Skocz do zawartości


Zdjęcie

Tarcze w szosie ?


2153 odpowiedzi w tym temacie

#381 87Tomasz

87Tomasz
  • Użytkownik
  • 280 postów
  • SkądMrzeżyno

Napisano 12 czerwiec 2014 - 08:25

Ja bym nazwał to całe 'wypieranie 26er' raczej 'próbą wyparcia' męczą się,męczą,kombinują a okaże się pewnego dnia że będzie wielki powrót do 26' bo lżejsze,zwinniejsze.

To wszystko jest PIC,według mnie małe kiszki nigdy nie znijkną z rynku,może teraz jest takie wrażenie,nie trzeba być ekspertem żeby się tego domyślić.

A tarcze w szosie? Niech sobie będą,skończą jako ciekawa,droższa,cięższa,alternatywa,może i będą tabuny fanów.

Jak dla mnie szczękowce były,są i będą-będzie to przynajmniej połowa rynku hamulców do szos.



#382 lubelaczek

lubelaczek
  • Użytkownik
  • 481 postów

Napisano 12 czerwiec 2014 - 08:30

Dzięki za odpowiedzi :)
Zbytnio mnie ta informacja nie dotyczy, bo z rowerów na 26 mam tylko komunijnego górala, którym nie śmigam już od około 7 lat :). Tylko po prostu... się nieco zdziwiłem, jak to najpopularniejsze rowery są wypierane :)

Btw. koła 29 to jakoś zrozumieć mogę, ale co z 27.5 ? Czy taki rozmiar wymyślono, by nie był kompatybilny z 28 ?

A tarcze w szosie? Niech sobie będą,skończą jako ciekawa,droższa,cięższa,alternatywa,może i będą tabuny fanów.
Jak dla mnie szczękowce były,są i będą-będzie to przynajmniej połowa rynku hamulców do szos.

Nawet jeśli tarczowe hamulce zdobędą 30% rynku... to i tak to będzie spory sukces owych hamulców, nie sądzisz ?

#383 87Tomasz

87Tomasz
  • Użytkownik
  • 280 postów
  • SkądMrzeżyno

Napisano 12 czerwiec 2014 - 08:31

Wymyślono jak wszystkie oślinione dzieci mierzące 170cm (nie ma to na celu nikogo obrazić) napaliły się na 29er ale okazało się że to jakby dosiadły krowę ;)

Taki półśrodek pomiędzy 26 a 29 cali.



#384 Gosc_tobo_*

Gosc_tobo_*
  • Gość

Napisano 12 czerwiec 2014 - 08:33

Możesz to nazywać jak chcesz - rowery na kołach 26 cali pozostały w ofercie tego czy tamtego producenta przy rowerach do jazdy w cięższych warunkach - i to niekoniecznie - enduro/fr/dh. A i te są bądź zostały zastąpione rowerami na kołach 27,5 cala - właśnie dlatego że niektórzy nabywcy nie są zadowoleni z zachowania roweru na kołach 29 cali, ale i tak warto im sprzedać inny rozmiar kół niż zapewnić dostęp do 26tek.

Ten sam problem jest z tarczówkami w rowerach - wiele osób ich nie potrzebuje (trekkingi, crossy, rowery mtb używane na asfalcie) a jednak i tak jest problem z nabyciem np amortyzatora do v-brake - jeśli są to niskie modele, nawet średniaki trudno nabyć.

 

Pamiętam ciekawą dyskusję na temat 29tek na polskim forum enduro - z jednej strony pewien forumowy fanatyk tego rozmiaru, z drugiej strony cała reszta, wszyscy zdecydowanie i bez żadnych "ale" na nie.

Po dwóch latach nie było już opcji "wszyscy na nie" i bardzo wiele osób przesiadło się na rowery enduro/am na kołach 29 cali. Czy mniej zwinne? To już kwestia tego co zrobił z takim rowerem dany producent - a bardzo wielu użytkowników posiada rowery w obu rozmiarach do tego samego zastosowania.

 

Podoba mi się takie stwierdzenie "będzie to połowa rynku". Brzmi jak jakieś proroctwo, jest jedynie pobożnym życzeniem - bo ocenić można za parę lat.



#385 87Tomasz

87Tomasz
  • Użytkownik
  • 280 postów
  • SkądMrzeżyno

Napisano 12 czerwiec 2014 - 08:41

Masz oczywiście rację,ale świadomy użytkownik mający zajawkę na 26er sam sobie go złoży a nie będzie czekał na producenta,generalnie gro ludzi woli złożyć rower samemu bo gotowe setupy są niesatysfakcjonujące.

Popatrz z drugiej strony na ofertę Krossa.

Ma całą serię Leveli aż do A+ i to wszystko na 26'

Myślę że cały ten boom na 26-27,5-29 cali to trochę pogoń do nikąd,o ile tarcze to był przełom to to jest trochę udziwnianie na siłę,już nawet uwzględniając wszystkie plusy dużych kół.

O ile pomiędzy v-brake a tarczami hydro jest przepaść,to już koła nie sprawią że nagle wygenerujesz 50 wat mocy więcej.

Drugi aspekt -cena

Ile kosztuje 10kg 26er a ile 650-ka albo 29er?

Marketing robi swoje.

Tu jest chyba największa przewaga 29er'a -przynajmniej dla producentów części-cena



#386 Gosc_tobo_*

Gosc_tobo_*
  • Gość

Napisano 12 czerwiec 2014 - 08:42

Dzięki za odpowiedzi :)
Zbytnio mnie ta informacja nie dotyczy, bo z rowerów na 26 mam tylko komunijnego górala, którym nie śmigam już od około 7 lat :). Tylko po prostu... się nieco zdziwiłem, jak to najpopularniejsze rowery są wypierane :)

Btw. koła 29 to jakoś zrozumieć mogę, ale co z 27.5 ? Czy taki rozmiar wymyślono, by nie był kompatybilny z 28 ?

Nawet jeśli tarczowe hamulce zdobędą 30% rynku... to i tak to będzie spory sukces owych hamulców, nie sądzisz ?

Wymyślono by choćby i oznaczenie było "w połowie drogi" między 26 a 29. Producenci piszą że to najlepszy, idealny, genialny kompromis i to co naj z obu typów. W praktyce - o ile przy rozmiarze 29 cali wielu czuje różnicę - to przy 27,5 już tak łatwo nie jest.



#387 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8645 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 12 czerwiec 2014 - 09:00

Wymyślono jak wszystkie oślinione dzieci mierzące 170cm (nie ma to na celu nikogo obrazić) napaliły się na 29er ale okazało się że to jakby dosiadły krowę ;)

Z tym akurat zupełnie się nie zgodzę. Mam kumpla, który przy wzroście 167 cm czuje się idealnie na 29erze. Wszystko jest kwestią geometrii - kolega wybrał po prostu Ninera, stworzonego z założenia jako 29er, a nie np. Meridę, która jest nieumiejętnie przeskalowaną 26-tką o wziętych z sufitu wymiarach.

29ery narobiły zamieszania na rynku i nawet w moim odczuciu, jako zupełnego amatora w MTB, różnica jest kolosalna i w wielu przypadkach jest to wg mnie różnica na korzyść. Natomiast 27,5 to taka trochę zapchajdziura, która - tak jak wspomniałem - powstała głównie po to, aby nakręcić popyt.

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#388 lubelaczek

lubelaczek
  • Użytkownik
  • 481 postów

Napisano 12 czerwiec 2014 - 09:01

Potrafię jakoś zrozumieć, że góralem z 29 jeździ się inaczej niż 26 - podobnie inaczej się jeździ na kołach 24 niż 26, Rozumiem, że między 26 i 29 jest "aż" 3 cale i niektórzy chcieli by coś pomiędzy, tylko czemu to pomiędzy, to musi być 27.5, a nie 28 - czyli chyba utarty standard, podejrzewam że jeszcze wcześniejszy niż 26 ? Czyżby znowu marketing ? Ja wiem, że (26+29)/2 = 27.5, ale chyba te pół cala różnicy już wielkiej nie robi, a dla użytkowników było by to chyba tańsze rozwiązanie gdyby wprowadzić koła 28.

#389 ROZMIAR

ROZMIAR
  • Użytkownik
  • 3225 postów
  • SkądPoznań

Napisano 12 czerwiec 2014 - 09:04

29" to właśnie 28" ;)


Więcej satysfakcji daje dobra forma niż dobry sprzęt.logo_phpBB.gif<p>

#390 System

System
  • Użytkownik
  • 643 postów
  • Skądz netu

Napisano 12 czerwiec 2014 - 09:15

To zależy, jak ktoś jeździ rekreacyjnie z małymi prędkościami to nie zauważy różnicy czy to 24, 26 czy 29.

Ale trzeba być na czasie i kupować, kupować. :)

Kiedyś każda firma samochodowa miała 4 - 6 modeli aut, a teraz dochodzimy do prawie 40 różnych modeli aut danego koncernu.

A różnych tak, że z przodu nie sposób odróżnić jaki model auta nadjeżdża. :)

 

A mi się podoba koło o rozmiarze 27,8 ;P :) - myślę, że było by bardzo dobrze dopasowane do długości mojej nogi - producenci czytajcie !! :P

 

A ten cały spór przypomina kiedyś kłótnie pomiędzy margaryną, a masłem - co zdrowsze.  :P :P

 

P.S.

Postawcie koło od kolarzówki przy kole 26 mtb z dużym balonem - i co duża będzie różnica ?? :)

 



#391 ROZMIAR

ROZMIAR
  • Użytkownik
  • 3225 postów
  • SkądPoznań

Napisano 12 czerwiec 2014 - 09:34

Jak już uda im się wepchnąć nam tarcze to powiększą nam i koła :D


Więcej satysfakcji daje dobra forma niż dobry sprzęt.logo_phpBB.gif<p>

#392 uxs

uxs
  • Użytkownik
  • 88 postów
  • SkądW-wa

Napisano 12 czerwiec 2014 - 15:52

Stawiając swoje koło 26' z opona 2.4 xking obok koła szosowego... moje większe. Ba! Stawiając moje koło obok koła na średniej kiszce z oponą 2.2'… nie ma różnicy!

Dlaczego 29ery zrobiły boom. Gdzie najpierw powstały? W USA! Gdybym sie urodził w Stanach i żarł hambuxy z GMO to też bym pewnie urósł duży i kołem 26' bym gardził, ale nie… na "swojskiej śmietanie" byłem chowany wiec wyrosło 170 w kapeluszu i na taborecie wiec sie duża kichą nie zachwyca.
Poza tym 29er ma swoje zalety pod warunkiem stworzenia go jako 29er, a nie powieszonego 26era. Dlatego tez tanie ramy sa niewygodne, nie skręcają etc. Doskonałym przykładem posłużyć moge. Tego samego dnia jezdzilem na 2 rożnych 29 jeden to najnowszy Stumpjumper, drugi jakiś Trek. Pomimo iż Spec był ciut za duży jeździł jak 26 natomiast ten budżetowy Trek "nie skręcał" jeździło sie na nim jak na kozie.


Wysłane z mojego Dołączona grafika przez Dołączona grafika

#393 Gosc_marvelo_*

Gosc_marvelo_*
  • Gość

Napisano 12 czerwiec 2014 - 16:17

Jeśli chodzi o koła 26 cali to ja również, jako "kurdupel", będę je cenił, bo można na nie założyć bardzo tłustą oponę i rower wciąż jest poręczny, a do ziemi niedaleko (mam ramę 15 cali, górna rura mi nie straszna). Choćby nie wiem jak skonstruować ramę, rower na kołach 29 cali dla niskich osób o krótkich nogach zawsze będzie stanowił wyzwanie w trudnym terenie, zwłaszcza gdy z przodu znajdzie się amortyzator o sporym skoku.

Jednak już dwumetrowiec posadzony na rowerze z kołami 26 cali wygląda dość komicznie i dla takich ludzi są duże koła.  

27.5 cali to coś pośredniego, co posiada wszystkie wady kół 26 cali i żadnych z zalet 29 cali ;-).

 

 

Tarcze w szosie? Ja w góralu wciąż mam canti i nawet nie widzę potrzeby wymiany na V-brake'i, klocki zmieniałem ponad rok temu, przeżyły zeszłoroczną błotną Mazovię w Nałęczowie i całą zimę.

Martyn Ashton chwalił tarczówki w Colnago (zobacz na filmie od 5:28) twierdząc, że niektóre tricki nie byłyby możliwe bez nich, więc jednak jakieś zalety w szosówce mają ;-) .



#394 Mateusz30

Mateusz30
  • Użytkownik
  • 15 postów
  • SkądBydgoszcz

Napisano 13 czerwiec 2014 - 06:13

Małe koło doskonale się sprawdza dla dziecka, czy kogoś do 170 parę. Jeśli ktoś jest normalnego wzrostu lub wysoki i pojeździ na dużym kole, to nigdy nie będzie się za siebie oglądał. Różnica jest ogromna. Przyczepność, łatwość pokonywania przeszkód, wjeżdżania, zjeżdżania, utrzymanie prędkości w terenie miażdżą małe koło. Wielkość kół dobiera się proporcjonalnie do wzrostu od najmłodszych lat i to samo dotyczy dorosłych. Rozmiar kół 26" nie wziął się dlatego, że to jedynie słuszny rozmiar i debatował nad tym sztab naukowców. Zwyczajnie wtedy nie było innych dostępnych materiałów do zbudowania mtb, więc robili z tego, co mieli. Małe koło odchodzi do niszy dla dzieci i niskich osób, tam gdzie jego miejsce było zawsze. Dla mnie, jako osoby wysokiej było jasne 20 lat temu, że pomysł z kołem 26" w mtb był kretyński. Szkoda, że musiałem czekać tyle na zmiany na lepsze.



#395 uxs

uxs
  • Użytkownik
  • 88 postów
  • SkądW-wa

Napisano 13 czerwiec 2014 - 06:46

Problem polega na tym, ze ja jako osoba wzrostu NIENORMALNEGO (170) nie mam wyboru chcąc kupić wysoki model producenta X gdyż dostępny jest tylko 29er.


PS.
Ale czy to nie jest przypadkiem temat dotyczący tarcz w szosie? :>


Wysłane z mojego Dołączona grafika przez Dołączona grafika

#396 lubelaczek

lubelaczek
  • Użytkownik
  • 481 postów

Napisano 13 czerwiec 2014 - 07:00

może moderator wydzieli temat :P

Rozmiar kół 26" nie wziął się dlatego, że to jedynie słuszny rozmiar i debatował nad tym sztab naukowców. Zwyczajnie wtedy nie było innych dostępnych materiałów do zbudowania mtb, więc robili z tego, co mieli.

To ja już nie wiem. Mi się wydaje, że kiedyś królowały (w sensie, należały do tych lepszych, porównując je do wigry czy tam innych składaków) rowery typu ukraina, jagna, jak kogoś było stać i miał sportowe aspiracje to jakaś szosa (bałtyk, potem jaguary/huragany, albatrosy itd.) - wszystko było raczej na 28. Nie żyję zbyt długo na świecie, więc moje przekonanie może być nieco sprzeczne z rzeczywistością.
Potem wchodzą górale na kołach 24, 26 i okazuje się, że były budowane na takich kołach bo nie było innych ? a co z 28 ?

#397 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8645 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 13 czerwiec 2014 - 08:52

Koła 26 były montowane w góralach głównie dlatego, że mniejsze koło było sztywniejsze i wytrzymalsze. 20 czy 30 lat temu po prostu nie było technologii umożliwiającej stworzenie względnie lekkich, ale wytrzymałych kół, dlatego w celu obniżenia wagi wymyślono mniejsze obręcze (które po założeniu szerszych opon miały bardzo podobny obwód do kół np. w rowerach miejskich).

Nawiasem mówiąc, znajdziesz też mnóstwo rowerów miejskich z kołami 26-calowymi. Owszem, 28-calowe dominowały na rynku, ale nawet 50 lat temu na rynku było kilka standardów (wśród nich koła 27,5 calowe, wówczas nazywane 650b, które dziś powracają w MTB).

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#398 danielasu2

danielasu2
  • Użytkownik
  • 523 postów
  • Skądirlandia

Napisano 13 czerwiec 2014 - 09:59

Moja propozycja
Chcecie podyskutować o kołach w rowerach mtb zmieńcie forum. Czas zeby moderator pokasował posty nie na temat.
Trek wypiszcza nowy model szosy na 2015 bez tarczówek takze jeszcze troche potrwa era tradycyjnych dla tych co się tak panicznie boją nowości.

#399 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8645 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 13 czerwiec 2014 - 10:37

Moja propozycja: nie usuwajmy niczego, tylko po prostu wydzielmy wątek, bo to akurat ciekawy temat do dyskusji nawet tutaj.

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#400 danielasu2

danielasu2
  • Użytkownik
  • 523 postów
  • Skądirlandia

Napisano 14 lipiec 2014 - 10:59

Zaczeła sie na dobre dyskryminacja:)

http://velonews.comp...oad-bike_336036



Dodaj odpowiedź