Skocz do zawartości


Zdjęcie

Suport Shimano bb-5500. Zamiennik


21 odpowiedzi w tym temacie

#1 trajka6666

trajka6666
  • Użytkownik
  • 11 postów
  • SkądPiła

Napisano 09 wrzesień 2011 - 17:48

Na początku witam Wszystkich ! Czytam forum od jakiegoś czasu, a teraz postanowiłem sie zarejestrować. Na początek mam małe pytanko. Rowerek jaki mam to Specialized Allez. Kupiłem go używanego z lekkim luzem na suporcie, który niestety nie maleje, ale sie powiększa ;). Rozebrałem go i wychodzi, że potrzebuję suportu Shimano BB-5500 BC 1.37x24, 68. 109,5 mm. Shimanowski wychodzi we większości sklepów z przesyłką około 150 zł. Wiecie może czy dostanę gdzieś jakiś tańszy zamiennik innej firmy ? Bo szukałem i chyba jest on dość nietypowy, ponieważ nie mogłem nigdzie znaleźć.

Pozdrawiam i dzięki za odpowiedź.

#2 Deadi

Deadi
  • Użytkownik
  • 2567 postów
  • SkądOpolskie

Napisano 09 wrzesień 2011 - 17:57

http://allegro.pl/su...1807878882.html

wszystko zapasuje co jest na OCTALINK, ma angielski gwint i szerokośc osi oscylującą 110mm

#3 trajka6666

trajka6666
  • Użytkownik
  • 11 postów
  • SkądPiła

Napisano 09 wrzesień 2011 - 18:29

Siemka ! Dzięki za odp, tylko jeszcze miałem dodać, że to jest chyba giwnt ITAL w sumie sam nie wiem. Bo podobnego jak podałeś próbowałem z kumplem włożyć ale nie pasuje on na korbe. Te wycięcia na suporcie jedno że w moim są krótsze, to minimalnie węższe (mierzyliśmy suwmiarką) i korba na to nie wchodzi. Coś takiego najbardziej wygląda jak ten mój http://allegro.pl/wk...1777611497.html

#4 Xorlarrin

Xorlarrin
  • Użytkownik
  • 286 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 11 wrzesień 2011 - 16:46

Naturalnie że nie będzie pasować, ale tu nie chodzi o to czy to gwint włoski czy angielski. Od tego czy to ITA czy BSA zależy wyłącznie to czy wkręcisz wkład suportowy w rame. Jeśli już to zrobiłeś to znaczy że ten jest dobry.

Problemem jest tutaj Octalink który występuje w dwóch rodzajach. V1 obsługuje wyłącznie 105, Ultegre, Dura-ace i XTR, a V2 obsługuje Sore, Tiagre i reszte grup MTB.
Do V1 niestety najtańszym suportem jest właśnie BB-5500 i nie ma raczej tańszych zamienników. Spowodowane jest to tym, że to patent Shimano którego nie odsprzedał żadnemu innemu producentowi.

Dołączona grafika

#5 Deadi

Deadi
  • Użytkownik
  • 2567 postów
  • SkądOpolskie

Napisano 11 wrzesień 2011 - 19:17

ooo o tym nie wiedziałem - pewnie dlatego, bo nigdy nie miałem doczynienia z Octalinkiem

#6 trajka6666

trajka6666
  • Użytkownik
  • 11 postów
  • SkądPiła

Napisano 12 wrzesień 2011 - 14:52

Dzięki za odpowiedź rozjaśniłeś mi temat. Myślałem że to BSA albo ITAL to własnie różnica w tych "wycięciach" na które nakładamy korbe. No i już wiem czemu ten suport jest nietypowy. A powiedz mi jeszcze po czym poznać jaki mam gwint w ramie do tych misek. Bo te oznaczenia co są, to spisałem z suportu ale oznaczenia gwintu nie były napisane. Albo orientujesz sie jaki jest w Specialized Allez Elite ? My tego suportu o którym pisałem nie włożyliśmy w ogóle, bo już "na sucho" przed włożeniem do ramy korby nie pasowały w wycięcia suportu. Więc jaki gwint w ramie mam nie wiem.

Pozdro

#7 Xorlarrin

Xorlarrin
  • Użytkownik
  • 286 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 12 wrzesień 2011 - 15:35

Masz gwint BSA.

http://pl.wikipedia.org/wiki/Oznaczenia_Shimano#Specyficzne_oznaczenia[/url]"]BC1.37x24 - gwint angielski BSA
36x24T - gwint włoski

Innymi słowy włoski ma 36mm, a angielski 34,8mm (1.37"). Rożnica jest jeszcze w kierunku gwintu. We włoskim oba są prawoskrętne, w angielskim jeden jest prawo, a drugi lewoskrętny.

#8 trajka6666

trajka6666
  • Użytkownik
  • 11 postów
  • SkądPiła

Napisano 12 wrzesień 2011 - 19:55

Podziękował, w najbliższym czasie pozostało jedynie zamówienie owego suportu.

#9 Deadi

Deadi
  • Użytkownik
  • 2567 postów
  • SkądOpolskie

Napisano 12 wrzesień 2011 - 20:05

trajka, taniej i lepiej bedzie kupić nową korbę ;-)

#10 Bikemaster

Bikemaster
  • Użytkownik
  • 1048 postów
  • SkądWWL

Napisano 13 wrzesień 2011 - 00:10

Przyznam,że jestem zszokowany tym, że nawet VP, które produkuje masowo suporty nie ma w ofercie żadnego suportu na Octalink..

#11 trajka6666

trajka6666
  • Użytkownik
  • 11 postów
  • SkądPiła

Napisano 14 wrzesień 2011 - 20:22

A myślisz, że w tej cenie dostane jakąś korbe razem z wkładem ? Bo ta moja jeśli chodzi o zużycie to jest w dobrym stanie. A też nie chciałbym kupić czegoś najtańszego to chyba wole sam wkład.

#12 Xorlarrin

Xorlarrin
  • Użytkownik
  • 286 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 14 wrzesień 2011 - 20:51

Za ok. 200 dostaniesz Sore na łożyskach zewnętrznych (Hollowtech II). Do 300 dostaniesz Tiagre, również na HT II.

Sam używam obecnie Tiagry FC-4500 na HT II, a wcześniej miałem Ultegre FC-6500 na octalinku i moge powiedzieć że nowa Tiagra jest sztywniejsza i ogólnie jakoś lepiej się kręci. Sama korba jest oczywiście cięższa od Ultegry, no ale to w końcu 2 grupy niżej.

#13 Deadi

Deadi
  • Użytkownik
  • 2567 postów
  • SkądOpolskie

Napisano 14 wrzesień 2011 - 21:56

^ korba może i cięższa, ale wkład octalink jest zdecydowanie cięższy od HTII, więc może na jedno wyjść ;)

#14 trajka6666

trajka6666
  • Użytkownik
  • 11 postów
  • SkądPiła

Napisano 14 wrzesień 2011 - 22:33

Zobacze jeszcze jutro dokładnie w jakim stanie jest ta moja korba. Jeśli będzie ładna to nie będe dopłacał nawet z 60-70 zł żeby mieć przykładowo sore dla samej zamiany. Kupie nowy suport za 150 zł i zostane przy tej.

A teraz sobie jeszcze tak pomyślałem. Czy ten wkład suportu da sie jakoś rozebrać ? Jakbym tak wymienił w nim same łożyska to bym dużo przyoszczędził i nie musiał kupować nowego. Niech ktoś mi podpowie, bo nie chce mi sie tego wszystkiego rozbierać dla samego obejrzenia tematu.

Pozdro

#15 Deadi

Deadi
  • Użytkownik
  • 2567 postów
  • SkądOpolskie

Napisano 15 wrzesień 2011 - 08:26

http://allegro.pl/ko...1801948748.html

ja bym dozbierał stówkę i kupił nową korbę, która jest lepsza i.... nowa ;-)

ja od Gliczarowa borykam się z podobnym problemem, co prawda nie tyczy się korby, a... bloków do butów. Jako, że mam najtańsze pedały R540 (100zł), a nowe bloki kosztują 50-60zł, to doszedłem do wniosku, że wykończe te co mam, a na wiosnę zapodam sobie nowy zestaw, bo po prostu chore by było kupować bloki za 60zł, gdzie można mieć pedały i bloki za +40zł ;)

#16 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8589 postów
  • SkądSulęcin

Napisano 15 wrzesień 2011 - 09:28

Niedawno miałem podobny problem, choć dotyczył on suportu ISIS do korby Truvativ do roweru żony. Korba była ok (moja pierwsza z szosy), suport raczej do wymiany. Zakup nowego suportu okazał się niezbyt opłacalny, za pieniądze które musiałbym zapłacić (130 zł) kupiłem (od kolegi z tego forum) nowy suport HT II i korbę sora compact (46/34 + 50 - akurat blat dla żony idealny, jak będzie potrzeba to kiedyś wymienię na 50) - korba w stanie naprawdę dobrym, pominąwszy zarysowania od łańcucha.

Gdyby nie to, że w mojej okolicy występują nachylenia 4 - 8% i to na dodatek żeby wyjechać z miasta, to może od razu zamontowałbym jej blat 50, ale żona przyzwyczajona już jest do wysokiej kadencji (uczyłem, że ma mieć obroty w okolicy 90 :)), zbyt silnej nogi to nie ma, no i miałaby kłopot z podjazdem. Zresztą wolę, żeby kręciła szybciej, niż żeby mi marudziła, że ją kolana bolą od naciskania.

Zawsze można kupić korbę HT II nawet ze zużytymi nieco kołami zębatymi i wymienić na te zębatki, które masz obecnie w swojej korbie.

Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#17 Gosc_marvelo_*

Gosc_marvelo_*
  • Gość

Napisano 04 sierpień 2014 - 16:21

Wiadomość dla wszystkich posiadaczy korb na Octalink V1 (szosowy, czyli krótki): alternatywą dla suportu BB5500, wprawdzie nie tańszą, ale jednak jakąś, jest taki suport, wciąż dostępny

http://www.kastor-bi...owe-czesci.html

Jest znacznie tańszy od mającego skrajnie różne opinie (wymagającego precyzyjnego montażu i częstych przeglądów), rozbieralnego BB 7700 

http://www.kastor-bi...owe-czesci.html

BB7710 występuje tylko z gwintem angielskim i długości 109,5 mm, podobno ma identyczną konstrukcję wewnętrzną jak BB6500 (te są już praktycznie niedostępne), czyli posiada dodatkowe łożyska igiełkowe dla zwiększenia sztywności (w BB5500 są tylko kulkowe), ale ma stalową lewą miskę mocującą, więc jest nieco cięższy.

http://cycling451.bl...3/pc2114301.jpg

 

Pomimo że jest to suport torowy, jest on uszczelniony, bo musi spełniać wymagania norm japońskiego Keirinu (NJS certified), gdzie wyścigi odbywają się również w deszczu.

 

Ponieważ wciąż mam korbę na Octalink (Ultegra) i nie zamierzam się z nią rozstawać, zakupiłem taki suport, bo mój BB5500 ma już leciutki luz, choć kręci się jeszcze bez zgrzytów. 

Czas pokaże, czy był to dobry zakup. Cóż, zadziałała chyba trochę magia słów Dura Ace. Teraz już (albo dopiero) dwa komponenty w rowerze będę miał z tej grupy (mam już przerzutkę przednią) ;-) .

 

Ktoś ma jakieś doświadczenia z tym suportem i chciałby się podzielić?

 

P.S.

Mój jest Made in Indonesia i waży 252 g.

 

DSCF1158J_esehprx.JPG

 

 



#18 Gosc_marvelo_*

Gosc_marvelo_*
  • Gość

Napisano 15 sierpień 2014 - 18:38

Suport zamontowany. Wszystko oczywiście pasuje, przedniej przerzutki nie trzeba było regulować (w końcu długość osi ta sama). 

Nie wiem, czy to za sprawą braku luzu w nowym suporcie, czy dzięki dodatkowym łożyskom igiełkowym (podobno), korby się usztywniły i jakoś lepiej się teraz kręci. 

Masa wprawdzie nieco wyższa niż BB5500 (za sprawą stalowej miski mocującej, w 105 jest aluminiowa, natomiast korpus w 7710 jest bardziej wycieniowany), ale te 3 g jakoś przeboleję ;-) .



#19 paziek

paziek
  • Użytkownik
  • 7 postów
  • SkądWrocław

Napisano 30 sierpień 2014 - 12:08

Ja wziąłem pilnik i poszerzyłem otwory w korbie aby wszedł Ocatlink V2. Działa to całkiem nieźle, a support mogę kupić za 30 PLN... ale trzeba uważać, żeby w trakcie nie przesadzić i rozwalić sobie korbę. ;-)



#20 Gosc_marvelo_*

Gosc_marvelo_*
  • Gość

Napisano 30 sierpień 2014 - 20:58

No to winszuję. 

Ja bym się jednak nie odważył. Trudno mi sobie wyobrazić, aby dało się to zrobić wystarczająco precyzyjnie do poprawnego przenoszenia obciążeń przez wszystkie wypusty. 

Długo już tak jeździsz? Nie ma żadnych problemów?





Dodaj odpowiedź