Dajcie sobie na wstrzymanie, zwłaszcza z wycieczkami osobistymi. Większość ostatnich wpisów nadaje się do usunięcia.
Wracając do tematu techniki pedałowania i wyższości (lub nie) pedałów zatrzaskowych nad platformowymi - wystarczy użyć (lub zapoznać się) systemów pomiaru mocy instalowanych w pedałach Garmin Vector (ale również Stages, choć oczywiście tylko dla jednej nogi...) - oprócz pewnych wad (nad którymi tu nie ma co się rozwodzić) posiadają pewne unikalne funkcje, pozwalające ocenić Torque effectiveness and pedal smoothness
co można określić jako efektywność/skuteczność momentu obrotowego oraz równomierność przykładania sił do obu pedałów przy pełnym ruchu korby. Zwłaszcza to pierwsze pozwala zaobserwować, że jednak wspomaganie "ciągnięcia" (jak zwał, tak zwał) ma znaczenie:
Ten sam wykres, ale z kątami - źródło: Garmin
Torque Effectiveness = (((P+) + (P-))/(P+)) x 100
Mam nadzieję, że większość jest zapoznana z podstawami matematyki i nie trzeba wszystkiego wyjaśniać.
W skrócie: P+ oznacza moment napędowy podczas naciskania pedału, P- to kierunek odwrotny. Oczywiście sumaryczna moc będzie efektem tak przede wszystkim pchania, jak i ciągnięcia.
Jak widać największy moment obrotowy na pedale zatrzaskowym Vector (ale i każdym innym!) występuje gdy korba jest w położeniu poziomym - co jest oczywiste (kąty są w obrazku pod linkiem). Jednak w punkcie 180/360* uzyskujemy również moment obrotowy - tak ze strony prostowników/zginaczy uda, ale przede wszystkim dzięki pracy łydek. To, że łydki pracują (a przynajmniej powinny) przy zatrzaskach i platformach tego nikt nie neguje, jednak efektywność ich pracy przy pedałach platformowych zdaje się być niższa z uwagi na większą możliwość utraty przyczepności i zmniejszenie jakości przeniesienia mocy.
Jak widać z wykresów,a właściwie można się domyślać, choć biorąc analizy vectorów to przy kątach średnio ok. 225* (kwestia osobnicza, u niektórych kąt większy, u innych mniejszy, niekoniecznie taki sam dla każdej z nóg!) następuje wzajemne zniesienie się momentu obrotowego pchania/podciągania. Od tego momentu jakikolwiek generowany moment obrotowy (a w efekcie moc) tej nogi będzie pochodził z podciągania. W przypadku platformy i jej maksymalnie efektywnego wykorzystania nie ma fazy oznaczonej na wykresie "P-", czyli właśnie podciągania. Nawet jeśli doda kilka procent do ogólnego bilansu mocy, to zysk tych kilkunastu W (może mniej, pewno więcej - strzelam...) dla wytrenowanego kolarza jest nie do pogardzenia.
Co powyższego, ale też do równomierności, warto zapoznać się z: DOES A SMOOTHER PEDALING STROKE MAKE YOU FASTER ON THE BIKE?
W skrócie:
- angażowanie mięśni tylnej części uda (łącznie z pośladkami) zwiększa efektywność pedałowania, jednak kosztem zwiększonego wydatku energetycznego (zwiększenie metabolizmu) co jednak jest sensowne, bo w końcu dodatkowo zaangażowane mięśnie też muszą się czymś napędzać...
- podciąganie może zmniejszać zmęczenie nerwowe (chodziło o test 45 minut ze sprintem w 15, 30, 45 minucie) zwłaszcza w ostatnim sprincie, być może na skutek odciążania głównych mięśni generujących moment (prostowniki).
Warto zapoznać się z literaturą wskazaną na końcu, są to badania naukowe, a nie dyrdymały - to, że ktoś uzyskuje dobre efekty na ukraninie z platformami, nie oznacza, że nie uzyska lepszych efektów na nowoczesnych pedałach zatrzaskowych, na dodatek poprawiając efektywność pedałowania.
Wróciłem jeszcze raz do Twojego posta, bo coś nie dawało mi spokoju.
This chart shows the power being applied to a pedal by a leg in a typical rotation of the cranks. It starts off positively on the downward movement, but there is a negative component in the second half of the rotation if the pedal isn’t completely unloaded or lifted up.
P+ is the power pushing the pedal forward, while P− is the power pushing the pedal in the opposite direction.Pmax is the maximum power applied to the pedal during the stroke, while Pavg is the average power applied to the pedal in the stroke.
Torque effectiveness measures how much of the power delivered to the pedal is pushing it forward. It is calculated as (P+ + P−) / P+ and is normally displayed as a percentage (P− will be a negative value or zero). A value of 100% means that all of the power was pushing the pedal in a positive direction (therefore, P− was zero). Values of 60–100% are common.
Pedal smoothness measures how smoothly power is delivered to the pedal throughout the revolution. It is calculated as Pavg / Pmax and is normally displayed as a percentage. A value of 100% means that the power is delivered constantly throughout the revolution. Values of 10–40% are common.
Przytaczam ten spory fragment z linkowanego przez Ciebie artykułu by wykazać, że Twoja interpretacja wartości P+ i P- jest błędna (te fragmenty zaznaczyłem na czerwono).
P- to nie jest moc pozytywna, a negatywna. Czyli jej wartość bezwzględna nie sumuje się z wartością P+, a odejmuje. P- to jest nacisk na pedał w kierunku przeciwnym do jego ruchu, czyli stanowi opór, przeszkadza, wykonuje pracę negatywną. Czym bardziej odciążamy nogę na pedale w tej fazie ruchu, tym P- jest mniejsze (jako liczba bezwzględna).
Dlatego na pedale platformowym faza P- jak najbardziej występuje, a do odciążenia nogi na pedale, pozwalającego zmniejszyć wartość bezwzględną P-, mechaniczne połączenie nogi z pedałem nie jest potrzebne.
http://iqc.garmin.co...000000}&ext=jpg
Na powyższym wykresie widać, że faktycznie w punktach 0 st. i 180 st. na pedale występuje już/jeszcze moment napędowy (czyli wspomaganie w drugiej połowie cyklu występuje gdzieś między 180 -215 st. oraz 315-360 st. Trudno to jednak nazwać podciąganiem, a bardziej wypychaniem do przodu/tyłu. W pewnym stopniu jest to również możliwe na platformach (co sam również wyraziłeś).
Jeśli chodzi o wnioski z tego artykułu: http://datadrivenath...er-on-the-bike/, które sformułowałeś na końcu, to zasadniczo mogę się z nimi zgodzić, ale stwierdzenie co jednak jest sensowne, bo w końcu dodatkowo zaangażowane mięśnie też muszą się czymś napędzać... mnie nie przekonuje. Wciąż pozostaje pytanie, czy warto angażować te mało wydajne mięśnie z punktu widzenia ogólnej efektywności pedałowania.
Sam autor zresztą w podsumowaniu pisze:
- Pulling up on your pedal stroke is metabolically more expensive (bad), but it might reduce neuromuscular fatigue giving you extra watts in a sprint finish (good). The takeaway? Looks like a wash.
Dla wyjaśnienia znaczenia idiomu "Looks like a wash" :http://english.stack...thing-is-a-wash