Polerowanie aluminium, poradnik
#1 Gosc_wojciech_bmv_*
Napisano 28 styczeń 2012 - 19:37
Znalazłem w necie ciekawy poradnik " Jak wypolerować aluminium na lustro".
http://mysite.verizo...POLEROWANIE.pdf
Dla przykładu zaprezentuję zdobytego za bezcen baranka PRZED:
i PO zabiegu.
btw. Można wykonać montaż na odwrót, czyli element aluminiowy umieścić w imadle i zastosować odpowiednią nakładkę z filcem do wiertarki wysokoobrotowej.
pozdrower
Wojciech
#2
Napisano 29 styczeń 2012 - 04:11
- ba, moge podjąc sie polerki tego i owego...
a więc - żebym nie był gołosłowny - wszystko co opisuje i wklejam to moja robota, jak sie komuś nie podoba to...
a tu troche moich robót -to nie wszystko, ale coś tam widać -
Klamka Primo - trudnośc polegala na kształcie i twardej chropowatej anodzie.
Pierwsza piasta Shimano - na początku wygladała beznadziejnie - coś sie wykrzesało
Breloczek - chwila roboty
Mostek Cinelli - wyglądal jakby to było 5 minut roboty - okazało sie ze jest anoda przeźroczysta - znalazlem sposób i na nią
przed
po
Kolejna piasta, do spółki z mostkiem:
HandMade tunned topcap
http://lp1.pinkbike....p4pb4885933.jpg
Stery - ciekawy temat w wyniku zabaw z chemią, zachowałem napis... ale w odwróconym kolorze.
od
http://lp1.pinkbike....p4pb6220406.jpg
przez
http://lp1.pinkbike....p4pb6220407.jpg
po
http://lp1.pinkbike....p4pb6220410.jpg
Korby - torowe DuraAce - skrzywdzone przez posiadacza nieumiejętną próbą sciągnięcia anody
http://lp1.pinkbike....p4pb6678791.jpg
jakos uratowałem...
http://lp1.pinkbike....p4pb6678770.jpg
http://lp1.pinkbike....p4pb6678766.jpg
http://lp1.pinkbike....p4pb6678774.jpg
#3
Napisano 29 styczeń 2012 - 04:28
\\\\\\\\\\\\\////////////\\\\\\\\\\\///////////\\\\\\\\\\\////////////\\\\\\\\\\\\\///////
można powiedzieć, że trochę tam w życiu po polerowałem a wiec -
dodam od siebie parę rad...
NARZĘDZIA
Wiertarka
Pare końcówek sciernych - kamienie, trzpieniowe-listkowe.
Tarcza na rzep
Filc na rzep
Filce trzpieniowe
Pasta polerska zielona techniczna
Szmaty bawełniane (BEZ GUZIKOW I ZAMKÓW!)
Papiery wodne
w skrócie polerka to... maksymalne wygładzenie materiału - a więc gładzimy:
PAPIERY:
papiery trzeba dostosować do stanu elementu, ślady po każdym papierze mają całkowicie zakrywać po każdym kolejnym, aż do dokładnego, idealnie gładkiego aluminium, PAPIERY CZĘSTO MOCZYĆ, kończyć na jak najwyższej gradacji, 2000, 2500 - ja mialem kiedys nawet kawałek 2800. -
dla normalnego, nie pooranego elementu myślę że starczą np: 1000 1200 1600 2000 2500 chociaż zdarzało mi się zaczynać od 200tki - to już naprawde mocno drze, i element cały się wygładza - pamiętajmy o logach itd.
WŻERY, SKAZY MATERIAŁU
Jeśli są wżery... nie ma takiego czegoś, jak środek chemiczny na wżer - wżery to ubytki w powierzchni materiału... trzeba po prostu wybrać, czy decydujemy się na drobną skazę, czy grubszy papierek, i ścieramy wżerka, tyle w temacie. Widać to na mojej pieście, była mocno powżerana, narażona na sól i wilgoć, nie zdzierałem głębszych, żeby nie naruszyć tafli polerki, dlatego nie jest idealnie.
naruszę tu przy okazji temat jakoby mocno zużytych elementów nie dało się wypolerowac... da sie, tylko trzeba troche napieprzyc - proste. tak jak własnie z moją piastą.
JEZUS MARIA, JAK MAM TO ZDRAPAĆ!
Najmniej fajną rzeczą w tym wszystkim jak dla mnie jest sciąganie powłok...
Farbę mozemy sciągac mechanicznie, nakładki z papierami, kamienie itd - ale pamietajmy - im mniej umęczymy material - tym mnie roboty - z pomocą przychodzi chemia - scansole, stripery - działa to ciekawie - nie wszystkie farby poddają się łatwo - ale niektore - smarujemy - czekamy - element puchnie w oczach i nawet ołowkiem zdrapujemy do gołego - mamy goły materiał.
schody zaczynają się... przy anodzie... jak wiemy wiele elementow teraz jest anodowanych - to powierzchniowy proces chemiczny np
anody spotyka sie - kolorowe, jak wyzej, przeźroczyste - jak na opisywanym dura ace, oraz mostku cinelli - oraz takie grube chropowate - czesto na kierownicach i sztycach.
na to wymyślono sposób również - KRET - TAK, KRET DO RUR:)
ja uważam ze najbezpieczniejszy jest kret w żelu - wanienka, kret do niej i pędzelkiem gmeramy ostrożnie element - anoda powoli jasnieje aż zejdzie całkiem - jak przesadzimy - zacznie żreć alumnium - najpierw lekko czarne sie robi - to idzie zetrzec - ale robimy sobie dodatkową robote.
Kret żre jak wściekly - ostrożnie panowie, rękawiczki, okulary itp.
PASTY
Co do pasty, TEMPO nie nadaje sie do polerowania metalu, to pasty głównie do lakieru.
ja polecam GORĄCO najprostszej technicznej zielonej w bryłach - konsystencja między glinką a kredą
wygląda tak
i kosztuje GROSZE - nie czuje potrzeby ładowania autosola itd - oceńcie sami czy potrzeba coś więcej - po zdjęciach.
wcieram mocno w szmatkę, lub nacieram na filc na wiertarce.
SPOSOBY - WIERTARKA I RĘCZNIE
jeśli decydujemy sie na filc i wiertarkę
ręczne zostawił bym sobie na wyjątkowo delikatne, drogie elementy, z którymi trzeba ostrożnie, wtedy stosuje sie nawet takie patenty jak polerowanie kredą itp.
ZABEZPIECZENIA PO
co do utlenienia aluminium. ma to miejsce, ale po dobrym wypolerowaniu, wystarczy raz w tygodniu przypolerowac chwilke ręcznie, i połysk wraca...
oprócz tego:
-lakierowanie - spoko, ale kaleczy efekt
- natłuszczanie - nie ktorzy stosują natłuszczanie naftą, podobno ochrania polerke na jakis czas.
UWAGI
NIE KAŻDY UMIE DOGADAĆ SIĘ Z MATERIAŁEM - NIE PONOSZĘ ODPOWIEDZIALNOŚCI ZA WASZE DZIAŁANIA:)
PAMIĘTAJCIE O NIE ZAKLADANIU RĘKAWICZEK PRZY WIERTARCE
CHROŃCIE PAPE - ALUMINIUM JEST STRASZNIE NIEZDROWE - A POLERKA STRASZNIE BRUDZI RĘCE
CZEKAM WRAZIE CO NA PYTANIA
#6
Napisano 29 styczeń 2012 - 12:41
co dziwne, jak mialem te cinelli to kosztowało psie pieniądze na allegro, i za głupi grosz sie sprzedało - ostatnio dopiero podrożały... ;/
KeNaJ, tak jest w kazdej instrukcji BHP - wiertarki, szlifierki, frezarki, tokarki mają tendencje do zaciągania rekawiczek i wciągania łapy -to samo sie tyczy ciasnego spinania mankietów w koszulach - co by za koszule nie pociągneło.
#7 Gosc_kobrys_*
Napisano 29 styczeń 2012 - 15:17
Mostek i korby to masterpiece!
Z ciekawości - aluminium szybko się utlenia i w zasadzie może korodować po spotkaniu z warunkami na naszych drogach. Czy takie coś się czymś zabezpiecza czy używa surowego?
Jak długo jest w stanie utrzymać się wizualnie piękna polerka?
#8
Napisano 29 styczeń 2012 - 15:30
polerka generalnie nie jest zbyt długotrwala sama w sobie, dodatkowo trzeba pamietać jak bardzo aluminium jest miękkie - ale jak sie o element dba, nie wystawia na sole itd - to szmatka natarta pastą - raz na tydzien ręcznie przepolerować i bylsk wraca )
Ja osobiscie przy oddawaniu korby - dodałem kawalek szmatki natartej pastą - kolega mowił ze super - jak sie lekko mleczy - przepoleruje i efekt wraca:)
PS. Dzięki za miłe słowa !
#9
Napisano 29 styczeń 2012 - 16:15
#10
Napisano 29 styczeń 2012 - 18:31
A co z polerowaniem plastiku? Wiadomo - delikatniejszy materiał niż metal, więc i ostrożniej się z nim trzeba obchodzić. Na forach samochodowych kolesie pisali, że polerowali plastiki reflektorów papierem wodnym (zaczynali od gradacji 800 i kończyli na nawet 3000) a następnie pasta polerska/pasta do zębów na szmatce delikatnej jakiejś i ręczna robótka.
Ktoś się bawił w polerkę plastiku? Jakieś doświadczenia, rady, przestrogi ...
#11
Napisano 29 styczeń 2012 - 19:08
Trzymaj Koło - blog dla PRO amatorów
Wycieczki weekendowe i atrakcje turystyczne
#12
Napisano 29 styczeń 2012 - 19:14
travisb, polerowałem lampy w aucie - podobnie jak w alu, tylko delikatniej - ja osobiscie lampy polerowalem 1800 i 2500 i pasta ale tym razem TEMPO - wg mnie do miększego plastiku wystarczy całkowicie, AHA, i tym razem zamiast zbitego filcu uzyłem futerka polerskiego, ot tyle.
trzeba też pamietać ze plastiki są strasznie rózne, popularny plastik to setki roznych materiałow, i roznie moga one reagowac na poliren:)
#13
Napisano 29 styczeń 2012 - 20:56
Dla zainteresowanych chciałbym przesłać uzupełnienie opisu Adaasko,
Wydaje mi się, że mam deja vu?
A może te części, które polerował Adaasko, były tak popularne, że...
Sami to oceńcie
http://bmxforum.pl/v...pic.php?t=64209
#15 Gosc_kobrys_*
Napisano 29 styczeń 2012 - 21:05
A może te części, które polerował Adaasko, były tak popularne, że...
Sami to oceńcie
http://bmxforum.pl/v...pic.php?t=64209
1. Przeczytaj jego post jeszcze raz...
2. Czytaj bardzo uważnie bo chyba nie czytasz ze zrozumieniem.
3. Ja nie zrozumiesz to tutaj jest kawałek jego posta:
Dobra, może nie którym narobiłem smaku a więc: (kopiuje z innego forum, gdzie swoją wiedzę + szczypta spostrzeżeń kolegów zawarłem w takiej pigułce)
A więc o co chodzi?
#19 Gosc_kobrys_*
Napisano 29 styczeń 2012 - 21:28
Zdjęcia są przelinkowane na inny serwer. Nie podał źródła
Kolbrys jaką szkołę skończyłeś? Bo nie wiem jakim stylem do Ciebie pisać.
A skąd wynika potrzeba podawania źródła skoro to on jest autorem poradnika?
Bo ja jest gupi i nie rozumiem albo za czymś nie nadążam?
Napisz od a do z żebym ja gupi człowiek zrozumiał?
#20
Napisano 29 styczeń 2012 - 22:49
że to niby ja skądś to skopiowalem?....
fajnie, siedze na paru forach, na bike action, forum rowerowe, tutaj, light bike, na bmx.pl to moi koledzy, mozna nawet po czesciach wywnioskować ze nie jeżdze tylko na szosie...
to też ja, jak widać do bmxów nie daleko...
zresztą... czy ja sie musze tłumaczyć? spoko, nic wiecej nie wkleje, ani nie napisze...
Poradnik napisałem sam pierwszy w Bikeaction - w miare jak ludzie chwytali motyw polerki, przerabiałem go, i wędrował sobie w świat, ludzie sie ciekawili, sami sie za to brali i nikogo nie bolało, a nagle dostaje w twarz że to nie moje? :shock:
nawet ja sam od nikogo do kopiowania zadnych praw nie chciałem, haha