Skocz do zawartości


Zdjęcie

Długość korby- przełożenia ,czy to ma znaczenie


32 odpowiedzi w tym temacie

#1 big75

big75
  • Użytkownik
  • 1562 postów
  • Skądpolska

Napisano 23 październik 2012 - 19:27

Są w sieci różnego typu kalkulatory biegów ( dla przykładu http://home.earthlin...rman/shift.html ) ale nie mogę znaleźć tego o co mi chodzi, a idzie o przełożenia na podjazdach. Czy długość korby ma tu znaczenie ?

Liczyłem sobie nie uwzględniając długości korby i np 32/34 =0,94 (gdzie 32 zebatka kasety, 34 zebatka korby) ,
28/30=0.93 ( 28 kaseta 30 korba) 34/34=1 ( 34 kaseta, 34 korba) .Wychodzi oczywiście że najlżej 34/34 potem 32/34 na końcu 28/30 .

Ale jak się ma do tych wyliczeń długość korby.
Jest może jakiś wzór albo program, który wyliczy np. czy lżej będzie na przełożeniu : przód 30 tył 28 a długość korby 170 czy może na przód 34 tył 32 a długość korby 175mm.

#2 PsYhOl

PsYhOl
  • Użytkownik
  • 1064 postów
  • SkądBrzesko

Napisano 23 październik 2012 - 19:50

Źle liczysz przełożenie, bo nie napędzasz roweru kasetą, tylko korbami. Długość korby oczywiście ma znaczenie - w niejednym temacie było o tym wspomniane. Kręć samym kluczem imbusowym, a załóż na niego rurkę i dokręcaj - oczywiście przesadzam z porównaniem, ale łatwiej to sobie na tym przykładzie wyobrazić niż na 5mm różnicy ;>

#3 big75

big75
  • Użytkownik
  • 1562 postów
  • Skądpolska

Napisano 23 październik 2012 - 20:26

Nie wiem czy źle skoro podobnie liczą w poważnej gazecie , strona 1 tekstu ze strony http://download.bike...mpact_sh105.pdf chodzi mi tylko o matematykę i współczynniki ( np 52/11=4,82 na najcięższym trybie)jak w wyżej wymienionym artykule. Czy długość korby ma wpływ na te liczby?

#4 Hiszpan25

Hiszpan25
  • Użytkownik
  • 117 postów
  • SkądSzczecin/Hamburg

Napisano 23 październik 2012 - 20:31

długość korby nie ma wpływu na przełożenie ale za to już na siłę potrzebną do kręcenia kołem już ma... im dłuższa korba tym siła potrzebna jest mniejsza ale za to wymusza robienie większego koła nogą więc w teorii może obniżać kadencję... długość korby decyduje o momencie obrotowym jaki "generujesz".

#5 big75

big75
  • Użytkownik
  • 1562 postów
  • Skądpolska

Napisano 23 październik 2012 - 21:11

Wyższa fizyka.
Ale czy można tak po prostu powiedzieć, że na tym samym przełożeniu ( np.30/28) będzie się pod górę lżej jechało przy dłuższej korbie .Tak wnioskuję bo wtedy trzeba mniej siły użyć aby przekręcić koło.

Może ,,lżej'' nie bardzo trafiony termin -może lepiej napisać - Będzie się jechało z większą prędkością przy tym samym wydatku energetycznym albo odwrotnie.

#6 PsYhOl

PsYhOl
  • Użytkownik
  • 1064 postów
  • SkądBrzesko

Napisano 23 październik 2012 - 21:40

Długość ramienia nie ma wpływu na przełożenie, ale ma wpływ na moment obrotowy(przyjmując jednakową siłę nacisku).

W drugim swoim poście dzielisz wielkość zębatki przez koronkę kasety, a w pierwszym na odwrót, dlatego zwróciłem Ci na to uwagę.

Ale czy można tak po prostu powiedzieć, że na tym samym przełożeniu ( np.30/28) będzie się pod górę lżej jechało przy dłuższej korbie .Tak wnioskuję bo wtedy trzeba mniej siły użyć aby przekręcić koło.


Moment obrotowy to siła razy ramię, więc jeśli wydłużysz ramię, to potrzebna będzie mniejsza siła, ale musisz pokonać większą drogę po okręgu, o czym wspomniał Hiszpan25. Jak to się wiąże z wydatkiem energetycznym, to już nie wiem - trzeba by się zagłębić w to bardziej; prace, moce.

#7 Gosc_marvelo_*

Gosc_marvelo_*
  • Gość

Napisano 23 październik 2012 - 22:18

Wyższa fizyka.
Ale czy można tak po prostu powiedzieć, że na tym samym przełożeniu ( np.30/28) będzie się pod górę lżej jechało przy dłuższej korbie .Tak wnioskuję bo wtedy trzeba mniej siły użyć aby przekręcić koło.

Może ,,lżej'' nie bardzo trafiony termin -może lepiej napisać - Będzie się jechało z większą prędkością przy tym samym wydatku energetycznym albo odwrotnie.

Niestety, fizyki nie da się oszukać i aby jechać szybciej, potrzebna jest większa moc. Zmieniając przełożenia czy długość korby nie pomnożymy mocy w czysto teoretycznym znaczeniu. Dobierając odpowiednie przełożenie możemy jednak pozwolić organizmowi wygenerować większą moc, bo dzięki temu będzie on mógł pracować w optymalny dla niego sposób w danych warunkach.
Ludzki organizm jest bardzo skomplikowaną maszyną i jego sprawność czy też wydajność jako "silnika do napędzania roweru" zależy od bardzo wielu czynników, których już niestety ja nie potrafię wyjaśnić.
Może posłużę się na koniec analogią do samochodu. Do jazdy z prędkością 80 km/h silnik musi generować większą moc, niż przy prędkości 60 km/h. Ale już zużycie paliwa przy prędkości 80 km/h na 5 biegu może być niższe, niż przy 60 km/h na biegu 2, bo silnik będzie osiągał większą sprawność, czyli lepiej przetwarzał spalone paliwo w energię mechaniczną.
Podobnie jest z człowiekiem na rowerze - inaczej operujemy biegami przy wielogodzinnej jeździe wytrzymałościowej, a inaczej przy krótkim sprincie.

#8 big75

big75
  • Użytkownik
  • 1562 postów
  • Skądpolska

Napisano 23 październik 2012 - 22:21

W drugim swoim poście dzielisz wielkość zębatki przez koronkę kasety, a w pierwszym na odwrót, dlatego zwróciłem Ci na to uwagę.


Tak wiem ale to nie ma znaczenia, ważniejsze w jaki sposób czytamy wynik . Jeśli dzielimy ,,korbę'' przez ,,kasetę ''wtedy najlżejszy tryb wychodzi kiedy wynik będzie jak najmniejszy . Jeśli dzielimy kasetę przez korbę odwrotnie .

Ze wzorem na moc może być problem chyba szkoda głowę męczyć, ale być może istnieje jakiś algorytm na wyznaczenie ile metrów przejedziemy na jednym obrocie korby na danym przełożeniu przy krótszej i dłuższej korbie ale czy nawet taki wskaźnik będzie miarodajny. Próbowałem tutaj podstawić http://home.earthlin...rman/shift.html . I wychodzi mi ta sama wartość 2.12 metrów na trybie 30/30 dla korby długości 160 i 170mm. Tak samo dla najcięższego tryby 52/12 wynik 30.9 niezależnie jaką długość korby przyjmuję.

A w ogóle w praktyce ma to jakieś znaczenie ta długość korby czy bardziej teoretyczne ? Chyba do sprawdzenia tylko na ekstremalnych podjazdach.
Jakieś tam testy były robione to na pewno.

#9 PsYhOl

PsYhOl
  • Użytkownik
  • 1064 postów
  • SkądBrzesko

Napisano 23 październik 2012 - 22:24

być może istnieje jakiś algorytm na wyznaczenie ile metrów przejedziemy na jednym obrocie korby na danym przełożeniu przy krótszej i dłuższej korbie


Tyle samo ;]

Przełożenie pokazuje Ci ile razy obróci się koło po jednym pełnym obrocie korb.

Natomiast przyłożona siła będzie inna, jeżeli kadencja będzie taka sama.

#10 big75

big75
  • Użytkownik
  • 1562 postów
  • Skądpolska

Napisano 23 październik 2012 - 22:43

SKOMPLIKOWANE.
O ile matematykę kumam to fizyka niestety od zawsze ,,czarna magia ''dlatego być może zadaję śmieszne na pewno co dla niektórych pytania.

#11 Gosc_marvelo_*

Gosc_marvelo_*
  • Gość

Napisano 23 październik 2012 - 22:51

Można by przyjąć, że ostateczne przełożenie wyrażone będzie stosunkiem obwodu okręgu, po jakim porusza się środek osi pedału, do długości drogi pokonanej przez rower na jednym obrocie korby. Taki wzór będzie uwzględniał zarówno długość korby, jak i przełożenie wynikające z wielkości zębatek. I nie zapominajmy, że droga, jaką pokona rower będzie zależna także od obwodu koła, a więc np. wysokości założonej opony (np. 20 mm vs 28 mm).

#12 D3biec

D3biec
  • Użytkownik
  • 318 postów
  • SkądPoznań

Napisano 24 październik 2012 - 06:14

Łatwo policzyć jak długość korby przekłada się efektywność. Zakładając że moment to M = F * r , gdzie F zakładamy stałe więc M zależy tylko od r oraz droga jaką korba musi pokonać s = 2 pi r i też nam zależy długości ramienia to:

korba 170 mm - nasz moment bazowy ileś tam Nm czyli przyjmujemy 100% - s = 0,5338m
korba 172,5 mm - 101,47% - s = 0,5416m
korba 175 mm - 102,94% - s = 0,5495m
korba 165 mm - 97,06% - s = 0,5181m

Jak to interpretować? Pomiędzy skrajnymi korbami 165 i 175 różnica w generowanym momencie to zaledwie 5%, dokładnie o ten sam stosunek zmienia się droga jaką noga musi pokonać przy obrocie korbą.

Zauważmy, że 5%, to mniej niż różnica jednego trybu na koronce kasety czyli nie powinno być to wyczuwalne... ale zmienia się nieznacznie rodzaj pracy jaki wykonuje noga.

Można z tego wysnuć wniosek: Zmiana długości ramienia korby na dłuższą nie zrobi z nas nagle Armstronga (paradoksalnie osiągi mogą spaść jeżeli nasza średnia kadencja [%] spadnie bardziej niż profit w postaci zwiększonego momentu [%]) , jedyna natomiast istotna różnica polega na tym, że przy jednej długości bolą nas stawy i możemy się nabawić kontuzji a na innej nie.

#13 travisb

travisb
  • Użytkownik
  • 1761 postów
  • Skąd54.351 �N 18.645 �E

Napisano 24 październik 2012 - 06:51

Szczerze mówiąc nie chce mi się dokładniej wczytywać w te matematyczno-fizyczne wywody, ale zasada jest prosta - im dłuższa korba tym łatwiej będzie na podjazdach (bo dłuższa dźwignia), ale tylko przy jednoczesnym spełnieniu podstawowego warunku jakim jest ta sama kadencja. Bo jak przy dłuższej korbie kadencja będzie niższa niż pierwotnie przy krótszej korbie, to nie tyle będzie lżej podjeżdzać, co będzie to trwało dłużej. Więc i dłużej będziemy się męczyć.
Dobrze kombinuję, panowie uczeni? ;-)

#14 jano_3

jano_3
  • Użytkownik
  • 1982 postów
  • SkądWwa

Napisano 24 październik 2012 - 08:20

Tak tylko dorzucę, że przy dłuższych korbach maleje sztywność.

#15 bezdred

bezdred
  • Użytkownik
  • 491 postów
  • SkądPTB

Napisano 24 październik 2012 - 08:53

No i dłuższe korby więcej ważą :-P

#16 meaculpa

meaculpa
  • Użytkownik
  • 158 postów
  • SkądLublin

Napisano 24 październik 2012 - 11:12

Lepiej za długiej korby nie brać bo można się kontuzji nabawić, a kupowanie długiej korby i myśl że będzie się nam lżej jechało pod górkę to trochę zwodnicze jest i prawda jest taka że jak się nie ma nogi to żadne cuda sprzętowe nic nam nie pomogą, nie ma co wydziwiać tylko trzeba jeździć i jeszcze raz jeździć i dopiero wtedy będzie lżej na podjazdach.

#17 big75

big75
  • Użytkownik
  • 1562 postów
  • Skądpolska

Napisano 24 październik 2012 - 11:14

Skoro w wyliczeniach różnica między korbą 165 a 175 nie jest wielka , czyli między 170 a 172,5 to już w ogóle minimalna, na pewno taki asior jak ja tego nie odczuję.

@bezdred

Waga też niezły temat dla matematyków-fizyków tylko trochę wątek nie ten.
W każdym razie podstawiając do modelu http://www.analyticc...eight_Page.html wyszło mi że na 10 kilometrowym b stromym podjeździe o średnim nachyleniu 12 % 1 -kilogram mniej to zysk w moim przypadku ...całe 59 sekund. A w przypadku fizoli to w ogóle będzie to 2 razy mniej ( 29 sek).

#18 graybruno

graybruno
  • Użytkownik
  • 54 postów
  • SkądAndrychów

Napisano 27 październik 2012 - 12:37

Ciekawy artykuł na temat wpływu długości korby na generowaną moc.
http://www.powercranks.com/cld.html

#19 Zawrom

Zawrom
  • Użytkownik
  • 324 postów
  • SkądRacibórz

Napisano 27 październik 2012 - 14:00

To może ja swoje trzy grosze wrzucę . Jeżdżę na korbie 170 mm jakiś czas temu znajomy w sklepie polecił mi korbę 175 mm za względu na moją budowę ciała. Zaczęły mnie tak strasznie kolana boleć że po dwóch miesiącach wróciłem do 170mm. A jeśli chodzi o matematyczno - fizyczne wyliczenia polecam założyć cieplejsze ubranie i jazda na świeże powietrze zmęczyć się na pierwszej lepszej górce. JAK NIE BĘDZIE MOCY W NODZE TO NIEWAŻNE JAKA KORBA KASETA I TAK NA WZNIESIENIE NIE WJEDZIESZ :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

#20 SPIKE

SPIKE

    Spike

  • Użytkownik
  • 4694 postów
  • SkądKraków

Napisano 27 październik 2012 - 15:59

Skoro w wyliczeniach różnica między korbą 165 a 175 nie jest wielka , czyli między 170 a 172,5 to już w ogóle minimalna, na pewno taki asior jak ja tego nie odczuję.

@bezdred

Waga też niezły temat dla matematyków-fizyków tylko trochę wątek nie ten.
W każdym razie podstawiając do modelu http://www.analyticc...eight_Page.html wyszło mi że na 10 kilometrowym b stromym podjeździe o średnim nachyleniu 12 % 1 -kilogram mniej to zysk w moim przypadku ...całe 59 sekund. A w przypadku fizoli to w ogóle będzie to 2 razy mniej ( 29 sek).


bzdura, doskonale czuć na podjazdach , ale poczuje to ta osoba , ktorej spasuje konkretna długość a raszta nie . ja na 170 sie męcze, 172.5 jest dobrze , ale ...a 175 jest ok, w mtb dokladnie to samo.

a ja kogoś kolana bolą to niech se skoryguje ustawienie siodła - wysokość . oraz bloki w butach

Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów  www.velotech.pl   

Serwis rowerowy - Kraków  tel: 666-316-604[email protected]

Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!!  w godz. - 12.oo - 19.oo




Dodaj odpowiedź