Skocz do zawartości


Zdjęcie

Dylemat "szprychowy"


36 odpowiedzi w tym temacie

#21 Petri

Petri
  • Użytkownik
  • 1003 postów
  • Skądinąd

Napisano 11 listopad 2013 - 08:39

Alez ja juz zbudowalem sobie kola :) 

Obrecze : Nemesis 32otw

Zaplot : 3x /3x (p/t i p/l / ds/nds ) 

Szprychy P : DT Supecomp 2-1.7-1.8

Szprychy T: nds  DT Supecomp 2-1.7-1.8 / ds DT Competition 2-1.8-2

Nyple: mosiadz

Naciag : przod i ds 110kg

 

Moje pytanie odnosilo sie do wypowiedzi Malik'a : on zaplatal 2x/3x - stad pytanie, i drugie odnosnie wiazania - raz , ze widzialem na YT z paris-roubaix, dwa - we 2ch na 3 ksiazkach, ktore mam : zalecaja... 


psy szczekaja, a karawana jedzie dalej. 

 

porzadek jest domena prostych umyslow, tylko geniusz ogarnie chaos. 


#22 SPIKE

SPIKE

    Spike

  • Użytkownik
  • 4694 postów
  • SkądKraków

Napisano 11 listopad 2013 - 09:31

no, a myślałem ze dalej  teoretycznie robisz , masz kase to sie bawisz w różne szprychy.

Wiesz, każdy kto buduje koła ma jakieś swoje " upodobania", wazne jest aby końcowy efekt był pozytywny.

:-D


Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów  www.velotech.pl   

Serwis rowerowy - Kraków  tel: 666-316-604velotech@vp.pl

Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!!  w godz. - 12.oo - 19.oo


#23 nick

nick
  • Użytkownik
  • 2254 postów
  • Skądkrakow

Napisano 11 listopad 2013 - 16:54

Ano, ostatni raz z wiązaniem i tzw warkoczykiem spotkałem się.......z 15 lat temu.  pozdr



#24 Petri

Petri
  • Użytkownik
  • 1003 postów
  • Skądinąd

Napisano 11 listopad 2013 - 18:07

a ja widzialem na filmie z zeszlorocznego Paris-Roubaix... 

 

stad watpliwosci  :roll:


psy szczekaja, a karawana jedzie dalej. 

 

porzadek jest domena prostych umyslow, tylko geniusz ogarnie chaos. 


#25 nick

nick
  • Użytkownik
  • 2254 postów
  • Skądkrakow

Napisano 11 listopad 2013 - 18:42

Jak widać są miłośnicy różnych rozwiązań :roll:   pozdr



#26 SPIKE

SPIKE

    Spike

  • Użytkownik
  • 4694 postów
  • SkądKraków

Napisano 12 listopad 2013 - 07:54

tylko jeszcze trzeba rozgraniczyć  dwie sprawy, jakie  i na jak długo .

Wg takiej teori mozna by było wszystkie kółka robić na szprychach np 2/1.5 i wiązać krzyże aby pod 100 kg  sie nie gieło, ale to tak nie działa  jakby sie mogło wydawać że taka teoria jest sluszna, jeśli nastąpi przeciążenie to coś w końcu musi ustąpić .

Warkoczyki ma np znajomy w rowerze miejskim, gosć wazy 78 kg i mu ostatnio szprycha pękła, co sie sam zdziwił

 

Osobiście uważam że koło musi pracować , podczas jazdy  występują tutaj bardzo duże siły  zwłaszcza w jeździe terenowej, i wolałbym aby mi pękła szprycha , czy gwint puścił niż felga .

 

Petri, pośmigasz to sprawdzisz.

zrób sobie pare jazd normalnie, a następnie zwiąż szprychy i dalej jazda , myśle że znacznej różnicy nie odczujesz , aby zyskać na na okrążeniu np 1 minute .

 

Piszesz ze w ksiażkach zalecają, a w jakim porzypadku ?


Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów  www.velotech.pl   

Serwis rowerowy - Kraków  tel: 666-316-604velotech@vp.pl

Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!!  w godz. - 12.oo - 19.oo


#27 Petri

Petri
  • Użytkownik
  • 1003 postów
  • Skądinąd

Napisano 12 listopad 2013 - 20:13

Gerd Schraner. Ksiazka wydana przez DT Swiss. 

 

Na moj rozum powod moze byc taki : z czysto mechanicznego pkt widzenia , obrecz dostaje "strzal" ( nierownosc, np. ) odstep miedzy szptychami powoduje, ze calosc naprezenia obreczy przejmie ta jedna szprycha. Ale jesli bylaby zwiazania, to wtedy sila (amortyzacja) rozklada sie na dwie szprychy... to samo w 2a strone : wiazane szprychy usztywniaja obrecz bardziej niz niewiazane... 

 

Jesli rok temu na P-R zawodowcy jezdzili na wiazanych kolach robionych przez zawodowcow i mechanicy techniczni to zaaprobowali , to musi byc jakis konkretny powod ! 

 

Zakladam ( slusznie ) , ze sa madrzejsi ode mnie i na 100% wiedza co robia. 


psy szczekaja, a karawana jedzie dalej. 

 

porzadek jest domena prostych umyslow, tylko geniusz ogarnie chaos. 


#28 SPIKE

SPIKE

    Spike

  • Użytkownik
  • 4694 postów
  • SkądKraków

Napisano 12 listopad 2013 - 21:42

nie bardzo, strzał przejmuje nie szprycha tylko najsłabsza część - czyli obręcz w przypadku wiazania, bez wiązania  szprychy pracują bo przejmą uderzenie, ugną sie ..

 

Ale dobra , możemy se tak gadać do końca świata , ważne abyś Ty był zadowolony , i po przejechaniu 500 km napisz coś ciekawego.

 

Zawsze będzie ktoś mądrzejszy,  bardziej doświadczony czy szybszy , korzystamy z wiedzy lepszych i dlatego uczyć sie jest rzeczą ludzką .

 


Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów  www.velotech.pl   

Serwis rowerowy - Kraków  tel: 666-316-604velotech@vp.pl

Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!!  w godz. - 12.oo - 19.oo


#29 Petri

Petri
  • Użytkownik
  • 1003 postów
  • Skądinąd

Napisano 13 listopad 2013 - 00:33

I tu mam "dysonans poznawczy" - bo jedna z koszysci z obreczy karbonowych jest sztywnosc wieksza od alu, czyli wiazane alu ( taka pokretna logika ) powinno zachowywac sie jak karbon ( w tym zakresie ) - w koncu szprychy (wiazane ) powinny usztywnic uklad (?)


psy szczekaja, a karawana jedzie dalej. 

 

porzadek jest domena prostych umyslow, tylko geniusz ogarnie chaos. 


#30 SPIKE

SPIKE

    Spike

  • Użytkownik
  • 4694 postów
  • SkądKraków

Napisano 14 listopad 2013 - 08:00

Response from DT Swiss
The performance advantage of tied and soldered wheels is difficult to quantify, but some riders claim to notice an improvement in wheel stiffness, ride quality, and wheel life. The effect of tying and soldering would be minor, however, compared to the differences between various rims and spokes that you could choose. In the past, tying and soldering was very popular for track racing, where strong side loads can be exerted on the wheels. It also helped to make up for inferior spoke quality. Now that rims and spokes are significantly improved, the benefits of tying and soldering are less tangible. You could certainly try it on your current wheelset and see if it makes a difference, but most likely you will have the best riding experience using heavier rims and spokes.
Paul Aieta
General Manager
DT Swiss, Inc.

 

 

to jedna z wypowiedzi jaką znalazłem tak przy okazji, mysle że ostatnie zdanie mówi samo za siebie
 


Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów  www.velotech.pl   

Serwis rowerowy - Kraków  tel: 666-316-604velotech@vp.pl

Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!!  w godz. - 12.oo - 19.oo


#31 Petri

Petri
  • Użytkownik
  • 1003 postów
  • Skądinąd

Napisano 14 listopad 2013 - 20:43

Dzieki za txt. 

 

Ale ciagle : producent jedno, a mechanicy w peletonie swoje...  

 

dzisiaj mialem wolne ( w sumie to zrobilem sobie wolne do konca roku  :)  ) i poczytalem sobie o DT Revolution.... znowu. 

 

Bede sobie robil kola do szosy na wiosne, i zrobie wlasnie na DT REV przod i tyl NDS, DS dam Supercomp.  Obrecze sztywne, powinno byc OK... 

 

A jak nie- to zwiaze  :)

 

SPike : jakie masz roznice w naciagu na przodzie, albo DS w tyle ( ta sama strona ) ? Obrecze alu, niskoprofilowe.


psy szczekaja, a karawana jedzie dalej. 

 

porzadek jest domena prostych umyslow, tylko geniusz ogarnie chaos. 


#32 Gosc_marvelo_*

Gosc_marvelo_*
  • Gość

Napisano 14 listopad 2013 - 21:09

Jeśli chodzi o DT Revolution, to mam przednie koło w szosówce zbudowane na tych szprychach, aluminiowych nyplach CnSpokes i obręczy Alexrims R390. Szprychy są z odzysku, mają już za sobą jakieś 30 000 km przebiegu, również w przednim kole na takiej samej obręczy, tylko z inną piastą. Przy powtórnym zapleceniu zostały zaplecione w sposób przypadkowy, czyli bez uwzględnienia ich wcześniejszej pozycji w poprzednim kole. W tym nowym kole przejechały już ponad 11 000 km i żadna nie pękła. Czy mam szczęście, czy to zasługa mojej małej wagi (tylko 62 kg), czy po prostu są to wytrzymałe szprychy - nie wiem? Jak coś pęknie, będę raportował.

P.S. Zaplot w obu kołach był x3.

#33 Petri

Petri
  • Użytkownik
  • 1003 postów
  • Skądinąd

Napisano 15 listopad 2013 - 17:42

Z Revolution mam dysonans .... na forach szosowych bywa ze kola sa "miekkie" , natomiast na MTB ludzie maja w 29er'ach ( poza tyl naped strona ) i twierdza, ze sprawdza sie super...

 

Analizuje jeszcze 1.8-1.6-1.8 ... 


psy szczekaja, a karawana jedzie dalej. 

 

porzadek jest domena prostych umyslow, tylko geniusz ogarnie chaos. 


#34 Gosc_marvelo_*

Gosc_marvelo_*
  • Gość

Napisano 16 listopad 2013 - 01:45

Petri, dnia 15 List 2013 - 16:42, napisał:

 

 

Analizuje jeszcze 1.8-1.6-1.8 ... 

Ten model ma podobno tą zaletę, że stosunek oporu na gwincie (z racji mniejszej średnicy) do sztywności skrętnej części cieniowanej jest korzystniejszy niż w 2.0-1.5-2.0 i szprycha mniej się skręca przy dociąganiu nypla, ułatwiając uzyskanie mocnego i równego napięcia szprych.



#35 Petri

Petri
  • Użytkownik
  • 1003 postów
  • Skądinąd

Napisano 16 listopad 2013 - 09:18

zrobilem wlasnie kola na 2-1.7-1.8 , i mimo malego gwintu szprycha dosc mocno sie skreca... 

 

1.8-1.6-1.8 jest podobno duzo mocniejsza od 2-1.5-2 , stad taki "pomysl"... . 


psy szczekaja, a karawana jedzie dalej. 

 

porzadek jest domena prostych umyslow, tylko geniusz ogarnie chaos. 


#36 piotrfala

piotrfala
  • Użytkownik
  • 861 postów
  • SkądPoznań

Napisano 16 listopad 2013 - 16:27

Mam taką małą uwagę co do wiązania, zamiast rowingu węglowego zastosuj kevlar, dużo wytrzymalszy na zerwanie niż węgiel.


www.facebook.com/strato.bike

 

gallery_2798_164_47484.jpg


#37 lukas_fatty

lukas_fatty
  • Użytkownik
  • 4 postów

Napisano 23 czerwiec 2014 - 17:10

Ja pod podobną wagą i przeznaczenie zbudowałem koła na szprychach:

 

przód (radial) revolution 2.0 - 1.5

tył lewa (radial) competition 2.0 - 1.8

tył prawa 2x   Champion 2.0

nyple wszędzie aluminiowe.

 

Szczerze mówiąc przednie koło w ciasnych zakrętach czuję, że pracuje. Tył za to pancerny. Niestety, jak nie waży się 60 kg to nie da się cudów z rumakiem też zrobić ... Pozdrawiam





Dodaj odpowiedź


Zaawansowany edytor tekstowy