pisałem juz, proponuje zacząć od zwykłych obreczy i szprych 2.0 oraz zaplotu na 3 krzyże - przednie koło - to najprostsze co moze być, do tego kupujemy klucz do nypli pasujacy do nypli jakie mamy i wąski śrubowkret płaski do wkrecania nypli w obręcz od zewnątrz na początku.
Nie bedę opisywał co i jak bo każdy ma swoje tajemnice , ale ważna uwaga jest taka iż jeśli dociągamy szprychy to przed tym należy założyć opaske na obrecz - zapobiegnie to np wystrzałowi nypla jak byśmy przeciągneli faktycznie za mocno szprychy.
Jeśli używamy drogich komponentów to nie proponuje centrować samemu na początek - obręcz można też uszkodzić .
Ogólnie robota z kołami wymaga cierpliwosci i pewnych zasad bez których nie da sie zrobić porządnie.
wklejam ponownie link do poczytania książki na temat
http://www.velotech.pl/ w zakłądce " polecane ciekawostki "
Każdy krok jest ważny :
1 dobór długosci - jeśli robimy koło a ktoś ma takie same felgi i piasty - zapytajmy albo zmierzmy jaka długość szprych tam występuje - nie popełnimy błędu w doborze
2. dobry zaplot - sprawdzajmy po zapleceniu czy nie popełniono błędu przy crossowaniu
3. dociągamy nyple wszystkie równo - na początku do końca gwintu szprychy a potem co obrót, pół obrotu i tak coraz mniej wszystkie równomiernie
4. Odpuszczanie koła i odpuszcanie skrętu szprych - w trakcie krecenia nyplem - musimy co chwile odpuszczać szprychy bo inaczej koło nam sie odpuści podczas jazdy i będzie bujanie na wszystkie strony
5. początki - szprychy 2.0 ewentualnie 2/1.8 dt , nyple mosiąd, nyple alu wymagająwyjątkowej precyzji o specjlanego klucza - jeśli Twoje koło przeżyje stalowe nyple i Twoją robote to można odkrecić nyple wcześniejsze i zapodać alu
6. Njatańsze szprychy to ocynki - na nich mozemy sietyylko uczyć jak co robić , dobierać fizycznie długosci - nie polecam do budowania kół szosowych na dłuższe użytkowanie, najlepsze sąnierdzewki Drt, Sapim, Macxh , Cn Spoke zależnie od wagi i przeznaczenia
7. Przy superlekkich komponentach - obrecze ponizej 400 g szprychy 2/1.5,6, nyple alu itd wymagany jesdt Tensometr w jakiejkolwiek postaci, najtańszy to kosz ok 280 zł ale jeśli chgemy dobrze zbudować koła i sie nimi cieszyć to sie porzydaje do kontroli przede wszystkim aby nie przeciągnać szprych.
Różnica w naciągu miedzy 110 a 90 kgf jest nawet jako pół obrotu nypla a to sporo.
8. Po zakupie komponentów dokłądnie sprawdzamy długości wszystkich szprych ze sobą i na linijce, zdarza sie że niektóre mogą mieć dłuższy gwint co powoduje nierównomierny naciąg wstępny, jeśli jest za duża różnica - zaznaczamy szpryche np pisakiem albo wymieniamy.
9. po zapleceniu koła gwint szprychy nie może być widoczny wewnątrz koła, a zasadzie od jego brzegu nypel powinien być wkręcony 2-3 pełne obroty.
10. Długości nypli - jeśli okaże sie że kupiliśmy za krótkie szprychy o ok 1-3 mm możemy sie poratować zmianą nypli z 12 mm na 14 mm, w krańcowych przypadkach 16 mm, w zasadzie powinno sie unikać za długich nypli z powodu takiego iż patrząc na przekrój nypla ze szprychą i brzegu obreczy szprycha powinna być powyżej płaszczyzny dolnej obręczy
11. przednie koła zazwyczaj robi sie na jednej długosci szprych - kiedy piasty majatej samej średnicy kołnierze
Tylne piasty - kołnierze tej samej średnicy - szprychy od strony napędu są o 2 mm krótsze nizod lewej, .
W przypadku różnych wielkości - trzeba wydedukowac jakie będą różnice i sprawdzić przy pomocy kalkulatora.
12. krzyżowanie - najprostsze to 3 x , można pleść na słonko z przodu jesli piasta jest do tego przystosowana, mozna teżodstawiać różne kombinacje krzyżowań, ważne jest to aby szprychy było dobrze dociągnięte wszystkie równo.
Jeśli po zapleceniu i centrowaniu okaże sie ze coś jest nie tak - sprawdzamy aż do skutku co jest nie tak, nie jeździmy na kołach gdzie jakieś szprychy są niedociągnięte !!! albo któraśjest lużna a reszta napięta.
To tak mi z głowy pare porad wyleciało......
h/k zaplot na słonko jest trudnym zaplotem , a w zasadzie naciąganiem - jeśli mamy 16 szsprych i lekką obrecz to zapomnij o byle jakiej robocie to jest gorsze niż przy 3 x normalnie, bo szprychy muszą być mocno naciągnięte równomiernie bardzo - to nam gwarantuje dobre koło.