Skocz do zawartości


Zdjęcie

Duża Zębatka Bije Punktowo - Sram Red 2X10


8 odpowiedzi w tym temacie

#1 Chikushou

Chikushou
  • Użytkownik
  • 883 postów
  • SkądOstrów Wlkp.

Napisano 03 kwiecień 2024 - 06:30

Wziąłem na warsztat rower kolegi, bo mnie poprosił o przełożenie całego osprzętu na inną ramę. Więc generalnie, jak to zwykle bywa, nie sprawdzałem co jak działa, tylko zacząłem od rozbierania wszystkiego - a następnie składania. W rowerze znajduje się pełna grupa SRAM RED 2x10 mechaniczne (przerzutka tył Force, bo kiedyś uszkodził RED'a).

Z racji ze w standardzie miał blat 50/34t, to stwierdził ze przy okazji zmienimy mu tarczę na 52t bo akurat ma kupioną używkę w dobrym stanie na zapas.

https://imgur.com/a/xnMRrmR

Po skręceniu wszystkiego i w trakcie ustawiania przedniej przerzutki zauważyłem, że blat bardzo mocno bije w miejscu gdzie przychodzi "ukryta śruba" w korbie. Objawia się to tak jak na filmiku poniżej:



Nie bardzo widzę jak mógłbym to skręcić źle, bo za bardzo się nie da, więc jedyne co mi przychodzi do głowy to podkładka dystansująca nie wygląda na oryginalną (widać ją na zdjęciu). Obecna ma około 3,8mm - nigdzie nie mogę odszukać w internecie ile ma fabryczna ...

https://allegro.pl/o...-22-14134740538
Zamówiłem to, ale na moje oko wygląda nawet na węższą niż ta obecna, a tutaj raczej prosiłaby się nawet szersza.

Jeśli ktoś ma jakiś pomysł?

PS. Tak wiem, że musze założyć małą tarczę 36t.



#2 HSM

HSM
  • Użytkownik
  • 41 postów

Napisano 03 kwiecień 2024 - 11:17

Podkładka z zestawu śrub z allegro ma 3,5 mm - tak przynajmniej podaje SJS Cycles w odpowiedzi na pytanie klienta https://www.sjscycle...k-of-5/?geoc=PL

Natomiast dlaczego ten blat "bije" - nie mam pojęcia, ale w przypadku SRAMa jest taki bajzel z oznaczeniami komponentów, kompatybilnością i zmianami koncepcji w głowach managementu, że nic mnie nie zdziwi... Czy ten blat jest na 100% pod tą korbę? Bo w chaosie opisów "hidden bolt", "non-hidden bolt" już się trochę pogubiłem, więc może to w ogóle nie jest pod tę korbę, tylko np. pod jakiegoś quarqa (w redowej rzecz jasna wersji).

Zobacz, że na stronie SRAMa https://www.sram.com...odels/fc-red-b1są różne kombinacje blatów, ale tej Twojej (52/36) nie ma... za to takie zestawienie pojawia się w DZero - czyli korbach z miernikiem mocy od quarqa...

Z kolei, jak poszukasz u SRAMa blatów https://www.sram.com...elevancy&page=1to zobaczysz, że te Powerglide'y pojawiają się tylko w następujących wersjach: 110 BCD - 34T, 36T, 46T, 50T oraz 130 BCD - 39T, 53T. Znów nie ma zębatki 52T... Coś musi być na rzeczy...



#3 Chikushou

Chikushou
  • Użytkownik
  • 883 postów
  • SkądOstrów Wlkp.

Napisano 03 kwiecień 2024 - 12:39

Tak, na początku myślałem ze jest winny blat, ale ten "starszy" 50T, też bije jak podmieniłem ponownie. Zawsze istnieje szansa ze ten wcześniejszy też nie był "od tego". Żałuje ze nie zwróciłem na to uwagi zanim nie zacząłem rozbierać, bo może próbuje naprawić coś co było zepsute :)

Natomiast może być tak jak piszesz, że w wersji pod tą konkretną korbę, jest tam jakaś nadlewka, albo wyfrezowane na pozostałych i układa się inaczej tarcza na samej korbie.



#4 HSM

HSM
  • Użytkownik
  • 41 postów

Napisano 03 kwiecień 2024 - 13:41

Gdyby człowiek był mechanikiem i to z większym doświadczeniem, to odpowiedź by znał od razu, a tak zostaje zabawa w archeologa-archiwistę, bo te są rzeczy, które trudno zweryfikować w necie, skoro sam SRAM powoli o nich zapomina...

 

Tu: https://www.bikeforu...g-question.htmljest ciekawy wątek (zwłaszcza post #5). Jeśli wierzyć w to, co tam napisano, to Twoja tarcza 52T nie jest pod korbę exogram z mocowaniem 5. śruby bezpośrednio do ramienia korby. Zwróć uwagę, że blat powinien mieć 6 pinów/nitów (nie wiem, jak to nazwać) i u Ciebie one są (na pierwszym zdjęciu 3 w prawym górnym rogu i 3 w lewym dolnym) oraz 1 pin od zewnętrznej strony (w stronę ramienia korby). I tego jednego zewnętrznego pina u Ciebie brakuje. Jest po nim tylko dziura na prawo od ramienia korby. Ten pin powinien być w jednej linii z ukrytą śrubą i ramieniem korby - jak na zdjęciach tu: https://sklep.harfa-...,3,540379,28303, a nie gdzieś na zewnątrz (bo tam wystaje bez sensu, więc chyba ktoś go po prostu wybił i zostawił dziurę). Taki układ pinów jest na blacie opisanym na bikeforums jako starszy, nie pod korby z ukrytą śrubą. Dziura u Ciebie dokładnie pokrywa się z pinem w blacie pod korby "non hidden bolt" - gdzieś w połowie między otworami na śruby. Moim zdaniem Twój blat jest nieodpowiedni do tej korby. To zapewne powód bicia...

Zobacz jeszcze, czy stary blat 50T też czasem nie był felerny (nie do tej korby), więc też bił... 

 

SRAM musiał się nieźle pogubić w tych blatach, bo nowsze generacje (pod Reda 22) miały już blaty uniwerslane https://www.bike24.c...html?sku=688167Piny są dwa i w zależności, jak się zamocuje blat, będzie on pasował zarówno pod korbę z ukrytym mocowaniem jak i zwykły pająk od np. quarqa.

 


  • mikroos lubi to

#5 Chikushou

Chikushou
  • Użytkownik
  • 883 postów
  • SkądOstrów Wlkp.

Napisano 03 kwiecień 2024 - 17:01

Tak, wydaje mi się ze ten stary blat to tez nie ta parafia (https://sklep.harfa-...zarny,3,6,33634) widać to również po tym, że pin nie jest na równo z otworem pod śrubę. Dzięki za podpowiedz, wydaje mi się ze te śruby raczej zwrócę a poszukam w to miejsce innego blatu.

Pytanie tylko czy szukać tego konkretnego pod 10s, czy chociażby taki jak linknałeś od 11s podejdzie - weź znowu się domyślaj. Przy Shimano, nawet jak nie zaleca producent to w większości przypadków pasuje :). Nawet jak próbuje odszukać tą "oryginalną" to nie ma jej na liście części oferowanej przez SRAM - tak jak piszesz "zapomnieli" albo faktycznie zastąpili wersją "uniwersalną". Tyle ze własnie ta uniwersalna jest od 11 speed.



#6 HSM

HSM
  • Użytkownik
  • 41 postów

Napisano 03 kwiecień 2024 - 22:49

Kolega ma wyjątkowego pecha, bo ten Red 10-rzędowy z ukrytym mocowaniem śruby w ramieniu korby pojawił się w 2012 r. i w sumie szybko przyćmił go Red 22 już rok później (gdzie w sumie korba jest niemal identyczna, ale już zębatki 11-rzędowe. Dodatkowo chyba w żadnej innej grupie nie powielono tego pomysłu na osadzenie gniazda śruby w ramieniu (nawet jak 5. śruba była niewidoczna - schowana za ramieniem, to i tak mocowało się ją do części pająka schowanej właśnie za korbą)... Dziś dostaniesz blaty pod 11-rzędowego Reda z hidden bolt oraz 10-rzędowe blaty pod zwykłego pająka, a tego hidden bolt 10-rzędowego Reda to raczej zapomnij. 

 

Szukasz blatów pod to:

http://bicycledesign...nal-concept.jpg

a nie pod to:

http://4.bp.blogspot...00/sram red.jpg

 

W katalogu cześci z 2013 r. (czyli już po wypuszczeniu Reda 22) są następujące blaty - których opisy sugerują, że by pasowały:

11.6218.001.000 Chain Ring Road Red X-Glide R 50T Yaw S2 Hidden Bolt 110 Alum 5mm Falcon Grey (50-34)

do pary z 

11.6218.001.001 Chain Ring Road Red X-Glide R 34T Yaw S1 110 Alum 3mm BlastBlack (50-34)

 

Większe blaty są już niestety pod 130 BCD

 

Natomiast blaty pod Reda 22 11-rzędowego są już opisywane jako uniwersalne - np 11.6218.010.000 Chain Ring Road Red22 X-Glide R 50T Yaw 11 Speed S3 Hidden Bolt/Non-Hidden Bolt 110 Alum 5mm Falcon Grey BB30 or GXP (50 34)

 

Blat, który znalazłeś w Harfie, wydaje się być nie-redową wersją 50T 11.6215.197.060 Chain Ring Road 50T B V2 110 Alum 4mm Black (50-34) i rzeczywiście najwyraźniej nie jest pod hidden bolt. 

 

Czy możesz zastosować blat 11-rzędowy (chociażby ten z bike24) pod łańcuch i przednią przerzutkę 10-rzędową...? Nie mam pojęcia. W zasadzie mam przekonanie, że fizycznie da się go poprawnie dokręcić do korby, z 2012 r., ale jak będzie pracował... nie wiem.



#7 Yudo

Yudo
  • Użytkownik
  • 693 postów

Napisano 04 kwiecień 2024 - 11:10

Stosujesz zębatkę o innej grubości niż pierwotnie przewidziana do tej korby (strzelam, że 5 mm zamiast 4 mm).
W innych systemach masz wszystkie śruby trzymające (dociskające do pająka) z jednej strony i grubość ma mniejsze znaczenie (choć może wyjść później w chainline lub odległości między małą a dużą).
Tu masz cztery z jednej a jedną z drugiej strony zębatki. Te cztery ustalają płaszczyznę. Jak dasz za gruby blat to właśnie wygnie się jak tutaj (bo nie może wejść głębiej bo broni wypust na ramieniu).
Jak dasz za cienki to wygnie się w drugą stronę (bo dociągnie do ramienia wyginając zębatkę).
To nie przypadek, że w opisach części  od HSMa masz podane grubości zębatek. Takie to uroki hidden bolt. Innymi słowy kolejny standard z D4. To już chyba norma w branży. Robi się tak by nie pasowało "nie z katalogu" a tym bardziej starsze, z grupy niżej. Choćby falki na korbach i blatach shimano. Gawiedź klaszcze: "Jakie to piękne" a za trzy lata to ich kopnie w dupę jak się okaże, że np. nie można dostać zacisku sztycy do roweru za 12k bo musi być schowany, aero, niepasujący do wszystkiego co robiło się wcześniej i co zrobią później i już daaaawno nie jest dostępny.
 


#8 Chikushou

Chikushou
  • Użytkownik
  • 883 postów
  • SkądOstrów Wlkp.

Napisano 04 kwiecień 2024 - 20:07

Ogólnie każdy komentarz nakreśla mi obraz co jest nie tak. Zrobie mały trik, który odnosi się bezpośrednio do mojego pierwszego posta i dorobie sobie podkładki różnej grubości. Wydaje mi się ze faktycznie to co na oko oszacowałem jako 5mm, może wyjść ze faktycznie będzie "okej". Oczywiście pewnie może ucierpieć na tym zmiana przełożeń, ale powinno w teorii to zniwelować bicie.



#9 Chikushou

Chikushou
  • Użytkownik
  • 883 postów
  • SkądOstrów Wlkp.

Napisano 05 kwiecień 2024 - 20:32

Okej, teoria @Yudo jest git. Ogólnie popatrzyłem dobrze na tą korbę pomierzyłem i wyszło faktycznie, że tarcza w miejscu "ukrytej śruby" odstaje od kobry. Stwierdziłem ze gdyby była w tym miejscu węża to całość by się wyprostowała. No i nie wiele się zastanawiając, przeszlifowałem fragment tarczy przy mocowaniu. Efekt po kilku przymiarkach jest taki, że przestało bić. Oczywiście musiałem dołożyć grubszą podkładkę (3,5mm nie wystarczała i mały blat znowu był krzywy). Wsadziłem tam 5mm, i jest w sumie okej.

Wiadomo nie jest to rozwiązanie idealne, ale zważywszy ze nowy blat kosztuje ~550 zł - co nie ma sensu, bo można kupić cała korbę w dobrym stanie za około ~700 zł (sram red, ale chociażby wspomniany wcześniej RED22). Sam szlif zamalowałem na czarno - ale nawet gdybym tego nie zrobił, to akurat za ramieniem korby go w ogóle nie widać.

Natomiast grubość tarczy była finalnym problemem (przynajmniej wszystko na to wskazuje).





Dodaj odpowiedź