Skocz do zawartości


Zdjęcie

Niska Masa Rotująca Koła Nic Nie Daje :).


153 odpowiedzi w tym temacie

#1 uysy

uysy
  • Użytkownik
  • 107 postów

Napisano 13 lipiec 2020 - 11:38

Taka ciekawostka na dziś :), świat marketingowców i teoretyków legł w gruzach ;)


Różnice są rzędu 0,05s na odcinku drogi :). Rower ważący 8kg z kołami 1500g, pojedzie pod górę tak samo jak rower ważący 8kg z kołami 2000g. Podobnie na płaskim i z górki :). Idąc dalej, rower z cięższymi kołami będzie jechał lepiej (efekt koła zamachowego i rozpędzonej masy rotującej, znane są nawet przypadki dociążania kół /obręczy/ w przypadku jazdy po torze) :). O wiele więcej dadzą cięższe koła areo niż lżejsze koła ze słabym aero :).
 
Oczywiście mówimy o przypadku, gdzie masa roweru jest taka sama.
https://bit.ly/3gY8B2d


#2 Bzyk

Bzyk
  • Użytkownik
  • 2570 postów

Napisano 13 lipiec 2020 - 11:43

No tu bardziej przekłada się to na szybsze rozpędzanie się, niż na łatwiejsze utrzymanie prędkości. Przynajmniej ja tak to zawsze rozumiałem. 


  • Jaca911 i ortogonalny lubią to

#3 mareq

mareq
  • Użytkownik
  • 232 postów
  • SkądBielsko-Biała

Napisano 13 lipiec 2020 - 11:52

Jak się poruszasz w miarę jednostajnie to owszem. Jak nie jedziesz na torze albo w wyścigu z zamkniętym ruchem ulicznym to nie będzie do końca prawda. Znacząco wzrośnie ilość przyspieszeń i tu masa rotująca będzie miała wpływ. Typowy amator jeżdżący dla własnej satysfakcji raczej odczuje różnicę. Przy kilkukilometrowym podjeździe 6-8% wielu ludzi zaczyna "puchnąć" i zaczyna się przepychanie pedałów. Każde przepchnięcie to chwilowe rozpędzanie masy rotującej. Owszem, jak ktoś jest w stanie pojechać to płynnie z kadencją rzędu 80-90 to jemu ta masa nie zaszkodzi. Tak mi się wydaje "na czuja". W niedzielę zmieniłem opony na 200g lżejsze (w sumie ubyło 400g) i sporo pobiłem swój rekord średniej prędkości. Nie wiem na ile to zmiana masy a ile zmiana oporów toczenia...


  • astronom, Jaca911 i ortogonalny lubią to

#4 uysy

uysy
  • Użytkownik
  • 107 postów

Napisano 13 lipiec 2020 - 11:59

mareq, mówisz o 3 różnych rzeczach :)
- opory toczenia - opona

- masa rotująca - masa obręczy+opon
- masa - całkowita masa roweru
:).
Obejrzyjcie link do YT :)



#5 bonobo

bonobo
  • Użytkownik
  • 1983 postów
  • SkądWrocław

Napisano 13 lipiec 2020 - 13:33

Nie wiem jak to jest, ale zmieniłem trzy tygodnie temu kółka na takie o 350-400 gramów lżejsze i pykam wszędzie nowe PRy na przełęczach. Ale może to ja jestem mocniejszy, a koła nic nie mają do rzeczy, choć dziwne, że nagle taki progres. Chętnie oglądnę film, bo temat ciekawy. 


  • Robert74 i lukaszzsch lubią to

#6 uysy

uysy
  • Użytkownik
  • 107 postów

Napisano 13 lipiec 2020 - 14:24

Spadła Ci masa całkowita roweru :).



#7 mareq

mareq
  • Użytkownik
  • 232 postów
  • SkądBielsko-Biała

Napisano 13 lipiec 2020 - 14:36

Mi masa roweru + rowerzysty zmalała o 400g co jest spadkiem o niecałe 0,5%. To jest tyle co nic.



#8 Gosc_grzesiek32_*

Gosc_grzesiek32_*
  • Gość

Napisano 13 lipiec 2020 - 14:53

kiedyś robiłem sobie taki test i wyszło 3.5 km/h różnicy ale tam było jakieś 1 kg na masie rotacyjnej i 10 kg w rowerze :P

#9 heavy_puchatek

heavy_puchatek
  • Użytkownik
  • 502 postów
  • SkądWroclaw

Napisano 13 lipiec 2020 - 15:25

Na stromej ściance (ostatnie 4km Karkonoskiej, średnio 12% nachylenia) gdy porównałem (przed chwilą na Stravie) dwa przejazdy:

 

Przy ~2kg różnicy (ja + rower, 2kg to ok 3,5% różnicy w masie zestawu) i ~tej samej mocy (2W różnicy) wyszło 30sekund "opóźnienia" na 19 minut jazdy.

 

Im bardziej płasko tym różnica wyjdzie mniejsza. Czy to dużo czy mało kwestia uznaniowa. Jak już porównujemy ciekawostki :D

 

 



#10 uysy

uysy
  • Użytkownik
  • 107 postów

Napisano 14 lipiec 2020 - 07:53

Czyli udało wam się oszukać fizykę :). Elegancko ;).



#11 mambaout

mambaout
  • Użytkownik
  • 44 postów

Napisano 14 lipiec 2020 - 08:02

 

Taka ciekawostka na dziś :), świat marketingowców i teoretyków legł w gruzach ;)


Różnice są rzędu 0,05s na odcinku drogi :). Rower ważący 7kg z kołami 1500g, pojedzie pod górę tak samo jak rower ważący 7kg z kołami 2000g. Podobnie na płaskim i z górki :). Idąc dalej, rower z cięższymi kołami będzie jechał lepiej (efekt koła zamachowego i rozpędzonej masy rotującej, znane są nawet przypadki dociążania kół /obręczy/ w przypadku jazdy po torze) :). O wiele więcej dadzą cięższe koła areo niż lżejsze koła ze słabym aero :).
 
Oczywiście mówimy o przypadku, gdzie masa roweru jest taka sama.
https://bit.ly/3gY8B2d

 

 

"Trochę" trudniej złożyć rower 7kg z kołami 2kg:)



#12 uysy

uysy
  • Użytkownik
  • 107 postów

Napisano 14 lipiec 2020 - 08:11

To tylko przykład, mam wyedytować na 8kg albo 9kg? :)



#13 heavy_puchatek

heavy_puchatek
  • Użytkownik
  • 502 postów
  • SkądWroclaw

Napisano 14 lipiec 2020 - 08:30

Kilogram to kilogram, wszystko jedno.

 

Ale czemu zaraz oszukać fizyke? :D



#14 uzurpator

uzurpator
  • Użytkownik
  • 663 postów
  • SkądKatowice

Napisano 14 lipiec 2020 - 08:32

 

Taka ciekawostka na dziś :), świat marketingowców i teoretyków legł w gruzach ;)

 

 

Szok! Gdyby nie fakt, że to wiadomo conajmniej od dwóch dekad. Ale konsument będzie konsumować. Więc kupuj karbon, frajerze.
 



#15 bike83

bike83
  • Użytkownik
  • 31 postów

Napisano 14 lipiec 2020 - 12:35

Proszę Was. Wsiądźcie sobie na rower 9kg z kołami 3kg i 9kg z kołami 1.5kg i stożkami. Potrenujcie dynamiczne wyjścia z zakrętów, sprinty, rozpędzania. Skoczcie na jakiś wyścig, na którym będzie dużo skoków i zaciągów. A potem powiedzcie, czy aby na pewno 'lżejsze koła nic nie dają' ;)


  • Prozor, Robert74 i Bzyk lubią to

#16 uysy

uysy
  • Użytkownik
  • 107 postów

Napisano 14 lipiec 2020 - 12:38

Ale oglądałeś link do YT nie? :)
 



#17 bike83

bike83
  • Użytkownik
  • 31 postów

Napisano 14 lipiec 2020 - 12:55

Nie. Przeczytałem przytoczone tu podsumowanie i wnioski. Które są, mówiąc krótko, niepraktyczne i wprowadzające w błąd.



#18 mataman

mataman
  • Użytkownik
  • 394 postów

Napisano 15 lipiec 2020 - 13:43

Obejrzyj film, a nie przytaczasz porównania z tyłka.
  • bonobo lubi to

#19 1415chris

1415chris
  • Użytkownik
  • 4485 postów
  • SkądSurrey

Napisano 15 lipiec 2020 - 18:15

1. Bylbym ostrozny w wyciaganiu powaznych wnioskow w oparciu o kanal GCN.
2. Zadalbym sobie pytanie, kim jest gosc, ktory robil ten test i o jakich kolach jest tam mowa. Dodajac te dwa fakty moze zapalic sie juz czerwona lampka.
3. Mozna poczytac rozne, nawet pelne wzorow teksty, ktore mowia cos innego.

Ja nie jestem zwolennikiem zadnej ze stron ale pamietam, ze od poczatku mojej przygody z rowerem ludzie podkreslali znaczenie rotujacej masy. Ja jakos do tego nie przykladalem zbytnio uwagi, dla mnie liczyla sie ogolna waga, kol, lub calego roweru.
  • Prozor i kaloo lubią to

#20 mareq

mareq
  • Użytkownik
  • 232 postów
  • SkądBielsko-Biała

Napisano 15 lipiec 2020 - 18:28

Moim zdaniem to twierdzenie o masie rotującej tyczy się wyścigów. Amatorzy poruszający się w normalnym ruchu ulicznym muszą używać hamulców. Co nam z tego, że ciężkie koło magazynuje energię, skoro hamując zamieniamy ta energię kinetyczną w cieplną. Potem ruszając lub przyspieszając musimy dostarczyć deficyt energii wytraconej podczas hamowania.



Dodaj odpowiedź