Skocz do zawartości


Zaplatanie kol


422 odpowiedzi w tym temacie

#141 Karbon

Karbon
  • Użytkownik
  • 1876 postów
  • SkądŁódź

Napisano 08 maj 2009 - 21:27

Dyki, co do nypli i ich zastosowania sie nie zgodze, w większości firmowych kół takie są i tyle, Shimano, Mavic, górskie, szosowe i wiele innych.

O czym Ty piszesz? Mafik ma wielkie nyple "gwiazdkowe", Sh ma też znacznie grubsze niż standardowe 3,2 mm. Prawie wszyscy producenci w seryjnych kołach daje mosiężne nyple na DS. Aluminiowy nyple tylko wtedy jeśli łebki nypli są heksagonalne 5,0 lub 5,5 mm, albo zwykłe ale odwrócone o 180* (oparte w obręczy płaską częścią łebka).

#142 SPIKE

SPIKE

    Spike

  • Użytkownik
  • 4693 postów
  • SkądKraków

Napisano 09 maj 2009 - 16:13

Ja pisze .
Pisałem o nyplach alu do których zaliczają się zwykłe a także te specjalne grubsze, , montowane standardowo i odwrotnie w kole., to może jeszcze mam wyszczególnić poszczególne modele, z rocznikami. FIN.

Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów  www.velotech.pl   

Serwis rowerowy - Kraków  tel: 666-316-604[email protected]

Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!!  w godz. - 12.oo - 19.oo


#143 Karbon

Karbon
  • Użytkownik
  • 1876 postów
  • SkądŁódź

Napisano 09 maj 2009 - 16:25

Jeśli nyple są takie wielkie jak Mafika i Sh lub mają hexagonalne łebki to nie stanowią przeciwskazań dla dużej siły naciągu. Jesli są jednak klasyczne 3,2 mm i trzeba je mocno obracać to łatwo je można zniszczyć. Na stronę kasety się po prostu nie nadają ponieważ nie da się dobrze naciągnąć szprych na nich. To by było na tyle w temacie nypli.

#144 Marco665

Marco665
  • Użytkownik
  • 178 postów
  • SkądWarszawa / Koszalin

Napisano 19 maj 2009 - 20:10

Witajcie!

To mój pierwszy post na tym forum więc najpierw pozwolę sobie przywitać Was!
Mam na imię Marek, mieszkam obecnie w Warszawie, gdzie pracuję i próbuję studiować ;-)
Na rowerze jeżdżę rekreacyjnie, zawsze było to mtb, ale dwa lata temu zapragnąłem spróbować swoich sił na szosie i tak stałem się szczęśliwym posiadaczem leciwego Raleigha, w którym się zakochałem i powoli remontuję :-)

A teraz do rzeczy - dziś pękła mi podczas powrotu z pracy szytka (Gommitalia, która zdychała od poprzedniego sezonu, rower kupiłem razem z nią - wytrzymałe to dziadostwo), co przypieczętowało decyzję o odświeżeniu przedniego koła. Trochę poczytałem, m.in ten wątek i chciałbym Was zapytać o opinię. A mianowicie - mam obręcz Mavic Monthlery Pro, piastę Normandy Luxe Competition, chcę wymienić przy okazji szprychy na takie (ACI Alpina 2.0/1.7/2.0 - dla tych, którym nie chce się klikać ;-) ).
Pytanie nr 1 - ważę 80kg, jeżdżę po mieście głównie (dojazdy do pracy) i w weekend poza miastem - czy te szprychy wytrzymają?
Pytanie nr 2 - czy zaplot na słoneczko z łebkami do środka (szprychami na zewnątrz) nie uszkodzi kołnierza piasty przy jeździe po miejskich dziurach?

Za odpowiedzi z góry dziękuję i pozdrawiam.

#145 kr1zje

kr1zje
  • Użytkownik
  • 1165 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 19 maj 2009 - 20:13

Przy twojej masie postawiłbym na sapim race, cieniowane szprychy to nie najlepszy pomysł przy więcej niż 75kg.

#146 Marco665

Marco665
  • Użytkownik
  • 178 postów
  • SkądWarszawa / Koszalin

Napisano 19 maj 2009 - 20:19

Przy twojej masie postawiłbym na sapim race, cieniowane szprychy to nie najlepszy pomysł przy więcej niż 75kg.


Wygooglowałem sobie te szprychy, one też są cieniowane, chyba, że coś mi się pokiełbasiło.
Ale jednym słowem bezpieczniej będzie założyć szprychy o stałej średnicy?

#147 dyki

dyki
  • Użytkownik
  • 323 postów
  • SkądTwickenhamus

Napisano 19 maj 2009 - 20:20

Marco665, Witaj na forum! Te szprychy nie sa wcale az takie zle. Bardzo dobrze sie ukladaja w kolnierzu. Tego Mafika nie zaplataj na sloneczko. Szkoda obreczy ;-) Osobscie jakbym mial taka obrecz, to bym ja zaplotl klasycznie na 3X.


kr1zje, przeciez Race tez sa cieniowane :-P

#148 Marco665

Marco665
  • Użytkownik
  • 178 postów
  • SkądWarszawa / Koszalin

Napisano 19 maj 2009 - 20:23

Tego Mafika nie zaplataj na sloneczko w szczegolnosci na tych szprychach. Szkoda obreczy ;-) Osobscie jakbym mial taka obrecz, to bym ja zaplotl na 3X.


3x/2x zaplanowałem, zresztą po lekturze tego tematu :-), na tył. A dlaczego nie słoneczko na tych obręczach?

#149 dyki

dyki
  • Użytkownik
  • 323 postów
  • SkądTwickenhamus

Napisano 19 maj 2009 - 20:30

A dlaczego nie słoneczko na tych obręczach?


Po pierwsze to obrecz klasyczna ;-) Wagowo oscylowala w okolicach 390g. Przy radialu naciag szprych musialby byc wiekszy, przez to kolo stanie sie o wiele mniej komfortowe. To jest model ze starych dobrych Mafikow, ale nie lubily one mocnych naciagow. Nauczylem sie na wlasnych bledach, wazac 58-60kg radial na klaczycznej obreczy to nie jest rozwiazanie idealne ;-)

#150 kr1zje

kr1zje
  • Użytkownik
  • 1165 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 19 maj 2009 - 21:23

Pokićkało mi się, miałem na myśli leader'y :mrgreen:

#151 Karbon

Karbon
  • Użytkownik
  • 1876 postów
  • SkądŁódź

Napisano 19 maj 2009 - 21:32

Niskoprofilowych obręczy nie plecie się radialnie. Takie obręcze łatwiej odkształcają się na boki na skutek siły z jaką szprychy na nią działają. Przy ekstremalnie lekkich obręczach układają się one z zygzak między szprychami - każda szprycha lekko odkształca obręcz na swoją stronę.
Najlepszy do niskich szytkowych jest 3x lub ewentualnie 2x - zredukowana jest siła naciągu szprych. Jak na miasto to daj 3x wszędzie to koła będą fajnie tłumiły wibracje - dzięki komfortowej obręczy i zaplotowi 3x). I do tego będzie odporniejsze na rozcentrowywanie się od innych zaplotów.

#152 Marco665

Marco665
  • Użytkownik
  • 178 postów
  • SkądWarszawa / Koszalin

Napisano 19 maj 2009 - 21:42

hmmm, czyli po prostu zostanę przy tym co jest i tylko zmienię szytkę i wycentruję koło bo leciutkie bicie góra-dół ma, na razie stare szprychy dają jeszcze radę. Pytanie pomocnicze jeszcze mam - czy wiecie gdzie można dostać w Warszawie Continentala Giro w starej cenie (około 75-78PLN)?

#153 Damiano

Damiano
  • Użytkownik
  • 321 postów
  • SkądDąbrowa Górnicza

Napisano 20 maj 2009 - 08:43

Witam.

Wczoraj podczas mycia roweru zauważyłem, że na tylnej obręczy mam 3 pęknięcia:/ Są w okolicach szprych i mają tak po 15mm długości każde, wzdłuż obręczy. Obręcz to Rigida Nova. Ma około 8tys km.
Poczytałem o obręczach i zastanawiam się nad Alexrims DA 22 lub 28 oraz Macic CXP 22 lub 23. Piasta jest na 36 szprych. Ja mam 85kg, jeżdzę amatorsko i jak przejadę w tym roku 5tys to będę szczęsliwy.
Mozecie doradzić którą z nich wybrać lub zaproponować inną? Sam skłaniam się za DA 22 bo najtańsza, ale jesli lepszę będą te droższe to lepiej dopłacić. Nie zwracam zbytniej uwagi na ciężar, chciałbym żeby były w miarę sztywne i mocne.
A co ze szprychami i nyplami? Muszę kupować nowe? Czy zaplot może być standardowy?

Pozdrawiam

#154 Gosc_tozik_*

Gosc_tozik_*
  • Gość

Napisano 20 maj 2009 - 09:15

No to mamy kolejną fatalną opinię o Rigidzie na forum. Wymienione przez ciebie Alexy to generalnie dobre obręcze ale jeśli szukasz czegoś naprawdę solidnego to poszukałbym wśród obręczy oczkowanych - najlepiej podwójnie: np. MAVIC Open Sport lub Open Pro jeśli chcesz wydać więcej kasy, również obręcze MACH1 mają opinię solidnych i są dostępne wiadomo gdzie. Teoretycznie jeśli szprychy są w dobrym stanie możesz je zachować pod warunkiem, że nowa obręcz będzie miała:
- tę samą ilość otworów
- zbliżony wymiar ERD czyli średnicę osadzenia nypli.
Patrząc na profil tej Rigidy to wspomniane Alexy raczej nie spełnią drugiego warunku, natomiast niskoprofilowa oczkowana obręcz prędzej. Nyple kupiłbym nowe bo to grosze kosztuje a na pewno po demontażu część starych nypli będzie objechana i będzie trudno zaplatać na nowo.

#155 leslaw

leslaw
  • Użytkownik
  • 239 postów
  • Skądłódzkie

Napisano 20 maj 2009 - 09:35

W ogóle pękanie wzdłuż to cecha niskoprofilowych obręczy. U mnie tak zakończyła żywot DH19.

#156 yaro1986

yaro1986
  • Użytkownik
  • 384 postów
  • SkądJózefów

Napisano 20 maj 2009 - 10:03

Ja o mavic open sport slyszalem raczej malo pochlebne opinie, ze sa malo wytrzymale, stosunkowo szybko sie centruja i ze tez pojawiaja sie pekniecia.

#157 dyki

dyki
  • Użytkownik
  • 323 postów
  • SkądTwickenhamus

Napisano 20 maj 2009 - 10:18

Jak moja master tabelka obreczy sie nie myli, to praktycznie ERD DA22 (600mm) i Rigidy Novy (600.8mm = ERD + 3mm na nyple) jest takie same. Moze ktos potwierdzic? Pamietacie przeciez przygody z pierwszymi DT R1.1? :lol:

#158 Damiano

Damiano
  • Użytkownik
  • 321 postów
  • SkądDąbrowa Górnicza

Napisano 20 maj 2009 - 10:29

Tozik - max to mógłbym dać do 130pln za obręcz. Zakładam że stare szprychy będą dalej do użycia bo jak nie to znów kilkadziesiąt pln na nowe:/

Nie siedzę zbytnio w temacie sprzętu, a kół to w ogóle, ale troche dziwne dla mnie jest że przy wadze 85kg trzeba szukać lepszych i droższych obręczy. A jak ktoś jest wielkim chłopem i waży ze 100kg to pójdzie z torbami? :)

#159 Gosc_tozik_*

Gosc_tozik_*
  • Gość

Napisano 20 maj 2009 - 11:28

Stawiam, że to R. Nova jest taka gówniana - na samym tym forum było kilka narzekań że się sypie. Emer jeździ na R. Chrina i sobie chwali - ale może to faktycznie lepszy model.
Jeśli ze względu na piastę zostajesz przy 36 szprychach to koło musi być mocne po prostu. Widziałem kolarzy ważących 90+ i chwalących sobie DA22 ale ja bym jednak szukał obręczy oczkowanej. Z pasowaniem szprych powinno się udać bo generalnie wszystkie obręcze o profilu 20-25mm mają ERD w okolicach 600mm a przy 3 krzyżach +/- kilka mm na ERD nie powinno mieć dużego wpływu na długość szprych.

#160 Artuus

Artuus
  • Użytkownik
  • 35 postów
  • SkądTarnów

Napisano 20 maj 2009 - 11:54

waga moja ok 110 kg a kolka mam takie:
Piasta przód Novatec, Obręcz przód Alexrims AT450, Szprychy przód Sapim Race (288 mm), Nyple przód, tył Sapim Polyax mosiężne, Piasta tył Shimano 105, Obręcz tył Alexrims DA28, Szprychy tył Sapim Race (NDS: 276/DS.: 281)
byly skladane specjalnie do mojej wagi polecil mi je i wykonal Karbon
nie wydalem na nie fortuny a sprawuja sie swietnie zarowno pod moim ciezarem jak i na naszych drogach (jezdze od poczatku kwietnia praktycznie codziennie zero bicia i innych problemow)
caly rower mozna zobaczyc w topicu Nasze rowerki strona bodaj 83 jak kogos interesuje



Dodaj odpowiedź