Rozkręcanie suportu i odkręcanie tylnej zębatki
#1
Napisano 26 marzec 2012 - 20:03
Powoli po zimie remontuję moją starą szosę, bo suport i tylna zębatka chyba nigdy nie były rozbierane i tu pojawia się problem bo nie bardzo wiem jak się zabrać za rozebranie tego, bez uszkadzania niczego.
Z mechanicznej strony MTB nie ma dla mnie tajemnic i sam wszystko w rowerze robię, ale tutaj to jakaś kosmiczna technologia :-)
Osprzęt to generalnie stary dura-ace
Zacznijmy od suportu wygląda on tak:
Od strony blatu mam coś takiego
Z drugiej strony wygląda tak:
Którą nakrętkę mam odkręcić jako pierwszą, próbowałem odkręcić od blatu ale nie dałem rady, bo mi się klucz ześlizguje, nie mogę przyłożyć tam zbyt dużej siły, bo nie mam punktu podparcia.
Co w taki razie z drugą stroną, większą kontrę mam młotkiem i punktakiem próbować odkręcić czy może najpierw tą mniejszą z 6 otworami?
Próbowałem nie używając dużej siły, ale nic to nie dało.
Pewnie trzeba mocno przy...walić młotkiem
Inny aspekt to tylna zębatka:
Ogólnie to prosiłbym o radę co zrobić aby ściągnąć zębatki z koła bo chciałbym je wyczyścić.
Pozdrawiam Seb
#3
Napisano 26 marzec 2012 - 22:13
Kawałki gwoździa w te dziurki, płaskie klucze pomiędzy oś i gwoździe.
#4 Gosc_Karolak_*
Napisano 27 marzec 2012 - 00:33
Miski z dziurami nie ruszałbym bez specjalnego klucza. Oczywiście próbować można, ale ja zakładam scenariusz taki, że siedzi jak cholera. Wtedy szukałbym odpowiedniego serwisu rowerowego, lub samego klucza, ewentualnie bym sobie coś dorobił. Zdarzyło mi się już raz wyspawać klucz do suportu od zera. W przypadku takiego suportu jaki pokazujesz, w metalowej płytce z otworem na oś w środku wywierciłbym tyle dziur i w takich odległościach, ile jest w misce. Później włożyłbym odpowiednio małe śrubki i dokręcił nakrętkami. Do tego dźwignia i ewentualne skrócenie śrubek i dopasowanie do otworów w misce. Najpierw schodzi kontra.
Co do zębatki, to w pierwszej kolejności uporaj się z kapselkiem z dziurami. Tutaj spokojnie gwóźdź da radę. Wtedy zobaczysz jaki klucz będzie Ci potrzebny do dalszych prac.
O odkręcaniu we właściwą stroną przypominam na wszelki wypadek.
Warto psikać wd-40 i warto oczyszczać gwinty z drobinek piasku, które mogą blokować odkręcanie.
#5 Gosc_solid_crank_*
Napisano 27 marzec 2012 - 19:34
Więc jeszcze raz po kolei:
- odkręcasz pierścieniową nakrętkę, po stronie lewej korby, ruch przeciwny do ruchu wskazówek zegara
- odkręcasz w tym samym kierunku miskę łożyskową lewej korby(tę z 6 otworkami)
- wtedy będziesz już miał oś suportu wymontowaną
- teraz b.ważne! miska od strony prawej ma "lewy gwint", tzn. odkręca się w przeciwną stronę!, zgodnie z ruchem wskazówek zegara!
Dobrze Ci podpowiedziano, żeby kiedy tylko się da, to podlewać gwinty WD-40. Podlewasz, opukujesz element delikatnie młoteczkiem i próbujesz odkręcać. Nie rusza? Polej, poczekaj, popukaj i znów próbuj ;-) Za którymś razem ruszy i ... pójdzie coraz łatwiej.
Powodzenia! Coś dodać - pisz na PW!
#6
Napisano 28 marzec 2012 - 13:37
Suport został rozkręcony, przy odrobinie perswazji punktaka, śrubokręta i młotka.
solid_crank, dzięki za bardzo pomocne porady, bo w sumie nie bardzo wiedziałem w którą stronę odkręcić kontrę, dzięki tobie udało się bez problemów.
Niestety nie dałem radu odkręcić miski od strony prawej (tej z dwoma krawędziami pod klucz) ale to nic nie szkodzi, bo tylko chciałem zajrzeć do środka i sprawdzić czy wszystko działa i czy jest tam smar.
Tak więc po odkręceniu lewej kontry i miski wyjąłem wszystko.
Wkład suportu:
Po wyczyszczeniu ze smaru:
Wnętrze ramy:
Wyczyściłem wszystko i złożyłem tak jak było.
Teraz wracając do drugiej sprawy a mianowicie do tylnej piasty i zębatek.
Jak to rozebrać, jak dla mnie wygląda to jak wolnobieg i tutaj pytanie jakiego klucza trzeba użyć aby to zdjąć i skąd go wziąć.
Średnica otworu na klucz to ok. 15mm, więc zwykły do wolnobiegu nie pasuje.
#8 Gosc_eko_*
Napisano 28 marzec 2012 - 16:59
#9
Napisano 30 marzec 2012 - 10:29
To nie jest wolnobieg! To jest kaseta typu UG. Potrzebujesz 2 tzw. baciki (klucze do przytrzymywania koronek - kawał metalu z kawałkiem łańcucha), przytrzymujesz jedną z dalszych koronek, drugim bacikiem odkręcasz skrajną, najmniejszą koronkę, a resztę zdejmujesz.jak dla mnie wygląda to jak wolnobieg i tutaj pytanie jakiego klucza trzeba użyć aby to zdjąć i skąd go wziąć.
Ja sam sobie zrobiłem baciki - kawał płaskownika z przewierconą dziurką i zakutym na tym kawałkiem łańcucha, można też kupić w sklepie rowerym, Allegro itp., np. TU
#10
Napisano 30 marzec 2012 - 19:43
Prawą miske można odkręcić specjalnym kluczem, albo płaskim, albo nasadowym.
Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów www.velotech.pl
Serwis rowerowy - Kraków tel: 666-316-604, [email protected]
Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!! w godz. - 12.oo - 19.oo
#11
Napisano 01 kwiecień 2012 - 08:09
http://www.forumrowe...sowy-wolnobieg/
Skeeball, masz rację to jest kaseta i ostatnia koronka trzyma całą kasetę.
To co widać na zdjęciach to są wypustki do odkręcania bębenka.
Dokładnie jest tak jak mówisz, trzeba dwa baciki i można rozkręcać. (swoją drogą serwisuję swoje rowery sam i wiem co to jest bacik :mrgreen: :mrgreen: )
SPIKE, chciałbym wyczyścić tylne koronki trochę dokładniej, więc i tak je rozbiorę.
Dzięki wszystkim za zainteresowanie się tematem.
Jak już wszystko rozkręcę i złożę do kupy to pewnie jakiś tutorial dla potomnych zrobię.
#12 Gosc_skrzyplocz_*
Napisano 05 luty 2013 - 12:54
Nie wiem jak odkręcić wolnobieg maillard course:
http://tnij.org/uhex
Domyślam się, że na początek podobnie jak bębenek w shimano tj. za te dwa wcięcia, tylko nie wiem jaki tam może być gwint - prawy, czy lewy. Jest trochę zapieczone, nie chcę tego zniszczyć.
Może mi ktoś coś podpowiedzieć?
#16
Napisano 08 luty 2013 - 22:38
Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów www.velotech.pl
Serwis rowerowy - Kraków tel: 666-316-604, [email protected]
Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!! w godz. - 12.oo - 19.oo
#17
Napisano 11 luty 2013 - 03:34