Skocz do zawartości


Zdjęcie

Korba Cannondale Si, Bb30A- Pytanie O Liczbę Podkładek

BB30 SI Cannondale crankset

12 odpowiedzi w tym temacie

#1 tomaszzzz

tomaszzzz
  • Użytkownik
  • 80 postów

Napisano 27 maj 2021 - 08:48

Cześć wszystkim,

mam Cannondale SuperSix Evo z 2019. Mechanizm korbowy to Cannondale Si. Support jest w standardzie BB30a. Ostatnio z ciekawości trochę w nim grzebałem i po ściągnięciu korby okazało się, że od strony lewego ramienia brakuje podkładek zaznaczonych na załączonej grafice (co prawda dotyczy ona SiSL2, nie Si, ale sam schemat powinien być podobny).

W linku widać zdjęcia jak to wygląda u mnie, po skręceniu supportu z odpowiednią siłą:

https://drive.google...J0G?usp=sharing

 

Generalnie gdybym nie zajrzał do instrukcji i nie obejrzał kilku filmów na YT, niczym bym się nie przejmował. Support do tej pory nie sprawiał problemów, nie ma zgrzytów, trzasków itp. Korba w miejscu styku z łożyskami nie ma najmniejszych wyżłobień.

 

Teraz pytanie do Was. Czy wg Was dystans między podkładkami po skręceniu jest prawidłowy? Czy należy dołożyć tę 0,5 mm podkładkę? Czytałem, że podkładka "wave washer" powinna zachować pewną krzywiznę, ale czy ta widoczna u  mnie nie jest za duża?

Załączam też zrzut z jednego filmiku, gdzie jest to zobrazowane.

Pozdrawiam.

Tomek

 

 

Załączone pliki

  • Załączony plik  si.jpg   121,29 KB   5 Ilość pobrań
  • Załączony plik  sisl.jpg   107,92 KB   5 Ilość pobrań


#2 Ciachoorsky

Ciachoorsky
  • Użytkownik
  • 294 postów
  • SkądOpole

Napisano 27 maj 2021 - 12:02

Cześć wszystkim,

mam Cannondale SuperSix Evo z 2019. Mechanizm korbowy to Cannondale Si. Support jest w standardzie BB30a. Ostatnio z ciekawości trochę w nim grzebałem i po ściągnięciu korby okazało się, że od strony lewego ramienia brakuje podkładek zaznaczonych na załączonej grafice (co prawda dotyczy ona SiSL2, nie Si, ale sam schemat powinien być podobny).

W linku widać zdjęcia jak to wygląda u mnie, po skręceniu supportu z odpowiednią siłą:

https://drive.google...J0G?usp=sharing

 

Generalnie gdybym nie zajrzał do instrukcji i nie obejrzał kilku filmów na YT, niczym bym się nie przejmował. Support do tej pory nie sprawiał problemów, nie ma zgrzytów, trzasków itp. Korba w miejscu styku z łożyskami nie ma najmniejszych wyżłobień.

 

Teraz pytanie do Was. Czy wg Was dystans między podkładkami po skręceniu jest prawidłowy? Czy należy dołożyć tę 0,5 mm podkładkę? Czytałem, że podkładka "wave washer" powinna zachować pewną krzywiznę, ale czy ta widoczna u  mnie nie jest za duża?

Załączam też zrzut z jednego filmiku, gdzie jest to zobrazowane.

Pozdrawiam.

Tomek

Również byłem i jestem posiadaczem kilku Cannondale'i w których były korby Si. Na zdjęciach wygląda to ok, generalnie te podkładki 0,5 w każdym z moich rowerów były różne - już po zmianie suportu na taki innej marki trzeba było je dodawać/odejmować. Wave washer wygląda ok na zdjęciach które pokazałeś. Spróbuj docisnąć ramię NDS w stronę suportu - jeśli nie wykonuje żadnego ruchu pod ręką to jest w porządku. Wave washer nie powinien mieć luzu, ale nie powinien też być zbyt ściśnięty, bo wtedy nie spełnia swojej funkcji.

 


  • tomaszzzz lubi to

#3 tomaszzzz

tomaszzzz
  • Użytkownik
  • 80 postów

Napisano 27 maj 2021 - 13:49

Również byłem i jestem posiadaczem kilku Cannondale'i w których były korby Si. Na zdjęciach wygląda to ok, generalnie te podkładki 0,5 w każdym z moich rowerów były różne - już po zmianie suportu na taki innej marki trzeba było je dodawać/odejmować. Wave washer wygląda ok na zdjęciach które pokazałeś. Spróbuj docisnąć ramię NDS w stronę suportu - jeśli nie wykonuje żadnego ruchu pod ręką to jest w porządku. Wave washer nie powinien mieć luzu, ale nie powinien też być zbyt ściśnięty, bo wtedy nie spełnia swojej funkcji.

 

Dzięki za odpowiedź, już jakiś czas temu widziałem Twojego SuperSix'a w dziale nasze rowery- klasa:)

Korbę wcześniej próbowałem dociskać, ale raczej nic się nie działo.

Dla świętego spokoju, w wolnej chwili pewnie spróbuję dołożyć jedną podkładkę.

Wiadomo, że jak za bardzo spłaszczy się wave washer to wywalę od razu. Ale czy poza stroną wizualną  będę mógł ocenić zasadność dodanie podkładki? Korba może się obracać z większym oporem?



#4 Ciachoorsky

Ciachoorsky
  • Użytkownik
  • 294 postów
  • SkądOpole

Napisano 27 maj 2021 - 13:54

Dzięki za odpowiedź, już jakiś czas temu widziałem Twojego SuperSix'a w dziale nasze rowery- klasa:)

Korbę wcześniej próbowałem dociskać, ale raczej nic się nie działo.

Dla świętego spokoju, w wolnej chwili pewnie spróbuję dołożyć jedną podkładkę.

Wiadomo, że jak za bardzo spłaszczy się wave washer to wywalę od razu. Ale czy poza stroną wizualną  będę mógł ocenić zasadność dodanie podkładki? Korba może się obracać z większym oporem?

tak - przynajmniej w moim przypadku (mój mechanik mi to obrazował "na żywo"),  po dodaniu podkładki opór będzie nieco większy - i powinieneś to odczuć.

Natomiast najbardziej po tyłku dostaną na dłuższą metę łożyska jeśli korba będzie ściśnięta zbyt mocno przez zbyt dużą ilość podkładek.


  • tomaszzzz lubi to

#5 tomaszzzz

tomaszzzz
  • Użytkownik
  • 80 postów

Napisano 27 maj 2021 - 14:10

tak - przynajmniej w moim przypadku (mój mechanik mi to obrazował "na żywo"),  po dodaniu podkładki opór będzie nieco większy - i powinieneś to odczuć.

Natomiast najbardziej po tyłku dostaną na dłuższą metę łożyska jeśli korba będzie ściśnięta zbyt mocno przez zbyt dużą ilość podkładek.

 

Dzięki, jak złapię trochę czasu będę testował. Po wszystkim zdam relację, może komuś kiedyś się przyda.



#6 uraz

uraz
  • Użytkownik
  • 1730 postów
  • SkądLublin

Napisano 27 maj 2021 - 16:10

Teraz jest dobrze.

 

Tak jak pisze Ciachoorsky jak zaczniesz dokładać podkładki to zwiększysz niepotrzebnie preload i w konsekwencji raz że ciężej będzie się obracała korba a dwa że szybciej zużyją się łożyska. 

 

Podkładka falista po przykręceniu korby zakładanym momentem ma się jedynie lekko ugiąć. Podkładki trzeba dawać jeśli tego ugięcia nie ma. 


  • tomaszzzz lubi to

Cycling Order ★ Black is the new fluo ★ Don't feed the troll


#7 tomaszzzz

tomaszzzz
  • Użytkownik
  • 80 postów

Napisano 27 maj 2021 - 19:47

Dzięki za rady Panowie. W takim razie posłucham mądrzejszych i zostawię jak jest.

#8 tomaszzzz

tomaszzzz
  • Użytkownik
  • 80 postów

Napisano 04 czerwiec 2021 - 19:07

Sprawa może pośrednio dotyczyć tematu, więc zapytam się tutaj. Podmieniłem fabrycznie założone zębatki fsa, przykrecone do korby na 4-ramiennym pająku na używanego, 10 ramiennego spideringa cannondale. Jest w przyzwoitym stanie. Blat troche bardziej zmeczony niż mała zębatka, ale to właśnie na niej pojawiaja się zgrzyty. Nic nie przeskakuje, ale pod naciskiem na pedały zgrzyt jest słyszalnym. Przy regulacji na stojaku nic nie hałasuje. Przednia przerzutka jest wyregulowana na moje możliwości dobrze. Nie ociera o łańcuch. Macie podejrzenie skąd te zgrzyty?

#9 tomaszzzz

tomaszzzz
  • Użytkownik
  • 80 postów

Napisano 05 czerwiec 2021 - 11:44

Zidentyfikowałem skąd zgrzyty. Schodzący z małej zębatki łańcuch haczy o nią i nie schodzi płynnie. Czy oznacza to, że zębatki są już zajechane? Łańcuch nie jest wyciągnięty, pomiar pokazuje wyciągnięcie mniejsze niż 0,5 %. Na filmie widać moment, w którym łańcuch schodzi z zębatki i występuje zgrzyt.
https://drive.google...ew?usp=drivesdk

#10 admsk

admsk
  • Użytkownik
  • 389 postów

Napisano 06 czerwiec 2021 - 21:58

To i ja się podepnę. Jakie narzędzie jest potrzebne do zdjęcia korby sisl albo sisl2?

Od czasu do czasu fajnie byłoby rozebrać to i porządnie ramę i pająka wyczyścić.

Wysłane z mojego ELE-L29 przy użyciu Tapatalka

#11 tomaszzzz

tomaszzzz
  • Użytkownik
  • 80 postów

Napisano 06 czerwiec 2021 - 22:20

Nakrętka ramienia korby to imbus 10mm, ramie korby schodzi ściągaczem korby na kwadrat, ale ostrzegam, że nie jest to dedykowane narzędzie i trzeba wkręcić się z wyczuciem. Do pająka jest oddzielny klucz. Bitul robi zamiennik.

#12 admsk

admsk
  • Użytkownik
  • 389 postów

Napisano 06 czerwiec 2021 - 22:24

Dzięki, pająk z tego co wiem, mam sklejony. Poszukam sobie dedykowanego narzędzia do korby.

Wysłane z mojego ELE-L29 przy użyciu Tapatalka

#13 tomaszzzz

tomaszzzz
  • Użytkownik
  • 80 postów

Napisano 07 czerwiec 2021 - 10:02

Dzięki, pająk z tego co wiem, mam sklejony. Poszukam sobie dedykowanego narzędzia do korby.

Wysłane z mojego ELE-L29 przy użyciu Tapatalka

Zębatki możesz wymienić, przykręcone są do korby lockringiem, do którego odkręcenia potrzebujesz klucza

cannondale KT012,lub jak wspomniałem wcześniej zamiennika. U mnie sprawdził się bitul.

Ramię korby zdejmiesz kluczem KT013, ale nie wiem czy jest sens wydawać na to ok 200 zł jak możesz posłużyć się ściągaczem za 30 zł. Jak wkręcisz się delikatnie, uważając na gwint to pójdzie łatwo. Zobacz sobie na yt, jest pełno tego typu filmików. Do skręcania wszystkiego przyda się klucz dynamometryczny. Cannondale w instrukcji podaje 47nm na dokręcenie lockringa i 40 nm dla skręcenia ramion korby.
 


  • admsk lubi to



Dodaj odpowiedź



  

Również z jednym lub większą ilością słów kluczowych: BB30, SI, Cannondale, crankset