jaki łańcuch wybrac?
#1
Napisano 01 czerwiec 2011 - 12:04
Muszę kupić nowy łańcuch do swojego speca i kompletnie nie wiem jaki wybrać...pamiętam tylko ze stary był shimanowski CN-cośtam...przełożenia mam 2x9 przód sora tył tiagra.
Jaka szerokość ogniw jest odpowiednia?? Oraz, jak dobrac ilośc ogniw??
#2
Napisano 01 czerwiec 2011 - 12:13
#7 Gosc_OutsideR_*
Napisano 02 czerwiec 2011 - 21:56
Sam łańcuch campy dobrze współpracuje z shimano ( o ile oczywiście Twój napęd nie jest zajechany strasznie) więc nic innego nie bierz i zbieraj na podzespoły campagnolo
#8
Napisano 03 czerwiec 2011 - 06:08
Ja zdecydowanie Tobie polecę łańcuch Campy C9. Od czasu jak osobiście sam się przekonałem do legendarnej trwałości części campagnolo ani myślę o powrocie do shimano:) Dawniej jak miałem ultegre łańcuch przy przebiegu poniżej 2000 km był już rozciągnięty o 1%! teraz przykładowo mam C10 i ma obecnie najechane 2,600 km i jest praktycznie jak nowy.
Sam łańcuch campy dobrze współpracuje z shimano ( o ile oczywiście Twój napęd nie jest zajechany strasznie) więc nic innego nie bierz i zbieraj na podzespoły campagnolo
Nie potwierdzam. C10 wytrzymał u mnie dokładnie tyle samo co DA (3000 km) a kosztował 60 pln więcej.
#10
Napisano 03 czerwiec 2011 - 13:49
Ja zdecydowanie Tobie polecę łańcuch Campy C9. Od czasu jak osobiście sam się przekonałem do legendarnej trwałości części campagnolo ani myślę o powrocie do shimano:) Dawniej jak miałem ultegre łańcuch przy przebiegu poniżej 2000 km był już rozciągnięty o 1%! teraz przykładowo mam C10 i ma obecnie najechane 2,600 km i jest praktycznie jak nowy.
Sam łańcuch campy dobrze współpracuje z shimano ( o ile oczywiście Twój napęd nie jest zajechany strasznie) więc nic innego nie bierz i zbieraj na podzespoły campagnolo
Nie potwierdzam. C10 wytrzymał u mnie dokładnie tyle samo co DA (3000 km) a kosztował 60 pln więcej.
Wytłumacz proszę co masz na myśli pisząc "wytrzymały"?
C10ka zerwała się? Na suwmiarce przekroczyła swój wymiar?
Za dużo jest przykładów wyższości campy nad shimano w kwestii wytrzymałości kaset oraz łańcuchów, abym uwierzył w to, że łańcuch campy wymiękł w tym samym czasie co shimano.
Uwierzyłbym jeśli przykładowo łańcuch shimano byłby używany na trenażerze bez żadnego oporu, a łańcuch campy katowany byłby zimą w ekstremalnym syfie. ;-)
#11
Napisano 03 czerwiec 2011 - 13:59
Testy robione na tego typu maszynie:
przyniosły takie wyniki:
Być może testy są sponsorowane przez Wippermanna, ale... Wygląda na to, że akurat łańcuchy ConneX są najodporniejsze na rozciągnięcie w czasie pracy, zwłaszcza 10SX. Łańcuchy PC 1070, C10 Ultra i Sh6600 okazały się najmniej wytrzymałe. W przypadku łańcucha Campy C10 najsłabszym miejscem okazał się drążony pin - bo tym głównie różni się C10 od wersji Ultra. Wybór - albo ciut cięższy, albo ok. 300 km więcej przebiegu... Na dodatek przez ten pin łańcuch jest mniej odporny na zerwanie (o ok. 450 N).
Odporność łańcuchów na zerwanie (w kolejności od najmocniejszego):
Gdzie gwiazdka oznacza łańcuch z drążonym pinem, co jak widać obniża wytrzymałość łańcucha i zwiększa prawdopodobieństwo jego zerwania (aczkolwiek obniża nieco masę...).
A poniżej tabela siły potrzebnej do zerwania łańcuchów (5 prób, minimum, maksimum):
Jaki z powyższego wniosek? Ano taki, że łańcuchy Srama są mało wytrzymałe i szybko się zużywają (choć topowy 1090 jest przyzwoicie odporny na zużycie), łańcucha PC 1070 lepiej unikać, łańcuch Campy C10 Ultra może jest i dość lekki, aczkolwiek legendarnej wytrzymałości to raczej nie widać, łańcuchy Sh6600/10s0/C10 (ale nie wersja Ultra!)/PC1090 zużywają się w podobnym czasie/przebiegu, największy przebieg powinny zapewnić łańcuchy 10s8, Sh 7801, 10s1 i najwytrzymalszy z całego zestawienia - 10sX (którego wytrzymałości na zerwanie niestety nie zrobiono...).
Jak widać w poście tcp przynajmniej jeśli chodzi o łańcuchy C10 i DA, to wyniki testu pokrywają się z przebiegiem, który uzyskał tcp. Czyli około 3 tys. km.
Nie wiem, czy warto płacić ok. 210 zł za 10sX, ale 10s8 są relatywnie niedrogie - ok. 100 zł czyni ten łańcuch godnym zastanowienia się nad jego zakupem - zwłaszcza jeśli potencjalnie uzyskiwany jego przebieg odpowiada łańcuchowi Dura-Ace - droższym co prawda tylko o ok. 10 zł, jednak Connex ma coś, co sprawia, że wybieram Connexa - spinkę, bajecznie prostą do zapięcia, a zwłaszcza do rozpięcia. Ile ja się namęczyłem rozpinając spinki KMC/Sram w rowerach MTB... Niby czynność nie skomplikowana, ale jednak spinka Connexa rozpina się najłatwiej - oczywiście nie ma szans na rozpięcie/zerwanie się w czasie pracy napędu.
Nie ma w tym zestawieniu testów łańcuchów KMC, jednak jeśli to:
To z fabryk KMC pochodzą powszechnie znane łańcuchy Shimano: HP20, UG30, UG50, UG51, IG31, IG51, HG40, HG50, HG53 i HG73. Poza łańcuchami dla Shimano, KMC produkuje łańcuchy rowerowe serii "Z", "X" oraz "K". jest prawdą, to tak wytrzymałość na zerwanie, jak i na wydłużenie będzie podobna do łańcuchów firmowanych przez Shimano.
Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750
#12
Napisano 03 czerwiec 2011 - 14:21
C10, C10 ultra. Jeśli faktycznie takie łańcuchy testowali to te łańcuchy nie są produkowane już od x lat.
Obecnie campa pod 10kę robi jedynie łańcuchy pod nazwą veloce, chorus, record.
Stara C10ka wygląda mniej więcej jak obecny veloce czyli bez drążonych pinów, bez nacięć na blaszkach. Chorus ma nacięte blaszki i pełne piny. Record wiadomo.
Co do testu. Na czym on polegał? Kręcili nimi przez 115h po czym próbowali je zerwać?
W ogóle nie kumam na co komu wytrzymałość na zrywanie? O wytrzymałości łańcucha decyduje jakość jego wykonania, jakość tulejek, materiał z jakiego są wykonane poszczególne elementy.
cdn
#13
Napisano 03 czerwiec 2011 - 15:10
Ja ostatnio przy regulacji siodełka na postoju zauważyłem, że przy pinie zapinającym wyskoczył bolec z jednej strony, zauważywszy ten incydent lekką kadencją dojechałem do domu - ciekawe tylko ile km przed tym spostrzeżeniem przejechałem ;-)
Co do łańcuchów - kupuje najtańsze i zmieniam co 2000km - przy mojej miękkiej jeździe to najbardziej opłacalny interes.
#14
Napisano 03 czerwiec 2011 - 15:26
Ok, testy testami, ale teraz tak.
C10, C10 ultra. Jeśli faktycznie takie łańcuchy testowali to te łańcuchy nie są produkowane już od x lat.
Obecnie campa pod 10kę robi jedynie łańcuchy pod nazwą veloce, chorus, record.
Stara C10ka wygląda mniej więcej jak obecny veloce czyli bez drążonych pinów, bez nacięć na blaszkach. Chorus ma nacięte blaszki i pełne piny. Record wiadomo.
Co do testu. Na czym on polegał? Kręcili nimi przez 115h po czym próbowali je zerwać?
W ogóle nie kumam na co komu wytrzymałość na zrywanie? O wytrzymałości łańcucha decyduje jakość jego wykonania, jakość tulejek, materiał z jakiego są wykonane poszczególne elementy.
cdn
Nie wiem które dokładnie łańcuchy campy były testowane, być może C10 to veloce, może chorus, a ten z drążonymi pinami to record? Wybacz, nie mam takiej informacji. Nie ja ten test robiłem i jak ktoś chce może przyjąć jego wyniki, kto nie chce ten może je odrzucić. Ale zawsze jest coś do przemyślenia, prawda?
Metodyka testu wyglądała następująco:
Chain Wear Test Methodology:
Each chain was measured at the intervals shown on the chart and its length recorded. Testing ended when the subject chain "stretched" by 1%*
*Note, Chains don't "stretch". They get longer as pins wear against rollers; this phenomenon is commonly called "stretch". Once a chain stretches by 1%, it should be replaced. Worn chains cause premature wearing of cogs and chain rings and don't shift or transmit power as efficiently as when new.
Czyli, każdy łańcuch był mierzony w odstępach pokazanych na wykresie i jego długość była rejestrowana. Test był zakańczany gdy łańcuch rozciągnął się o 1%. (*Uwaga, łańcuchy nie rozciągają się. No i wyjaśnienie co i jak, ale to wiemy...).
Te 115 h to chyba jakaś norma odpowiadająca przy określonych przełożeniach przejechaniu 3000 km.
Jasne, że wytrzymałość na zerwanie nie bada się, gdy łańcuch jest zużyty. Oczywiście, że wykonywano testy łańcuchów nowych, ostatecznie można rozciągać przez ponad 100h pięć łańcuchów i wykonywać próby wytrzymałościowe... Toż to bezsensem byłoby, choć muszę przyznać, że byłoby ciekawe, gdyby porównać wytrzymałość na zerwanie łańcuchów nowych i zużytych w 1%.
Na co komu wytrzymałość na zerwanie? Hymmm... mi osobiście łańcuch nie zerwał się (ani w MTB, ani w szosie), ale nie o jednym przypadku zerwania się łańcucha słyszałem. Czyż nie lepiej mieć świadomość, że używa się mocniejszego łańcucha, mniej podatnego na zerwanie? Faktem jest, że przyłożenie siły 9,3 kN do łańcucha nogą ludzką jest raczej niemożliwe. Co innego przy przekosie łańcucha - zwłaszcza zużytego...
- a zapytaj się carloss'a jak on swój łańcuch eksploatował i jaką miał przygodę z napędem, że musi wymienić łańcuch... No fakt, jak pisałem powyżej, łańcuch najczęściej ulega zerwaniu w przypadku zmiany przełożeń na twardo na dodatek w przekosie...A zna ktoś przypadki zerwanych łańcuchów w warunkach prawidłowej eksploatacji? 8-)
Dlatego wolę spinki. No i wyczyścić łatwiej po rozpięciu. Aczkolwiek rozpięty łańcuch to czyszczę jak dostanie się do środka pył/piach itp.przy pinie zapinającym wyskoczył bolec z jednej strony,
Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750
#15 Gosc_OutsideR_*
Napisano 03 czerwiec 2011 - 15:29
Może u kolegi tcp odgrywało rolę to , że ma osprzęt srama/shimano (z tego co czytałem na forum kupił manetki srama) i wtedy campa szybciej sie wyciąga :mrgreen:
Malik w innym temacie chwaliłeś się, że Twoja korba przyjmnie jeszcze x łańcuchów i zrobi xx kilosów:) Co ile wymieniasz łąńcuchy i ile ich stosujesz?
Spinka to faktycznie dobra rzecz czy do osprzętu campy podejdą connexy ?
#16
Napisano 03 czerwiec 2011 - 15:35
- jasne, łańcuch jest łańcuch, pod warunkiem, że będzie dedykowana do łańcucha przeznaczonego do napędu 10 rzędowego...Spinka to faktycznie dobra rzecz czy do osprzętu campy podejdą connexy ?
- no właśnie, temat ciekawy. Wiadomo, że jeśli "rozciągnięcie" łańcucha przekroczy 1%, to należy go wymienić. Ale... Czy do czasu wymiany, jeździcie na jednym łańcuchu, czy też używacie 3 łańcuchów i wymieniacie łańcuch co 1 tkm, aż do zużycia tychże? Ponoć to najbezpieczniejsza dla napędu metoda używania łańcuchów - mniej zużywa zęby kół zębatych korby i kasety?Co ile wymieniasz łąńcuchy i ile ich stosujesz?
Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750
#18
Napisano 03 czerwiec 2011 - 15:41
Malik w innym temacie chwaliłeś się, że Twoja korba przyjmnie jeszcze x łańcuchów i zrobi xx kilosów:) Co ile wymieniasz łąńcuchy i ile ich stosujesz?
Łańcuch wymieniam raz na sezon.
Jakieś 4 lata temu to było ok 7-8 tyś na sezon, a od jakiś 2 sezonów jest to 4-5 tyś jakie przejeżdżam na szosówce.
Na początku mojej przygody z campą robiłem pomiary co 2-3 tyś żeby przypadkiem nie przekroczyć limitu. Cóż.. do tej pory nawet się nie zbliżyłem do tych 132,6 czy ile to tam było.
#19
Napisano 03 czerwiec 2011 - 23:41
#20
Napisano 04 czerwiec 2011 - 06:30
Sprawdzenie przymiarem wykazało, że łańcuch się rozciągną.Wytłumacz proszę co masz na myśli pisząc "wytrzymały"?
C10ka zerwała się? Na suwmiarce przekroczyła swój wymiar?
Zawsze używałem CN-7800 a ten jeden raz postanowiłem sprawdzić tą legendarną wytrzymałość łańcucha Campy. To był akurat okres letni więc warunki użytkowania były dobre.
Żeby było ciekawiej, w listopadzie założyłem CN-7901. Katowałem go przez całą zimę na trenażerze. W marcu kupiłem na wszelki wypadek następny łańcuch bo byłem pewien, że dni obecnie używanego dobiegają końca a tu niespodzianka, łańcuch dalej trzyma wymiar.