Skocz do zawartości


Zamieszanie z wymiarami kół przy konfiguracji licznika


18 odpowiedzi w tym temacie

#1 Gosc_snowak_*

Gosc_snowak_*
  • Gość

Napisano 06 wrzesień 2012 - 21:38

Kilka dni temu przyszedł do mnie licznik rowerowy (Kellys KCC16WL), standardowo trzeba uzupełnić obwód koła, otworzyłem dołączoną instrukcje żeby na szybko spisać go z tabelki... i mój światopogląd został zburzony. Im więcej kopałem w internecie, tym mniej zacząłem rozumieć.

Posiadam rower Giant Defy 3, model z 2009 roku z 28 calowymi kołami 700x25C. Oto fragment tabelki, która znajduje się w instrukcji:

26'' (650A) 2073
26.5'' (Tubular) 2117
26.6'' (700x25C) 2124
26.8'' (700x28C) 2136
27'' (700x32C) 2155
28'' (700B) 2237

Zawsze byłem święcie przekonany, że mój rower ma 28 calowe koła. Dlaczego w takim razie przy 700x25C w tej tabelce podane jest 26.6''?

Próbójąc znaleźć odpowiedź, zacząłem szukać głębiej a w efekcie tylko jeszcze bardziej namieszałem sobie w głowie. Trafiłem na przykład na strone http://kolarstwo-szc.../obwod_kola.php (uwaga, chrome zgłasza mi że strona może zawierać niebezpieczne treści) gdzie dla kół 700x25 podany jest obwód 2105 a dla 700x25C 2146. Czym te koła się od siebie różnią? Co ostatecznie oznacza te "C" na końcu? I dlaczego mimo że te koła różnią się wg tej tabelki, to jednocześnie mają identyczne oznaczenie iso 25-622?

Przeglądając inne strony zauważyłem też, że podany jest inny obwód dla kół 700x23C i 700x25C. Dlaczego? Przecież te opony różnią się tylko szerokością - o 2 milimetry. To teoretycznie nie ma wpływu na obwód. A może chodzi o ewentualne odchylenia gdy uwzględnimy ciężar kolarza podczas jazdy?

Już nawet nie chodzi o to co wpisać w liczniku, bo to mogę sobie policzyć ręcznie porównując wyświetlaną odległość z faktycznym dystansem po wpisaniu losowego obwodu. Zawiłości w oznaczeniach kół mnie przerosły. Będę naprawdę wdzięczny za wyjaśnienie o co tutaj chodzi, bo ja już się totalnie pogubiłem.

Pozdrawiam
  • raznosti lubi to

#2 robo

robo

    ble ble

  • Użytkownik
  • 2600 postów
  • SkądKońskie

Napisano 06 wrzesień 2012 - 22:41

gdzie dla kół 700x25 podany jest obwód 2105 a dla 700x25C 2146. Czym te koła się od siebie różnią? Co ostatecznie oznacza te "C" na końcu?

To są chyba jakieś zaszłości historyczne, kiedy próbowano (różni producenci próbowali) spopularyzować własne "standardy" opon/kół, a dotyczy chyba objętości opony (szerokości i wysokości).

I dlaczego mimo że te koła różnią się wg tej tabelki, to jednocześnie mają identyczne oznaczenie iso 25-622?

Bo rozmiar wg ISO mówi o rozmiarze osadzenia opony i szerokości.

przeglądając inne strony zauważyłem też, że podany jest inny obwód dla kół 700x23C i 700x25C. Dlaczego? Przecież te opony różnią się tylko szerokością - o 2 milimetry. To teoretycznie nie ma wpływu na obwód.

No właśnie ma, bo szersza opona jest jednocześnie wyższa, a więc ma większy obwód.
Rozmiar wg ISO mówi tylko o szerokości.

Gdybym się mylił, to szukaj, szperaj - może doczytasz.

http://www.wrower.pl...i.php#JakWpisac
http://www.sigmaspor...computer&id=131
http://pl.wikipedia....i/Koło_rowerowe
Tabele znajdziesz w wielu miejscach - można też zmierzyć obwód samemu - był o tym temat na naszym forum.
  • raznosti i phpmaster2 lubią to

"Wieczność jest bardzo nudna, szczególnie pod koniec" - Woody Allen


#3 Gosc_KeNaJ_*

Gosc_KeNaJ_*
  • Gość

Napisano 06 wrzesień 2012 - 23:50

C na końcu oznaczenia (jeśli dobrze pamiętam) znaczy że wymiar jest dla szytki (clincher).

#4 Gosc_marvelo_*

Gosc_marvelo_*
  • Gość

Napisano 07 wrzesień 2012 - 00:22

Już nawet nie chodzi o to co wpisać w liczniku, bo to mogę sobie policzyć ręcznie porównując wyświetlaną odległość z faktycznym dystansem po wpisaniu losowego obwodu. Zawiłości w oznaczeniach kół mnie przerosły. Będę naprawdę wdzięczny za wyjaśnienie o co tutaj chodzi, bo ja już się totalnie pogubiłem.

Pozdrawiam


Z tym wpisaniem losowego obwodu i porównaniem z faktycznym dystansem to całkiem niegłupi pomysł. Ten sposób odzwierciedli najbardziej realny obwód koła, bo uwzględniający ugięcie opony pod obciążeniem w normalnej jeździe, a nawet minimalne wężykowanie (bo podczas pedałowania rower trochę kiwa się na boki i chyba nie jedzie idealnie prosto, nawet gdy rowerzysta całkiem trzeźwy). Trzeba mieć tylko jakiś dokładnie wyznaczony (np. przez geodetów) odcinek prostej trasy, kilkaset metrów da już niezłą dokładność.

A opony w tym samym nominalnym rozmiarze czasem sporo się różnią, klasyczne 700x23 nawet o centymetr na obwodzie (chociaż procentowo to już tylko jakieś 0,5 %).

#5 Gosc_smoła_*

Gosc_smoła_*
  • Gość

Napisano 07 wrzesień 2012 - 06:45

etam... jedyny słuszny sposób:

robisz pełny obrót koła, zaznaczasz początek i koniec (np. wentyl/wentyl), bierzesz metrówkę i mierzysz po czym wpisujesz do licznika :) przekłamanie zerowe

#6 h/k

h/k
  • Użytkownik
  • 1388 postów
  • SkądRumia

Napisano 07 wrzesień 2012 - 07:36

C na końcu oznaczenia (jeśli dobrze pamiętam) znaczy że wymiar jest dla szytki (clincher).

Clincher to opona rowerowa w technicznym angielskim, tubular - szytka.

#7 Perttu

Perttu
  • Użytkownik
  • 177 postów
  • SkądBiałystok

Napisano 07 wrzesień 2012 - 08:25

etam... jedyny słuszny sposób:

robisz pełny obrót koła, zaznaczasz początek i koniec (np. wentyl/wentyl), bierzesz metrówkę i mierzysz po czym wpisujesz do licznika :) przekłamanie zerowe


W miarę możliwości zrobić dwa lub więcej obroty i podzielić wynik przez ilość obrotów, pomiar powtórzyć 2-3 razy i wyciągnąć średnią. Obroty koła robić z obciążonym rowerem, aby zachować ugięcie opony.

Bawienie się w tabelki to sposób dla ludzi, którzy nie mają jak zmierzyć obwodu koła.
Radon RPS 2009 (Shimano 105 5600/Ultegra 6700) + Garmin Edge 500

#8 Amon

Amon
  • Użytkownik
  • 280 postów
  • SkądŚwieradów-Zdrój

Napisano 07 wrzesień 2012 - 08:27

najlepszy sposób:
bierzesz pędzelek, puszke farby, smyr po oponie,
śiup na rower i prosto przez dywan w salonie,
metrówka w dłoń i mierzysz odległość centr plamki od plamki i gotowe,
no a potem w nogi zanim starzy
lub żona zauważy,
ze "pers" do kibla się nadaje,
ważne ze obwód od realnego nie odstaje ;-)

no prawie Mickiewicz ze mnie ;-)

#9 Gosc_KeNaJ_*

Gosc_KeNaJ_*
  • Gość

Napisano 07 wrzesień 2012 - 08:57

h/k, właśnie coś mi się wydawało że źle pamiętam, czyli C oznaczenie zwykłych opon.

#10 Gosc_snowak_*

Gosc_snowak_*
  • Gość

Napisano 07 wrzesień 2012 - 17:05

Dzięki za pomoc, to wiele wyjaśnia. Od siebie dorzucę jeszcze świeżo znaleziony artykuł na angielskim wiki:
http://en.wikipedia....i/Bicycle_wheel

Wynika z niego, że oznaczenie 700C oznacza obecnie po prostu obręcze 622mm.

Z tym "C" na końcu twierdzą jednak tak jak napisał KeNaJ:

For rims the ISO designation lists the rim diameter (where the tire sits) and the rim's inner width, both in millimeters and separated by a cross, along with a letter code for the rim type (e.g., "C" = Crochet-type)

Crochet to zdaje się właśnie szytka.

#11 Adam.

Adam.
  • Użytkownik
  • 13 postów
  • SkądPiastów

Napisano 07 wrzesień 2012 - 18:08

Sporo też zmienia się w zależności od napompowania i temperatury.
Dlatego atestatorzy biegów ulicznych mają opony z lanej gumy.

#12 Radello

Radello
  • Użytkownik
  • 614 postów
  • SkądPoznań

Napisano 10 wrzesień 2012 - 12:06

"C" nie ma nic wspólnego z rodzajem opony, poczytajcie sobie na temat rozmiarów opon tutaj: http://sheldonbrown....ire-sizing.html

Rodzaje obręczy wg polskiej normy PN-ISO 5775-2:1996:
- obręcze z hakowym zawinięciem obrzeża (HB),
- z prostymi bokami (SS),
- oraz z przegiętym obrzeżem (CT).

Crochet to zdaje się właśnie szytka.

Trzeba czytać ze zrozumieniem, zwłaszcza w języku obcym ;-)

Crochet to dołownie szydełko ;-) A chodzi o to, że w latach 70-tych ubiegłego wprowadzono obręcze z kołnierzem, dzięki czemu można było zacząć stosować opony (zamiast szytek) także dla wyższych ciśnień, gdyż kołnierz lepiej utrzymuje na miejscu obrzeże opony.

Nie kombinujmy:
Clincher (tire) = opona
Tubular (tire) = szytka

http://www.radello.pl - odżywki Dextro Energy / Honey Stinger / Huma Gel / Nuun, kosmetyki Sportsbalm / Bodyglide - bezpośrednio od dystrybutora/importera


#13 Gosc_sofasurfer_*

Gosc_sofasurfer_*
  • Gość

Napisano 29 grudzień 2012 - 16:15

zamiast tabelki polecam sposób ze szkoły podstawowej;) L= 2 x Pi x r gdzie L to obwód, r to promień koła. a Pi to 3,1415...

#14 1415chris

1415chris
  • Użytkownik
  • 4482 postów
  • SkądSurrey

Napisano 29 grudzień 2012 - 18:33

A ja polecam zamiast tabelek, sposobow ze szkoly podstawowej, urzadzenia z automatyczna kalibracja obwodu kol. To tak zeby sie juz calkowicie odmozgowic :-/

#15 Canyon990

Canyon990
  • Użytkownik
  • 184 postów

Napisano 16 marzec 2013 - 11:32

Kupiłem opony Specializeda, rozmiar 700x23/25. Więc jaki rozmiar koła mam wpisać? Ten dla 23 czy 25, a może to pomiędzy?

2133 to dla 23c
2146 to dla 25c

#16 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8543 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 16 marzec 2013 - 11:50

A może po prostu zmierz realny obwód koła? :-)

Robisz na oponie kropę pastą do zębów, wieszasz się na kierownicy i robisz jeden pełny obrót koła (albo robisz kilka obrotów i wyliczasz średnią, wtedy jest dokładniej). Potem mierzysz odległość między kropami i masz dokładny rozmiar, który należy wpisać do licznika.

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#17 mess

mess

    tłuścioszek

  • Użytkownik
  • 2692 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 16 marzec 2013 - 13:30

niech se wpisze wartosc posrednia po prostu... czyli jakies 2140. Nie ma co tam sie bawic co do milimetra, wystarczy ze kolo troche mniej lub wiecej napompowane i juz moga wystepowac minimalne roznice w pomiarze, ktore tak naprawde nie maja wiekszego znaczenia... :->

/ Ortografia! Bury

#18 Canyon990

Canyon990
  • Użytkownik
  • 184 postów

Napisano 16 marzec 2013 - 18:03

mess, i tak też zrobiłem. Ogólnie to uważam, że kilometry to słaby wyznacznik treningu, więc nawet jeśli licznik będzie trochę przekłamywał to nic się nie stanie.

#19 Maks

Maks
  • Użytkownik
  • 75 postów
  • SkądPoznań

Napisano 21 marzec 2013 - 11:09

Dokładnie 1,2 mm nie mają większego znaczenia i na pewno każdy sposób jest lepszy niż wpisywanie z tabel czy na czuja. Ja np mierze obwód koła sznurkiem budowlanym on jest nierozciągliwy (maksymalny błąd pomiaru to 2% na 100km tylko przy rowerze szosowym). Przy kołach 26'' rozciągałem sznurek między 2 punkty na ziemi i robiłem 2 - 3 obroty kołem później proste działanie matematyczne i masz wynik.



Dodaj odpowiedź