentów w stronę endurace a nie rowerów stricte wyścigowych, gdzie prędkość jest priorytetem. Dlatego sądzę, że szersze obręcze niż 21mm do rowerów stricte wyścigowych nie będą powstawać, raczej tu będzie trzymał się trend 17-19mm. A do rowerów endurace coś w granicach 21mm, ale taki zestaw wymusza już oponę minimum 28mm, która staje się ponad 30mm realnie, więc do ścigania już przesada.

Wyobraża ktoś sobie zawodowca np. podczas TT na oponkach o szerokości ponad 30mm?



#17 Gosc_Nikt Ważny_*

Gosc_Nikt Ważny_*
  • Gość

Napisano 20 listopad 2019 - 10:26

Trudno mi powiedzieć, jak opona 25 mm wygląda na obręczy o wewnętrznej szerokości 21 mm, ale na 20 mm jeździ mi się świetnie. Dodam, że wcześniej używałem wyłącznie obręczy 15 i 17 mm, a do obręczy powyżej 18 mm, byłem nastawiony bardzo sceptycznie.



#18 Technik

Technik
  • Użytkownik
  • 72 postów

Napisano 20 listopad 2019 - 10:33

Ja miałem okazję jechać na 25mm na obręczy 21mm i dla mnie to było słabe doświadczenie. Wrażenia i obserwacje takie jaki pisałem powyżej. na 16mm było zdecydowanie lepiej a 18mm jest dla mnie ideałem. 20mm - wg. mnie absolutnie górna granica.

 

Oczywiście cały czas mówimy o oponach 25mm i nastawieniu na ściganie/prędkość jazdy stricte po asfalcie. Do roweru trochę wyprawowego/trochę endurace, coś do jeżdżenia po bardzo słabym asfalcie, na samotne treningi, na jazdy 'dla przygody i dystansu' brałby ca. 19-20mm wewnątrz i oponka 28mm na to, co dałoby niezwykle komfortowe ca. 30mm realnie.



#19 Szym

Szym
  • Użytkownik
  • 7 postów

Napisano 20 listopad 2019 - 11:49

Mocno zastanawiam się nad tymi kołami Vinci i przyszła mi pewna myśl może zostawić sobie te aluminiowe Remerx na jazdę przed i po sezonie i na wycieczki w góry i wietrzne dni, a w szczycie sezony, jak noga zrobiona i więcej szybkich akcentów, to przesiadać się na drugi zestaw bardzo wysokich stożków - 86mm! które są niewiele droższe niż 50:

https://www.vinciwhe...nci-rapid-86mm/

 

Trochę się jednak boję aż tak wysokich kół, ale może jako drugi zestaw. Na pewno najlepiej spełniałyby postawione przez mnie im zadanie w pierwszym poście: utrzymać jak najdłużej jak najwyższą prędkość, po płaskim.

Co myślicie?



#20 Technik

Technik
  • Użytkownik
  • 72 postów

Napisano 20 listopad 2019 - 12:19

Odradzałbym. W rowerze innym niż TT tak wysoki stożek nie ma sensu. Różnica względem 50mm jeśli chodzi o utrzymanie prędkości jest już niewielka, a wrażliwość na podmuchy wiatru - zdecydowanie większa. Może się okazać że co drugi szybki trening będziesz musiał robić jednak na kołach alu, bo te 86mm będą za wysokie. Do tego aspekt wizualny - 86mm w szosie wyglądają już trochę komicznie. Ja bez wahania brałby 50.


  • Szym lubi to



Dodaj odpowiedź