Skocz do zawartości


Zdjęcie

Moment dokręcania kierownica karbonowa


11 odpowiedzi w tym temacie

#1 piwalek

piwalek
  • Użytkownik
  • 23 postów
  • SkądKraków

Napisano 31 sierpień 2011 - 10:31

Witam

Zakupiłem karbonową kierownicę Bontrager RXL. Chciałbym ją umocować na mostku który posiadam ( Bontrager Race Lite ) . Mostek na 2 śruby. Taki jak ten .

Wiem że dla mostków na 4 śruby ( śruba 5 ) to ok 6 Nm. Dla mostków 2 śrubowych ( śruba 6 ) Bontrager podaje ok 11 Nm . Nic nie piszą że nie można stosować 2 śrubowych tylko żeby krawędzie nie były ostre i żeby odtłuścić powierzchnię. Ja oczywiście zastosuję też pastę do karbonu. Macie na tym polu jakieś doświadczenia ?

Pozdrawiam

#2 gres

gres
  • Użytkownik
  • 640 postów
  • Skądkraków

Napisano 31 sierpień 2011 - 10:39

z czuciem i nie za mocno.
Można okleić taśmą klejącą która jest mniej śliska niż lakier na kierownicy

geolog - www.geologpoludnie.cba.pl


#3 Bikemaster

Bikemaster
  • Użytkownik
  • 1048 postów
  • SkądWWL

Napisano 31 sierpień 2011 - 16:54

Ja bym za nic się nie odważył 11Nm przy kierownicy carbonowej.. wydaje mi się, że przy 5-6Nm nie będzie się nic poruszać na niej.

Mostki Extralite mają kapę mocowaną 4 śrubami, a producent maksymalny moment zaleca 2,5 Nm i teoretycznie nic się przy takiej sile dokręcenia ruszać nie powinno.

BTW Ostatnio mocowałem siodło w jarzmie 2 śrubowym sztycy Ritchey WCS i za nic w świecie nie mogłem się przekonać do tego, żeby kręcić śruby aż do 16Nm. :-?

#4 1415chris

1415chris
  • Użytkownik
  • 4482 postów
  • SkądSurrey

Napisano 31 sierpień 2011 - 18:30

Przy 11Nm mozna srube ukrecic :-)
A tak powaznie, z pasta gdzie kiery nie maja specjalnie przystosowanego miejsca o wiekszym tarciu, jak i te ktore takie cos posiadaja max 4Nm.

#5 Deadi

Deadi
  • Użytkownik
  • 2567 postów
  • SkądOpolskie

Napisano 01 wrzesień 2011 - 11:05

Z w/w powodów nie lubie karbonowych elementów ;-)

#6 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8584 postów
  • SkądSulęcin

Napisano 01 wrzesień 2011 - 13:05

Przyjdzie czas, że polubisz. Tak jak zaakceptujesz konieczność używania klucza dynamometrycznego. Mi zdarzało się od czasu do czasu ukręcić gwinty, zakupiłem klucz i teraz wszystkie śrubki przykręcam z użyciem klucza dyna. Obojętnie czy to karbon, czy aluminium, czy też cokolwiek innego. Zwłaszcza, gdy moment jest poniżej 20 Nm.

A wracając do tematu - przykręcenie 2 śrub nawet na 6 Nm powinno wystarczyć. A nawet 4 Nm również. Nie sądzę, żebyś był w stanie obrócić kierownicę. Dla pewności można posmarować pastą do łączenia elementów karbonowych.

Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Medrida HFS, Merida TFS 

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#7 Deadi

Deadi
  • Użytkownik
  • 2567 postów
  • SkądOpolskie

Napisano 01 wrzesień 2011 - 13:21

Prozor, jak będzie 3-4 z przodu na wypłacie, to myśle, że nawet pokocham karbon ;-)

#8 gibber

gibber
  • Użytkownik
  • 1204 postów
  • SkądN. Tomyśl

Napisano 01 wrzesień 2011 - 14:28

Wychodzisz z dwóch błędnych założeń. Pierwszego, że 3-4 tyś to dużo i drugiego, że ludzie, którzy mają pieniądze lubią je wyrzucać w błoto.

Co do carbonu, pasta to konieczność, klucz dyno niekoniecznie- lecz jest zalecany dla osób, które mają łapy jak szczęki od koparki. W szosie miałem mostek, sztycę, kierę z monokoku i bardzo sobie chwaliłem - masę i komfort. Przy zastosowaniu pasty nie zauważyłem aby np. sztyca się wsuwała itp. W rowerze CX za carbon podziękuję, już raz prostowałem po glebie kierownicę alu, w przypadku karbonowej, pewnie byłbym 500 zł w plecy.

#9 Deadi

Deadi
  • Użytkownik
  • 2567 postów
  • SkądOpolskie

Napisano 01 wrzesień 2011 - 15:49

A skąd wynalazłeś założenie, że 3-4 tyś to dużo? no i gdzie napisałem o wyrzucaniu pieniędzy w błoto?

Jak sam napisałeś o sobie, gdybyś zamontował kiere carbon do CX i zaliczył glebę to byłbyś 500zł w plecy. O tym samym piszę - gdybym ciut za mocno skręcił czy to mostek czy zacisk stycy również mógłbym być 500zł w plecy. Pic polega na tym, że jeżeli zdarzyłoby się w sytuacji kiedy zarabiam owe 3-4 tyś, to jakoś bym to przebolał i kupił nowe, natomiast kiedy ma się tyle niecałe 2 tyś, ciężko mówić o komforcie psychicznym w sytuacji kiedy nagle 500zł poszło się chrupać. Niestety elementy karbonowe są drogie, bardzo drogie i bardzo podatne na zniszczenia, a praktycznie wcale na uszkodzenia, bo uszkodzenie oznacza zniszczenie. Natomiast ALU tanie i wmiarę znosi uszkodzenia, a i zniszczyć nie jest wcale łatwo. To też biedniejszemu pisane jest ALU, a bogatszemu karbon - przynajmniej jeśli jest rozsądny ;-) Ja niestety jestem bidulka i o carbonie mogę marzyć, ewentualnie czekać na podwyżkę ;)

Mam tylko nadzieje, że to moje błędne wyobrażenie i zniszczyć carbon zaciskiem nie jest tak łatwo. Jeszcze nigdy nie ukręciłem śruby, dlatego nie potrzebuję klucza dynamometrycznego, bo wyczucie raczej mam dobre.

Kiedyś tak z ciekawości zrobię mały teścik i porównanie ALU i carbonu, a mianowicie, wezmę podkładkę pod mostek ALU I carbon i stuknę młotkiem by sprawdzić jakiej siły trza użyć by pękł carbon, a jak trzeba przywalić by zgnieść ALU ;-)

#10 SPIKE

SPIKE

    Spike

  • Użytkownik
  • 4683 postów
  • SkądKraków

Napisano 01 wrzesień 2011 - 21:59

Ooooooooooooo Dead sie rozkreca :lol:

Nie stosuje sie- nie powinno mostków na 2 śruby do kierownic karbonowych to już pisalismy o tym chyba ze jakiś producent dopuści takie rozwiązanie i napisze czarno na białym !!

np Ritchey stosuje 4 śruby zgrupowane po dwie obok siebie .

To samo dotyczy kapy mostka , powinna być z jednego kawałka materiału.

co do momentów dokrecania to na mostkach są opisane, oraz kierownicy .

w przypadku montażu czesci karbonowych stosuje sie specjalny żel do karbonu np. firmy Finish Line aby zwiększyć tarcie .

Jeśli stosujemy kierownice karbonowe i mostki z karbonu ( a w zasadzie alu mostki też) to należy co jakiś czas sprawdzać dokrecenie śrub, w mostku.


P.S.
Dead , czy widziałeś na ulicy latajace młotki szukające gdzie walnąć ??

Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów  www.velotech.pl   

Serwis rowerowy - Kraków  tel: 666-316-604[email protected]

Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!!  w godz. - 12.oo - 19.oo


#11 Bikemaster

Bikemaster
  • Użytkownik
  • 1048 postów
  • SkądWWL

Napisano 01 wrzesień 2011 - 23:16

To samo dotyczy kapy mostka , powinna być z jednego kawałka materiału.


No właśnie a u bardzo wielu producentów nie jest... i te mostki są przystosowane do carbonowych kierownic, więc nie do końca jest tak pięknie.. Chociaż ja też jestem za jednoczęściową kapą skręcaną 4 srubami jak to ma miejsce w 3T ARX'ach, WCS'ach i Easton'ach.

BTW, nowy Ritchey WSC:

Dołączona grafika

Waga 100g przy 100mm dł.
Tu więcej:
http://roadbikemag.b...0-wcs-stem.html

#12 piwalek

piwalek
  • Użytkownik
  • 23 postów
  • SkądKraków

Napisano 29 wrzesień 2011 - 12:33

Witam

Troche późno ale odpisał mi dział techniczny Bontragera :

The stem will likely be ok for that carbon bars, but it is not the best. You would be best served by a stem with 4 clamp bolts to the front of it, as this does a much better job of distributing the clamping forces evenly across the bar. About 100 in/lbs, or 11.3nm would be the maximum torque.

Thanks for writing,

William Rand | Trek Bicycle Corporation | Technical & Customer Services Representative |


Tak więc dopuszczają klapę na 2 śruby . Tylko ten moment coś im chyba się pomylił chociaż w spec tech kierownicy też o takim czytałem . Imo dokreciłem z 4.5 Nm na paście syntace nie ma prawa drgnąć.
Zresztą jak przegladam stare katalogi Treka to tam jeszcze nie bylo mostków na 4 sruby i nawet Madone miały kierownice karbonowe przykręcane na klapie 2 śrubowej.

Pozdrawiam



Dodaj odpowiedź