Jak mniej, jak więcej (masy)?
Jeżeli pytasz o samą okolicę kół (SL6 czyli ten model na kołach alu) wygląda następująco:
- opona Bontrager R2 Hard Case 28c: 281g
- dętka Schwalbe: 111g
- tylne koło z kasetą Ultegra 11-30 i tarczą Ultegra: 1435g, czyli bez tarczy i bez kasety: 1038g (na stronie 1000g, liczone pewnie bez bębenka) ; waga obu kół: 1782g wg. producenta
W skrócie:
1. Oszczędność "wygodna": P Zero 4S 28c z dętką 70g: 150g na obu kołach
2. Oszczędność mocna: P Zero Velo 28c z tiubolito: 274g na obu kołach (więcej pójdzie jak dasz 25c, ale to już kwestia preferencji)
3. Oszczędność na kołach bez turbo szaleństwa: 300-400g, te lżejsze Evanlite-y czy Dandyhorse / Hunty na DT240 lub 180..$$$$, ale owszem, zakładam jednak nowe koła poniżej 1500g komplet.
Sumarycznie na kołach, oponach i dętkach do zejścia minimum 500g, nieco mocniej przyciskając pod 650g acz to jeszcze bez absurdów i kół po 10k PLN. Na tarczach DuraAce to jeszcze coś 15g albo 20g już nie pamiętam, ale niżej można tarczami na 6 śrub zamiast centrelocka, ponownie, pytanie jak bardzo chcemy żyłować detale. Aczkolwiek jeżeli policzymy tarcze + kaseta, to już wspólnie mogą poczynić cuda.
Podsumowując, z SL6 w miarę łatwo i szybko można zrobić 7.7kg może 7.8kg i jest jeszcze sporo gramów, które można jeszcze bez absurdalnych wydatków urwać, siodełko, kierownica / kokpit. Absurdalne (dla przeciętnego Polaka) wydatki zaczynają się poniżej 7.3kg, może poniżej 7.4kg, niestety te 500g cięższa rama SL od ramy SLR swoje ciąży. Natomiast SLR są już buildy na 6.2kg, niemniej jeszcze nie widziałem nikogo, kto zszedłby poniżej magicznej granicy 6kg.
Edit: mostek + kierownica w SL6 to +/- 400g w zależności od rozmiaru. Nie ma tragedii no ale na rynku mamy zintegrowane kokpity karbonowe ważące w całości 230g. Oficjalny do Emondy 2021 to około 280-290g.