Skocz do zawartości


Trek Domane 4.5 2013'


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
62 odpowiedzi w tym temacie

#1 Gosc_tobo_*

Gosc_tobo_*
  • Gość

Napisano 16 czerwiec 2013 - 11:45

Po 17 latach jazdy na rowerze, 4 pobytu na wygnaniu i braku specjalnych możliwości jazdy rowerem mtb zdecydowałem się w końcu nawrócić.

Kupiłem rower szosowy.

Moje potrzeby i przekonania ewoluowały, od fulla, przez hardtaila - mieszczucha, sztywnego karbonowego mtb, ostatecznie na oponoach 1 cal do właśnie szosy.

W lutym korzystając z bardzo dobrej pogody i możliwości pożyczenia szosy przez trzy tygodnie jeździłem Trekiem Madone 5,9 z 2012 roku o trochę innej specyfikacji niż fabryczna.
Rower jeździł jak marzenie i przekonał mnie do szosówki na 100 procent.
W kwietniu zamówiłem w pracy Domane 4,5 - rower bardziej klasycznie rozwiązany niż nowe Madone, które mają np zintegrowane hamulce i nieprzyjazne codziennemu użytkowaniu puszczenie kabli przerzutkowych i hamulcowych.
4.5 jest moim zdaniem najlepszym kompromisem ceny do osprzętu.


Oczywiście nie mogłoby być tak, bym nic w nabytku nie zmienił, poniekąd wykorzystując możliwości jakie daje mi ta praca. Do tego zamierzałem przełożyć parę drobiazgów z chinolka.

Zastanawiałem się nad opcjami Shimano - Sram: mam reda w chinolu, więc przeszło mi przez głowę wybranie klamkomanetek SRAMa - model Force. Jednak przejażdżka na rowerze z takim osprzętem i porównanie ergonomii z Shimanowskimi przechyliły szalę na korzyść tego drugiego.
W pracy miałem dostęp do praktycznie nowych komponentów Dura Ace: manetek, przerzutek i kasety, podmiana ich nie kosztowała mnie nic (za zamontowane w rowerze Ultegry), do tego lekko pojeżdżona korba Ultegry zamiast R565 (na tej samej zasadzie).

No i jest

Specyfikacja:

bottom bracket (łożyska suportu) zintegrowane, łożyska 24 mm standard Shimano
brakes (hamulce) TRP 920 SL
cables and casings (pancerze i linki) Jagwire + Shimano DA
cassette (kaseta) Shimano Dura Ace 11-28 187g
chain (łańcuch) KMC X10SL
crankset (korby) Shimano Ultegra 50/34
derailleur front (przerzutka przednia) Shimano Dura Ace Braze on
derailleur rear (przerzutka tylna) Shimano Dura Ace
fork (widelec) Trek Iso Speed RAce Lite
frame (rama) Trek Domane 4,5 Iso Speed, Oclv, 58 cm
handlebar (kierownica) Bontrager RaceXXXlite 42 cm carbon
handlebar tape + bar plugs(owijka i korki) Lizard Skins DSP + korki Cannondale
headset (stery) Fsa
pedals (pedały) BBB Mountain Go ti 243g
seat (siodło) Bontrager InForm ti rxl 178g
seatpost (sztyca) Bontrager Carbon
seatpost clamp (zacisk sztycy) Nakamura alu
shifters (klamki) Shimano Dura Ace 379g
skewers (zaciski kół) Dartmor Bolt On
spacers (podkładki) 3x10 mm carbon
stem (mostek) Extralite The Stem 100mm 90g
tire F (opona przód) Bontrager R3 25 mm
tire R (opona tył) Bontrager R3 25 mm
tubes (dętki) Bontrager SL 2x64g
wheelset (koła) Bontrager Race

W sumie 7850 gramów.

Wynik nie powala na kolana, twarz czy cokolwiek innego ale jest satysfakcjonujący.

W planie wymiana opon: Vittoria Diamante Pro Radiale LIght oraz Vredestein Fortezza Pro Slick, w sumie ok 60 gramów w dół.

Pozycja jeszcze nie do końca odnaleziona ale namiętnie jej szukam

http://www.pinkbike.com/photo/9684098/

Bardzo się lubimy :) Początkowe bóle pleców zniknęły, obniżyłem też mostek (2 podkładki przesunięte nad niego).
Pasujące do tyłka siodło - na ten moment nie stwierdzono...

#2 Alex2310

Alex2310
  • Użytkownik
  • 170 postów
  • SkądCzarne/Szczecinek

Napisano 16 czerwiec 2013 - 22:35

Rower piękny i mimo 58 cm bardzo zgrabny. Jednak marka TREK to ponadprzeciętność, nawet podstawowe modele aluminiowe prezentują się dostojnie i elegancko. Witam w gronie Treko-maniaków i życzę miliona kilometrów. ;-)

#3 Gosc_tobo_*

Gosc_tobo_*
  • Gość

Napisano 17 czerwiec 2013 - 07:48

Z Tobą jako maniakiem ciężko będzie rozsądnie pomówić o walorach Treków. Czy ich braku :)
Z mojej strony więc trochę historii, jeśli chodzi o wybór akurat tej marki.
Z Trakami mam kontakt zawodowy, bardziej niż z innymi markami. Jak już wspomniałem moim testowym rowerem w dziewiczym kontakcie z szosą był rower tego producenta i to właściwie jedyne doświadczenie jakie miałem do podejmowania decyzji o wyborze roweru szosowego.
Nie jestem super wyczulony na techniczne ani geometryczne niuanse (podobnie jak dzieje się to przy używanych przeze mnie rowerach mtb) więc pod tymi względami trudno mi ocenić przewagę Treka nad resztą świata.
Istotnym jeśli nie decydującym argumentem o zakupie była korzystna cena, której nie miałbym na żaden inny rower - Cena Czyni Cuda :)
Nie przepadam za kolorem białym - jakkolwiek jest modny i stylowy bardzo utrudnia utrzymanie roweru estetycznie czystego. Po porównaniu modeli, stosunku cena - jakość wybór ograniczał się tak czy inaczej jedynie do 4.5. Ratuje mnie to że rower ten będzie od momentu zakupu użytkowany właściwie jedynie przy dobrej pogodzie, jego miejsce w służbie środka transportu w deszczu zajmie pojazd silnikowy :)

Jeśli chodzi o trzeźwe, wręcz przyziemne zapatrywania na markę: dopiero w tym roku wg mnie stylistyka stała się ładna (porównuję Treki z ostatnich 10-12 lat), mam wrażenie że zajął się tym ktoś nowy. Słabe zazwyczaj szczegóły w rowerach tego producenta uległy zmianie - szczególnie w rowerach mtb.
Ja ze słowa ponadprzeciętność usuwam jednak pierwszy człon :) Uważam też że Trek nie potrafi robić lekkich ram.

Po tym kuble zimnej wody dodam jednak i powtórzę to co napisałem wyżej - jeździ się bardzo przyjemnie, z moim nowym konikiem bardzo się lubimy. Rower szosowy pozostanie prawie na pewno podstawowym.
W tym roku nie przewiduję więcej zmian, w przyszłym może koła i - co bardzo mało prawdopodobne - korba. Rozsądek woła o przytomność umysłu, a pieniądze przydałoby się wydać na coś bardziej niezbędnego :) Ale na 100 procent nie potrafię tego nawet sobie obiecać.

#4 Emilo

Emilo
  • Użytkownik
  • 423 postów

Napisano 17 czerwiec 2013 - 08:44

Fajny rowerek i super malowanie :)

#5 danielasu2

danielasu2
  • Użytkownik
  • 523 postów
  • Skądirlandia

Napisano 17 czerwiec 2013 - 08:58

Zgrabnie wygląda mimo wielkiej główki ramy, nie zgodzę się z stwierdzeniem ze trek nie umie robić lekkich ram (madone 750gram rozm 56)
Słowo ponadprzeciętne w rowerach trek potwierdza też choćby ten model.
Widzę ze koła bonti :) ,no ale piszesz ze chyba wymienisz.
Domane jest super wygodny rzekłbym genialny i nawet sam chciałem kupić taką rame tyle ze geometria tych rowerów jednak nie dla mnie , W madone jest h1 i to najbardziej mnie do niej przekonało .
Na koniec Trek to ikona szos i to nie tylko moje zdanie .
Pzdr

#6 Gosc_tobo_*

Gosc_tobo_*
  • Gość

Napisano 17 czerwiec 2013 - 16:33

"Umieć" nie znaczy postawić na wadze wydmuszkę a po zdjęciu z niej nadal obchodzić się jak z jajkiem :) Dowodów rzeczowych nie będę przedstawiał bo nie chcę koniecznie tego dowieść - ot, takie spostrzeżenie "od drugiej strony", po kilku latach styczności z "ikoną".

Co do kół bonti - nie zmieniam zdania na ich temat :) - mimo tego są i będą w używanym przeze mnie rowerze. Zrobienie z nimi czegoś w tym momencie byłoby zbyt dużą kombinacją logistyczną i ekonomiczną. :) Równolegle do tego roweru nabyłem dwukółkę zmotoryzowaną bardziej konieczną niż rowerowa przyjemność.

Moje rozterki co do wyboru obejmowały: Madone 3.1, 3.5, 4.7, 5.2, Domane 4.0, 5.2.

M 3.1 był dużo tańszy od D 4.5 ale doinwestowanie go wiązało się ostatecznie ze znaczącymi wydatkami by osiągnął (osprzętowo) taką postać jak Domane którego mam. M 3.5 miał lepszą bazę od 3.1 ale ostateczny rezultat i tak byłby taki jak upgrade z 3.1.

Madone 4.7 był droższy wyjściowo niż D 4.5 a kolorystyka odpowiadała mi mniej.

Domane 4.0 był najlepszą bazą do rozbudowy dla mnie ze względu na najbardziej odowiadający mi kolor, także ze względów praktycznych - rower niebiesko-czarny. Problemem była jednak jego utrudniona dostępność (nie jest oferowany na tutejszym rynku i musiałby zostać ściągnięty indywidualnie a to wiązało się z czekaniem może 2 albo więcej miesięcy).

Madone 5.2 to dla mnie konstrukcyjna niedoróbka - wewnętrzne prowadzenie linek, zintegrowane hamulce, delikatna konstrukcja w okolicy mocowania bidonów. No i cena której w żaden sposób nie rekompensowały niezbyt znaczące plusy.
Domane 5.2 - te same minusy co M 5.2 poza zintegrowanymi hamulcami. Kolor bardzo pasujący - czerwień, no ale....

Tak więc ostatecznie na polu walki pozostał Domane 4.5 :)

Co do komfortu - ja nie widzę różnicy między Madone 5.9 na którym jeździłem testowo a tym rowerem (Madone 2012 rok).

Rowery innych firm przy zakupie nie wchodziły w rachubę, mógł być tylko Trek.

Z innych zmian czy wyborów osprzętowych przez głowę przechodziła mi Ultegra di2 - moim zdaniem bardzo dobry wybór na tutejsze warunki ze względu na rozwiązanie problemu z zacierającymi się pancerzami - to na duży plus. Przez moje ręce przeszło jednak sporo rowerów z tym osprzętem i niestety - elektronika nie lubi wilgoci, deszczu i soli. Trafiły się sztuki które "świrowały" np nie trafiając w odpowiednie ustawienie i pracując przez to głośno lub nieprecyzyjnie.

Dwie rzeczy będą (być może) celem podmiany: korba i koła.

Co do korby - w rowerze mtb nie zrealizowałem zakupu Claviculi :) Jeśli pokręci mnie całkowicie - AX.
Koła - jestem lekki, nie jeżdże agresywnie - również AX lub może Extralite. Nie mam jednak pojęcia jak przebiegnie w wielu sprawach ten rok i jaki będzie początek następnego.

#7 danielasu2

danielasu2
  • Użytkownik
  • 523 postów
  • Skądirlandia

Napisano 17 czerwiec 2013 - 17:23

O treki trzeba dbać to prawda no ale porownujac to np do mojego speca sworks sl3 to samo wykonanie madone czy domane poprostu jest o klase lepsze , wlasciwosci jezdne rowniez, kto jezdzil to napewno potwierdzi.
Kazda wycieniowana rama wymaga starannego obchodzenia sie z nią.
Rowniez uwazam ze ten domene ktory wybrales do codzennego uzytku jest super

#8 Gosc_tobo_*

Gosc_tobo_*
  • Gość

Napisano 18 czerwiec 2013 - 08:27

Wg mnie komfort jazdy "zwykłym" Madone a "komfortowym" Domane nie różni się niczym. W pierwszym miałem opony 23c, w drugim mam 25c, ciśnienie to samo i wg mnie Domane radzi sobie nawet ciut gorzej z "filtrowaniem". Gdy przyglądam się mojemu bajkowi - a wyszedł dosyć ciężki - to "ciężar" musi tkwić w ramie :) Nie miałem możliwości przetestowania Domane przed zakupem, skusiłem się na zapewnienia producenta, przy kolejnym podejściu byłbym trochę mądrzejszy :)

Jakość wykonania? Mogę się spierać (na pewno nie będę jednak niczego udowadniać :) ) - mój dotychczasowy rower - "chiński karbon" za 250 dolarów - wykonany jest lepiej niż ramy serii 5. Przy wyższych modelach ogólnie mam wrażenie że projektant zakończył styczność ze swoim dziełem na etapie ekranu komputera...

Nie przekonuje mnie to że o wycieniowaną ramę trzeba szczególnie dbać. Seria 5 to mimo wszystko rowerowy VW - biorę pod uwagę dostępność tych rowerów w krajach lepiej stojących ekonomicznie niż Polska.

Ostatnio śmiałem się w pracy - chiński karbon Treka wypada jakościowo lepiej niż tajwański i ten rdzennie amerykański :)

#9 danielasu2

danielasu2
  • Użytkownik
  • 523 postów
  • Skądirlandia

Napisano 18 czerwiec 2013 - 09:36

Oj jezdzisz po tym treku . Ja nie zamieniłbym treka madone na nic innego . Kazdy rower z dzisiejszych karbonow ma jakis problem . W specach ludzie narzekają na suport bb30 zreszta nie tylko w nich bo w evo tez . Trek przynajmniej robi najwyzesze ramy w usa no i olcv nie mozna porownać do wyrobu z chin. Wrescie maja project one i mają dwie rozne geometrie co jest duzym plusem . A ost rok to zdecydowanie krok w przyszlosc tak jak napisales kolorystycznie , dodam ze mam tez trek mtb alu rame model 4300 z przed 5 laty rower raz serwisiwany a ujezdzany codzennie , stoi pod chmurką jest nie do zdarcia.
Na domene jechalem raz i byl to seria 5 w moim odczuciu fajnie amortyzowal .
Aha wybralem tez ich bo dostalem spory rabat dla deleara sprzedac cos takiego to profit .
Szerokiej drogi

#10 Gosc_tobo_*

Gosc_tobo_*
  • Gość

Napisano 18 czerwiec 2013 - 09:49

Trek ABSOLUTNIE nie nadaje się do trzymania bez zadaszenia :) Oglądam na co dzień rumaki garażowane w ten sposób.

Bez problemu mogę porównać karbon trekowy oclv z moim chińskim - przynajmniej w aspekcie wykończenia ramy i pod tym względem mój chinolek jest wzrorowy - zarówno na zewnątrz jak i wewnątrz. Bezwzględnie wysłałbym ludzi z Treka na szkolenie do chińskiej manufakturki, która zrobiła moją taniochę.
Gdy przyjechał mój Domane to zastanawiałem się czy łożyska od suportu będą wciskane, wsuwane czy wypadające :) Ramy wykonane ręcznie, albo nawet nie ręcznie ale za tyle pieniędzy nie powinny mieć aż takich tolerancji produkcyjnych - szczególnie jeśli uważa się za lidera rynku pod każdym możliwym względem.

#11 czmiel

czmiel
  • Użytkownik
  • 471 postów
  • SkądWlkp

Napisano 18 czerwiec 2013 - 17:52

Oooo... Tobo, Tobo... Skądś mi to było znane! Z forumrowerowego! Dzięki za zeszłoroczne rady na gg odnośnie zakupu mojej pierwszej szosy! :D

A co do Treka, to kilometrów życzę! Z racji fachu znasz się na nich, więc zakup, jak zresztą można tu przeczytać, z pewnością przemyślany!

#12 Gosc_tobo_*

Gosc_tobo_*
  • Gość

Napisano 19 czerwiec 2013 - 07:46

Hm, z racji pracy "znajomość" bardziej od tej mniej przyjemnej strony :) co też niekoniecznie pozytywnie wpływa na rowerową pasję.

Kilka spostrzeżeń po 2 tygodniach jazdy:
- kable Gore przerzutkowe nie zapewniają w wersji light (pancerz z włókna szklanego) satysfakcjonującej precyzji zmiany biegów; gdybam że wpływ na to mają manetki szosowe, bo ten sam typ okablowania miałem w rowerze mtb z różnymi konfiguracjami napędu i nie było problemu;
- mostek obniżony o dwie podkładki i na minusie, do tego 100 mm zamiast początkowych 90 mm po doświadczeniach z zimowego testu. Plecy przestały boleć, tyłek nie przestał ani trochę :) Żadne próbowane siodło nie pasuje mimo że były wypróbowane przez tysiące km w innych rowerach...

#13 Gosc_tobo_*

Gosc_tobo_*
  • Gość

Napisano 29 czerwiec 2013 - 15:12

Do roweru trafiły koła Shimano WH-RS80. Bonti Race 1702 gramy, Shimano 1536, co daje różnicę 166 gramów i masę całości 7684.
Nie jestem fanem kulek i konusów jednak rower raczej nie będzie jeździł w warukach kiepskiej pogody co wydatnie powinno go oszczędzić i przedłużyć żywot całości.

#14 danielasu2

danielasu2
  • Użytkownik
  • 523 postów
  • Skądirlandia

Napisano 29 czerwiec 2013 - 15:58

Koła shimano to tzw zwalniacze prędkosci :)

#15 radomir82

radomir82
  • Użytkownik
  • 879 postów
  • SkądBergen

Napisano 29 czerwiec 2013 - 16:31

Campa i Fulcrum też są na kulkach i konusach, a kręcą się bardzo dobrze jak nie najlepiej na rynku.

#16 Gosc_tobo_*

Gosc_tobo_*
  • Gość

Napisano 29 czerwiec 2013 - 19:03

Nie lubię konusów i kulek bo nie lubię się nimi bawić.
Co do kręcenia się - nawet prawie najtańsze RS-10 kręcą się bardzo lekko i jak na tą cenę za koła gotowe są bezkonkurencyjnie dobre.

#17 Gosc_tobo_*

Gosc_tobo_*
  • Gość

Napisano 31 sierpień 2013 - 08:16

Korzystając z wprowadzenia przez SRAM'a grup 22sp zanabyłem korbę Red w wersji do grupy 20sp, model Exo Gram. Korba lżejsza od ultegry o 130 gramów, wizualnie bardzo seksowna :)

Suporty SRAM'a są w wersji do osi zintegrowanych jeszcze bardziej badziewne od Siemano ale rower nie będzie jeździł w trudnych warunkach pogodowych więc suport ma szansę. 

Trochę frustrujące jest to że praktycznie wszystkie komponenty są lekkie albo bardzo lekkie a całość i tak waży dużo. Mam niepokojące podejrzenia że to wina "amortyzowanej" ramy :)

Może kiedyś zostanie podmieniona, wtedy na Madone z bieżącego rocznika, w wersji Project One. Bordowy metalik.... :)



#18 radomir82

radomir82
  • Użytkownik
  • 879 postów
  • SkądBergen

Napisano 01 wrzesień 2013 - 15:26

No dziwna sprawa trochę z tą wagą, u mnie przy tym samym rozmiarze, podobnej masie komponentów (choć kompletna grupa Red jest znacznie lżejsza od DA) i braku karbonowych rurek, jest 300g lżej, i to przy alu ramie. Nie chce mi się trochę wierzyć że frameset Domane jest cięższy od Caad10...



#19 danielasu2

danielasu2
  • Użytkownik
  • 523 postów
  • Skądirlandia

Napisano 15 wrzesień 2013 - 13:22

Najlepiej podoba mi się to stwierdzenie cyt

Może kiedyś zostanie podmieniona, wtedy na Madone z bieżącego rocznika, w wersji Project One. Bordowy metalik.... :)

 



#20 Gosc_tobo_*

Gosc_tobo_*
  • Gość

Napisano 25 październik 2013 - 20:21

Rower przeszedł parę zmian:

- klamkomanetki: SRAM Force

- przerzutka tył: SRAM Red

- korba: SRAM Red

- wspornik siodła: New Ultimate carbon EVO. 

- siodło Selle Italia SLK

 

Rower sporo schudł w stosunku do zestawienia z pierwszego posta, obecnie to około 7200 gramów. 

Myślę jeszcze o pedalcach szosowych, Look Keo, Shimano Ultegra to dwie opcje między którymi wybiorę. 

Rower straci całkowicie funkcję "muła roboczego" więc pedały czy buty jak najbardziej nie muszą sprawować się idealnie jako trampki trekkingowe :)

Cały czas mam problem z motywacją żeby ruszyć się na wycieczkę - z powodu pogody - i kiepsko mi to na razie wychodzi :)