Skocz do zawartości


Zdjęcie

Rozkręcanie suportu i odkręcanie tylnej zębatki


16 odpowiedzi w tym temacie

#1 Seb

Seb
  • Użytkownik
  • 6 postów
  • SkądLublin

Napisano 26 marzec 2012 - 20:03

Witam.
Powoli po zimie remontuję moją starą szosę, bo suport i tylna zębatka chyba nigdy nie były rozbierane i tu pojawia się problem bo nie bardzo wiem jak się zabrać za rozebranie tego, bez uszkadzania niczego.
Z mechanicznej strony MTB nie ma dla mnie tajemnic i sam wszystko w rowerze robię, ale tutaj to jakaś kosmiczna technologia :-)

Osprzęt to generalnie stary dura-ace

Zacznijmy od suportu wygląda on tak:
Od strony blatu mam coś takiego
Dołączona grafika Dołączona grafika
Z drugiej strony wygląda tak:
Dołączona grafika Dołączona grafika
Którą nakrętkę mam odkręcić jako pierwszą, próbowałem odkręcić od blatu ale nie dałem rady, bo mi się klucz ześlizguje, nie mogę przyłożyć tam zbyt dużej siły, bo nie mam punktu podparcia.
Co w taki razie z drugą stroną, większą kontrę mam młotkiem i punktakiem próbować odkręcić czy może najpierw tą mniejszą z 6 otworami?
Próbowałem nie używając dużej siły, ale nic to nie dało.
Pewnie trzeba mocno przy...walić młotkiem

Inny aspekt to tylna zębatka:
Dołączona grafika Dołączona grafika Dołączona grafika

Ogólnie to prosiłbym o radę co zrobić aby ściągnąć zębatki z koła bo chciałbym je wyczyścić.

Pozdrawiam Seb

#2 Śruba

Śruba
  • Użytkownik
  • 50 postów
  • SkądMazowsze

Napisano 26 marzec 2012 - 20:50

powiem tak w suporcie najpierw tą dużą a potem tą z dziurkami jakimś punktakiem czy coś takiego a w kole to nie mam pojęcia bo też miałem takie poszedłem z nim do sklepu rowerowego i mechanik powiedział że nie ma takiego klucza

#3 grzybu_blaz

grzybu_blaz
  • Użytkownik
  • 118 postów
  • SkądRzeszów k. Błażowej

Napisano 26 marzec 2012 - 22:13

Ostatnio rozkręcałem podobny suport (Sugino), punktakiem nie za bardzo chciało puścić - może za duże mam. Ja to rozkręciłem używając dwóch spiłowanych na końcach gwoździ i dwóch kluczy.
Kawałki gwoździa w te dziurki, płaskie klucze pomiędzy oś i gwoździe.

#4 Gosc_Karolak_*

Gosc_Karolak_*
  • Gość

Napisano 27 marzec 2012 - 00:33

Będziesz miał z tym urwanie dupy. Miska suportu ścięta po bokach ma rozmiar taki, że duży francuz (30mm) jej raczej nie obejmie, a jeśli nawet to ledwo co. Musiałbyś mieć imadło i to porządnej jakości, żeby się szczęki równo schodziły. Wtedy miska w imadło i kręcisz ramą.
Miski z dziurami nie ruszałbym bez specjalnego klucza. Oczywiście próbować można, ale ja zakładam scenariusz taki, że siedzi jak cholera. Wtedy szukałbym odpowiedniego serwisu rowerowego, lub samego klucza, ewentualnie bym sobie coś dorobił. Zdarzyło mi się już raz wyspawać klucz do suportu od zera. W przypadku takiego suportu jaki pokazujesz, w metalowej płytce z otworem na oś w środku wywierciłbym tyle dziur i w takich odległościach, ile jest w misce. Później włożyłbym odpowiednio małe śrubki i dokręcił nakrętkami. Do tego dźwignia i ewentualne skrócenie śrubek i dopasowanie do otworów w misce. Najpierw schodzi kontra.
Co do zębatki, to w pierwszej kolejności uporaj się z kapselkiem z dziurami. Tutaj spokojnie gwóźdź da radę. Wtedy zobaczysz jaki klucz będzie Ci potrzebny do dalszych prac.
O odkręcaniu we właściwą stroną przypominam na wszelki wypadek.
Warto psikać wd-40 i warto oczyszczać gwinty z drobinek piasku, które mogą blokować odkręcanie.

#5 Gosc_solid_crank_*

Gosc_solid_crank_*
  • Gość

Napisano 27 marzec 2012 - 19:34

SEB, szkoda, że mieszkasz tak daleko :-/ Już bym podjechał i Ci to rozmontował ;-) Mam wszystkie potrzebna narzędzia.
Więc jeszcze raz po kolei:
- odkręcasz pierścieniową nakrętkę, po stronie lewej korby, ruch przeciwny do ruchu wskazówek zegara
- odkręcasz w tym samym kierunku miskę łożyskową lewej korby(tę z 6 otworkami)
- wtedy będziesz już miał oś suportu wymontowaną
- teraz b.ważne! miska od strony prawej ma "lewy gwint", tzn. odkręca się w przeciwną stronę!, zgodnie z ruchem wskazówek zegara!
Dobrze Ci podpowiedziano, żeby kiedy tylko się da, to podlewać gwinty WD-40. Podlewasz, opukujesz element delikatnie młoteczkiem i próbujesz odkręcać. Nie rusza? Polej, poczekaj, popukaj i znów próbuj ;-) Za którymś razem ruszy i ... pójdzie coraz łatwiej.
Powodzenia! Coś dodać - pisz na PW!

#6 Seb

Seb
  • Użytkownik
  • 6 postów
  • SkądLublin

Napisano 28 marzec 2012 - 13:37

Dzięki wszystkim za cenne rady ;-)
Suport został rozkręcony, przy odrobinie perswazji punktaka, śrubokręta i młotka.
solid_crank, dzięki za bardzo pomocne porady, bo w sumie nie bardzo wiedziałem w którą stronę odkręcić kontrę, dzięki tobie udało się bez problemów.

Niestety nie dałem radu odkręcić miski od strony prawej (tej z dwoma krawędziami pod klucz) ale to nic nie szkodzi, bo tylko chciałem zajrzeć do środka i sprawdzić czy wszystko działa i czy jest tam smar.
Tak więc po odkręceniu lewej kontry i miski wyjąłem wszystko.
Wkład suportu:
Dołączona grafika
Po wyczyszczeniu ze smaru:
Dołączona grafika
Wnętrze ramy:
Dołączona grafika

Wyczyściłem wszystko i złożyłem tak jak było.

Teraz wracając do drugiej sprawy a mianowicie do tylnej piasty i zębatek.
Jak to rozebrać, jak dla mnie wygląda to jak wolnobieg i tutaj pytanie jakiego klucza trzeba użyć aby to zdjąć i skąd go wziąć.
Dołączona grafika Dołączona grafika
Dołączona grafika Dołączona grafika

Średnica otworu na klucz to ok. 15mm, więc zwykły do wolnobiegu nie pasuje.

#7 Śruba

Śruba
  • Użytkownik
  • 50 postów
  • SkądMazowsze

Napisano 28 marzec 2012 - 15:46

dopasuj coś i próbuj kręcić w tą stronę co się wolnobieg kreci czyli w lewo

#8 Gosc_eko_*

Gosc_eko_*
  • Gość

Napisano 28 marzec 2012 - 16:59

Mam podobny wolnobieg, posiadają one bieżnie wiec trzeba uważać przy odkręcaniu,twój ma w środku wypustki musisz coś tam włożyć i próbować przekręcić tylko nie zapieraj śrubokręta o te ząbki bo na bank ci spadnie na bieżnie i ją zniszczysz,powodzenia mi się nie udało ale w moim brak ząbków tylko małe nacięcie jest widoczne.

#9 Skeeball

Skeeball
  • Użytkownik
  • 83 postów
  • SkądPoznań

Napisano 30 marzec 2012 - 10:29

jak dla mnie wygląda to jak wolnobieg i tutaj pytanie jakiego klucza trzeba użyć aby to zdjąć i skąd go wziąć.

To nie jest wolnobieg! To jest kaseta typu UG. Potrzebujesz 2 tzw. baciki (klucze do przytrzymywania koronek - kawał metalu z kawałkiem łańcucha), przytrzymujesz jedną z dalszych koronek, drugim bacikiem odkręcasz skrajną, najmniejszą koronkę, a resztę zdejmujesz.
Ja sam sobie zrobiłem baciki - kawał płaskownika z przewierconą dziurką i zakutym na tym kawałkiem łańcucha, można też kupić w sklepie rowerym, Allegro itp., np. TU

#10 SPIKE

SPIKE

    Spike

  • Użytkownik
  • 4683 postów
  • SkądKraków

Napisano 30 marzec 2012 - 19:43

w sumie nie masz potrzeby zciągania tej kasety, jak masz dostęp do łożyska w bębenku, jak widać na fotkach .

Prawą miske można odkręcić specjalnym kluczem, albo płaskim, albo nasadowym.

Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów  www.velotech.pl   

Serwis rowerowy - Kraków  tel: 666-316-604[email protected]

Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!!  w godz. - 12.oo - 19.oo


#11 Seb

Seb
  • Użytkownik
  • 6 postów
  • SkądLublin

Napisano 01 kwiecień 2012 - 08:09

Problem się rozwiązał, znalazłem na forum rowerowym temat o takiej samej kasecie:
http://www.forumrowe...sowy-wolnobieg/

Skeeball, masz rację to jest kaseta i ostatnia koronka trzyma całą kasetę.
To co widać na zdjęciach to są wypustki do odkręcania bębenka.
Dokładnie jest tak jak mówisz, trzeba dwa baciki i można rozkręcać. (swoją drogą serwisuję swoje rowery sam i wiem co to jest bacik :mrgreen: :mrgreen: )

SPIKE, chciałbym wyczyścić tylne koronki trochę dokładniej, więc i tak je rozbiorę.

Dzięki wszystkim za zainteresowanie się tematem.
Jak już wszystko rozkręcę i złożę do kupy to pewnie jakiś tutorial dla potomnych zrobię.

#12 Gosc_skrzyplocz_*

Gosc_skrzyplocz_*
  • Gość

Napisano 05 luty 2013 - 12:54

Witam
Nie wiem jak odkręcić wolnobieg maillard course:
http://tnij.org/uhex
Domyślam się, że na początek podobnie jak bębenek w shimano tj. za te dwa wcięcia, tylko nie wiem jaki tam może być gwint - prawy, czy lewy. Jest trochę zapieczone, nie chcę tego zniszczyć.
Może mi ktoś coś podpowiedzieć?

#13 Gosc_marvelo_*

Gosc_marvelo_*
  • Gość

Napisano 05 luty 2013 - 13:32

Gwint oczywiście prawy.

#14 Gosc_skrzyplocz_*

Gosc_skrzyplocz_*
  • Gość

Napisano 05 luty 2013 - 21:42

Dzięki, ale i tak nie udało mi się tego odkręcić, natomiast dało się przesmarować piastę bez ściągania wolnobiegu, więc dopóki jakaś szprycha nie pęknie, to mam spokój.

#15 h/k

h/k
  • Użytkownik
  • 1388 postów
  • SkądRumia

Napisano 08 luty 2013 - 22:09

Jak pęknie jakaś szpajcha to pozostaje opcja rozbierania wolnobiegu (kulki, kulki...), do szprych powinnaś wtedy dojść.

#16 SPIKE

SPIKE

    Spike

  • Użytkownik
  • 4683 postów
  • SkądKraków

Napisano 08 luty 2013 - 22:38

są klucze do wszystkich wolnobiegów , trzeba sie zaopatrzyć we właściwy tylko.

Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów  www.velotech.pl   

Serwis rowerowy - Kraków  tel: 666-316-604[email protected]

Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!!  w godz. - 12.oo - 19.oo


#17 Zweitakter

Zweitakter
  • Użytkownik
  • 166 postów
  • Skądwarszawa

Napisano 11 luty 2013 - 03:34

w pro -bike mieli ostatni wszelkie folklorystyczne i zabytkowe łącznie z mailardem na DUZY klucz i tym wynalazkiem z linka nawet do reginki wziołem bo mnie się lekko wymęczył Pro bike sklepy i hurtownie



Dodaj odpowiedź