Skocz do zawartości


Zdjęcie

Tylne koło Mavic Ksyrium SL


32 odpowiedzi w tym temacie

#21 Gosc_marvelo_*

Gosc_marvelo_*
  • Gość

Napisano 01 maj 2013 - 15:30

A gdzie jest ten środek stożka obręczy (która jest asymetryczna i tak w ogóle to nawet nie jest stożkiem)?

#22 Petri

Petri
  • Użytkownik
  • 1003 postów
  • Skądinąd

Napisano 01 maj 2013 - 15:45

Przyjmijmy tak po prostu, ze jest to punkt , z ktorego dystans do krawedzi obreczy jest jednakowy :));) albo tak jak jest na zdjeciach MINI-MAN'a . To samo.

psy szczekaja, a karawana jedzie dalej. 

 

porzadek jest domena prostych umyslow, tylko geniusz ogarnie chaos. 


#23 s2power

s2power
  • Użytkownik
  • 285 postów
  • SkądSilesia

Napisano 03 maj 2013 - 06:10

Otwor powinien byc wiercony w sposob zapewniajacy rowny dystans od jego brzegow do krawedzi felgi. Pod kate, czy nie, to juz zalezy czy profil obreczy jest asymetryczny czy nie. Wywiercenie otworu blizej ktorejs z krawedzi felgi znacznie wplynie na oslabienie jej wlasciwosci mechanicznych. Innymi slowy sztywnosc profilu i odpornosc na obciazenia bierze w lebi to powaznie. TO JEST WADA FABRYCZNA, inaczej BUBEL :)

Giant TCR Advanced 0 Modified
V max 102 km/h Dst max 297 km


#24 morning bell

morning bell
  • Użytkownik
  • 101 postów
  • SkądBielsko-Biała

Napisano 03 maj 2013 - 10:23

Póki co ustaliłem, że na dwóch innych egzemplarzach kół Mavic Ksyrium: Elite oraz SL Red (srebrne frezowania) otwór na wentyl również jest przesunięty w stronę napędu, czyli tak jak u mnie.

Obręcz ma asymetryczny profil: http://www.bikyle.co...icSLRims_08.jpg

Patrząc na obręcz z góry, wentyl znajduje się centralnie na środku opony i jest prostopadły do podłoża. Górna "płaszczyzna" obręczy nie jest idealnie na środku (asymetryczność), więc żeby wentyl znajdował się na środku opony i dętki, otwór nań musi być wywiercony blisko krawędzi obręczy.

Dodatkowo, w konsternacje wprowadza to zdjęcie: http://www.bikeradar...othing-17247/9/

W opisie pod zdjęciem jest stwierdzenie o asymetrycznej obręczy, dodatkowo żeby podkreślić ten fakt robią zdjęcie z wyeksponowanym, przesuniętym otworem na wentyl. Mavic strzeliłby sobie w stopę, publikując w Bikeradarze zdjęcie wadliwej obręczy w artykule, który ma reklamować ich produkty.

Poza tym, czy jest możliwe, żeby na rynku pojawiło się kilka kół z wadą fabryczną - modele które porównywałem? (Choć z polskimi handlarzami to nigdy nic nie wiadomo...).

Tak, czy inaczej, napisałem mail do HH w tej sprawie. Napiszę też do Mavic, tylko muszę wygrzebać w sieci jakiś e-mail inny niż ogólny, żeby wiadomość nie przepadła.

Generalnie już sam nie wiem, czy jest to wada fabryczna czy nie...

#25 przemonr1

przemonr1
  • Użytkownik
  • 419 postów
  • SkądKobiernice

Napisano 03 maj 2013 - 11:34

Wywiercenie otworu blizej ktorejs z krawedzi felgi znacznie wplynie na oslabienie jej wlasciwosci mechanicznych. Innymi slowy sztywnosc profilu i odpornosc na obciazenia bierze w lebi to powaznie. TO JEST WADA FABRYCZNA, inaczej BUBEL :)

Skąd masz takie informacje? Pytam, bo u mnie sprawa wygląda identycznie (w Elicie), a jeździłem na nim po niesamowitych dziurach i to w wyścigach gdzie sprzęt cierpi najbardziej. Na brak sztywności również nie narzekam, wręcz przeciwnie - to chyba ich największa zaleta. Natomiast nie wykluczam, że masz racje, tylko chciałbym poznać źródło.

#26 s2power

s2power
  • Użytkownik
  • 285 postów
  • SkądSilesia

Napisano 03 maj 2013 - 11:55

przemonr1, to czysta fizyka. Profil felgi oslabia sie jesli otwor bedzie przesuniety w strone ktorejs z jego bocznych scianek. Wyobraz sobie, ze wycinamy zewnetrzna, pozoma scianke profilu. Teraz pomysl, co bedzie bardziej odporne na odksztalcenia, 2 katowniki (otwor na srodku), czy katownik i plaskownik (otwor przy krawedzi). To tak w uproszczeniu oczywiscie :) Mavic zaliczyljuz pare spektakularnych wtop, wiec ja juz sie niczemu nie dziwie. Mam u siebie w MTB Crossmaxy SLR (tak samo frezowane) i otwory sa dokladnie na srodku, choc to jednak inna srednica itp.

Giant TCR Advanced 0 Modified
V max 102 km/h Dst max 297 km


#27 przemonr1

przemonr1
  • Użytkownik
  • 419 postów
  • SkądKobiernice

Napisano 03 maj 2013 - 12:09

s2power, dla mnie czysta fizyka będzie jak rozrysujesz/zasymulujesz mi siły działające na koło i wykażesz to osłabienie. Narazie to jest nie czysta fizyka, a czyste gdybanie (może słuszne może nie). Ja użytkuję Elity prawie rok i nie zauważyłem żadnych efektów ubocznych - może teraz jak już wiem, że powinienem to zauważę :mrgreen:

#28 Gosc_marvelo_*

Gosc_marvelo_*
  • Gość

Napisano 03 maj 2013 - 15:33

Obręcz ma asymetryczny profil: http://www.bikyle.co...icSLRims_08.jpg

Patrząc na obręcz z góry, wentyl znajduje się centralnie na środku opony i jest prostopadły do podłoża. Górna "płaszczyzna" obręczy nie jest idealnie na środku (asymetryczność), więc żeby wentyl znajdował się na środku opony i dętki, otwór nań musi być wywiercony blisko krawędzi obręczy.


I to wszystko wyjaśnia.

Chcąc mieć otwór na środku powierzchni górnej obręczy (tzn. tej bliższej osi koła) musiałby być wiercony pod kątem. Być może trafiają się i takie egzemplarze, bo producent nie mógł się zdecydować, jak lepiej (co będzie bardziej gryzło w oczy klientów).


Ja bym się tym nie przejmował, a w istotne osłabienie wytrzymałości obręczy na skutek przesunięcia otworu nie wierzę.

#29 s2power

s2power
  • Użytkownik
  • 285 postów
  • SkądSilesia

Napisano 04 maj 2013 - 00:00

s2power, dla mnie czysta fizyka będzie jak rozrysujesz/zasymulujesz mi siły działające na koło i wykażesz to osłabienie. Narazie to jest nie czysta fizyka, a czyste gdybanie (może słuszne może nie). Ja użytkuję Elity prawie rok i nie zauważyłem żadnych efektów ubocznych - może teraz jak już wiem, że powinienem to zauważę :mrgreen:


Nie ma sprawy, mozna policzyc a nawet zrobic symulacje, tylko nie wiem czy zdajesz sobie sprawe z kosztow symulacji dynamicznych 3D. Oczywiscie producent mogl przyjac, ze takie oslabienie jest do przyjecia i obrecz to zniesie, tylko nie jest to "czyste" rozwiazanie.

Giant TCR Advanced 0 Modified
V max 102 km/h Dst max 297 km


#30 przemonr1

przemonr1
  • Użytkownik
  • 419 postów
  • SkądKobiernice

Napisano 04 maj 2013 - 13:30

s2power, czyli pozostajemy w sferze domysłów.

Dodam tylko, że byłem dzisiaj u znajomych w sklepie rowerowym, obejrzałem dwie pary Elitów i jedną SLów i wszystkie tylne koła mają otwór wywiercony "bliżej strony napędu". Dodatkowo obaj znajomi mają Elity w swoich prywatnych rowerach, też z niecentralnie wywierconymi otworami.

Na stronach sklepów rowerowych również są umieszczone zdjęcia (podejrzewam że pochodzą od Mavica, bo są takie same) z asymetrycznie wywierconymi otworami. Rozumiem odwalić fuszerę, ale się nią chwalić?
http://www.primera-s...-wts-12119.aspx Może ci co mają centralnie, kupili wybraki? :mrgreen:

#31 Gosc_marvelo_*

Gosc_marvelo_*
  • Gość

Napisano 04 maj 2013 - 14:13

Żeby zakończyć już ten temat, podsumujmy.

Mając obręcz asymetryczną i chcąc wywiercić otwór na wentyl, producent może zrobić trzy rzeczy:

1. Wywiercić otwór pionowo, przez środek wewnętrznego łoża obręczy, ale wtedy musi od wypaść bliżej jednej ze stron (konkretnie, bliżej prawej strony) tego "kopniętego" stożka.

2. Wywiercić otwór przez środek wewnętrznego łoża, celując tak, aby wypadł od również na środku na dole. Ale wtedy wentyl będzie przekrzywiony na ukos.

3. Wywiercić otwór pionowo, tak by wypadł centralnie na dole, ale wtedy musiałby go zacząć wiercić niesymetrycznie w wewnętrznym łożu obręczy, a tam miejsca wiele nie ma. Stopka opony mogłaby wtedy uniemożliwić wepchnięcie wentyla.

Na miejscu producenta wybrałbym opcję pierwszą i wygląda na to, że Mavic na takie rozwiązanie ostatecznie się zdecydował.

#32 s2power

s2power
  • Użytkownik
  • 285 postów
  • SkądSilesia

Napisano 05 maj 2013 - 08:49

Czyli Mavic "policzyl", ze zmiana wytrzymalosci felgi poprzez takie wiercenie otworu nie wplynie negatywnie na bezpieczenstwo uzytkownika. Mam nadzieje, ze faktycznie to policzyli bo w przypadku nieslawnych R-Sysow to chyba ta matematyka wziela w leb. Oby tutaj bylo inaczej.

Giant TCR Advanced 0 Modified
V max 102 km/h Dst max 297 km


#33 morning bell

morning bell
  • Użytkownik
  • 101 postów
  • SkądBielsko-Biała

Napisano 06 maj 2013 - 15:01

Otrzymałem dziś odpowiedź od polskiego dystrybutora Mavic.
Wygląda na to, że umiejscowienie otworu jest prawidłowe.

Dziękuję wszystkim za pomoc w rozwikłaniu tej "ciekawostki".

1500 wattów pod nogą! :mrgreen:
Szerokości!



Dodaj odpowiedź