Cytat
Cytat
Cytat
W pojęciu komfortowych kół i pracy szprych nie chodzi o różnice naciągnięte-luźne szprychy,bo to rzeczywiście nic nie daje, tylko o ich prace przy naciągu powiedzmy 80kgf a 100-110kgf. Rożnica w sztywności szczególnie bocznej jakaś będzie. :-D
W tym rzecz, że różnicy w sztywności nie będzie. Zmiana długości szprychy wywołana zmianą jej obciążenia o 1kgf będzie taka sama dla szprychy naciągniętej z siłą 80kgf jak i 110kgf. Tak wynika z prawa Hooka: odkształcenie=stała x naprężenie. Bądźmy ściśli, gdy teoretyzujemy.
Biorąc pod uwagę złożonośc "fizyki kół" nie będe oponował że tak jest bo prawo hooka ma tutaj rzeczywiście zastosowanie.Tyle że mocniej naciągnięte szprychy trudniej jest zluzować bo potrzebują do tego wiekszej siły by pokonac bariere elastyczności niż słabiej naciągnięte. Dlaczego łatwiej jest przegiąć luźniejsża szprychę(strunę,stalową cięciwe w łuku) niż naciągniętą?Nie ulega za to wątpliwości że sztywnosc zależy m.in. od kształtu i przekroju użytego materiału.Dlatego grubsze szprychy sa sztywniejsze i dlatego obrecz niskoprofilowa ugina się minimalnie na nierównościach podczas jazdy łagodząc przenoszenie drgań.
Oczywiście, że mocniej naciągnięte szprychy trudniej zluzować. Ale wyznacza to tylko granicę obciążenia koła, której nie wolno przekraczać. Nic nie ma do sztywności.
Szprycha mało naciągnięta jest dlatego łatwa do przegięcia, gdyż o jej "bocznej sztywności" decyduje tylko jej naciąg i długość - zachowuje się jak struna. Prawo Hooka nic tu do rzeczy nie ma - to tylko dodawanie wektorów i podobieństwo trójkątów. Jeżeli się nie pomyliłem to ugięcie (a) na środku szprychy o długości l, pod działaniem siły F wynosi:
a=Fl/(4N), gdzie N to naciąg
Tylko, że ten rodzaj pracy nie występuje przy normalnym użytkowaniu koła. No chyba, że nam patyk wpadnie ;-)
Oczywiście, że koło na obręczy niskoprofilowej i z cieniowanymi szprychami będzie bardziej podatne promieniowo. Ale szprycha leżąca na półce i zamontowana w kole różni się może 0,5mm na długości. Więc w zakresie zmienności obciążeń podczas jazdy pracuje może 0,2mm... A przy tym samym obciążeniu opona ugina się o kilka milimetrów... Jakie znaczenie ma wobec tego to dodatkowe 0,2mm?
Skrajnie słabo naciągnięte koło rzeczywiście będzie trochę bardziej podatne. Wynika to z pracy zagiętej części szprychy w otworze piasty. Ale jest to sytuacja nienormalna i szprychy w takim kole szybko pękają przy łebkach.