Jump to content


Polerowanie aluminium, poradnik


68 replies to this topic

#1 Gosc_wojciech_bmv_*

Gosc_wojciech_bmv_*
  • Gość

Posted 28 January 2012 - 19:37

Bry!
Znalazłem w necie ciekawy poradnik " Jak wypolerować aluminium na lustro".

http://mysite.verizo...POLEROWANIE.pdf

Dla przykładu zaprezentuję zdobytego za bezcen baranka PRZED:

Dołączona grafika



i PO zabiegu.
Dołączona grafika

btw. Można wykonać montaż na odwrót, czyli element aluminiowy umieścić w imadle i zastosować odpowiednią nakładkę z filcem do wiertarki wysokoobrotowej.

pozdrower
Wojciech

#2 Adaasko

Adaasko
  • Użytkownik
  • 484 posts
  • SkądKołobrzeg

Posted 29 January 2012 - 04:11

cześc - jak juz nawiązał sie temat polerki - myśle ze jestem w stanie coś o tym powiedzieć

- ba, moge podjąc sie polerki tego i owego... :)

a więc - żebym nie był gołosłowny - wszystko co opisuje i wklejam to moja robota, jak sie komuś nie podoba to...
Dołączona grafika

a tu troche moich robót -to nie wszystko, ale coś tam widać -

Klamka Primo - trudnośc polegala na kształcie i twardej chropowatej anodzie.
Dołączona grafika

Pierwsza piasta Shimano - na początku wygladała beznadziejnie - coś sie wykrzesało

Dołączona grafika

Breloczek - chwila roboty
Dołączona grafika

Mostek Cinelli - wyglądal jakby to było 5 minut roboty - okazało sie ze jest anoda przeźroczysta - znalazlem sposób i na nią:)
przed
Dołączona grafika
po

Dołączona grafika
Dołączona grafika
Dołączona grafika

Kolejna piasta, do spółki z mostkiem:
Dołączona grafika
Dołączona grafika

HandMade tunned topcap
http://lp1.pinkbike....p4pb4885933.jpg

Stery - ciekawy temat w wyniku zabaw z chemią, zachowałem napis... ale w odwróconym kolorze.
od
http://lp1.pinkbike....p4pb6220406.jpg
przez
http://lp1.pinkbike....p4pb6220407.jpg
po
http://lp1.pinkbike....p4pb6220410.jpg

Korby - torowe DuraAce - skrzywdzone przez posiadacza nieumiejętną próbą sciągnięcia anody
http://lp1.pinkbike....p4pb6678791.jpg
jakos uratowałem...

http://lp1.pinkbike....p4pb6678770.jpg
http://lp1.pinkbike....p4pb6678766.jpg
http://lp1.pinkbike....p4pb6678774.jpg

#3 Adaasko

Adaasko
  • Użytkownik
  • 484 posts
  • SkądKołobrzeg

Posted 29 January 2012 - 04:28

Dobra, może nie którym narobiłem smaku a więc: (kopiuje z innego forum, gdzie swoją wiedzę + szczypta spostrzeżeń kolegów zawarłem w takiej pigułce)
\\\\\\\\\\\\\////////////\\\\\\\\\\\///////////\\\\\\\\\\\////////////\\\\\\\\\\\\\///////
można powiedzieć, że trochę tam w życiu po polerowałem a wiec -

dodam od siebie parę rad...

NARZĘDZIA
Wiertarka
Pare końcówek sciernych - kamienie, trzpieniowe-listkowe.
Tarcza na rzep
Filc na rzep
Filce trzpieniowe
Pasta polerska zielona techniczna
Szmaty bawełniane (BEZ GUZIKOW I ZAMKÓW!)
Papiery wodne



w skrócie polerka to... maksymalne wygładzenie materiału - a więc gładzimy:

PAPIERY:
papiery trzeba dostosować do stanu elementu, ślady po każdym papierze mają całkowicie zakrywać po każdym kolejnym, aż do dokładnego, idealnie gładkiego aluminium, PAPIERY CZĘSTO MOCZYĆ, kończyć na jak najwyższej gradacji, 2000, 2500 - ja mialem kiedys nawet kawałek 2800. -

dla normalnego, nie pooranego elementu myślę że starczą np: 1000 1200 1600 2000 2500 chociaż zdarzało mi się zaczynać od 200tki - to już naprawde mocno drze, i element cały się wygładza - pamiętajmy o logach itd.

WŻERY, SKAZY MATERIAŁU
Jeśli są wżery... nie ma takiego czegoś, jak środek chemiczny na wżer - wżery to ubytki w powierzchni materiału... trzeba po prostu wybrać, czy decydujemy się na drobną skazę, czy grubszy papierek, i ścieramy wżerka, tyle w temacie. Widać to na mojej pieście, była mocno powżerana, narażona na sól i wilgoć, nie zdzierałem głębszych, żeby nie naruszyć tafli polerki, dlatego nie jest idealnie.

naruszę tu przy okazji temat jakoby mocno zużytych elementów nie dało się wypolerowac... da sie, tylko trzeba troche napieprzyc - proste. tak jak własnie z moją piastą.

JEZUS MARIA, JAK MAM TO ZDRAPAĆ!
Najmniej fajną rzeczą w tym wszystkim jak dla mnie jest sciąganie powłok...

Farbę mozemy sciągac mechanicznie, nakładki z papierami, kamienie itd - ale pamietajmy - im mniej umęczymy material - tym mnie roboty - z pomocą przychodzi chemia - scansole, stripery - działa to ciekawie - nie wszystkie farby poddają się łatwo - ale niektore - smarujemy - czekamy - element puchnie w oczach i nawet ołowkiem zdrapujemy do gołego - mamy goły materiał.

schody zaczynają się... przy anodzie... jak wiemy wiele elementow teraz jest anodowanych - to powierzchniowy proces chemiczny np
Dołączona grafika
anody spotyka sie - kolorowe, jak wyzej, przeźroczyste - jak na opisywanym dura ace, oraz mostku cinelli - oraz takie grube chropowate - czesto na kierownicach i sztycach.

na to wymyślono sposób również - KRET - TAK, KRET DO RUR:)

ja uważam ze najbezpieczniejszy jest kret w żelu - wanienka, kret do niej i pędzelkiem gmeramy ostrożnie element - anoda powoli jasnieje aż zejdzie całkiem - jak przesadzimy - zacznie żreć alumnium - najpierw lekko czarne sie robi - to idzie zetrzec - ale robimy sobie dodatkową robote.

Kret żre jak wściekly - ostrożnie panowie, rękawiczki, okulary itp.






PASTY
Co do pasty, TEMPO nie nadaje sie do polerowania metalu, to pasty głównie do lakieru.

ja polecam GORĄCO najprostszej technicznej zielonej w bryłach - konsystencja między glinką a kredą
wygląda tak

Dołączona grafika
i kosztuje GROSZE - nie czuje potrzeby ładowania autosola itd - oceńcie sami czy potrzeba coś więcej - po zdjęciach.

wcieram mocno w szmatkę, lub nacieram na filc na wiertarce.

SPOSOBY - WIERTARKA I RĘCZNIE
jeśli decydujemy sie na filc i wiertarkę
ręczne zostawił bym sobie na wyjątkowo delikatne, drogie elementy, z którymi trzeba ostrożnie, wtedy stosuje sie nawet takie patenty jak polerowanie kredą itp.

ZABEZPIECZENIA PO
co do utlenienia aluminium. ma to miejsce, ale po dobrym wypolerowaniu, wystarczy raz w tygodniu przypolerowac chwilke ręcznie, i połysk wraca...
oprócz tego:
-lakierowanie - spoko, ale kaleczy efekt
- natłuszczanie - nie ktorzy stosują natłuszczanie naftą, podobno ochrania polerke na jakis czas.

UWAGI
NIE KAŻDY UMIE DOGADAĆ SIĘ Z MATERIAŁEM - NIE PONOSZĘ ODPOWIEDZIALNOŚCI ZA WASZE DZIAŁANIA:)

PAMIĘTAJCIE O NIE ZAKLADANIU RĘKAWICZEK PRZY WIERTARCE

CHROŃCIE PAPE - ALUMINIUM JEST STRASZNIE NIEZDROWE - A POLERKA STRASZNIE BRUDZI RĘCE




CZEKAM WRAZIE CO NA PYTANIA :)

#4 Gosc_wojciech_bmv_*

Gosc_wojciech_bmv_*
  • Gość

Posted 29 January 2012 - 10:29

Adaasko, ja tak skromnie, ale ty pojechałeś po całości z tym poradnikiem i bardzo ładnie to wyszło ;-) .

btw pikny ten mostek cinelli, szukam czegoś podobnego w tym stylu. Jakbyś coś miał w swoich zbiorach to daj znać 8-)

#5 Gosc_KeNaJ_*

Gosc_KeNaJ_*
  • Gość

Posted 29 January 2012 - 11:01

Adaasko, to jedno pytanie czemu nie zakładać rękawiczek?

#6 Adaasko

Adaasko
  • Użytkownik
  • 484 posts
  • SkądKołobrzeg

Posted 29 January 2012 - 12:41

wojciech_bmv, dzieki, starałem się :)

co dziwne, jak mialem te cinelli to kosztowało psie pieniądze na allegro, i za głupi grosz sie sprzedało - ostatnio dopiero podrożały... ;/

KeNaJ, tak jest w kazdej instrukcji BHP - wiertarki, szlifierki, frezarki, tokarki mają tendencje do zaciągania rekawiczek i wciągania łapy -to samo sie tyczy ciasnego spinania mankietów w koszulach - co by za koszule nie pociągneło.

#7 Gosc_kobrys_*

Gosc_kobrys_*
  • Gość

Posted 29 January 2012 - 15:17

Jak nie lubię stylu retro i jak nie przepadam za elementami polerowanymi tak tuaj szczęka opada.

Mostek i korby to masterpiece!


Z ciekawości - aluminium szybko się utlenia i w zasadzie może korodować po spotkaniu z warunkami na naszych drogach. Czy takie coś się czymś zabezpiecza czy używa surowego?

Jak długo jest w stanie utrzymać się wizualnie piękna polerka?

#8 Adaasko

Adaasko
  • Użytkownik
  • 484 posts
  • SkądKołobrzeg

Posted 29 January 2012 - 15:30

w punkciku ZABEZPIECZENIA PO troche rozjasniłem.

polerka generalnie nie jest zbyt długotrwala sama w sobie, dodatkowo trzeba pamietać jak bardzo aluminium jest miękkie - ale jak sie o element dba, nie wystawia na sole itd - to szmatka natarta pastą - raz na tydzien ręcznie przepolerować i bylsk wraca :))

Ja osobiscie przy oddawaniu korby - dodałem kawalek szmatki natartej pastą - kolega mowił ze super - jak sie lekko mleczy - przepoleruje i efekt wraca:)


PS. Dzięki za miłe słowa ! :D

#9 GrzegorzP

GrzegorzP
  • Użytkownik
  • 1,130 posts
  • SkądLeszno

Posted 29 January 2012 - 16:15

Dobra robota. Ta fotka jest the best http://lp1.pinkbike....p4pb4608382.jpg :mrgreen:

#10 travisb

travisb
  • Użytkownik
  • 1,761 posts
  • Skąd54.351 �N 18.645 �E

Posted 29 January 2012 - 18:31

Wiem, że nie ściśle w temacie, ale jakoś o niego zahacza, więc zapytam ...
A co z polerowaniem plastiku? Wiadomo - delikatniejszy materiał niż metal, więc i ostrożniej się z nim trzeba obchodzić. Na forach samochodowych kolesie pisali, że polerowali plastiki reflektorów papierem wodnym (zaczynali od gradacji 800 i kończyli na nawet 3000) a następnie pasta polerska/pasta do zębów na szmatce delikatnej jakiejś i ręczna robótka.
Ktoś się bawił w polerkę plastiku? Jakieś doświadczenia, rady, przestrogi ...

#11 Virenque

Virenque
  • Moderator
  • 1,536 posts
  • SkądPoznań

Posted 29 January 2012 - 19:08

Ta korba to czapki z głów :)

#12 Adaasko

Adaasko
  • Użytkownik
  • 484 posts
  • SkądKołobrzeg

Posted 29 January 2012 - 19:14

Dzięki dzieki panowie :)

travisb, polerowałem lampy w aucie - podobnie jak w alu, tylko delikatniej - ja osobiscie lampy polerowalem 1800 i 2500 i pasta ale tym razem TEMPO - wg mnie do miększego plastiku wystarczy całkowicie, AHA, i tym razem zamiast zbitego filcu uzyłem futerka polerskiego, ot tyle.

trzeba też pamietać ze plastiki są strasznie rózne, popularny plastik to setki roznych materiałow, i roznie moga one reagowac na poliren:)

#13 nobilitas

nobilitas
  • Użytkownik
  • 113 posts
  • SkądŁobez

Posted 29 January 2012 - 20:56

Witam!!
Dla zainteresowanych chciałbym przesłać uzupełnienie opisu Adaasko,
Wydaje mi się, że mam deja vu?
A może te części, które polerował Adaasko, były tak popularne, że...
Sami to oceńcie

http://bmxforum.pl/v...pic.php?t=64209

#14 grzybu_blaz

grzybu_blaz
  • Użytkownik
  • 118 posts
  • SkądRzeszów k. Błażowej

Posted 29 January 2012 - 21:02

Tekst został napisany przez użytkownika Adaśko z Bikeaction.pl .Ja dostałem od niego certyfikaty ze mogę go tu rozpowszechnić


Prosto z tamtego tekstu.

#15 Gosc_kobrys_*

Gosc_kobrys_*
  • Gość

Posted 29 January 2012 - 21:05

A może te części, które polerował Adaasko, były tak popularne, że...
Sami to oceńcie
http://bmxforum.pl/v...pic.php?t=64209


1. Przeczytaj jego post jeszcze raz...
2. Czytaj bardzo uważnie bo chyba nie czytasz ze zrozumieniem.
3. Ja nie zrozumiesz to tutaj jest kawałek jego posta:

Dobra, może nie którym narobiłem smaku a więc: (kopiuje z innego forum, gdzie swoją wiedzę + szczypta spostrzeżeń kolegów zawarłem w takiej pigułce)


A więc o co chodzi?

#16 nobilitas

nobilitas
  • Użytkownik
  • 113 posts
  • SkądŁobez

Posted 29 January 2012 - 21:08

O prawa autorskie kolego!!

#17 Gosc_kobrys_*

Gosc_kobrys_*
  • Gość

Posted 29 January 2012 - 21:13

O prawa autorskie kolego!!


Przeczytaj wszystko jeszcze jeden raz... w którym miejscu masz problem?

#18 nobilitas

nobilitas
  • Użytkownik
  • 113 posts
  • SkądŁobez

Posted 29 January 2012 - 21:20

Zdjęcia są przelinkowane na inny serwer. Nie podał źródła
Kolbrys jaką szkołę skończyłeś? Bo nie wiem jakim stylem do Ciebie pisać.

#19 Gosc_kobrys_*

Gosc_kobrys_*
  • Gość

Posted 29 January 2012 - 21:28

Zdjęcia są przelinkowane na inny serwer. Nie podał źródła
Kolbrys jaką szkołę skończyłeś? Bo nie wiem jakim stylem do Ciebie pisać.


A skąd wynika potrzeba podawania źródła skoro to on jest autorem poradnika?

Bo ja jest gupi i nie rozumiem albo za czymś nie nadążam?

Napisz od a do z żebym ja gupi człowiek zrozumiał?

#20 Adaasko

Adaasko
  • Użytkownik
  • 484 posts
  • SkądKołobrzeg

Posted 29 January 2012 - 22:49

eee... że co?...

że to niby ja skądś to skopiowalem?....


fajnie, siedze na paru forach, na bike action, forum rowerowe, tutaj, light bike, na bmx.pl to moi koledzy, mozna nawet po czesciach wywnioskować ze nie jeżdze tylko na szosie...
Dołączona grafika
to też ja, jak widać do bmxów nie daleko...


zresztą... czy ja sie musze tłumaczyć? spoko, nic wiecej nie wkleje, ani nie napisze...

Poradnik napisałem sam pierwszy w Bikeaction - w miare jak ludzie chwytali motyw polerki, przerabiałem go, i wędrował sobie w świat, ludzie sie ciekawili, sami sie za to brali i nikogo nie bolało, a nagle dostaje w twarz że to nie moje? :shock:


nawet ja sam od nikogo do kopiowania zadnych praw nie chciałem, haha :)



Reply to this topic