Skocz do zawartości


Zdjęcie

Dylemat "szprychowy"


36 odpowiedzi w tym temacie

#1 Petri

Petri
  • Użytkownik
  • 1003 postów
  • Skądinąd

Napisano 08 październik 2013 - 19:18

skladam sobie nowe kolka do przelaja. 

 

Piasty : Campagnolo Record ( 32 otw p i t )

Obrecze : Ambrosio Nemesis (32 otw)

 

i dylemat mam tylko ze szprychami. 

 

Myslalem o CXray, ale podobno 32 plaskie szprychy wygladaja srednio...

 

Rozwazalem DT Revolution ( przod 2x ) tyl 3xDs/2xNDs .

 

Ostatnio naczytalem sie o Sapim "super spoke"... podobno mocniejsze od cx-ray, lzejsze i co istotne przy 32 : nie "aero". Taki sam zaplot jak Revolution, albo wszedzie 3x.

 

Ale czy 1.8-1.4-1.8 to nie za "cienko" na 95kg ? I jak to bedzie sie zachowywalo za kilka miesiecy pod moja ciezka doop'a na szutrach ???  

 

Nie chce wymieniac szprych / docentrowywac  bo sie okazalo "inaczej" ... 

 

Jakies doswiadczenia ??? ( teorie znam ... ) 


psy szczekaja, a karawana jedzie dalej. 

 

porzadek jest domena prostych umyslow, tylko geniusz ogarnie chaos. 


#2 pHarry

pHarry
  • Użytkownik
  • 16 postów
  • SkądPieniny

Napisano 08 październik 2013 - 21:49

Przód mam podobny, tyle że felga to Focus, czyli ciężki alu-stożek wysoki na 28mm. 24 Revo ułożone w poprzestawiane nieco 2x. Sam sobie to zaplatałem, trudno było (moje pierwsze koło na takich cienkich drutach) ale teraz po 14tys. górskich szos okazuje się bardzo trwałe. Jakieś tam minimalne tylko podcentrowanie może było w międzyczasie.

 

W szczególności do sztywności nie mam zastrzeżeń. Ważę tylko 75, ale na trasce treningowej namiętnie mocno wchodzę w zakręty przy dużej prędkości. Zdarza mi się też jeździć po szutrach, a jeszcze częściej po podłych asfaltach. Tym bardziej koło dostaje w kość, że mam gumy 25mm (wcześniej na 23 potrafiłem przysnejczyć przy 8bar)



#3 SPIKE

SPIKE

    Spike

  • Użytkownik
  • 4694 postów
  • SkądKraków

Napisano 09 październik 2013 - 06:33

75 a 95 kg to przepaść w użytkowaniu , minimalne szprychy to 2/1.8 tył , na przód można dać 2/1.7 , ale różnica w wadze  szprych znikoma więc przód też bym zrobił 2/1.8 , nyple mosiężne , wszystko na 3 x  - to minimalne wymagania w tej kategorii wagowej i do tego zastosowania .

 

Przy tej wadze zapomnij o szprychach lekkich i wylajtowanych ( zwłaszcza superspoke ! ) - przy obręczach i bardzo niskim profilu jakim jest Nemesis należy zastosować możliwie najmocniejsze szprychy , nawet sugerowałbym z tyłu 2.0  do tej wagi ( przynajmniej od strony napędowej )  , aby uzyskać odpowiednią sztywność koła ze względu na bardzo niską sztywność samej obręczy, ale myśle ze ty o tym wszystkim wiesz....... im mniej sztywna obręcz tym sztywniejszy ma być zaplot i szprychy,

 

 


Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów  www.velotech.pl   

Serwis rowerowy - Kraków  tel: 666-316-604velotech@vp.pl

Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!!  w godz. - 12.oo - 19.oo


#4 Petri

Petri
  • Użytkownik
  • 1003 postów
  • Skądinąd

Napisano 09 październik 2013 - 14:26

Dzieki za odzew Spike. 

 

Podstawowe zalozenie bylo DT Rev 2x przod i 2x/3x tyl / ewentualnie DS tyl 2.0-1.8 l. Ale wielu ludzi ma Nemesis/Crono f20 i revolution / superspoke i twierdza, ze jest lepiej niz OK - nawet do CX ( tu akurat gosc o mojej wadze pisal ) - zaplot na 3x lub 2x/ przod i 2/3x tyl 

 

Nemesis ma niski profil i 460g , wiec mimo rozmiaru nie powinna byc "plastelina"... 


psy szczekaja, a karawana jedzie dalej. 

 

porzadek jest domena prostych umyslow, tylko geniusz ogarnie chaos. 


#5 SPIKE

SPIKE

    Spike

  • Użytkownik
  • 4694 postów
  • SkądKraków

Napisano 09 październik 2013 - 19:41

piszą, piszą ......... po to jest internet ...... ja bym zrobił tak jak opisałem, ale ... zapytaj Malika jeszcze  on tam takie wynalzki robił czasem .


Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów  www.velotech.pl   

Serwis rowerowy - Kraków  tel: 666-316-604velotech@vp.pl

Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!!  w godz. - 12.oo - 19.oo


#6 Petri

Petri
  • Użytkownik
  • 1003 postów
  • Skądinąd

Napisano 12 październik 2013 - 06:31

bedzie P : 3x DT Revolution alu nyple, T: 3x NDS DT Revolution, alu nyple , DS : DT Competition nyple mosiadz. 

 

tylko sie zastanawiam jeszcze nad wiazaniem i lutowaniem krzyzy... 

 

Z jednej strony "mowi sie" ze tego sie juz nie robi, bo nie ma sensu ( obrecze sa sztywniejsze i mocniejsze niz kiedys ), z drugiej strony jak ogladam filmiki z P-R to wszyscy na niskoprofilowych obreczach maja wiazane krzyze... ale raczej z tylu , z przodu nie wychwycilem

 

 


psy szczekaja, a karawana jedzie dalej. 

 

porzadek jest domena prostych umyslow, tylko geniusz ogarnie chaos. 


#7 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8658 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 12 październik 2013 - 07:02

Spotkałem się z sytuacją, kiedy w okolicy lutów powstawała korozja. Niby szprychy nierdzewne i drut nierdzewny, ale widocznie jakiś składnik (może w samym spoiwie?) spowodował powstanie ogniwa galwanicznego. Po kilku latach od zaplotu szprychy błyszczą, a luty są rude, więc nie jestem pewny, czy polecałbym, jeżeli jeździsz przy złej pogodzie.

Tak czy inaczej, zestawik bardzo miodny ;)

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#8 1415chris

1415chris
  • Użytkownik
  • 4485 postów
  • SkądSurrey

Napisano 12 październik 2013 - 08:19

Szprychy można związać również karbonem. Takie wiązanie powinno być mocniejsze od drutowego.
Nie wiem czy to będzie dobrze wyglądać na srebrnych szprychach.
Jak się zdecydujesz na wiązanie, to zrób to jak się koło ułoży.
Jeśli koła są wystarczająco sztywne, wiązanie zapewne jeszcze to poprawi ale jednocześnie zmniejszy komfort.

Ps
Koła na tych obręczach wyglądają super.

#9 Petri

Petri
  • Użytkownik
  • 1003 postów
  • Skądinąd

Napisano 15 październik 2013 - 12:15

Szprychy beda czarne, wiec pomysl z karbonem moze byc do zrobienia... wlokna mam, znajomego zeglarza do nauczenia mnie wezla, ktory to utrzyma tez,.... 

 

Odnosnie rdzy - czasem "dopychaja" drut niekoniecznie nierdzewnym narzedziem i to moze byc przyczyna - zawsze jakis "obierek" sie trafi. Mam tak na srubach mostka (nierdzewne) - uzylem RAZ imbusa z serii "skad ja go mam?" i kupa...  

 

Zalezy kto i jak trzyma drut, szprychy i narzedzia. 

 

OT : 2gi raz w zyciu kupilem kola OEM i juz nigdy wiecej /Fulcrum3.5/ - pogonilem i bede do szosy skladal nastepne zestawy - 1 taki jak do crossa, a drugi pewnie polasze sie na karbony ( mam dostep do obreczy Corim'y ) . 

 

Tylko mam dylemat z piastami. Przy Campie zero problemu, ale w szosie mam Force'a 22 i nie wiem czy DT240tki czy cos innego. Priorytety ustawilem : trwalosc-waga-cena .  

 

 


psy szczekaja, a karawana jedzie dalej. 

 

porzadek jest domena prostych umyslow, tylko geniusz ogarnie chaos. 


#10 Malik

Malik
  • Administrator
  • 2523 postów
  • SkądZielona Góra

Napisano 19 październik 2013 - 10:16

SPIKE, dnia 09 Paź 2013 - 18:41, napisał:

piszą, piszą ......... po to jest internet ...... ja bym zrobił tak jak opisałem, ale ... zapytaj Malika jeszcze  on tam takie wynalzki robił czasem .

Ano robił robił i uczył się na własnych błędach. 

 

Nemesis 36 otw, piasty novatec, szprychy 1.5. 

Sztywność? Jaka sztywność?! :-D Zestaw dla aptekarzy gapiących się jedynie na rower. Jeszcze śmieszniejsze jest jak ludzie piszą o "sztywności" ich kółek złożonych na wydmuszkach f20 crono. 

Wiązania na krzyżach zwiększają sztywność, ale z kolei obręcz dostaje mocniej po tyłku, koło nie pracuje tak jak powinno.

 

Nemesis/montreal 32/36, piasty DT/novatec, szprychy race/dt comp. Przód rewelacja, zero poprawek itp od 2 lat. Tył dokładnie to samo. Sztywno, prosto, nic nie pęka. 

Wszystko plecione przód 2x(nemesis) 3x (montreal), tył 3x DS/2x NDS (nemesis), 3x (montreal) i tylko na mosiężnych nyplach. 

Alu dałbym do szosy, ale do przełaju to raczej odpada. Jak się nypel uszkodzi albo zapiecze to mamy sporo zabawy przy wymianie. 

 

Waga rajdera 78-82kg, noga... czasem zapoda jakieś 1200W.



#11 Petri

Petri
  • Użytkownik
  • 1003 postów
  • Skądinąd

Napisano 19 październik 2013 - 15:09

Malik: dzieki za info. 

 

ale.... kloci mi sie to troche z niemal wszystkim co przeczytalem... 

 

Nemesis P: 3x dtRev T :3x dtRev nds/ dtComp DS nigdzie nie ma opinii "miekkich" , poza 1ym przypadkiem, gdzie naciag byl ponizej 100kgf.  

 

Moze cos jest na rzeczy, ze trzeba ciagnac mocniej ?  

 

Poczytalem o Crono - wg twoich doswiadczen ( moj wniosek ) obrecze bezuzyteczne, a jednak sporo ludzi na nich robi i jezdzi.... Nie mowie , ze 90kg+ ale takie zuczki po 70kg a i owszem... 

 

I teraz mam dysonans poznawczy : z jednej strony ufam twojemu doswiadczeniu, z drugiej pozostaje ono w sprzecznosci z doswiadczeniami innych.... 

 

 

 

I z innej beczki : roznica miedzy 2-1.8-2 a 2-1.5-2 jest az tak dramatyczna ? ( sztywnosc dla danego zaplotu ) . 

 

Gdzies widzialem kola firmowe 650b robione na dtRevolution ?!  :shock:  i jak to sie ma do opinii, ze nie powino sie ? 

 

I jeszcze z innej : mam Zondy , tyl jest G3- ok inny zaplot, ciezsza obrecz bla bla.  Ale przod jest na piascie o raczej niskim kolnierzu i ma 16 ( SZESNASCIE ) DT Aero . I pod moim 95kg ciezkim dupskiem radza sobie swietnie !  :-D  - wlasnie wrocilem z kolejnego przelaja ( tym razem sniezno-lodowy ) i kola mimo ze dostaja w kosc na korzeniach, kamieniach, karkolomnych zjazdach po 45 kmh po szutrze lodzie i kamulcach ( jednego zabrala karetka z trasy dzisiaj )  sa nadal proste.  Wg wszelkich teorii szprychy powinny postrzelac, obrecze sie pogiac, a ja zainwestowac w implanty.... A jednak praktyka przeczy . 

 

i badz tu madry  :roll:


psy szczekaja, a karawana jedzie dalej. 

 

porzadek jest domena prostych umyslow, tylko geniusz ogarnie chaos. 


#12 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8658 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 19 październik 2013 - 16:22

Petri, dnia 19 Paź 2013 - 14:09, napisał:

I z innej beczki : roznica miedzy 2-1.8-2 a 2-1.5-2 jest az tak dramatyczna ? ( sztywnosc dla danego zaplotu ) .

Zdecydowanie jest widoczna. Odczuwam ją nawet przy swojej wadze 67 kg i bardzo niesprinterskiej nodze (a mam pewność, że koło zostało zaplecione poprawnie).

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#13 Petri

Petri
  • Użytkownik
  • 1003 postów
  • Skądinąd

Napisano 19 październik 2013 - 16:40

mozesz napisac JAK dokladnie to czujesz ? ( np ocieranie klockow na "sprincie" albo co innego - czym sie to objawia ) 

i jaka obrecz/ piasta i zaplot ( w tym naciag w N / kgf albo nawet "parktool'ach" ;)  jesli wiesz ) 


psy szczekaja, a karawana jedzie dalej. 

 

porzadek jest domena prostych umyslow, tylko geniusz ogarnie chaos. 


#14 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8658 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 19 październik 2013 - 16:54

Koła były zaplatane na Rotaz Micro i Open Pro. Spryszki Sapim Laser i Race, w obu przypadkach 32 szt.

Tak, wiem, ten set sam w sobie i tak nie jest przesadne sztywny, ale różnica pomiędzy jednymi a drugimi szprychami jest mocno odczuwalna (koła zaplatane przez tego samego serwisanta, dokładnych wartości naciągu nie pamiętam).

Ocierania nie stwierdziłem nawet na 1,5, ale przy gwałtownych zmianach kierunku przy grubszych szprychach koło prowadzi się znacznie pewniej - to mocno subiektywne odczucie, ale nawet w ślepej próbie byłbym w stanie wykryć, które jest które. Na szczęście nie odbiło się to negatywnie na wytrzymałości koła (a może nawet skorzystało, bo na szprychach 1,5 pracuje bardziej sprężyście, jest też bardziej komfortowe).

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#15 Petri

Petri
  • Użytkownik
  • 1003 postów
  • Skądinąd

Napisano 19 październik 2013 - 18:56

dzieki. 

 

zostaje przy swoim pomysle. zdam relacje i z budowy i z uzytkowania. 


psy szczekaja, a karawana jedzie dalej. 

 

porzadek jest domena prostych umyslow, tylko geniusz ogarnie chaos. 


#16 SPIKE

SPIKE

    Spike

  • Użytkownik
  • 4694 postów
  • SkądKraków

Napisano 19 październik 2013 - 19:00

Petri, dnia 19 Paź 2013 - 14:09, napisał:

Malik: dzieki za info. 

 

ale.... kloci mi sie to troche z niemal wszystkim co przeczytalem... 

 

Nemesis P: 3x dtRev T :3x dtRev nds/ dtComp DS nigdzie nie ma opinii "miekkich" , poza 1ym przypadkiem, gdzie naciag byl ponizej 100kgf.  

 

Moze cos jest na rzeczy, ze trzeba ciagnac mocniej ?  

 

Poczytalem o Crono - wg twoich doswiadczen ( moj wniosek ) obrecze bezuzyteczne, a jednak sporo ludzi na nich robi i jezdzi.... Nie mowie , ze 90kg+ ale takie zuczki po 70kg a i owszem... 

 

I teraz mam dysonans poznawczy : z jednej strony ufam twojemu doswiadczeniu, z drugiej pozostaje ono w sprzecznosci z doswiadczeniami innych.... 

 

 

 

I z innej beczki : roznica miedzy 2-1.8-2 a 2-1.5-2 jest az tak dramatyczna ? ( sztywnosc dla danego zaplotu ) . 

 

Gdzies widzialem kola firmowe 650b robione na dtRevolution ?!  :shock:  i jak to sie ma do opinii, ze nie powino sie ? 

 

I jeszcze z innej : mam Zondy , tyl jest G3- ok inny zaplot, ciezsza obrecz bla bla.  Ale przod jest na piascie o raczej niskim kolnierzu i ma 16 ( SZESNASCIE ) DT Aero . I pod moim 95kg ciezkim dupskiem radza sobie swietnie !  :-D  - wlasnie wrocilem z kolejnego przelaja ( tym razem sniezno-lodowy ) i kola mimo ze dostaja w kosc na korzeniach, kamieniach, karkolomnych zjazdach po 45 kmh po szutrze lodzie i kamulcach ( jednego zabrala karetka z trasy dzisiaj )  sa nadal proste.  Wg wszelkich teorii szprychy powinny postrzelac, obrecze sie pogiac, a ja zainwestowac w implanty.... A jednak praktyka przeczy . 

 

i badz tu madry  :roll:

 

karkołomne zjazdy w przełaju po 45 km/h ...wiesz co  , nie wierze , bo takich tras przełajowych nie ma na zawodach

 

a co do komponentów to każdy element koła jest ważny a nie bla bla bla . projektowanie kół pod wage rowerzysty to nie jest prosta sprawa...Shimano też robi , wielka firma , a koła strzelają jak patyczki

Różnica w obręczach szosowych  np - 390 g i 420 g  ( takie robie superlekkie koła ) - jest bardzo duża  o tym samym profilu, zrobiłem na takich xxx kół i ja wiem jaka jest różnica te 30 g choćby nawet  - to taki mały przykład.

 

Przeciagać szprych nie można i nie warto, Malik w sumie podsumował odpowiednio  i prawidłowo, ale .....jak sie nie wywrócisz to sie nie nauczysz , poza tym za dobór komponentów  i montaż odpowiada montażysta :-D


Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów  www.velotech.pl   

Serwis rowerowy - Kraków  tel: 666-316-604velotech@vp.pl

Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!!  w godz. - 12.oo - 19.oo


#17 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8658 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 19 październik 2013 - 19:15

SPIKE, dnia 19 Paź 2013 - 18:00, napisał:

karkołomne zjazdy w przełaju po 45 km/h ...wiesz co  , nie wierze , bo takich tras przełajowych nie ma na zawodach

To chyba oglądamy różne przełaje. Na wielu trasach jak najbardziej zdarzają się takie sekcje.

BTW przypomniała mi się fajna fota związana z katowaniem kół przełajowych: http://cyclingtipsco...kStybarJump.jpg :D

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#18 Petri

Petri
  • Użytkownik
  • 1003 postów
  • Skądinąd

Napisano 19 październik 2013 - 20:55

Spike : a gdzie napisalem , ze to byly zawody ???  W moim wieku zawody ? Z moja waga ? Bez przerwy na kawe i papieroska.... ??? Nieatrakcyjne ;)   A mikroos ma racje - sa takie trasy i sekcje gdzie jak docisniesz to i 5 dych jest mozliwe... 

 

tydzien temu przejechalem kilka razy trase przelaja Elite klasy i bylo jedno takie miejsce , gdzie ja hamowalem - a oni nie (zawody byly jakies 2 godz pozniej )  - i daje leb uciac , ze 40kmh min  mieli tam jak nic.... ( stromy zjazd ok 200m ) 

 

i piszac bla bla odnioslem sie do tylnego kola Zondy - rzecz nie do zaimplementowania na "kupnych" obreczach - dlatego pominalem, zeby nikt sie nie koncentrowal akurat na tyle. Zalezalo mi, zeby odniesc sie do 16 szprychowego przodu... A ty odwrotnie ;) 

 

I kto twierdzi, ze chce przeciagnac ? Po prostu zwrocilem uwage, ze wszelkie narzekania na Nemesis i Crono braly sie ze zbyt slabego naciagu. Taki wniosek po kilkuset postach lektury .... Stad moje pytanie .


psy szczekaja, a karawana jedzie dalej. 

 

porzadek jest domena prostych umyslow, tylko geniusz ogarnie chaos. 


#19 Petri

Petri
  • Użytkownik
  • 1003 postów
  • Skądinąd

Napisano 09 listopad 2013 - 23:51


Malik, dnia 19 Paź 2013 - 09:16, napisał:

 

1.Wiązania na krzyżach zwiększają sztywność, ale z kolei obręcz dostaje mocniej po tyłku, koło nie pracuje tak jak powinno.

 

 

2.Wszystko plecione przód 2x(nemesis) 3x (montreal), tył 3x DS/2x NDS (nemesis), 3x (montreal) i tylko na mosiężnych nyplach. 

 

 

Mam pytania  :)

 

Ad 1 : skoro jest jak piszesz, to dlaczego wiekszosc kol na "klasyki" miala wiazane krzyze ? Dlaczego 9/10 wheelbuilder'ow zaleca wiazanie do wszelkich obreczy niskoprofilowych, szczegolnie Crono, Nemesis, Mavic Reflex ( ktory notabene nie jest postrzegany jako wydmuszka a wazy niemal identycznie co Crono... ) ???

 

Ad 2 : jakie sa potencjalne zyski z robienia przodu na 2x , i szczegolnie tylu na 2x nds przy 3x ds ?   

 

Po prostu nie widze sensownego powodu ... 25g wagi na szprychach odpuscmy,,, 

 


psy szczekaja, a karawana jedzie dalej. 

 

porzadek jest domena prostych umyslow, tylko geniusz ogarnie chaos. 


#20 SPIKE

SPIKE

    Spike

  • Użytkownik
  • 4694 postów
  • SkądKraków

Napisano 10 listopad 2013 - 18:45

one mają"słaby" naciąg bo większego nie przyjmą bo im oczka powylatują :-D   a wiąże sie szprychy  do jazdy na torze głównie, albo ludziom , którym na kołach niezależy , ja nikomu nie wiązałęm szprych i jakoś koła jeżdżą

 

W przełaju na szytkach śmiga sie przy ok 1.5-2 atm , i moze wiązanie tutaj nie spowoduje "uszkodzeń " innych komponmnetów np felga  - bo gdzieś te  napreżenia muszą iść  w czasie jazdy

 

zyski krzyzowań - 3 x jest najlepszy przy 32 h., jakby 2x coś dawało przy 32 to sam bym sobie takie zrobił , ale nie robie jesli chodzi np u mnie .

 

Miałem dziesiatki  i mam jeszcze gdzies koła stare na recordach , czy Durace  i żadne nie miało wiązanych szprych, 

 

Z moich obserwacji wyszło ze wiązno szprychy ...za słabe  aby wzmocnić tym sztywność koła, bo kto wiązałby 2.0 ?/?.

 

Nie spotkałem sie ze stwierdzeniem 9/10 że wiązać trzeba

 

Petri, problem Twój polega na tym iż za dużo szukasz sobie komplikacji, zamiast po prostu zrobić koła  normalnie na 3x całość i będziesz Pan zadowlony,

 

Kół sie nie robi na 100-300 km , tylko na dłużej dlatego propozycje jakie otrzymałeś mają służyć , zrób sobie całość na Sapim Race  i gitara, a jeśli nie będzie gitary to od napędu dasz 2.0 i bedzie sztywniej  i przeniesienie napędu także będzie lepsze

 

Wyszukiwanie gramów maiłoby sens jakbyś schudł  do conajmniej 65 kg , ale pewnie sie to nie zapowiada więc kręć Pan nyple i jazda bo sezon sie skończy.

 

Jesli masz jeszcze wąttpliwosci napisz do do jakiegoś znanego montażysty na zachodzie.


Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów  www.velotech.pl   

Serwis rowerowy - Kraków  tel: 666-316-604velotech@vp.pl

Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!!  w godz. - 12.oo - 19.oo




Dodaj odpowiedź


Zaawansowany edytor tekstowy