Skocz do zawartości


Zdjęcie

Pasta Montażowa Do Części Karbonowych


17 odpowiedzi w tym temacie

#1 slaweko

slaweko
  • Użytkownik
  • 593 postów
  • Skądz Polski

Napisano 21 czerwiec 2021 - 10:01

Czy pasty montażowej do karbonu używacie w połączeniu: rama karbonowa - sztyca aluminiowa? Dotychczas miałem ramę i sztycę karbonową i używałem ze świetnym skutkiem pasty montażowej do karbonu. Teraz zakupiłem aluminiową sztycę i nie wiem czy smarować ją pastą. Poproszę o Wasze doświadczenia. Dziękuję bardzo.



#2 1415chris

1415chris
  • Użytkownik
  • 4482 postów
  • SkądSurrey

Napisano 24 czerwiec 2021 - 01:11

Tu nie ma regul. Zalezy od konstrukcji sztyca-rama i od tego jak na sucho sztyca wchodzi i trzyma sie w ramie.
Jak masz ciasne spasowanie, i to bez wzgledu czy to jest alu- karbon, czy karbon- karbon, taka pasta nie jest potrzebna. Rowniez w ramach, gdzie mozna dokrecic mocujaca srube z wiekszym momentem, stosowanie pasty nie jest potrzebne i nie jest wskazane.


Sent from my SM-T970 using Tapatalk

#3 Marcin321

Marcin321
  • Użytkownik
  • 2204 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 24 czerwiec 2021 - 06:28

Sztyca alu w wilgotnych warunkach może się utlenić (pytanie w jakim stanie jest anoda?). Ja dla spokoju bym posmarował czymś co wypiera wodę, „zaspawana” metalowa sztyca w karbonowej ramie to spore kłopoty.

#4 slaweko

slaweko
  • Użytkownik
  • 593 postów
  • Skądz Polski

Napisano 24 czerwiec 2021 - 10:11

Dziękuję Panowie. Na razie spróbuję rozwiązanie: sztycy nie smaruję, a w rurze podsiodłowej zostawiam starą pastę. Sztyca (DEDA alu) weszła, że tak powiem średnio ścisło. Przy moich 83 kg myślę, że będzie wszystko ok.



#5 1415chris

1415chris
  • Użytkownik
  • 4482 postów
  • SkądSurrey

Napisano 24 czerwiec 2021 - 18:44

Jeszcze dodam, nawiazujc do tego, co napisał Marcin powyzej. Jak nie pasta, to koniecznie i zawsze jakis smar na kazde polaczenie czesci.

Sent from my SM-T970 using Tapatalk

#6 Yudo

Yudo
  • Użytkownik
  • 684 postów

Napisano 24 czerwiec 2021 - 21:21

Jeszcze dodam, nawiazujc do tego, co napisał Marcin powyzej. Jak nie pasta, to koniecznie i zawsze jakis smar na kazde polaczenie czesci.

[...]

 

Na metal-metal tak. Na karbon - cokolwiek już nie. Choć niektórzy producenci podają, że ich smar jest bezpieczny. Ale problem jest taki, że wnika w pory i zwiększa śliskość a z kolei nie powinno się traktować karbonu rozpuszczalnikami.

Przykład:

https://forum.bikera...carbon-question

From Easton:
No grease on carbon posts. Grease contains certain minerals that can attack clear coats, can penetrate the resin matrix and could cause swelling of the composite laminate. Can you say "stuck seat post?" Don't use grease.
John G. Harrington
Vice president, bicycle products
Easton Sports, Inc.

From Campagnolo:
No grease. In some cases it can be dangerous to use grease as the chemical composition can cause a reaction between materials. Besides, it increases the torque required to clamp the post.
Richard Storino
Campagnolo USA

From Deda:
Absolutely no grease on carbon, ever. Also, do not use solvents to get old grease off, or to get old grease out of the seat tube. John Harrington of Easton and I believe that many solvent residues in the seat tube soften the gel coat of the carbon, then bond the gel coat to the inside of the seat tube, freezing the seat post in position for eternity.
Tom Franges
Deda Elementi North America tech support

From Bontrager:
There are some petroleum greases that are slightly acidic. That acidity can attack the resin used in carbon-fiber construction (frames or posts). This same acidity can attack aluminum or steel frames components, too. However, most greases are engineered to be slightly basic. Neither Trek's nor Bontrager's carbon resin is affected by this acidity. The main reason we suggest you don't use grease on any seatpost inserted into a Trek OCLV frame is that there is not enough surface roughness inside the seat tube to ensure your post stays where you put it.
Scott Daubert
Trek team liaison

 

Ja bym zostawił tak jak teraz (z resztką pasty) tylko ze dwa razy w roku zaglądał tam. Jak na sztycy zaczną się pojawiać białe wykwity to jest to światełko ostrzegawcze. Bo właśnie to przyspawa na amen sztycę w ramie.


  • 4gotten lubi to

#7 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8556 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 24 czerwiec 2021 - 21:26

Zgadzam się w 100% z Yudo. Zalecenie co do stosowania smaru na karbon to niebezpieczna, nieprawdziwa i bardzo pospolita informacja.

 

Po to istnieją instrukcje obsługi konkretnych komponentów, aby z nich korzystać.


rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#8 Marcin321

Marcin321
  • Użytkownik
  • 2204 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 24 czerwiec 2021 - 21:38

Ciekawe co piszecie ze smarem i karbonem. To jak osadzacie łożyska sterów w ramie, na sucho?

Moim skromnym zdaniem ten negatywny wpływ smarów na karbon to urban legend (możliwe że kiedyś tak było, inna chemia czy inny proces tworzenia laminatów).

Bardziej bym się obawiał że zwykły smar zwiększy poślizg, ktoś za mocno dokręci zacisk sztycy i problem gotowy.

#9 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8556 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 24 czerwiec 2021 - 21:52

Dla przykładu: instrukcja od Cane Creek nakazuje nałożyć smar pod bieżnię, ale nie pod łożysko: https://canecreek.co...nstructions.pdf

 

Podobnie u Campy/C'dale: https://www.cannonda...ructions_en.pdf- nasmarować należy same łożyska (w tym przypadku rozbieralne), ale instalację całych kartridżów robimy na sucho.


rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#10 MrLuke

MrLuke
  • Użytkownik
  • 24 postów

Napisano 25 czerwiec 2021 - 21:42

Podłącze się do tematu bo właśnie przeczytałem, że trek, bianchi nie zalecają stosowania pasty do karbonu. Bo ponoć te granulki przy wstrząsach (nie równa droga itp) zaczynają przecinać karbon. http://thegoldenwren...-regarding.html oraz na tym forum https://www.roadbike...steerer.290971/. Mam pierwszą karbonową szosę i posmarowałem lekko sterówkę pastą do karbonu z deca, przy dokręceniu na 4nm wszystko się trzyma natomiast sztycy(aluminiowej)  nie smarowałem i się trzyma też przy tylko 4nm. i teraz nie wiem czy wyczyścić wszystko i skręcić na sucho ?



#11 lukaszzsch

lukaszzsch
  • Użytkownik
  • 728 postów

Napisano 25 czerwiec 2021 - 23:02

Mariposa carbogrip

#12 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8556 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 26 czerwiec 2021 - 03:21

Czy to naprawdę jest aż tak trudne, sięgnąć po instrukcję obsługi konkretnego produktu?

 

Serio bardziej ufacie przypadkowej zbieraninie ludzi na forum niż człowiekowi, który dany komponent zaprojektował, wykonał i ponosi za niego pełną prawną odpowiedzialność?


rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#13 MrLuke

MrLuke
  • Użytkownik
  • 24 postów

Napisano 26 czerwiec 2021 - 08:51

Trudne bo nie mam takiej instrukcji montażowej dla dealera, producent mi jej nie udostępnił albo też nie ma.



#14 Severian

Severian
  • Użytkownik
  • 148 postów

Napisano 26 czerwiec 2021 - 09:22

Miałem Synapsa w karbonie z alu sztycą.Na ramie była wielka naklejka z napisem by  sztycę posmarować pastą.W tym przypadku bez pasty nie dało się jeździć bo wspornik zjeżdżał w dół.W Defy z tą ich fikuśna sztycą producent słowem nie wspomina by stosować pastę.W tym rowerze połączenie miedzy sztycą ,a ramą jest bardzo ciasne.W Synapse był taki luz ,że po jeździe w deszczu cały tył miałem uwalony białym resztkami pasty.Po prostu woda wypłukiwała ją z ramy :) 



#15 MrLuke

MrLuke
  • Użytkownik
  • 24 postów

Napisano 26 czerwiec 2021 - 12:45

Wyczyściłem sterówkę z pasty no i po około 270km jest tam 1 ryska zygzaczek delikatny na sterówce z przodu a od strony śrub mostka jest takie jakby obtarcie farby i biała plamka na sterówce kilka mm(szkoda, że nie zrobiłem zdjęcia) zdjąłem też podkładki no i one mają jak by nacięcie pionowe zdarty kolor aż do aluminium, nie wiem czy coś tej pasty tam się dostało bo nałożyłem bardzo mało tylko na mostek.
Pytanie czy to obdarcie jak by koloru na sterówce to normalne czy sterówka jest biała/szara w środku(nic nie jest popękane ani odkształcone było tylko dokręcone na 4nm) ?



#16 Severian

Severian
  • Użytkownik
  • 148 postów

Napisano 26 czerwiec 2021 - 13:26

Za dużo się martwisz.4nm to jest mały moment i trudno tym uszkodzić rurę sterową.Ja mostek i kierownicę miałem poskręcaną na paście i nie zauważyłem,żeby coś niedobrego tam się działo.A na sztycy to miałem po prostu wyorane rysy.Natomiast obecnie w giancie jeżdżę bez pasty i też się wszystko trzyma.Podstawowa sprawa to trzymać się momentów dokręcania ,które zaleca producent.Dziwne,że z rowerem nie dostałeś żadnej instrukcji.



#17 elessar

elessar
  • Użytkownik
  • 47 postów

Napisano 30 czerwiec 2021 - 10:22

Czy to naprawdę jest aż tak trudne, sięgnąć po instrukcję obsługi konkretnego produktu?

Serio bardziej ufacie przypadkowej zbieraninie ludzi na forum niż człowiekowi, który dany komponent zaprojektował, wykonał i ponosi za niego pełną prawną odpowiedzialność?


Tak jest. Mam sztycę alu Thomson Masterpiece i w instrukcji jest wyraźnie napisane, aby smarować jedynie gwinty śrub i nie używać past montażowych/przeciwko spiekaniu.

#18 FOBOS

FOBOS
  • Użytkownik
  • 392 postów
  • SkądReykjavík

Napisano 30 czerwiec 2021 - 16:53

__w nawiązaniu do tematu cytuje "nie posmarujesz, nie pojedziesz,, . Swego czasu miałem klasyka MBK cr-mo z sztycą alu, której nieszło wyjąc. Dwuch chłopa i imadło nie pomogło. :wacko:

 

tu temat, można powiedzieć ten sam ,, Zapieczona sztyca alu w carbonie ,,

 

https://forum.retrom...php?f=26&t=7497





Dodaj odpowiedź