Skocz do zawartości


Zdjęcie

Korba Shimano 105 - zniszczona 1/3 gwintu


16 odpowiedzi w tym temacie

#1 dawidr

dawidr
  • Użytkownik
  • 516 postów
  • SkądPoznań

Napisano 20 czerwiec 2012 - 20:43

Witam,

Kupiłem niedawno szosówkę, cała na osprzęcie Shimano 105. I dopiero po kupnie zauważyłem, że 1/3 gwintu w prawym oraz lewym ramieniu korby jest zniszczony. Tak jakby ktoś próbował tam wkręcić jakiś pedał z innym gwintem.

Dopiero na dniach kupuje pedały i buty i zacząłem się obawiać czy ten zniszczony gwint nie będzie miał negatywnego wpływu. W sumie końcowe 2/3 są dobre więc docisnę ale jednak coś tam jest zniszczone.


I jeszcze jedno, czy w ogóle występują różne rodzaje gwintu w pedałach - normalny i drobny na przykład?

#2 PsYhOl

PsYhOl
  • Użytkownik
  • 1064 postów
  • SkądBrzesko

Napisano 20 czerwiec 2012 - 20:57

dawidr, załatw sobie gwintowniki(ale trzeba prawy i lewy) 1/2" i przerób gwint na nowo. Albo idź do serwisu, niech to zrobią.

edit: Nie wiem tylko jaki, ale stawiałbym 1/2x20. Może ktoś inny podpowie.

#3 dawidr

dawidr
  • Użytkownik
  • 516 postów
  • SkądPoznań

Napisano 20 czerwiec 2012 - 21:13

Nie będę samemu grzebał bo rozwalę do końca.
Ale generalnie to jak kupie pedały SPD to nie powinno być problemu z tym jak mi w jakimś sklepie zamontują?

#4 PsYhOl

PsYhOl
  • Użytkownik
  • 1064 postów
  • SkądBrzesko

Napisano 20 czerwiec 2012 - 21:21

dawidr, jak gwint jest przyniszczony, to lepiej go nie rozwalać bardziej. Wystarczy, że go przegwintują na nowo, to sobie już sam wkręcisz pedały. Możesz przy wkręcaniu dać kropelkę oleju albo trochę smaru na gwint, żeby się nie zapiekł na amen.

#5 kazik

kazik
  • Użytkownik
  • 150 postów
  • Skądkrk

Napisano 20 czerwiec 2012 - 21:36

dawidr, jak gwint jest przyniszczony, to lepiej go nie rozwalać bardziej. Wystarczy, że go przegwintują na nowo, to sobie już sam wkręcisz pedały. Możesz przy wkręcaniu dać kropelkę oleju albo trochę smaru na gwint, żeby się nie zapiekł na amen.


Coo... gwint od pedałów smarować? Dobrze sie chłopie czujesz? Jeśli chcesz aby potem Ci sie pedał wykręcal podczas jazdy i obrobił gwint do reszty to też polecam ten pateńcik

#6 Huskacz

Huskacz
  • Użytkownik
  • 127 postów
  • Skądtaka śląska wiocha

Napisano 20 czerwiec 2012 - 21:38

Ja też czasami smaruję sobie dosłownie kropelką gwinty pedałów i nawet wkręcając je "z ręki" nigdy nie zdarzyło mi się, żeby się odkręciły... no, chyba, że ktoś ma niezłe luzy na korbie, to okej, może to oddziaływać też na pedały...

#7 PsYhOl

PsYhOl
  • Użytkownik
  • 1064 postów
  • SkądBrzesko

Napisano 20 czerwiec 2012 - 22:27

kazik, dobrze się czuję, ale Ty za to chyba nie bardzo.

Ani mi, ani nikomu znajomemu nigdy się pedał nie wykręcał podczas jazdy - zgadnij w jakim celu pedały wkręca się zgodnie z kierunkiem pedałowania. Dodatkowo dokręca się je mocno z czuciem, a nie jak korek od kasowania luzów przy korbach.

Odkręcałeś kiedyś zapieczone pedały z korb?

#8 piotrkol

piotrkol
  • Użytkownik
  • 2034 postów
  • SkądBrzesko

Napisano 20 czerwiec 2012 - 22:45

potwierdzam, zawsze daję trochę oleju i jak dotąd zero problemów. A jak trzeba odkręcić to łatwiutko idzie dzięki olejowi


53865785563_3dfc4288d2_o.png 50927423167_21cc9455fd_o.png 41936344895_5d8a499da7_o.png 51000815092_a2fafceb67_o.png 53650540372_5d02396ecc_o.png


#9 Gosc_marvelo_*

Gosc_marvelo_*
  • Gość

Napisano 21 czerwiec 2012 - 02:54

kazik, każdy gwint lubi smar, a przed odkręceniem chroni właśnie odpowiedni kierunek gwintu w pedałach i właściwe (mocne) dokręcenie. Jeśli gwint jest częściowo zniszczony, to można dać trochę czerwonego Loctite'a, który wypełni ubytki i może wytrzyma działające siły.
Chociaż gwint w pedale jednak mocno obciążony.

A brak smaru na gwincie to, jak już Koledzy wspomnieli, późniejsze problemy z odkręceniem.

#10 myrcin

myrcin
  • Użytkownik
  • 68 postów
  • SkądSzczytno

Napisano 21 czerwiec 2012 - 07:29

Kazik ma racje, mi pedały wykrecaly sie podczas jazdy. Wasze smarowanie olejem/smarem/whatever to niemalże przeciwienstwo uzywania kleju do gwintów(niech bedzie loctite), który notabene zapobiega zapiekaniu się gwintów.

#11 jano_3

jano_3
  • Użytkownik
  • 1982 postów
  • SkądWwa

Napisano 21 czerwiec 2012 - 08:10

Posmarowałem gwinty pedałow smarem miedziowym. Mocno dokrecilem. Stare pedaly tez ktos przede mna posmarowal smarem, dlatego nie bylo az tak ciezko je odkrecic, choc i tak chwile to zajelo.

#12 Gosc_cookie_*

Gosc_cookie_*
  • Gość

Napisano 21 czerwiec 2012 - 09:02

Posmarowałem gwinty pedałow smarem miedziowym. Mocno dokrecilem. Stare pedaly tez ktos przede mna posmarowal smarem, dlatego nie bylo az tak ciezko je odkrecic, choc i tak chwile to zajelo.

Akurat smar miedziany w korbie alu to najgorsze czego mogłeś użyć. Raz że możesz tego potem nie odkręcić, a dwa że stworzone ogniwo moze zjeść resztki gwintu. JA bym uzył srednigo czyli najczęściej niebieskiego kleju do gwintów w minimalnej ilości.

#13 Gosc_marvelo_*

Gosc_marvelo_*
  • Gość

Napisano 21 czerwiec 2012 - 13:55

Każde połączenie gwintowane wykorzystuje zjawisko tarcia i sprężystość materiału, nawet jeśli jest posmarowane. Brak smaru utrudnia odpowiednie wyczucie momentu dokręcania i sprawia, że znaczny opór pojawia się już w momencie, gdy powierzchnie gwintów jeszcze nie przylegają do siebie w wystarczającym stopniu, dając złudne poczucie "dokręcenia".
Każdy klej do gwintów działa w pewnym sensie jak smar podczas dokręcania. Ale po stwardnieniu, poprawia również wytrzymałość mechaniczną połączenia, jeśli gwint jest nieco luźny i wyrobiony (oczywiście w pewnych granicach).

#14 jano_3

jano_3
  • Użytkownik
  • 1982 postów
  • SkądWwa

Napisano 24 czerwiec 2012 - 18:30

Dałem ciała to był smar LITOWY

#15 kazik

kazik
  • Użytkownik
  • 150 postów
  • Skądkrk

Napisano 24 czerwiec 2012 - 21:43

lepiej było wcale nie smarować... nigdy nie miałem problemu z odkręcaniem pedałów i nie nakładałem żadnych dziwactw.

#16 krzy1976

krzy1976
  • Użytkownik
  • 2670 postów
  • SkądJary

Napisano 24 czerwiec 2012 - 22:12

kazik, dobrze się czuję, ale Ty za to chyba nie bardzo.

Ani mi, ani nikomu znajomemu nigdy się pedał nie wykręcał podczas jazdy - zgadnij w jakim celu pedały wkręca się zgodnie z kierunkiem pedałowania. Dodatkowo dokręca się je mocno z czuciem, a nie jak korek od kasowania luzów przy korbach.

Odkręcałeś kiedyś zapieczone pedały z korb?

Też tak myślałem jak Ty więc zawsze dokręcałem pedały nie za mocno. Niestety w styczniu dokręciłem za lekko i lewy pedał mi się odkręcił co zakończyło się glebą, na szczęście nie jechał za mną żaden samochód. Prawy pedał po tym zdarzeniu sprawdziłem też już był w części wykręcony. Nie wiem czy miała na to wpływ temperatura w której jechałem. Jak wychodziłem z domu było -19, jak się wywaliłem ok -15.

#17 localhost

localhost
  • Użytkownik
  • 368 postów
  • SkądMazowsze

Napisano 24 czerwiec 2012 - 22:40

Temperatura mogla miec wplyw- widzialem jakies spraye sluzace do poluzowania srub przez dzialanie niskich temperatur i zmrozenie polaczenia.



Dodaj odpowiedź