Skocz do zawartości


Zaplatanie kol


422 odpowiedzi w tym temacie

#181 Gosc_Anonymous_*

Gosc_Anonymous_*
  • Gość

Napisano 04 czerwiec 2009 - 15:12

Mam pytanie odnośnie tego kalkulatora http://www.sapim.be/...?st=spokelength.

Skoro znam fabryczne ERD obręczy, np. 585 mm to bez bawienia w niedokładne pomiary mogę wpisać wartość D2=581 , a w F=2 (powiedzmy że ten kalkulator przemnoży przez dwa i doda do D i wyjdzie te 585). Nie wiem czy dobrze rozumuję :?:

#182 SPIKE

SPIKE

    Spike

  • Użytkownik
  • 4693 postów
  • SkądKraków

Napisano 04 czerwiec 2009 - 19:35

Ja zawsze mierzę wewnętrzna średnice , a jak podaje wymiary dokładne to dokładnie wszystko się zgadza

Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów  www.velotech.pl   

Serwis rowerowy - Kraków  tel: 666-316-604[email protected]

Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!!  w godz. - 12.oo - 19.oo


#183 korkus83

korkus83
  • Użytkownik
  • 121 postów
  • Skądmazowieckie

Napisano 19 czerwiec 2009 - 08:37

od razu wspomnę, że post dotyczy zaplotu koła do MTB. Wybaczcie mały OffT.

mam taką wątpliwość odnośnie zaplotu tylnego koła. Czy połączenie obręczy pod V-break i piasty pod tarcze będzie dobrym rozwiązaniem? Chodzi mi o sytuację, w której rezygnuję z hamulca tarczowego z tyłu na rzecz V-ek a w razie konieczności czy warunków zimowych montuję tarcze z powrotem. Obręcze pod v-ki są trochę cięższe, więc wnioskuję, że różnica w budowie to tylko ścieralna powierzchnia boczna. Eksperymentował ktoś w taki sposób?

#184 Malik

Malik
  • Administrator
  • 2523 postów
  • SkądZielona Góra

Napisano 19 czerwiec 2009 - 09:36

od razu wspomnę, że post dotyczy zaplotu koła do MTB. Wybaczcie mały OffT.

mam taką wątpliwość odnośnie zaplotu tylnego koła. Czy połączenie obręczy pod V-break i piasty pod tarcze będzie dobrym rozwiązaniem? Chodzi mi o sytuację, w której rezygnuję z hamulca tarczowego z tyłu na rzecz V-ek a w razie konieczności czy warunków zimowych montuję tarcze z powrotem. Obręcze pod v-ki są trochę cięższe, więc wnioskuję, że różnica w budowie to tylko ścieralna powierzchnia boczna. Eksperymentował ktoś w taki sposób?


Nie będziesz miał z tym żadnych problemów.
Jest to tylko kwestia wyglądu/wagi itp.

#185 Krystianek5

Krystianek5
  • Użytkownik
  • 14 postów
  • SkądKraśnik

Napisano 02 styczeń 2010 - 19:51

Witam. Niedawno byłem wycentrować tylne koło Campagnolo Vento a gośc mi mówi że mam zle zaplecione. Koła kupiłem razem z rowerem, widac że było wymienianych parę szprych. Ale czy ktoś przeplatał od nowa całe koło.
Podałem linki do zdjęć.

http://www.fotosik.p...7a8f2674f9.html

http://www.fotosik.p...2682c04859.html
na tym zdjęciu między dwoma szprychami jest odstęp 2-3mm

http://www.fotosik.p...74c1343b41.html

Czekam na waszą ocenę

#186 robo

robo

    ble ble

  • Użytkownik
  • 2600 postów
  • SkądKońskie

Napisano 02 styczeń 2010 - 20:34

Musisz siąść i spokojnie przeanalizować, jak są ułożone łebki szprych - np w kołnierzu od kasety (bo o te chyba chodzi) wszystkie łby szprych pochylonych do tyłu (ciągnące) powinny być wewnątrz piasty, a szprycha wychodzić od str. zewnętrznej kołnierza. Łby szprych pochylonych do przodu(atakujących)powinny być na zewnątrz kołnierza, a szprycha wychodzi od wewnątrznej strony. Oczywiście powinno sie to powtarzać na całym obwodzie - może w którymś miejscu, ktoś, kto wymieniał szprych sie pomylił. Potatrz na zdjęcia z tej: http://www.wertykal....&kid=41&pid=416 strony i porównaj ze swoim kołem. Popatrz na zbliżenie na piasty: http://www.campagnol...to_catid_10.jsp
Może gość z serwisu nigdy nie miał do czynienia z zaplotem G3 - to nie jest zaplot na tzw. krzyże, żeby szprychy były przeplatane ze sobą.

#187 Krystianek5

Krystianek5
  • Użytkownik
  • 14 postów
  • SkądKraśnik

Napisano 02 styczeń 2010 - 21:08

robo z Twoej wypowiedzi wynika że koło dobrze jest zaplecione. Tak jak na zdjęciach szprychy tak samo mam osadzone. Martwiły mnie te odstępy między szprychami.
Możliwe że facet nie miał do czynienia z zaplotem na G3. Ale koło pięknie wycentrował a miałem zaje... bicie góra/dół .

#188 robo

robo

    ble ble

  • Użytkownik
  • 2600 postów
  • SkądKońskie

Napisano 03 styczeń 2010 - 00:18

Myślę, że tak powinno być (nie mam tych kół - więc biorę to na zdrowy rozum). Jeśli szprychy ciągnące i atakujące są rozdzielone kołnierzem i się nie zaplatają, to między nimi powinna być odległość porównywalna z grubością kołnierza. Jeździłeś po wycentrowaniu ? - jak koło nie łapie centry, to wszystko jest OK.

"Wieczność jest bardzo nudna, szczególnie pod koniec" - Woody Allen


#189 SPIKE

SPIKE

    Spike

  • Użytkownik
  • 4693 postów
  • SkądKraków

Napisano 03 styczeń 2010 - 10:25

Koła masz zaplecione podobnie jak FULCRUMY.
To że sie nie krzyżują to tylko pomysł wykonawcy, aby nie naginać szprych jak jest ich mniej, mocniejszy naciag szprych.
Poza tym .
Normalnie powinno sie unikać plecenia z krzyżem szprych od siebie odsuniętych ( przy normalnych szprychach ) - w przypadku urwania nypla szprycha sobie lata, w przypadku " nagięcia " na krzyżu jeszcze ją trzyma tutaj

[ Dodano: 2010-01-21, 20:47 ]
Panowie spece, pytanie za 100 pkt.
Czy zdarzyło siewam że koła nie da sie naciągnąć pomimo dobrej piasty, dobrej obreczy i dobrych szprych, czyli wszystkie komponenty osobno są "normalne".
Sprawa wyglada tak że piasta ma wysokie kołnierze ok 65 mm i są równe lewy i prawy, obrecz mtb ma wyzszy profil - ZTR Alpine, tyle że otwory na szprychy są wiercone praktycznie w jednej lini pod niedużym katem s daną strone.

Problemem jest to iż jesli dobrze będzie naciągnięta stron lewa i prawa ( lewa pod tarcze ) równo ładnie to jest to za słabo, naciągajac mocniej zaczyna obrecz świrować w pionie, a strona prawa jest za miękka, .

Czy prawidłowo rozumuje iż kołnierze piasty i osiowość otworów nie za bardzo ze sobą współpracuje ?? - z jednej strony jest mocniej , z drugiej za słabo - kąt szprych za duży ?
Faktem jest iż koło mozna naciągnąć równo , ale uważam że za miękko .

Czy zdarzaja sie przypadki niekompatybilności typu piasta - obrecz ?? takze w szosie ??

Podobny przypadek miałem dawno temu na innej piaście i innej obręczy.

Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów  www.velotech.pl   

Serwis rowerowy - Kraków  tel: 666-316-604[email protected]

Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!!  w godz. - 12.oo - 19.oo


#190 pppp123

pppp123
  • Użytkownik
  • 4 postów
  • Skądlublin tarnow

Napisano 07 luty 2010 - 16:32

Witam
czy orientuje sie ktos gdzie znajde informacje na temat....czy producent piast miche primato z wysokim kolniezem zezwala na zaplot "sloneczko", czy nie daje takiego atestu czy tez pozwolenia albo uniewaznienia gwarancji wrazie zerwania kolniezy??

nigdzie nie moge znalesc konkretnych informacji :cry:

#191 Karbon

Karbon
  • Użytkownik
  • 1876 postów
  • SkądŁódź

Napisano 07 luty 2010 - 23:23

Pewnie, że można, z łebkami na zewnątrz.

#192 Bikemaster

Bikemaster
  • Użytkownik
  • 1048 postów
  • SkądWWL

Napisano 11 kwiecień 2010 - 22:41

Składam koła. Mam odnoście tego faktu pytanie.

Ok, dobrałem dł. szprych. Podczas składania i wkręcania nypli jak bardzo mam je wkręcić? Czym kierować się aby koło od razu podczas zaplatania wyszło w miarę równe?

W jaki sposób ustalić optymalną siłę naciągu szprych? Chodzi mi głównie o tylne koło bo mam zamiar zapleść je DS:3x cieniowane 1.8mm, NDS:2x cieniowane 1.5mm (No chyba że ktoś mnie odwiedzie od tego pomysłu. Ważę ~74-75max.)
Przód natomiast obie strony 2x i szprychy 2.0mm-1.5mm

Na oba koła nyple mosiądz. Chciałbym wiedzieć jak poprawnie dokręcić nyple już na poziomie składania koła oraz do jakiej wartości (tylko jak ustalić tą siłę :-? ) dokręcać nyple przy centrowaniu.

#193 SPIKE

SPIKE

    Spike

  • Użytkownik
  • 4693 postów
  • SkądKraków

Napisano 11 kwiecień 2010 - 23:20

A robiłeś już koła kiedyś ???

Jak chcesz ustalić wartość naciagu to potrzebny jest tensiometr, majstry robią najczęściej "na ręke ".
Reszte Karbon dopowie, bo ja uważam , że na 1 raz to się 2.0 robi.

Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów  www.velotech.pl   

Serwis rowerowy - Kraków  tel: 666-316-604[email protected]

Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!!  w godz. - 12.oo - 19.oo


#194 Bikemaster

Bikemaster
  • Użytkownik
  • 1048 postów
  • SkądWWL

Napisano 11 kwiecień 2010 - 23:27

A robiłeś już koła kiedyś ???


Tak. Ale chcę je robić poprawnie :-P

#195 Karbon

Karbon
  • Użytkownik
  • 1876 postów
  • SkądŁódź

Napisano 12 kwiecień 2010 - 18:40

ja uważam , że na 1 raz to się 2.0 robi

Ja również tak uważam. Albo kolega nie ponaciąga dobrze i będzie miał plastelinę, albo przeciagnie szprychy i je porozciąga...też będzie kiepsko.
Lepiej oddać koła do DOBREGO serwisu (a nie byle serwisu rowerowego).

#196 Gosc_kobrys_*

Gosc_kobrys_*
  • Gość

Napisano 12 kwiecień 2010 - 18:46

ja uważam , że na 1 raz to się 2.0 robi

Ja również tak uważam. Albo kolega nie ponaciąga dobrze i będzie miał plastelinę, albo przeciagnie szprychy i je porozciąga...też będzie kiepsko.
Lepiej oddać koła do DOBREGO serwisu (a nie byle serwisu rowerowego).


ale wtedy człowiek się nic nie nauczy...

#197 maciej1986

maciej1986
  • Użytkownik
  • 3267 postów
  • SkądPoznań

Napisano 12 kwiecień 2010 - 18:47

... tensiometr...


A co ma wilgotność gleby do naciągu szprych :?: 8-) Chodziło Ci pewnie o tensometr :lol:


#198 bobo100

bobo100
  • Użytkownik
  • 199 postów
  • SkądNowy Tomyśl

Napisano 12 kwiecień 2010 - 19:04

Tak sobie z ciekawości przeglądałem temat. Może za rok będę składał pierwsze koła ;-) I zaciekawiła mnie ta nazwa: tensometr. Co to właściwie jest i jak wygląda? Bo tu dowiedziałem si, że służy do naciągu szprych :-) W google jak szukam to wyskakują jakieś dziwne tematy, bo nie wiem jak to wygląda i do czego się odnieść.

#199 yaro1986

yaro1986
  • Użytkownik
  • 384 postów
  • SkądJózefów

Napisano 12 kwiecień 2010 - 19:07

Tensometr to przyrzad do mierzenia naprezen w cialach stalych. Wygladac moze roznie w zaleznosci od przeznaczenia.

#200 sewi

sewi
  • Użytkownik
  • 236 postów
  • SkądOpole

Napisano 12 kwiecień 2010 - 19:31

Tak sobie z ciekawości przeglądałem temat. Może za rok będę składał pierwsze koła ;-) I zaciekawiła mnie ta nazwa: tensometr. Co to właściwie jest i jak wygląda? Bo tu dowiedziałem si, że służy do naciągu szprych :-) W google jak szukam to wyskakują jakieś dziwne tematy, bo nie wiem jak to wygląda i do czego się odnieść.


http://www.parktool....at=16&item=TM-1

Jest to przyrząd do pomiaru napięcia szprych.



Dodaj odpowiedź