Zużycie osi Hollowtech II
#6
Napisano 09 grudzień 2012 - 06:52
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?
#8
Napisano 09 grudzień 2012 - 10:54
Na zdjeciach nie widac stopnie "zużycia"
spore wyślizganie, czy starcie o świadczy o olewaniu sprawdzenia czy pakiet - w tym przypadku łożyska w miskach nie są zatarte , czy krecą sie lekko i gładko .
Jaka ktoś zakłada system to myśli ze do śmierci będzie jeździl cudnie, a tu niespodzianka. lekki luz na lożysku, lożysko zatarte, łożysko pordzewiale, wolniej sie kręcące powoduje to iż oś kręci sie szybciej od niego, co daje - wycieranie sie osi korbowodu.
Na przestrzeni paru lat shimano swoje miski robi coraz ciaśniejsze ..... ciężej jest zamontowac korby H II .
Producenci wkładów zastępczych w większości robią "lużniejsze" co także może powodowac uślizganie sie osi korby.
Dlatego ten system jest do bani jeśli chodzi o prace łożysk z korbą , bo minimalne "uszkodzenie " czy zużycie łożyska daje piekny efekt ścierania - osi korby i wkładek plastykowych misek.
Ba, jak sie dostanie gdzieś tam syf to nawet tą piękną "anode " w miejscu styku z miską potrafi zeżreć .
Sprawdzenie ?? prosta sprawa, zrzucamy łańcuch poza korbe i kręcimy korbą , dotykając rame - miski , jeśli idzie gładko , to ok, jeśli czuć jakiekolwiek brumienie to łożyska do kosza.
Można czasem tłumaczyć ludziom proste rzeczy , ale ........czy którykolwiek z Was sprawdzał to ??? czy teraz po sezonie także ?? pare miesiecy przestoju dła łożyska , które już złapało wilgoć to śmierc , zwłaszcza że do tanich misek ładuje sie ...... tandetne tanie łożyska rdzewne.
Zima to czas na dokładny przegląd roweru , w serwisach luzy, można wszystko sprawdzić bez pośpiechu.
Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów www.velotech.pl
Serwis rowerowy - Kraków tel: 666-316-604, [email protected]
Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!! w godz. - 12.oo - 19.oo
#9 Gosc_kobrys_*
Napisano 09 grudzień 2012 - 12:33
Ta korba tutaj wydaje się być jednak odrobinę zaniedbana - ale dopóki nie włożysz jej do pakietu nie przekonasz się czy jest tak w rzeczywistości - wszak wytarcie nie musi być na pełnej szerokości styku z pakietem.
PS
Słuchajcie SPIKE'a bo dobrze gada - i on i ja w jednym czasie zatarliśmy swoje pakiety - nie wiadomo jak, nie wiadomo czemu, ale nie chciało się kręcić to przeklęte łożysko...
#10
Napisano 09 grudzień 2012 - 12:50
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?
#11 Gosc_kobrys_*
Napisano 09 grudzień 2012 - 13:14
Tak to prawda - ale HT2 nie jest wynalazkiem z wczoraj i można było go w jakiś sposób ulepszyć przez ten czas - mam na myśli toczenie.Większe opory na łożyskach zewnętrznych to przecież żadna nowość - żaden producent nie obiecuje zresztą, że będą toczyły się lżej. Całym sekretem jest większa sztywność i niższa waga zestawu.
Ciekawi mnie jak to wygląda w rozwiązaniach typu BB albo GXP.
#12
Napisano 09 grudzień 2012 - 13:33
W GXP metalowa śruba ściska zestaw w kierunku, w którym przeciwciała luzowaniu się mechanizmu. Dla porównania, w HT II śruby skręcające lewe ramię ściskają je prostopadle do kierunku luzowania się połączenia, więc temat jest zawalony już na etapie samego projektu.
Dodatkowo GXP działa na zasadzie klinu, więc jedna śruba automatycznie kasuje luzy we wszystkich płaszczyznach, a w HT II luzy w najważniejszej płaszczyźnie kasuje bardzo delikatna śruba, a połączenie ramienia z osią jest równoległe do kierunku, w którym przesuwa się luzujące się ramie - trudno o system bardziej wrażliwy na uślizg wzdłuż osi. Nie bez powodu XTR M970 był zresztą skręcany w systemie dość podobnym do GXP ;-)
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?
#13 Gosc_marvelo_*
Napisano 09 grudzień 2012 - 13:39
#14
Napisano 09 grudzień 2012 - 15:24
całość kontrujemy nakretką, ustalając brak luzu poziomego, a nastepnie lewe ramie skrecamy śrublami aby sie nie przesuwalo - system dokładnie taki sam jak przy montażu sterów - co juzopisalem kiedyś skad sie wzięło H II.
ale , przy montażu powinny być zacowane pare zasad:
1. mufa suportu splanowana równolegle do siebie - lewa i prawa strona , czasem to juzfirmowo jest zrobione, czasem nie - nie wierzcie ze producent to zrobił dokładnie .
Mozna tezprzegwintowac mufe sprawdzając czy gwint też jest dobrze zrobiony - za mała średnica mufy zciśnie nam miski i łożyska także .
2. Łożyska w miskach powinny sie kręcić gładko i lekko - niestety , mało który producent potrafi to zrobić, najczęściej lożyska są wprasowane na wcisk do zbyt małej średnicy wew. miski i już wstępnie zgniecione - cięższa praca .
3. Korba do misek przy montażu powinna wchodzić z trudem aby zminimalizować skutki uślizgu.
4. Przy kontrowaniu należy tak dobrać siłe, aby korba krecila sie bardzo lekko ,a jednocześnie nie było luzu na boki po skręceniu końcowym - to wymaga szczególnej uwagi i ceirpliwości .
Jeśli zciśniemy za mocno, to zgniatamy łożyska , które pracują ciężej i musimy wkładać więcej sily w kręcenie nogami.
modne jest wymienianie łożysk a customowych wkładach systemu H II , ale do kompletu powinno sie także wymienić wkładki plstykowe, niestety nie są one w sprzedaży.
W tych wkladach mamy szersze łożyska o 1 mm niż np. w shimano , ale nie oznacza to zwiekszenia trwałości znacznego.
Korby używane jeśli są "wyślizgane na koncach to tragedi nie ma jeszcze , można by te miejsca delikatnie zmatowić poprawiajac styk oś-plastykowa redukcja, gorzej jeśli odpada warstwa "anodowana ?? pokryta czymś .... " , łuszczy sie ma wżery , to widać ze ktoś jeździł na palstykach a nie na łożyskach.
Jesli chodzi o "padanie " to najczęściej pada lewa miska - bardziej narażona na zew. dziłanie , prawa jest osłonięta blatami dodatkowo.
Miałem wiele przypaadków głównie z mtb że lewa miska stała w miejscu a prawa sie kreciła, nie pytajcie jak wyglądała oś korby, rower jeździł na jednym łożysku i 2 wkładkach plastykowych , super.
Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów www.velotech.pl
Serwis rowerowy - Kraków tel: 666-316-604, [email protected]
Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!! w godz. - 12.oo - 19.oo
#15
Napisano 09 grudzień 2012 - 17:17
No, nie do konca się zgodzę.z punktu widzenia mechaniki, system skrecania korby H II Shimano jest najlepeij rozwiązany.
(...) system dokładnie taki sam jak przy montażu sterów - co juzopisalem kiedyś skad sie wzięło H II.
W przypadku sterów taki system ma sens z dwóch powodów:
1. Oś (sterówka) musi nadawać się do ponownego montażu ramienia (mostka) po skróceniu
2. Luzy są natychmast wyczuwalne
W przypadku korb żaden z tych warunków nie jest spełniony, stąd nie ma potrzeby instalowania takiego systemu, z kolei wady HT II opisałem wcześniej. Praktyka pokazuje zreszą, że to HT II, a nie GXP (w którym duża nakrętka kontruje małą i dodatkowo ją zabezpiecza) częściej wymaga dokręcenia i skasowania luzów.
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?
#18
Napisano 11 grudzień 2012 - 11:35
Jeżdżę od dłuższego czasu na H II. Sam montuję wkłady i korby i nigdy mi się nic nie luzowało. Może trzeba się nauczyć poprawnego montażu Korby H II?
zgadza sie, praktycznie po pierwszym montażu powinno być cały czas dobrze, ale ........ ostatnio skłaniam sie ku stwierdzeniu , że: aby uzyskać "idealne" skręcenie, można skrecić na lekko aby nie było luzu, przejechać sie z pare km i sprawdzić czy nie występuje, jeśli jeszcze jest to skasować na minimum - ale to robimy tylko raz na początku.
Całość musi sie lekko krecić .
Porównałem cały system do systemu A-head mostek-widelec bo to jest dokładnie to samo.
Aczkolwiek, dokładnie jest w przypadku korb XTR, gdzie mamy dodatkową nakrętke "stożkową " kasującą luz jak korek w sterach.
W przypadku pozostalych grup musimy sie sami pomęczyć przy kontrowaniu.
Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów www.velotech.pl
Serwis rowerowy - Kraków tel: 666-316-604, [email protected]
Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!! w godz. - 12.oo - 19.oo
#19
Napisano 20 marzec 2013 - 21:33