Z jaka sila naciagac szprychy . nowo budowane kola
#1
Napisano 15 październik 2012 - 18:43
Zaplotlem kolo (32szprychy/3 krzyze, piasta do tarczy ) i teraz - po prawidlowym ulozeniu obreczy w stosunku do piasty i wycentrowaniu mam naprezenie na stronie "hamulcowej" 120-135Kg a na "nie-hamulcowej" 75-85Kg . Wg producenta max naciag to 1200N czyli ok 120Kg.
Pytanie : czy tak jest dobrze ? ( nie : akceptowalnie, moze byc, chyba sie uda .... )
I drugie pytanie : gdzies znalazlem dane do naciagu i podaja tylko dla strony napedowej (tyl) i jezeli jest hamulec tarczowy z przodu - dla strony z tarcza. Jakby ta druga strona byla pod tym wzgledem bez znaczenia ... ??? Czy tak jest w rzeczywistosci ? Wazna jest tylko strona napedu/ tarczy ???
/ po cichu licze, ze Spike sie kreci kolo komputera /
EDIT : sprawdzilem fulcrumy : 120Kg +- 5kg rowno prawa lewa przod tyl. bez znaczenia. ????
Tam zaplot jest "inny" , ale mimo wszystko...
#2
Napisano 15 październik 2012 - 18:55
Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów www.velotech.pl
Serwis rowerowy - Kraków tel: 666-316-604, [email protected]
Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!! w godz. - 12.oo - 19.oo
#4
Napisano 15 październik 2012 - 19:32
"NOTE: Rim manufacturer's tension recommendations are for the tight side of any wheel. The non-tight side is set simply by having correct dish (centering) when the tight side is at the recommended tension."
psy szczekaja, a karawana jedzie dalej.
porzadek jest domena prostych umyslow, tylko geniusz ogarnie chaos.
#5
Napisano 15 październik 2012 - 20:23
Jeśli dla tych obręczy max jest 120 , to jest naciąg który w zasadzie może uszkodzić obręcz
Pamiętaj iż tensometr ma swój błąd pomiarowy ok 10% , i rożnie to wypada na różnych modelach szprych.
Troche nietety praktyki trzeba mieć , dociagając na przyrząd doswiadczenie też ważne jest co sie dzieje przy oczkach , czy ich nie podciąga do góry , jesli przy 100 jest ładnie gładko, 110 można próbować .
Zobacz powierzchnie alu przy oczkach , delikatne podciąganie jest normalne , ale ..... nie za duże.
Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów www.velotech.pl
Serwis rowerowy - Kraków tel: 666-316-604, [email protected]
Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!! w godz. - 12.oo - 19.oo
#6
Napisano 15 październik 2012 - 20:30
Z drugiej strony - jak bede mial 100Kg z prawej to z lewej zrobi mi sie 50 ? Toz to luz totalny !!! I tak ma byc ?
Jak naciagnalem 1y raz to bylo 150-160kg ... :oops: :oops: :oops:
Skrecilem w dol do takich danych jak podalem na poczatku. I juz wydaje mi sie, ze jest luzno :roll: ALE : obrecz chodzi rowno "nie nerwowo" - bardziej gladko i wycentrowac ja to jest doslownie moment...
psy szczekaja, a karawana jedzie dalej.
porzadek jest domena prostych umyslow, tylko geniusz ogarnie chaos.
#7
Napisano 15 październik 2012 - 21:57
dlatego napisałem praktycznie kazda normalna obręcz do 100 kg powinna dojsc, a następnie próbujemy wiecej jesli nie widać czegos złego.
no 150 to chyba przesadzileś , teraz nie widać , ale za tydzień .........
Jak przy 120 jest dobrze i nie ma podciągnięć to zostaw .
przy pomiarze park toolem 100 kgf to bodajże 23 .
Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów www.velotech.pl
Serwis rowerowy - Kraków tel: 666-316-604, [email protected]
Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!! w godz. - 12.oo - 19.oo
#8
Napisano 15 październik 2012 - 22:06
Obrecz kapslowana, nie jezdzilem , nie obciazalem... Zadnych sladow czegokolwiek nie ma. kapsle siedza twardo w obreczy, nic sie nie wygielo, nie popekalo. W koncu wazy 480g nie 320
Gdzies czytalem ze ten model jest wyjatkowo mocny : byli magicy co do DH nawet uzywali (podobno) i nadal zyje... Ale czy to prawda ?
Z tego co pamietam ten model Specialized montowal do rowerow za ok 2-3k usd - triale i takie tam .
Ja kupilem nowke "oem" - nie uzywana, nie zaplatana.... za grosze w sumie.
psy szczekaja, a karawana jedzie dalej.
porzadek jest domena prostych umyslow, tylko geniusz ogarnie chaos.
#9
Napisano 16 październik 2012 - 07:11
Jak ładnie siedzą to spoko, ja też mialem wrażenie ze Dt robi obręcze troche lepsze niż Mavic , choć słyszałem że niby Dt są miękkie, ale ludziom to nic nie dogodzi ....... na wszystko narzekają
Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów www.velotech.pl
Serwis rowerowy - Kraków tel: 666-316-604, [email protected]
Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!! w godz. - 12.oo - 19.oo
#10
Napisano 16 październik 2012 - 07:38
A jak mowilem, ze wszystko z natury dokrecam na 50-100-150 Nm ( leko dokrecone, lepiej dokrecone i dokrecone jak nalezy ) to nikt mi nie wierzyl :mrgreen:
W razie czego mam jeszcze jeden zapasowy zestaw obreczy.
Nie znam sie specjalnie na obreczach, ale np w tej zapasowej ( JALCO ) otwory sa nawiercone bardziej niesymetrycznie - w DT przesuniecia sa minimalne, w Jalco wyrazne.
psy szczekaja, a karawana jedzie dalej.
porzadek jest domena prostych umyslow, tylko geniusz ogarnie chaos.
#11
Napisano 16 październik 2012 - 07:54
Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów www.velotech.pl
Serwis rowerowy - Kraków tel: 666-316-604, [email protected]
Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!! w godz. - 12.oo - 19.oo
#12
Napisano 16 październik 2012 - 20:01
prawa / drive :
20,21,20,21,21,21, 18,5 , 21,22,21,20,21,21,20,21,21
lewa / non-drive
24.5 , 24,24,25, 23.5 , 24, 25, 25.5 , 23,5 , 24,24,25,25,24,25, 23.5
kolo proste jak strzalka wertykalnie, radialnie moglobybyc te 0,5mm lepiej gdzieniegdzie
I jak mi wyszlo ? :roll: :shock: :oops:
psy szczekaja, a karawana jedzie dalej.
porzadek jest domena prostych umyslow, tylko geniusz ogarnie chaos.
#13
Napisano 16 październik 2012 - 20:30
a przód to wiesz Disc Side mocnej
nie no 0.5 mm nie może byc , za dużo , postaraj sie ...... :mrgreen: a czy będzie dobrze to sie okaże w praniu, znaczy sie po paru jazdach
Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów www.velotech.pl
Serwis rowerowy - Kraków tel: 666-316-604, [email protected]
Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!! w godz. - 12.oo - 19.oo
#14
Napisano 16 październik 2012 - 20:34
To nawet nie pol mm, takie lekkie "cus" - nawet nie na 1/16 obrotu klucza...
I jesli ja dobrze rozumiem "radialnie" - tzn "odwodowo" - czyli ze nie jajo jets tylko kolo
TZN , ze dobrze jest ? Naciag itp ( arkusz parktoola mi nie chodzi- mam office , ale 2008 ... )
#15
Napisano 24 październik 2012 - 12:23
Zalozylem waskie slick'i , napompowalem do max dla obreczy ( ok 80% mozliwosci opony ) i pojechalem na wycieczke , przezornie trzymajac sie okregu 50e za taksowke do domu :oops:
Utrudnialem kolom zycie jak moglem- posiwecalem nawet amortyzator blokujac go tam , gdzie nie powinienem - slowem - zrobilem kolkom "sciezke zdrowia" ok 60o kilometrowa. Po twardym i miekkim, ostre hamowanie i przyspieszanie ( w tym z potwornie niska i wysoka na zmiane kadencja ) .
I wszystko jest OK :) - ani jednego dzwieku z kol, ani trzasku szprych- nic. Po zdemontowaniu kol - oba idealnie wycentrowane tak jak byly - ten "maly myk" okazal sie byc spawem obreczy...
Naprezenie identyczne z przedtestowym.
CZYLI WSZYSTKO OK !
Zdrapalem tylko naklejki ( mimo , ze kolorystycznie pasowaly do ramy jak ulal ) - nie trawie "choinek" w stylu "Cube" - co zajelo tylko 2 godziny - jakby ktos mial pomysl z obreczy DT naklejki zdejmowac- to juz wie... :evil:
WIELKIE DZIEKI DLA SPIKE'A za cenne uwagi !!!
psy szczekaja, a karawana jedzie dalej.
porzadek jest domena prostych umyslow, tylko geniusz ogarnie chaos.