Jump to content


Photo

Kasety - wonlobiegi - bębenki - łańcuchy - koronki


347 replies to this topic

#181 Gosc_milosz216_*

Gosc_milosz216_*
  • Gość

Posted 27 May 2013 - 19:08

Jeżeli się na tym za bardzo nie znasz to lepiej oddać do tego pana, ale jeżeli już coś robiłeś przy rowerach, to raczej powinieneś sobie poradzić :)
  • YamaY likes this

#182 Xorlarrin

Xorlarrin
  • Użytkownik
  • 286 posts
  • SkądWarszawa

Posted 27 May 2013 - 21:25

Albo poczytaj, pooglądaj filmiki z serwisowania (sporo jest tego na necie).
Ja po zakupie pierwszego rowerku to co mogłem robiłem sam. Do serwisu biore rower tylko gdy nie mam potrzebnych narzędzi.

#183 Tom'ek

Tom'ek
  • Użytkownik
  • 377 posts
  • SkądWieszowa

Posted 14 June 2013 - 15:13

Dorzucam kolejny kamyczek do ogródka zwanego "ma działać a dlaczego nie działa".
A było to tak:
Sezon zacząłem (kwiecień) od wymiany łańcucha na KMC X10SL. Od początku zmiana biegów nie była taka jak powinna (kaseta DA). Myślę, może kwestia dopasowania?
Ale sęk w tym, że na początku po regulacji łańcuch szedł ładnie ale z czasem na skrajnych przeskakiwał.
To może przerzutka/linka/pancerz/hak?
Wszystko wyczyściłem, naoliwiłem itd - bez zmian.
Może klamkomanetki (Force), już po dwóch sezonach by się wyrobiły? Niech SRAM nie robi sobie jaj.
Cały maj jeździłem pogodzony z losem - piętnaście razy regulując przerzutkę.

I stał się cud - opatrzność zlitowała się nade mną:
Pękła szprycha w tylnym kole, przełożyłem moje stare RS80 i co? Napęd chodzi jak marzenie.
Łapie za bębenek uszkodzonego koła i wyczuwam luz, poza tym od zawsze co kilkadziesiąt km bębenek przeskakiwał (charakterystyczny głośny metaliczny trzask) ale lekceważyłem to, bo takie zjawisko występuje na wszystkich zestawach kół shimano jakie mam od RS10 do WH7850 (również od nowości), chociaż na omawianej piaście pod koniec działo się to już coraz częściej.
Rozebrałem go i prezentuje się tak:

Dołączona grafika Dołączona grafika

Podsumowując: zajrzałem do niego dobre pół roku za późno.
Cóż, głupota połączona z niewiedzą przynosi bolesne konsekwencje.

#184 manczkin

manczkin
  • Użytkownik
  • 69 posts
  • SkądKraków

Posted 14 June 2013 - 20:12

Nie zabardzo widzę na tych zdjęciach co się stało.
Może jakbyś ten smar wyczyścił i nasmarował na nowo to by banglało?

#185 Tom'ek

Tom'ek
  • Użytkownik
  • 377 posts
  • SkądWieszowa

Posted 14 June 2013 - 21:52

Przede wszystkim widać zasyfione zapadki, dlatego bębenek strzelał po rozpoczęciu kręcenia korbą po okresie jazdy na luzie np z górki.
Powinienem to wyczyścić 5 tyś km temu a nie bagatelizować sprawe.
Wziąłem się za serwis tego bębenka i już wiem dlaczego na jesieni w serwisie rowerowym, gościu olał jego smarowanie twierdząc "jeszcze pojeździ".
Kuźwa 70 kulek łożyska trzeba umieścić na dwóch bieżniach, komu by się chciało to robić :-P (japońcy wiedzą jak ludziom znaleźć zajęcie)

Druga sprawa, to czego nie widać na fotkach, czyli luźny bębenek. Generalnie bieżnie są już z lekka wyrobiene, więc pojawił luz. Kasuje się go podkładkami pod bieżnią od strony zewnętrznej. U mnie jest tylko jedna 1mm (może tą cieńszą już ktoś zdemontował), jej usunięcie spowodowało że bęben kręci się z dużym oporem, czyli trzeba zastąpić ją cieńszą podkładką. Ale nie mam takiej.

Wymyśliłem, że użyje uszczelki pod zawór np kranu takiej jak >>ta<<

Też ma 1mm grubości ale jest podatna na ugięcie więc luz udało się skasować.
Zobaczymy czy w praktyce zda to egzamin.

#186 h/k

h/k
  • Użytkownik
  • 1,388 posts
  • SkądRumia

Posted 15 June 2013 - 06:55

Ja bym to nazwał głupotą, od strony producenta... Niestety Shimano z tymi bębenkami od zawsze leci w bambuko. Co lekkie zalepienie to strzelają okropnie. Bardzo słabe sprężyny tam są, na domiar złego teoretycznie wg. nich nie powinny być rozbierane, ale w praktyce oczywiście są, acz z przeszkodami jak np. ten nieszczęsny kapsel... Jedynie Dura-Ace ma to dobrze rozwiązane - bodajże na jednym imbusie i już.

Kuźwa 70 kulek łożyska trzeba umieścić na dwóch bieżniach, komu by się chciało to robić :-P (japońcy wiedzą jak ludziom znaleźć zajęcie)

To żaden problem. Odpowiednio czyste stanowisko, trochę wprawy. Ostatnio jakoś mi serwis bębenka o dziwo zajął 40 minut.

Uszczelka pod kran to kiepskie rozwiązanie. Jak już to kupić ze szrotu sam bębenek shimanowski i wydłubać najcieńszą podkładkę. A cóż z tego, ze jest luz na łożyskowaniu bębenka? Każda piasta Shimano (i nie tylko) go ma. Póki tam mnóstwo brudu nie wejdzie to pożyje długo, przy obrocie bębna nie ma na nim praktycznie żadnego obciążenia. Nawet raz ożywiłem bębenek z przyrdzewiałymi bieżniami (kulki nie był ruszone, prawdopodobnie nierdzewki) oraz lekkimi wżerami na bieżniach i mi trochę też posłużył bez szwanku.

#187 pajak

pajak
  • Użytkownik
  • 383 posts
  • SkądGdynia

Posted 15 June 2013 - 08:38

Prawdę powiedziawszy, też nie widzę problemu w stanie technicznym. Wyczyścić, spsikać jakimś teflonem, kulki lepić na gęsty smar i dalej jeździć.

Podkładka hydrauliczna.. to nie jest najlepszy pomysł :( Oryginalnie Shimano wstawia tam masę cienkich blaszkowych podkładeczek (0.1mm?), teoretycznie w czasie zużycia można je wyjmować (powinno się?). Inny ból, jak jedna z tych podkładek się zawinie, to rozwala cały bębenek.

Znaczy się, ktoś robił serwis i dobrze "naprawił". Również martwi mnie ilość kulek: u mnie najczęściej to jest coś w okolicy 50 na stronę.

A jak chcesz zobaczyć bębenek w "nienajlepszym" stanie, to proszę (sorki za włosa na pierwszym planie, ale tylko powiększa niesmak :) ):
Dołączona grafika (czy się wyświetli? Nie rozumiem G+..)
A bębenek i tak będzie pewnie dalej jeździł w mieszczuchu. Taka godna emerytura :)

#188 Tom'ek

Tom'ek
  • Użytkownik
  • 377 posts
  • SkądWieszowa

Posted 15 June 2013 - 10:09

Ja bym to nazwał głupotą, od strony producenta...

W sumie racja. Smarowanie bębenka to według mnie jedna z większych prowizorek jakie widziałem u shimano. Kulki prawej bieżni (od strony kapsla) praktycznie niczym nie są oddzielone od zapadek. Dlatego nawet w nowych kołach strzela bębenek, bo wystarczy że odrobine przeholuje się ze smarowaniem.

Jak już to kupić ze szrotu sam bębenek shimanowski i wydłubać najcieńszą podkładkę

Raczej na szrocie nie znajdę bębenka dura-ace, bo wątpie że inne będą pasowały. Odkręca się go imbusem 14mm a nie 10mm jak w typowych. Postaram się ją jakoś dorobić u znajomego tokarza.

A cóż z tego, ze jest luz na łożyskowaniu bębenka?

Sugerujesz, że luźny bębenek nie ma wpływu na pracę przerzutki tzn na płynność zmiany przełożeń?

#189 h/k

h/k
  • Użytkownik
  • 1,388 posts
  • SkądRumia

Posted 16 June 2013 - 07:44

Prawdę powiedziawszy, też nie widzę problemu w stanie technicznym. Wyczyścić, spsikać jakimś teflonem, kulki lepić na gęsty smar i dalej jeździć.

Sugeruje raczej dość lekko nasmarować bieżnię od strony kulek piasty, drugie łożyskowanie można już trochę obficiej, leciutko nawilżyć zapadki olejem i tyle można zrobić. Smar możliwie najlepszy do tych zastosowań znaleźć - nie "rzadziejący" za mocno od pracy i odporny na wodę.

Sugerujesz, że luźny bębenek nie ma wpływu na pracę przerzutki tzn na płynność zmiany przełożeń?

Nie, prawie zawsze w piastach Shimano na bębenku od nowości jest nieduży luz - podkreślam nieduży. Przy machaniu kasetą na boki słychać lekkie "puk". Bardzo miarodajna jest ocena działania bębenka, kiedy już jest za duży luz to słuchać z reguły regularne stukanie przy pedałowaniu i to raczej jest pierwszy objaw niż znaczne pogorszenie precyzji zmiany biegów. Ciężko mi dziś na 100% potwierdzić, bo z bębenkami jedyne problemy jakie miałem to zalanie wodą w kiepsko uszczelnionych piastach i właśnie strzelanie od zalepienia zapadek.
I przy okazji mówiąc, nie ma co się przejmować huczeniem bębenka - to także normalka w Shimano.

#190 Gosc_milosz216_*

Gosc_milosz216_*
  • Gość

Posted 12 July 2013 - 13:00

Witam,
mam pytanie dzisiaj umyłem łańcuch w takiej specjalnej maszynce, nie zdejmowałem go, potem wytarłem szmatką a na koniec dałem po kropelce na każde ogniwko smaru z teflonem tf2 plus+ welditte. Pokręciłem trochę korbą i po chwili łańcuch był cały ulepiony w brudzie wytarłem go szmatką, ale nadal nie jest taki czysty jak po umyciu, czy tak powinno być? kasete wcześniej dokładnie umyłem każdą koronkę oddzielnie, korba jest też czysta.

#191 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8,618 posts
  • SkądSzczecin

Posted 12 July 2013 - 13:34

To jest normalne. Pewna ilość brudu zawsze zostaje w sworzniach albo "wraca" z rozpuszczalnika i osadza się z powrotem na łańcuchu.

Jeżeli bardzo Tobie zależy na maksymalnej czystości, możesz jeszcze ze dwa razy przepłukać łańcuch w niewielkiej ilości czystego odtłuszczacza/rozpuszczalnika (dwukrotne płukanie w mniejszej ilości jest skuteczniejsze niż jednorazowe w większej ilości!) - ale to już raczej dzielenie włosa na czworo, bo po 10 km i tak będziesz miał pył w łańcuchu. Najważniejsze, żebyś wypłukał większe opiłki i drobiny brudu, bo to one najbardziej niszczą łańcuch.

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#192 Gosc_milosz216_*

Gosc_milosz216_*
  • Gość

Posted 12 July 2013 - 13:41

Ok, to chyba sobie daruje, dzięki :D

#193 topno

topno
  • Użytkownik
  • 19 posts
  • SkądEurope

Posted 09 August 2013 - 14:59

Kupilem nowa felge. Chce przelozyc bebenek. Nie wiem jak sie go sciaga. Prosze o odp. 5 zdjec ponizej.

https://plus.google....405322538/posts



#194 h/k

h/k
  • Użytkownik
  • 1,388 posts
  • SkądRumia

Posted 09 August 2013 - 17:52

Powiem tak - za wiele o tym napisano, by tutaj znowu to ciągnąć. http://www.google.pl



#195 topno

topno
  • Użytkownik
  • 19 posts
  • SkądEurope

Posted 09 August 2013 - 21:41

Who do you think Im? An idiot who doesnt know the google website address? 

jak maja byc takie odpowiedzi typu google.pl(czytaj: radz sobie sam) to po co w ogole odpisywac?

 



#196 Tom'ek

Tom'ek
  • Użytkownik
  • 377 posts
  • SkądWieszowa

Posted 20 August 2013 - 21:29

Taka sytuacja:

Bębenek WH-RS20, przełaj i te sprawy.

Ciężko się kręcił, więc go rozebrałem.

 

cdcee5ddcdeac1c3med.jpg

 

WD-40 chyba nie wystarczy ;)

 

duże zdjęcie http://www.fotosik.p...ddcdeac1c3.html



#197 radomir82

radomir82
  • Użytkownik
  • 879 posts
  • SkądBergen

Posted 21 August 2013 - 00:27

Bębenek na śmietnik. Musisz poszukać nowego, prawdopodobnie Shimano Polska będzie miało taki na stanie.

#198 Gosc_solid_crank_*

Gosc_solid_crank_*
  • Gość

Posted 15 November 2013 - 17:19

... a raz kozie śmierć :-/  Jak mnie wyśmiejecie za naiwne pytanie, to będę musiał znieść. Ważniejsze dla mnie, żeby dostać kompetentną, definitywną odpowiedź.  Pytanie brzmi: czy w oryginalnych piastach Shimano, w moim przypadku HB-6600, da się wymienić bębenek Shimano na Campa??



#199 SPIKE

SPIKE

    Spike

  • Użytkownik
  • 4,693 posts
  • SkądKraków

Posted 16 November 2013 - 23:13

nie da sie, bo Shimano nie produkowało bębenkow pod Campe.

 

Musiz kupić albo piaste Campy oryginał, albo np Novateca ,m najtaniej wychodzi 472 , ciężka bo ma stalowy bebenek ale za to 4 łożyska , albo 172 lub 162 - ale tutaj dodatkowo bębenek czyli plus ok 120 zł, albo 482 z bębenkiem pod campe .


Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów  www.velotech.pl   

Serwis rowerowy - Kraków  tel: 666-316-604[email protected]

Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!!  w godz. - 12.oo - 19.oo


#200 SPIKE

SPIKE

    Spike

  • Użytkownik
  • 4,693 posts
  • SkądKraków

Posted 16 November 2013 - 23:15

Taka sytuacja:

Bębenek WH-RS20, przełaj i te sprawy.

Ciężko się kręcił, więc go rozebrałem.

 

cdcee5ddcdeac1c3med.jpg

 

WD-40 chyba nie wystarczy ;)

 

duże zdjęcie http://www.fotosik.p...ddcdeac1c3.html

 

Dokładnie rozebrać delikatnie , wymyć np w benzynie,wysuszyć i poskładać , tutorial o tym już robiłem na forum. 

 

te małe kulki wymagająbardzo rzadkiego smaru !!!!!! tylko tak aby je założyć na bieżnie .


Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów  www.velotech.pl   

Serwis rowerowy - Kraków  tel: 666-316-604[email protected]

Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!!  w godz. - 12.oo - 19.oo




Reply to this topic