Rozstaw tylnych widełek
#1
Napisano 02 marzec 2012 - 14:11
Piasty mają różną szerokość, a ramy mają różny rozstaw. Nie każdą piastę da się włożyć do każdej ramy. Warto o tym pamiętać budując swój rower. Ramy MTB mają rozstaw 135mm, szosowe współcześnie 130mm, torowe współczesne 120mm, szosowe stare 126mm, stare torowe bywają węższe od 120mm.
Współczesne piasty torowe robione są na rozmiar 120mm, ale zwykle mają podkładki które swobodnie można zdjąć i zamontować piastę do węższej ramy. Niektórzy producenci robią piasty pod ostre koło dla wymiarów innych niż 120mm, z przeznaczeniem np. dla MTB "
A więc każda stara rama ma rozstaw 126mm? Mam taką Raleigh i rozstaw 126mm, ciekawi mnie czy można tam upchać więcej niż 6 zębatek? sprawa się ma zapewne w grubości przekładek między zębatkami? Czy dobrze myślę? będę odrestaurowywał ten rower i przede wszystkich modyfikował tylne koło, więc chętnie upchnął bym tam choć jedną zębatkę więcej. Widziałem mnóstwo starszych szos z 7 a nawet 8 przełożeniami, niestety nie mierzyłem rozstawu. Rower ba być na jeden sezon do darcia na treningach, tanie obręcze wkładam w piasty też nie będę dużo inwestował. Jakby ktoś mnie doinformował byłbym wdzięczny. Jeśli są starsze ramy, które mają większy rozstaw, może ją zamienię.
#2
Napisano 02 marzec 2012 - 14:54
pozdr.
#3 Gosc_solid_crank_*
Napisano 14 maj 2012 - 21:31
Mam ramę KROSS VISSION, którą uważam za szosową, bez pivotów i mam z nią dwa problemy:
- rozstaw tylnego widelca jest 135 mm (na pewno nie była "rozszerzana")
- mocowanie tylnego hamulca jest tak wysoko, że do typowego szosowego koła trzeba dawać "długi" hamulec szosowy.
Ki diabeł w tym siedzi? Co to za standard? Wie ktoś, coś?
#4
Napisano 28 kwiecień 2016 - 15:09
Witam wszystkich. To mój pierwszy post tutaj i chciałbym zapytać czy do starej ramy alu z rozstawem tylnych widełek 126 mm da się podpiąć nowe piasty na kasete 8-10 rzędową? Standard to zdaje się 130 mm. Słyszałem, że stalowe można bez problemu dogiąć do 130 mm, nie wiem jak jest z aluminium.
#5
Napisano 28 kwiecień 2016 - 15:32
Alu nie rozginaj, to się może źle skończyć.
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?
#6
Napisano 28 kwiecień 2016 - 15:45
Ale z drugiej strony, to skąd wziąć dziś piasty 126mm? Z braku laku mimo wszystko bym próbował. Widły mają przed zaciśnięciem zacisku delikatny luz, jakieś 1mm po każdej stronie. Zacisk to wybiera podczas ściskania. Dając 130mm pozostało by tylko 2mm do delikatnego rozgięcia. Tyle by się raczej materiał naddał. Wiadomo, że nie jest to najzdrowsze dla spawów, ale jaki inny pomysł?
#8 Gosc_marvelo_*
Napisano 28 kwiecień 2016 - 15:53
Najlepiej nadaje się do przeróbki klasyczna piasta Shimano bez gumowych zewnętrznych uszczelnień, np. Sora, nowsza Tiagra, 105-ka (te ze stalową osią).
http://www.shimano.c...a1/fh-4600.html
Wystarczy zamienić podkładkę dystansową z lewej strony na odpowiednio węższą i skrócić nieco oś.
Oczywiście trzeba się wtedy liczyć z jeszcze większą asymetrią tylnego koła (w sensie kąta szprych względem kołnierzy piasty), pociągającą za sobą większą różnicę w naprężeniu szprych DS/NDS. Ale mamy wtedy pełne bezpieczeństwo oraz komfort zakładania i demontażu takiego koła.
#9
Napisano 28 kwiecień 2016 - 19:48
Myślałem też o starych piastach na wolnobieg. Wydawało mi się, że kiedyś robili węższe bo dużo starych ram szosowych ma 126 mm. Na allegro teraz jest fajny komplet starych Campagnolo ale sprzedawca podaje wymiar 132 mm. Pewnie źle zmierzył i mają 130 Dam sobie spokój z tą aluminiową i poszukam CrMo