Moment dokręcania kierownica karbonowa
#1
Napisano 31 sierpień 2011 - 10:31
Zakupiłem karbonową kierownicę Bontrager RXL. Chciałbym ją umocować na mostku który posiadam ( Bontrager Race Lite ) . Mostek na 2 śruby. Taki jak ten .
Wiem że dla mostków na 4 śruby ( śruba 5 ) to ok 6 Nm. Dla mostków 2 śrubowych ( śruba 6 ) Bontrager podaje ok 11 Nm . Nic nie piszą że nie można stosować 2 śrubowych tylko żeby krawędzie nie były ostre i żeby odtłuścić powierzchnię. Ja oczywiście zastosuję też pastę do karbonu. Macie na tym polu jakieś doświadczenia ?
Pozdrawiam
#3
Napisano 31 sierpień 2011 - 16:54
Mostki Extralite mają kapę mocowaną 4 śrubami, a producent maksymalny moment zaleca 2,5 Nm i teoretycznie nic się przy takiej sile dokręcenia ruszać nie powinno.
BTW Ostatnio mocowałem siodło w jarzmie 2 śrubowym sztycy Ritchey WCS i za nic w świecie nie mogłem się przekonać do tego, żeby kręcić śruby aż do 16Nm. :-?
#6
Napisano 01 wrzesień 2011 - 13:05
A wracając do tematu - przykręcenie 2 śrub nawet na 6 Nm powinno wystarczyć. A nawet 4 Nm również. Nie sądzę, żebyś był w stanie obrócić kierownicę. Dla pewności można posmarować pastą do łączenia elementów karbonowych.
Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Medrida HFS, Merida TFS
#8
Napisano 01 wrzesień 2011 - 14:28
Co do carbonu, pasta to konieczność, klucz dyno niekoniecznie- lecz jest zalecany dla osób, które mają łapy jak szczęki od koparki. W szosie miałem mostek, sztycę, kierę z monokoku i bardzo sobie chwaliłem - masę i komfort. Przy zastosowaniu pasty nie zauważyłem aby np. sztyca się wsuwała itp. W rowerze CX za carbon podziękuję, już raz prostowałem po glebie kierownicę alu, w przypadku karbonowej, pewnie byłbym 500 zł w plecy.
#9
Napisano 01 wrzesień 2011 - 15:49
Jak sam napisałeś o sobie, gdybyś zamontował kiere carbon do CX i zaliczył glebę to byłbyś 500zł w plecy. O tym samym piszę - gdybym ciut za mocno skręcił czy to mostek czy zacisk stycy również mógłbym być 500zł w plecy. Pic polega na tym, że jeżeli zdarzyłoby się w sytuacji kiedy zarabiam owe 3-4 tyś, to jakoś bym to przebolał i kupił nowe, natomiast kiedy ma się tyle niecałe 2 tyś, ciężko mówić o komforcie psychicznym w sytuacji kiedy nagle 500zł poszło się chrupać. Niestety elementy karbonowe są drogie, bardzo drogie i bardzo podatne na zniszczenia, a praktycznie wcale na uszkodzenia, bo uszkodzenie oznacza zniszczenie. Natomiast ALU tanie i wmiarę znosi uszkodzenia, a i zniszczyć nie jest wcale łatwo. To też biedniejszemu pisane jest ALU, a bogatszemu karbon - przynajmniej jeśli jest rozsądny ;-) Ja niestety jestem bidulka i o carbonie mogę marzyć, ewentualnie czekać na podwyżkę
Mam tylko nadzieje, że to moje błędne wyobrażenie i zniszczyć carbon zaciskiem nie jest tak łatwo. Jeszcze nigdy nie ukręciłem śruby, dlatego nie potrzebuję klucza dynamometrycznego, bo wyczucie raczej mam dobre.
Kiedyś tak z ciekawości zrobię mały teścik i porównanie ALU i carbonu, a mianowicie, wezmę podkładkę pod mostek ALU I carbon i stuknę młotkiem by sprawdzić jakiej siły trza użyć by pękł carbon, a jak trzeba przywalić by zgnieść ALU ;-)
#10
Napisano 01 wrzesień 2011 - 21:59
Nie stosuje sie- nie powinno mostków na 2 śruby do kierownic karbonowych to już pisalismy o tym chyba ze jakiś producent dopuści takie rozwiązanie i napisze czarno na białym !!
np Ritchey stosuje 4 śruby zgrupowane po dwie obok siebie .
To samo dotyczy kapy mostka , powinna być z jednego kawałka materiału.
co do momentów dokrecania to na mostkach są opisane, oraz kierownicy .
w przypadku montażu czesci karbonowych stosuje sie specjalny żel do karbonu np. firmy Finish Line aby zwiększyć tarcie .
Jeśli stosujemy kierownice karbonowe i mostki z karbonu ( a w zasadzie alu mostki też) to należy co jakiś czas sprawdzać dokrecenie śrub, w mostku.
P.S.
Dead , czy widziałeś na ulicy latajace młotki szukające gdzie walnąć ??
Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów www.velotech.pl
Serwis rowerowy - Kraków tel: 666-316-604, [email protected]
Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!! w godz. - 12.oo - 19.oo
#11
Napisano 01 wrzesień 2011 - 23:16
To samo dotyczy kapy mostka , powinna być z jednego kawałka materiału.
No właśnie a u bardzo wielu producentów nie jest... i te mostki są przystosowane do carbonowych kierownic, więc nie do końca jest tak pięknie.. Chociaż ja też jestem za jednoczęściową kapą skręcaną 4 srubami jak to ma miejsce w 3T ARX'ach, WCS'ach i Easton'ach.
BTW, nowy Ritchey WSC:
Waga 100g przy 100mm dł.
Tu więcej:
http://roadbikemag.b...0-wcs-stem.html
#12
Napisano 29 wrzesień 2011 - 12:33
Troche późno ale odpisał mi dział techniczny Bontragera :
The stem will likely be ok for that carbon bars, but it is not the best. You would be best served by a stem with 4 clamp bolts to the front of it, as this does a much better job of distributing the clamping forces evenly across the bar. About 100 in/lbs, or 11.3nm would be the maximum torque.
Thanks for writing,
William Rand | Trek Bicycle Corporation | Technical & Customer Services Representative |
Tak więc dopuszczają klapę na 2 śruby . Tylko ten moment coś im chyba się pomylił chociaż w spec tech kierownicy też o takim czytałem . Imo dokreciłem z 4.5 Nm na paście syntace nie ma prawa drgnąć.
Zresztą jak przegladam stare katalogi Treka to tam jeszcze nie bylo mostków na 4 sruby i nawet Madone miały kierownice karbonowe przykręcane na klapie 2 śrubowej.
Pozdrawiam