Wymiana kasety Czy zostawić łańcuch.
#1
Napisano 07 marzec 2013 - 08:33
#7
Napisano 11 marzec 2013 - 14:54
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?
#8
Napisano 11 marzec 2013 - 15:21
Wysłany: Dzisiaj 14:48
Jeżeli łańcuch nie przeskakuje to nie widzę powodu by go zmieniać.
Jesteś w błędzie. Jeśli łańcuch, jest w takim staniem że przeskakuje, cały napęd kwalifikuje się do wymiany. W swoim rowerze wymieniasz łańcuch dopiero w momencie jak zaczyna przeskakiwać?
Dokładnie. Jaki byłby sens wymieniać coś, co działa?
Rozciągnięty(stan kwalifikujący do wymiany) łańcuch też działa. Tzn. że nie należy go wymieniać?
Nie chodzi o to czy działa czy nie, tylko jak bardzo jest rozciągnięty. Rozciągnięty łańcuch będzie niszczył nową kasetę.
Jeśli łańcuch ma "trochę km przejechane" jak sam kolega erico329 stwierdził to zakładając nową kasetę trzeba założyć nowy łańcuch. Koniec kropka.
Ten łańcuch można ewentualnie wykorzystać na "podmiankę"
#9
Napisano 11 marzec 2013 - 15:32
BTW łańcuchy się wydłużają, a nie rozciągają.
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?
#10
Napisano 11 marzec 2013 - 19:23
Jeżeli łańcuch nie przeskakuje to nie widzę powodu by go zmieniać.
Ręce opadają, jak się czyta opinie takich speców.Dokładnie. Jaki byłby sens wymieniać coś, co działa?
Panowie, łańcuch wymienia się wtedy kiedy się rozciągnie, a po to żeby nie niszczył innych elementów napędu.
#11
Napisano 11 marzec 2013 - 19:26
A pomyśleć, że wystarczyło przeczytać, co napisałem dalej, i co napisał sam autor wątku o stopniu wydłużenia łańcucha...
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?
#13
Napisano 11 marzec 2013 - 19:37
W łańcuchu z kolei nie masz rozciągających się ogniw, tylko wycierające się sworznie, przez co ogniwa obracają się wokół coraz cieńszej osi. Długość ogniw nie zwiększa się, za to ogniwa przesuwają się względem siebie.
Właśnie z tego powodu smarowanie łańcucha poprawia jego odporność na wydłużanie - nie uodparnia stali na rozciąganie ( ;-) ) tylko poprawia poślizg na sworzniach i ogranicza ich ścieranie :-)
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?
#14
Napisano 11 marzec 2013 - 19:39
Niemniej, w tym konkretnym zestawieniu, to w sumie nie wiadomo na czym bardziej oszczedzac, na kasecie, czy na lancuchu, ktorego wartosc to ok 66% ceny kasety.
#15
Napisano 11 marzec 2013 - 20:48
Długość ogniw nie zwiększa się, za to ogniwa przesuwają się względem siebie.
I właśnie dlatego do NOWEJ kasety zaleca się NOWY łańcuch. Moduł łańcucha rowerowego ma dokładnie 1/2", nowy łańcuch także. A zużyty ma więcej, przez co używany łańcuch będzie orał nową kasetę o wiele bardzie niż starą. Zużyty łańcuch schodząc z kasety będzie niszczył ją o wiele bardziej. Nikt nie mówi, że kolega ma ten łańcuch wywalić, ale zostawić go do momentu dojechania nowego do stanu porównywalnego i wtedy stosowania łańcuchów naprzemiennie.
#16
Napisano 11 marzec 2013 - 21:13
Owszem - przyjęte przez producentów, którzy chcą więcej zarobić, a serwisom zasadniczo jest to na rękę, więc większość nie protestuje i nie patrzy na stan łańcucha, tylko go wymienia, choćby miał przejechane 100 km. Tak samo bardzo wiele serwisów próbuje wcisnąć nowe dętki przy wymianie opon albo nowe opaski przy wymianie obręczy na inną w tym samym rozmiarze, mimo że stare są w świetnym stanie.Przyjete jest ogolnie, ze nowa kaseta, to nowy lancuch.
Chciałbym się z tym zgodzić, ale problem polega na tym, że niektóre łańcuchy wyjęte prosto z pudełka wykazują na CC-2.2 Park Toola ponad 0,25% zużycia (potwierdzone własnoręcznie). A to może oznaczać, że "nowy" łańcuch jednego producenta jest bardziej zużyty niż lekko używany łańcuch innego - i w tym momencie pojawia się problem :-)Moduł łańcucha rowerowego ma dokładnie 1/2", nowy łańcuch także
Jeszcze raz, żeby uniknąć złośliwych nadinterpretacji: nie namawiam nikogo na używanie wyeksploatowanego łańcucha. Ale jeżeli łańcuch jest w dobrym stanie i z dużym zapasem mieści się w zakresie tolerancji, to nie widzę sensu wymiany DOBREGO łańcucha tylko dlatego, że wymieniło się kasetę. Jest to moja prywatna opinia, potwierdzona praktyką, a co zrobią inni, to wyłącznie ich wybór.
Dla mnie EOT.
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?
#17
Napisano 11 marzec 2013 - 21:16
@maciej1986, Idąc tą logiką, razem z wymianą łańcucha powinieneś też wymieniać kasetę (w końcu kaseta jest już nieco zużyta, więc nowy łańcuch do niej nie pasuje i ją wyciera, względnie: stara kaseta niszczy nowy łańcuch i przyśpiesza jego degenerację) - dlaczego tego nie robisz? :-)
Bo za łańcuch płacę 35zł, a za kasetę 200zł. Taka oto drobna różnica.
#18
Napisano 11 marzec 2013 - 21:17
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?
#19
Napisano 11 marzec 2013 - 21:31
Przy takiej relacji ceny, to bym sie wogole nie zastanawial, zwazywszy, ze OP twierdzi, ze lancuch nie jest wogole wyciagniety.
#20
Napisano 12 marzec 2013 - 07:21
(...)
Chciałbym się z tym zgodzić, ale problem polega na tym, że niektóre łańcuchy wyjęte prosto z pudełka wykazują na CC-2.2 Park Toola ponad 0,25% zużycia (potwierdzone własnoręcznie).
(..)
Otóż to. Poza tym ci z Was, którzy jeżdżą mtb albo przełaje wiedzą jak bardzo potrafi się zużyć łańcuch w warunkach błotnych. Kiedyś po dwóch startach w totalnym błocie zmierzyłem sobie zużycie łańcucha zawieszając go obok nowego. Efekt? Łańcuch o długości 108 ogniw po ok. 100km był o 5mm dłuższy od nowego o takiej samej długości. Wyglądało to dość drastycznie ale po zastanowieniu doszedłem do wniosku, że wcale tak źle nie jest, w końcu dopuszcza się 1% zużycie, prawda? A ile to jest 5mm na długości 108 ogniw? Proszę bardzo:
108 * 12,7mm = 1371,6mm
5mm / 1371,6mm * 100 = 0,365%
Jak widać 1% zużycie byłoby, gdyby łańcuch wydłużył się o ponad jedno ogniwo, bo o 13,716mm!
To 0,25% zużycia to na 10 ogniwach ledwie 0,3175mm, rzecz ciężko zauważalna gołym okiem...
Aha, łańcuch, który mi się tak wydłużył to hg73 czyli klasy SLX dla MTB.