Jakie stery ?
#4
Posted 12 November 2012 - 12:33
Moja rama karbonowa ( na stery zintegrowane ,IS 41-srednica osadzania jak wyczytałem )ma specjalne miejsca w które wkłada się łożyska, chyba. Druga sprawa trzeba dokupić ekspander np. http://www.bike24.ne...pgc=0;orderby=2 do rury karbonowej widelca. Czyli to co jest w gotowych sterach ( gwiazdka czy kapsel + miski w które wkładamy lożyska) idzie na śmietnik chyba że ekspander tego typu http://www.sklep.row...nder-p-662.html.
W związku z tym moje pytania
1.Czy są dostępne na rynku może gotowe stery z ,,ekspanderem''
2.Czy jest sens kupować całe stary ( komplet) bo widzę sprzedają też na części , dla przykładu http://allegro.pl/po...2775070131.html
3. Czy ekspander typu jak z linku powyżej jest rzeczywiście lepszy od tego http://www.bike24.ne...pgc=0;orderby=2
Tak zapewniał mnie sprzedawca w sklepie argumentując min. że ten drugi ciężko ''zamontować ''. Co ciekawe kupilem widelec KUOTA więc chciałem też Kuota Ekspander ale sprzedawca stwierdził że ten z 1 linku jest lepszy ( choć 2 razy tanszy). Skończyło się na tym że jestem bez ekspandera bo ten FSA nie podobał mi się.
#5
Posted 12 November 2012 - 13:23
Z mojej walki ze sterami powiem, że: może być ważna wysokość samego łożyska aby nie wystawała nad główkę ani nie była zbyt mała bo się za bardzo schowają (chociaż tutaj są podkładki jak coś). Zazwyczaj są z gwiazdką i tylko ją się wywala w sterach zintegrowanych jak już nie mylić z półzintegrowanymi (co robi 50% ludzi z allegro). Podkładki dystansowe dodatkowe mogą być niepotrzebne jeśli kupisz komplet z wysoką "pokrywką" górnego łożyska (ja mam np 3cm a są i mniejsze) ale to zależy ile potrzebujesz bo możesz potrzebować niższej więc musisz to zmierzyć/przymierzyć się. Podkładki dystansowe są tanie w razie czego i przy obcinaniu widelca z karbonową rurą niektórzy producenci zalecają dać nad mostkiem 0,5 cm podkładkę i rurę przyciąć nieco powyżej mostka.
Ekspander też musisz dobrać do średnicy rury sterowej wewnątrz bo są ponoć czasem takie z grubszymi ściankami i mogą nie pasować jak będziesz mieć pecha. Dlatego na 100% to albo kupisz stery dokładnie takie same jak ktoś ma już w tej ramie albo przymierzysz na miejscu w sklepie itp. Chciałem zaoszczędzić i kupiłem przez internet stery, które nie pasowały i dopiero wycieczka do miasta oddalonego o 50km z ramą i widelcem naprawiła tą sprawę....a niepasujące stery leżą i czekają na lepsze czasy ;-)
Ja mam np taki ekspander http://bbbcycling.co...t-parts/BAP-03/ bo dosyć głęboko wchodzi w rurę i ma lekkie chropowatości co niby zapobiega ślizganiu się i nie wiem co może być kłopotliwego w montażu jakiegokolwiek ekspandera? Chyba, że nie pasuje średnica to rozumiem :mrgreen:
Moje stery mogłem mieć zrobione w ciągu jednego dnia a przez "oszczędności" trwało to z miesiąc i 2 razy więcej kasy..
#6
Posted 12 November 2012 - 14:10
Najlepiej kupić stery takie jakie już ktoś ma w tej ramie albo przymierzyć w sklepie.
Te rozwiązanie co piszesz ( to co ktos ma albo sklep) pewniejsze
Problem w tym że u nas (J.Gora ) niewiele w sklepach jest . Do tego rama z Niemiec i chyba tam na forach muszę poszukać w tym temacie.
Na stronie z ramą są zalecane nast stery
http://www.bike-disc...-carbon-ud.html Nie wiem czy to jest to samo http://ctbike.pl/can...wane-1-1-8.html
+ 2 inne
http://www.bike-disc...
http://www.bike-disc... .
i nie wiem co może być kłopotliwego w montażu jakiegokolwiek ekspandera?
Temu sprzedawcy chodziło o to, że żeby zamontować ten ekspander KUOTA trzeba rower odwracać do góry nogami i sprawdzać czy się trzyma a w tych FSA ponoć nie . ( albo go źle zrozumiałem bo po niemiecku mówił). W każdym razie mówił, że sam jeździ na tym widelcu więc może miał jakiś problem.
#7
Posted 12 November 2012 - 15:04
Ja bym się nie pokusił o polecanie ci konkretnych sterów znając swoje zabawy z nimi ale jedynie chciałem ci zwrócić na pewne problemy jakie możesz mieć jak będziesz mieć pecha i nietypową ramę.
#8 Gosc_marvelo_*
Posted 12 November 2012 - 22:42
http://www.parktool....adset-standards
Wygląda na to, że w Twojej ramie jest standard IS Integrated (typu "Cane Creek"), gdzie łożyska znajdują się bezpośrednio w ramie, w specjalnie wyfrezowanych gniazdach. Łożyska są pasowane na tzw. "slip fit" (w przeciwieństwie do "press fit", czyli montażu na wcisk) i opierają się w dużej mierze na skośnym wyfrezowaniu, które przenosi znaczną część sił. Stery takie da się zamontować samemu, bo nie trzeba prasy do wciśnięcia misek w ramę (ani młotka). Na wcisk trzeba tylko osadzić dolny stożek sterów, na którym opiera się dolne łożysko (tu najlepszy jest specjalny przyrząd, albo ciężka tuleja o średnicy opierającej się na zewnętrznej krawędzi stożka, która posłuży za motek). Kąty ścięcia wynoszą 45 stopni od zewnątrz i 36 stopni od wewnątrz (dla dolnego stożka i górnego pierścienia centrującego).
Bardzo ważne jest w tego typu sterach ustawienie luzu (czyli tak, aby obracały się lekko ale nie było wyczuwalnego stukania przy ruchach przód - tył z naciśniętym hamulcem). Jazda z dużym luzem może wyrobić gniazda w ramie, a wtedy mamy duży problem (nie ma tu pośredniej miski w ramie, którą można by wymienić, jak w klasycznych sterach).
Np. takie będą pasować:
http://ctbike.pl/kcn...andard-68g.html
#9
Posted 13 November 2012 - 12:36
W każdym razie wiem, że nie potrzebuje ,,misek'' bo łożyska wchodzą w ramę to jest pewne.No i że muszę kupić rozmiar 41mm ( nie 41,4 41,8 , czy 44) i na 1-1/8 cala.
Ale 2 rzeczy jeszcze nie dają mi spokoju.
1. Czy jak kupie stery firmy X to czy do nich będę mógł włożyć ( zamiast kapsla) ekspander firmy Y ( w sklepie nie otrzymałem na te pytanie odpowiedzi), czy tu jest jakiś standard?
2.Nie jestem pewny o co chodzi z tymi kątami. Czy to istotna sprawa czy pomocnicza w wyborze.
W tych z linku z postu wcześniejszego
http://ctbike.pl/kcn...andard-68g.html
jest napisane bieżnia ścięta pod katem 45
tak samo jak i ze sterów z linku ''PsYhOl''a http://cyklomania.pl...ic-drop-in-41-0
albo http://allegro.pl/am...2782971833.html
znowu tutaj http://ctbike.pl/can...wane-1-1-8.html nic o kątach nie ma napisane
tutaj znowu http://www.bike-disc... pojawia się 36 i 45 stopni
tak jak i tutaj http://www.bike-disc...
U siebie w mieście mogę za 102 zł. kupić takie http://pro-bike.pl/p...y_vp_a07ac.html .Znowu tutaj informacji na temat kątów brak.Średnio mi się podobają ale moje gusty zejdą chyba na dalszy plan już powoli zaczynam mieć dosyć tego ,,karbonu''.
Plus jest taki, że mogę je przymierzyć. Z tego co widziałem( sprzedawca mierzył) to średnica łożyska tego steru ma dokładnie 41mm. No ale na razie serwis zamknięty .
Długość( wysokość) sterów to kolejny problem ale przynajmniej nie tak technicznie skomplikowany.
#10
Posted 13 November 2012 - 15:01
Ekspander nie łączy się w żaden sposób ze sterami tutaj więc to raczej ewentualnie średnica rury może mieć znaczenie. Ekspander styka się z rurą i ewentualnie górną krawędzią mostka lub podkładki dystansowej na nim bo przy karbonowych rurach sterowych zalecają ciąć powyżej mostka stąd ta podkładka jak coś. Jeśli są jakieś inne przeciwwskazania co do ekspandera to chętnie się o nich dowiem.
#11
Posted 13 November 2012 - 16:25
http://www.fullspeed...1d2_Orbit I.pdf w tym pliku ze strony FSA jest ładnie narysowane jakie wymiary i kąty mają stery.
Może i coś tu widać choć średnio się w tych rys. orientuje ale to i tak w 100% nie wyjaśnia które stery są dobre ( a może wszystkie) do tej ramy . Te z wykresu prawd. dedykowane do mojej ramy maja takie kąty znowu te następne( też dedykowane) mają inne kąty.
Można z tego wnioskować, że kąty nie mają znaczenia ale czy na pewno???
Odnośnie ekspandera .
Kupujemy stery potem mając karbonową rurę w widelcu musimy kupić osobny ekspander. Więc kapsel steru wyrzucamy i zastępujemy go ekspanderem np takim
http://www.formicki-..._kat=2&&id_pp=0
Ale czy to jest jakiś standard wymiarowy ,skąd mam wiedzieć czy główka kapsla ekspandera będzie pasowała do tego steru .Nawet jak się nie stykają, żeby to potem nie wyglądało jakoś tragicznie śmiesznie .
Może mogę tak jak powyżej przestudiować rysunki choć i tak bym sobie nie ufał.
Wiem, że sprzedają stery bez tych kapsli więc może główka kapsla i główka ekspandera maja taką samą średnicę.Jakby tak było to nie ma problemu ale jak nie to jakiś cyrk się robi.
#12 Gosc_marvelo_*
Posted 13 November 2012 - 20:39
Dwa najważniejsze wymiary przy doborze sterów zintegrowanych do ramy to średnica wewnętrzna (41 mm) główki ramy i kąt ścięcia wyfrezowania gniazda (45 st.). O dopasowanie sterów do widelca nie ma się co martwić, bo średnica osadzenia dolnego stożka na widelcu to zawsze 30 mm, a średnica zewnętrzna rury sterowej (dla standardu 1 i 1/8 cala) to 28.6 mm (tu umieszczamy górny stożek centrujący, ten z rozcięciem). O dopasowanie stożka dolnego i górnego sterów do występujących w komplecie łożysk (do ich wewnętrznego ścięcia) też nie mamy się co martwić, bo o to zadbał producent sterów. Nie jestem pewien, czy tutaj są różne standardy (36 st. i 45 st.), ale o ile nie pomieszamy dwóch zestawów sterów, problemu nie będzie.
Ekspander to również odrębna sprawa i z samymi sterami nie ma nic wspólnego. Ma pasować do wewnętrznej średnicy rury sterowej (ale tu tolerancja jest chyba spora), a jego górna pokrywka może być zamieniona na inną (np. z kompletu sterów), bo nie opiera się ona na sterach, tylko albo na górnej krawędzi mostka, albo na podkładce dystansowej (preferowana przy carbonowej rurze sterowej). Podkładki dystansowe mają jednakową średnicę wewnętrzną (28.6 mm), ale już zewnętrzna może się nieco różnić, a są też takie z wybranym materiałem od wewnątrz (np. carbonowe BBB Ultraspace). Najlepiej, gdy uzyskamy idealne dopasowanie średnicy kapsla i zewnętrznej średnicy dystansu, aby ładnie to wyglądało, ale zasadniczo każdy kapsel powinien się oprzeć na dowolnej podkładce dystansowej i umożliwić dociągnięcie śruby kasującej luz na sterach.
Pozostaje jeszcze wysokość sterów (ang. "stack"), ale przy nowym widelcu z długą rurą sterową właściwie nie ma to znaczenia, choć ma wpływ na to, gdzie mamy uciąć rurę i ile dać podkładek, by uzyskać optymalną pozycję, a także minimalny wpływ na samą geometrię roweru (ale tylko dolny "stack"), bo może podnieść główkę ramy o te parę milimetrów.
Mam nadzieję, że trochę to wyjaśniło sprawę. Może ktoś jeszcze coś dopisze?
#13
Posted 13 November 2012 - 21:29
Ekspander to również odrębna sprawa i z samymi sterami nie ma nic wspólnego. Ma pasować do wewnętrznej średnicy rury sterowej (ale tu tolerancja jest chyba spora), a jego górna pokrywka może być zamieniona na inną (np. z kompletu sterów), bo nie opiera się ona na sterach, tylko albo na górnej krawędzi mostka,
To ostatnie zdanie dla mnie najbardziej istotne. Górna część ekspandera opiera się na mostku. Czyli jak kupie ekspander tego Ritcheya za 45 zł to na 99 % będzie pasował do mojego mostka ( też ritchey).
Może z tymi stopniami 36 i 45 jest tak , że z punktu widzenia zakupu ważny ten kąt 45 , jeśli będzie inny wtedy łożysko nie będzie pasowało do ramy- tych misek wyżłobionych w koncówce głowki ramy.
Te 36 istotne wtedy jak piszesz kiedy mieszamy ''zestawy sterów'' . Nie potrafię z tego linku co podał ,,bezdred'' tego rozczyfrować -rys techniczny niestety czarna magia.
To tylko taka moja radosna twórczość ale nie ukrywam że jakby tak było zniknęły by problemy z wyborem sterów.
#14
Posted 13 November 2012 - 21:46
edit. oczywiście dobieramy do wewnętrznej średnicy sterówki
#15
Posted 13 November 2012 - 22:26
Znaczy czy kupując ekspander wystarczy jeden wymiar 1-1/8 ( z poprzedniego postu wynika że nie takie proste wcale), czy muszę też zmierzyć mostek żeby nie kupić za krótkiego ekspandera ( np.ten eksp.Ritchey ma 4 cm).
#16
Posted 13 November 2012 - 23:37
sterówka wewnątrz 24mm to eskapander 22mm sterówka wewnątrz 23(ja taką mam mimo że zewnętrzna 1,125 cala[28,57mm]) i dałem jak pisałem wcześniej fsa o średnicy 20 ale akurat fsa mają bardzo dużą tolerancję
ps. sterówki mimo że niby wszystkie są 1,125cala u góry mają bardzo różne wymiary w zależności od grubości ścianek
ps2. fsa jest spoko po za swoją główna wadą że jest ściągany top cupem który jest gwintowany a nie śrubą opierającą się na nim jak jest w hope i w przypadku uszkodzenia gniazda na top cup-e jesteś skazany na wymianę całego setu
jak masz jeszcze jakieś pytania to moje gg: 13980396
#17 Gosc_marvelo_*
Posted 14 November 2012 - 07:07
Tak to zdanie sformułowałeś, że mogłoby z niego wynikać, że sterówki mogą się różnić średnicą zewnętrzną, bo określenie "u góry" jest nieprecyzyjne. Różnice są tylko w średnicy wewnętrznej, zewnętrzna zawsze ma 28.6 mm (dla standardu 1.125 cala). Już nie komplikuj sprawy, bo jeszcze namieszasz komuś w głowie.ps. sterówki mimo że niby wszystkie są 1,125cala u góry mają bardzo różne wymiary w zależności od grubości ścianek
Wracając do tych kątów, to na schemacie tych sterów FSA, na przekroju łożyska (nr 4) widać, żę dolne ścięcie (45 st.) ma pasować do gniazda w ramie, a górne (36 st.) do stożków (nr 3, 5), które są elementem zestawu i na pewno będą pasować. http://www.fullspeed...1d2_Orbit I.pdf
Jeśli chodzi o dopasowanie ekspandera, to miałem kiedyś problem z takim:
http://flybike.pl/in...h-z-kapslem-28g
Teoretycznie powinien pasować do wewnętrznej średnicy mojego widelca (nawet z zapasem), ale wysuwał się z niego przy kasowaniu luzów w sterach, pomimo mocnego dokręcenia śruby rozporowej. Poradziłem sobie w ten sposób, że wyciąłem z drobnoziarnistego papieru ściernego opaskę, którą włożyłem między ekspander a rurę sterową, szorstką stroną do powierzchni wewnętrznej rury. Problem zniknął. Patent ten sprawdza się też przy niedokładnie dopasowanych, opadających sztycach.
#18
Posted 14 November 2012 - 14:47
Wracając do tych kątów, to na schemacie tych sterów FSA, na przekroju łożyska (nr 4) widać, żę dolne ścięcie (45 st.) ma pasować do gniazda w ramie, a górne (36 st.) do stożków (nr 3, 5), które są elementem zestawu i na pewno będą pasować. http://www.fullspeed...1d2_Orbit I.pdf
Chyba dokładnie (albo prawie ) to jest napisane tutaj http://porady.bikebo...-warto-wiedziec
Niestety sklepy stacjonarne w moim mieście takich sterów nie posiadają , pozostaje kupić przez internet. ( albo wziąć za 102 po przymierzeniu w sklepie te http://pro-bike.pl/p...y_vp_a07ac.html )
Tylko, że nie za ładne
Przymierzałem karbonowe stery Ritcheya za koło 200 zl, i ładnie kolorystycznie pasują do ramy ( ale niestety nie technicznie). Zastanawiam się jeszcze czy nie dopłacić do karbonowych.
#19 Gosc_marvelo_*
Posted 14 November 2012 - 16:15