Skocz do zawartości


Zdjęcie

Osprzęt na 9-tke czy 10-tke??


29 odpowiedzi w tym temacie

#1 dorisziomkol

dorisziomkol
  • Użytkownik
  • 9 postów
  • SkądŻagań

Napisano 05 sierpień 2012 - 20:33

Mam pytanie dotyczace osprzetu czy opłaca mi się wymienic napęd z 9 na 10? jakie sa z tego korzyści, co trzeba wymienic i najważniejsze czy czesci do 10 sa wiele droższe od 9? Bo zauważyłem potrzac po sklepach internetowych że dużo bardziej popularne sa napedy na 10 i tym nie sa wiele droższe od 9, czy się może myle. Dzięki za odpowiedzi na to nurtujące mnie zagadnienie :)

#2 1415chris

1415chris
  • Użytkownik
  • 4485 postów
  • SkądSurrey

Napisano 05 sierpień 2012 - 20:55

Zaczekaj jeszcze chwile, bo zaraz caly swiat przesiadzie sie na 11sp ;-)

#3 Xorlarrin

Xorlarrin
  • Użytkownik
  • 286 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 05 sierpień 2012 - 21:26

Do przesiadki na 10 potrzebujesz:
- prawej klamkomanetki
- kasety
- łańcucha
Reszta osprzętu raczej będzie kompatybilna.

W przypadku Najtańszej Tiagry 4600 będzie to wydatek rzędu 600zł (za te 3 komponenty). Choć oczywiście da się to zrobić taniej, jeśli dobrze poszukasz.
Najkorzystniej też zmieniać osprzęt gdy będziesz miał zarówno kasetę jak i łańcuch do wymiany. Bo tak czy siak będziesz musiał je wymienić i tak dojdzie ci tylko koszt klamkomanetki.

#4 kr1s1983

kr1s1983
  • Użytkownik
  • 830 postów
  • SkądNowy Sacz

Napisano 05 sierpień 2012 - 21:47

jak masz sprawny swoj naped to nie ma co wymieniac,niewiele zyskasz.Przydaje sie to gdy sie scigasz i masz mniejsze skoki na kasecie

#5 dorisziomkol

dorisziomkol
  • Użytkownik
  • 9 postów
  • SkądŻagań

Napisano 06 sierpień 2012 - 00:30

czytałem gdzieś ze bede jeszcze musiałbym wymienic tylna przezutke bo nie bedzie dobrze chodziła z 10, prawda to?

#6 Gosc_marvelo_*

Gosc_marvelo_*
  • Gość

Napisano 06 sierpień 2012 - 00:45

Jeśli przerzutka jest w dobrym stanie, nie powinno byś problemów, indeksacja jest w manetce, a nawet 8-rzędowa ma wystarczający zakres wychylenia. Ale przypuszczam, że np. rozklekotana Sora może już nie być wystarczająco precyzyjna.

#7 zimniasty

zimniasty
  • Użytkownik
  • 67 postów
  • Skądkrk

Napisano 18 sierpień 2012 - 22:53

najlepiej poczekac, az sie zuzyje i ew. wymieniac... oczywiscie zuzycie kl-man. to jednak kilka sezonow zajmie;) Poki co sa jeszcze kasety 9s w przyzwoitych cenach (z sensownymi 8kami gorzej)... w kazdym razie pare lat minie i bedzie sytuacja jak w mtb - z trudem kupimy kasete 8 i 9... (tak jak w mtb obecnie dobre 8ki - bida)

#8 bikeservice

bikeservice
  • Użytkownik
  • 201 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 19 sierpień 2012 - 05:30

czytałem gdzieś ze bede jeszcze musiałbym wymienic tylna przezutke bo nie bedzie dobrze chodziła z 10, prawda to?


Nie- to dotyczy grup MTB
Co do wymiany tylnej przerzutki warto sprawdzić jakie stara ma luzy- przy napedzie 10 tolerancja jest już naprawdę niewielka.

Ponadto przy przesiadce na 10 biegów warto zainwestowac w dobre sztywne pancerze i linki- bo na słabych kablach precyzja 10 bardzo cierpi.

Generalnie jezeli masz naped do wymiany to można zrobić upgrade a 10sp - natomiast jezeli ma to byc wymiana dla wymiany- to bym sie wstrzymał

#9 bikeservice

bikeservice
  • Użytkownik
  • 201 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 19 sierpień 2012 - 05:31

podwoiło

#10 ThirdEye

ThirdEye
  • Użytkownik
  • 10 postów
  • SkądPoznań

Napisano 17 wrzesień 2012 - 21:45

Witam. Uwazam ze warto przesiasc sie z 9tki na 10tke z bardzo prostego powodu. 10tka jest po prostu bardziej precyzyjna. Odleglosci na kasecie sa mniejsze, lancuch wezszy, a co za tym idzie wykonanie komponentow musi byc precyzyjniejsze - bezkompromisowe. Rowniez z blatu obsluzysz wieksza ilosc przelozen na kasecie bez przekosu lancucha. Tak na prawde same korzysci. Bez wzgledu na to czy jestes zawodowcem czy nie. Jesli masz troche grosza i chcesz poczuc wieksza swobode w dzialaniu napedu oraz przede wszystkim precyzje nie zastanawiaj sie. Jesli chodzi o komponenty to niestety trzeba wymienic caly naped gdyz nie chodzi o to ze manetka nadaje skok tylnej przerzutce wiec nie trzeba jej wymieniac jak pisal ktos wyzej - trzeba bo nie tylko skok jest wazny ale i sama konstrukcja tylnej przerzutki. Bylo to mozliwe w mniejsze ilosci biegow lecz nie w 10tce. Nie wszystkie przerzutki obslugujace 9tke obsluza 10tke lecz jest to mozliwe w niektorych modelach. 10tka rzadzi sie osobnymi prawami. Rowniez korba do wymiany ze wzgledu na szerokosc blatow - te z 9tki sa po prostu za szerokie jak i sama konstukcja zebow jest oczywiscie inna. Takze lancuch, kaseta oraz oczywiscie klamki, linki i pancerze. Musisz rowniez sprawdzic czy twoj bebenek na tylnej piascie obsluzy 10 biegow (jesli tak to rowniez trzeba zalozyc specjalna podkladke - dolaczona do kasety). Jesli piasta nie podejdzie to niestety rowniez nowa... Wydatek na pewno niemaly lecz jak wczesniej pisalem jesli tylko masz fundusze to wierz mi warto... Pozdrawiam. ;-)

#11 Gosc_KeNaJ_*

Gosc_KeNaJ_*
  • Gość

Napisano 17 wrzesień 2012 - 22:51

ThirdEye, i tu Cię muszę wyprowadzić z paru błędów - wszystkie przerzutki obsługujące 9 (sora na 8 również) obsłużą bez żadnych problemów 10. Korba również może spokojnie zostać bo szerokość wewnętrzna łańcucha jest w 9 i 10 taka sama (w 8 pewnie też ale nie sprawdzałem). Jedyne co obowiązkowo trzeba wymienić to klamki, kaseta i łańcuch, reszta może spokojnie zostać .
Co do kosztów - największy to klamki ale można używki wyrwać za małe pieniądze, a kasetę i łańcuch i tak trzeba by kiedyś wymienić.

#12 Xorlarrin

Xorlarrin
  • Użytkownik
  • 286 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 17 wrzesień 2012 - 22:58

Dokładniej to wymienić trzeba tylko prawą klamkę. Lewa może zostać stara.

#13 Deadi

Deadi
  • Użytkownik
  • 2567 postów
  • SkądOpolskie

Napisano 18 wrzesień 2012 - 07:32

Stałem przed tym samym problem i postanowiłem, że nic nie wymieniam.
Zamiast kombinować i wymieniać osprzęt to lepiej kupić dwie kasety na płaskie i góry i wtedy spokojnie można kręcić na 9s. Od biedy nawet można zapodać uniwersalną 12-25 i też tragedii nie ma.

Warto wspomnież też o tym, że 9s. jest tańszy w utrzymaniu i chyba kapke bardziej wytrzymały, choć tu różnice mogą być znikome.

#14 Gosc_KeNaJ_*

Gosc_KeNaJ_*
  • Gość

Napisano 18 wrzesień 2012 - 09:59

Tylko obecnie gdy w 10s weszła Tiagra, 9s jest mało przyszłościowa - po szybkim przejrzeniu allegro na 9s znalazłem tylko 40 kaset (w tym dziwny wysyp ultegry około 20 sztuk). Kaseta z nowej Tiagry 10 kosztuje około 100zł i działa w pełni zadowalająco.
Używane klamki dura ace (oczywiście ze starszych grup) w pełni sprawne można kupić za 400zł. 105 jak dobrze poszuka za 300zł trafi. O ile wymianę klamek połączymy z normalną wymianą łańcucha i kasety to według mnie warto zainwestować. Jeśli ktoś ma jeszcze napęd sprawny to nie ma co się spieszyć.

#15 ThirdEye

ThirdEye
  • Użytkownik
  • 10 postów
  • SkądPoznań

Napisano 18 wrzesień 2012 - 10:20

ThirdEye, i tu Cię muszę wyprowadzić z paru błędów - wszystkie przerzutki obsługujące 9 (sora na 8 również) obsłużą bez żadnych problemów 10. Korba również może spokojnie zostać bo szerokość wewnętrzna łańcucha jest w 9 i 10 taka sama (w 8 pewnie też ale nie sprawdzałem). Jedyne co obowiązkowo trzeba wymienić to klamki, kaseta i łańcuch, reszta może spokojnie zostać .
Co do kosztów - największy to klamki ale można używki wyrwać za małe pieniądze, a kasetę i łańcuch i tak trzeba by kiedyś wymienić.


HeHeHe... i tu mnie bardzo rozbawiles kolego. Jeszcze raz powtarzam 10tka jest grupa niekompatybilna wiec bedzie prawidlowo dzialac tylko z 10tka niestety. Mowie to bo wiem i nie jestem kombinatorem. Mowiac szczerze widac tu twoj brak wiedzy i doswiadczenia kolego. Moja wypowiedz poparta jest wieloletnia praca na serwisie, a takze jestem corocznie przeszkalany w shimano polska. Nie chcialem tego mowic lecz niestety musze. nie moge jednak nie zareagaowac gdy czytam takie bzdury. Nigdy bym nie chcial stanac na pedale w rowerze w ktorym skladales naped. Jeszcze raz podkreslam DZIESIATKA JEST KOMPATYBILNA TYLKO Z DZIESIATKA i prosilbym nie polemizowac tylko skorzystac z mojej wiedzy zanim zdecydujecie sie na budowanie jakiejs samoroby. Konstrukcja wszystkich elementow jest kompatybilna tylko i wylacznie z systemem dziesiatkowym lecz jak widac niektorym ciezko zrozumiec ze to juz tylko niestety dzialanie tylnej przerzutki nie zalezy od jej skoku lecz takze od jej budowy, przedniej rownierz. Nie chodzi rowniez o wewnetrzny rozstaw lancucha tylko o krztalt zebow i sam jego ksztalt. Kolega powyzej bardzo mnie rozbawil swym brakiem wiedzy chcac mnie wyprowadzic bledu. Przepraszam ale prosilbym pana o niewypowiadanie sie gdyz moze pan nie daj boze spowodowac iz ktos zechce pana pomysly wprowadzic w zycie a co za tym idzie skonczy z twarza na asfalcie. Z gory dziekuje.

#16 Gosc_KeNaJ_*

Gosc_KeNaJ_*
  • Gość

Napisano 18 wrzesień 2012 - 10:44

No tak te szkolenia w shimano polska wiele tłumaczą, to że producent coś mówi to nie znaczy że trzeba mu wierzyć bo on chce tylko i jedynie zarobić. Jesteś taki mądry to wyjaśnij mi czym różni się w budowie przerzutka 9s a 10s - tylko konkretne cechy a nie że się różni. Kształt zębów też możesz przy okazji porównać ;D
Wybacz u mnie od 10tys km jeździ taki zestaw - przerzutki Tiagra 9s, kaseta 10s 105, manetki dura ace 10s, korba Tiagra 9s, blat mały 105 (ponoć stara 9s) i duży Ultegra 10s - działa i póki co nie ma zamiaru się popsuć, co najdziwniejsze nie jestem jedyny.

I rozbawiłeś to mnie Ty, po co wysyłają na szkolenia kogoś kto nawet poprawnie pisać nie umie? "krztalt", "przecierz" proponuję najpierw szkolenie z ortografii.

#17 picca

picca
  • Użytkownik
  • 560 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 18 wrzesień 2012 - 10:53

Korba to chyba zupełnie obojętne ilu jest rzędowa, ja jeździłem przez jakiś czas na zestawie przerzutki i klamki shimano 9s a korba campagnolo 10s.

Potwierdzam też, że przerzutki 10s doskonale działają w napędach 9s, bo tak mam w moim miejskim rowerze (ultegra 6600 + 6500).

#18 kr1s1983

kr1s1983
  • Użytkownik
  • 830 postów
  • SkądNowy Sacz

Napisano 18 wrzesień 2012 - 10:58

teoria teoria ale jakos ze 3 sezony jezdzilem na klamkach ultegra 10s,korbie sora 8s,przerz.tyl tiagra 9s,a przod sora 8s i oczywiscie łancuch i kaseta 10s. Wszystko mi prawidlowo dzialalo wiec cos to doswiadczenie nie jest poparte faktami:)

#19 Xorlarrin

Xorlarrin
  • Użytkownik
  • 286 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 18 wrzesień 2012 - 11:35

Też potwierdzam, przerzutka 105 5500 (9s), kaseta 105 5700 (10s), łańcuch wippermann (10s), korba Tiagra 4500 (9s, 2 blaty), prawa klamkomanetka 105 5600 (10s), lewa 105 5500 (9s, a w zasadzie 3s :-P). Żadnych problemów.

#20 bikeservice

bikeservice
  • Użytkownik
  • 201 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 18 wrzesień 2012 - 15:23

Ciekawych rzeczy na tych szkoleniach ucza- i chyba niezłą indoktrynację marketingową robią.
Tylko widzisz- szkolenie i teoria teorią a praktyka praktyką- a niektórzy tej praktyki mają tuta sporo ( ja 15 lat po serwisach i włąsny serwis)

I może to zdziwi pana nieomylnego ale na podstawie kilkudziesięciu znanych mi z praktyki napędów oraz własnego zgodzę się z twierdzieniem że 9 i 10 mozna spokojnie kndlic
U mnie lata:
Korba Ultegra 6500
Kaseta Ultegra 6500
Przerzutka przód Ultegra 6500
Przerzutka tył Ultegra 6500
Kaseta Ultegra 6600
Klamkomanetki 105 5700
łańcuch - o zgrozo- HG-54

I cały ten zestaw działa ładnie, płynnie, cicho, - generalnie tak jak powinien działać dobry napęd...



Dodaj odpowiedź