Skocz do zawartości


Zdjęcie

Wolnobieg nakręcany?


29 odpowiedzi w tym temacie

#1 Pistro

Pistro
  • Użytkownik
  • 3 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 24 kwiecień 2009 - 16:33

Może ktoś mi odpowiedzieć, co to właściwie jest? Wolnobieg nakręcany? I czego potrzebuję do zdjęcia tego?

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Dołączona grafika

#2 Gosc_Qba_*

Gosc_Qba_*
  • Gość

Napisano 25 kwiecień 2009 - 00:34

To jest wolnobieg.
Klucz do wolnobiegów:
http://www.author.co...duct&prod_id=38
Co prawda ten jest do Sh a nie wiem jakiej firmy jest ten Twój i czy ten Sh jest uniwersalny i pasuje też ewentualnie do jakiś innych...
Pozdro!

#3 Gothic

Gothic
  • Użytkownik
  • 37 postów
  • SkądPoznań

Napisano 25 kwiecień 2009 - 00:43

Ja tam nie widze zadnego wielowpustu, wiec standardowy Shimanowski klucz do wolnobiegu na niewiele sie tu raczej przyda

#4 matheo

matheo
  • Użytkownik
  • 84 postów
  • SkądOtwock

Napisano 25 kwiecień 2009 - 13:37

Pewnie do odkręcania służą te dwie wypustki pomiędzy którymi jest napis "1,37 24TPI". Dobry śrubokręt i młotek powinny załatwić sprawe. Ewentualnie jak masz z czego i czym to możesz dorobić klucz, nie byłby bardzo skomplikowany

#5 jasiuko

jasiuko
  • Użytkownik
  • 35 postów
  • Skądkatowice

Napisano 25 kwiecień 2009 - 20:31

a propo kluczy do wolnobiegu.czy sa rozne:inny do szosy a inny do mtb ?

#6 Grzesiek

Grzesiek
  • Użytkownik
  • 45 postów
  • SkądLTM

Napisano 26 kwiecień 2009 - 09:16

Do odkręcenia wielotrybu służą, jak słusznie zauważył matheo, 2 wgłębienia w tym czarnym kołnierzu. Zdecydowanie odradzam używanie młotka i śrubokręta czy innego przecinaka. Służy do tego odpowiedni klucz, którego raczej łatwo nie kupisz w sklepie. Jeżeli masz zacięcie mechaniczne to możesz spróbować dopasować do tych nacięć jakiś solidny klucz "płaski" odpowiednio go ew. podpiłowując. Musisz wcześniej wyjąć oś, wkręcić w/w klucz w solidne imadło, poprosić kogoś do pomocy i z wyczuciem dociskając koło do dołu kręcić w lewo. Inny sposób jest taki:
- przy pomocy 2 "bacików" odkręcić najmniejszą zębatkę,
- przy pomocy punktaka, małego śrubokręta odkręcić ten złotawy pierścień - jest tam lewy gwint,
- zdjąć zębatki z korpusu wysypując przy okazji mnóstwo kulek,
- wyjąć zapadki i sprężynki z korpusu,
- przy pomocy dużego klucza nastawnego lub innego podobnego narzędzia odkręcić korpus.
Jest to metoda dla cierpliwych ale może być jedyną po wykruszeniu nacięć na kołnierzu, np. przy pomocy młotka i śrubokręta...

Wielotryb ten to pewnie jakiś solidny Sachs i jeżeli nie przeszkadza Ci, że ma tylko 7 rzędów i niezbyt kulturalnie przerzuca łańcuch to jest to bardzo trwały sprzęt i szkoda go psuć.

--
Pozdrawiam,
Grzesiek

#7 Gosc_Anonymous_*

Gosc_Anonymous_*
  • Gość

Napisano 26 kwiecień 2009 - 16:18

To już zabytkowe wolnobiegi. Trzeba mieć specjalny klucz, ale skoro takich rzeczy się nie produkuje to i klucza próżno szukać. Można sobie takowy dorobić ale nie każdy potrafi i ma możliwości. Jest sposób odkręcenia całości z piasty lecz trzeba zdemontować wielotryb i uważać na kuleczki i zapadki. Następnie na piaście zostaje już tylko sama tulej z dwoma bieżniami do kulek. Ostrożnie można ją wkręcić w solidne imadło o kręcąc kołem ( uważając na kierunek ) da się to zdemontować.
Ps. A tak na marginesie miał być dział "warsztat" i napewnio wstawił bym tam wiele ciekawych fotek i instrukcji dotyczących obsługi starych i wdzięcznych rowerków.

#8 fau

fau
  • Użytkownik
  • 26 postów
  • Skądw-wa

Napisano 26 kwiecień 2009 - 18:08

To jest solidny campagnolo i faktycznie łańcuch przerzuca dość nieprzyjemnie, ale taki już jego urok. Jeśli chodzi o klucz to widziałem takie w paru sklepach internetowych, z tym że mają za małe ząbki - maks 6 mm a ten ma 7. Poszukam jeszcze trochę, albo poproszę kolegę, żeby spróbował mi tak dorobić. Właściwie poprosiłem brata o napisanie tego posta, żeby się upewnić. Dzięki za odpowiedzi.

#9 dder

dder
  • Użytkownik
  • 9 postów
  • SkądLHR

Napisano 26 kwiecień 2009 - 19:03

Korzystając z tematu
Dołączona grafika
Walczyłem śrubokrętem i młotkiem opierając o te ząbki, ale nawet nie wiem jaki jest tam gwint i czy w ogóle zdziałam coś w taki sposób. Ewentualnie ciąć?

#10 Grzesiek

Grzesiek
  • Użytkownik
  • 45 postów
  • SkądLTM

Napisano 26 kwiecień 2009 - 19:57

Na początek wyjmij oś, najpewniej pod tym dekielkiem znajduje się frez do którego będzie pasował klucz do pierścienia kasety - to jest popularny klucz i warto go mieć w domu. Jak nie będzie pasował to możesz odkręcić ten większy pierścień w prawo i dalej sposobem opisanym wyżej.
Wracając do pierwszego wolnobiegu - ciągle wydaje mi się, że jest to Sachs - Maillard, Campagnolo nie robiło czegoś takiego. Jeżeli włoski, to by był Regina, a to najpewniej jest 8-sp. francuski Sachs - Maillard z odkręconą ostatnią zębatką z napisem.

--
Pozdrawiam,
Grzesiek

#11 Deadi

Deadi
  • Użytkownik
  • 2567 postów
  • SkądOpolskie

Napisano 26 kwiecień 2009 - 20:31

Nie to zebym sie czepial, ale Panowie... mamy XXI wiek :-P

#12 dder

dder
  • Użytkownik
  • 9 postów
  • SkądLHR

Napisano 27 kwiecień 2009 - 17:36

Wyjąłem oś i wolnobieg. Nie obeszło się bez pilnika, bo gwinty były zajechane, ale grunt, że osiągnąłem co zamierzałem. Wielkie dzięki Grzesiek.

Nie to zebym sie czepial, ale Panowie... mamy XXI wiek :-P

Rozwiń myśl?

#13 fau

fau
  • Użytkownik
  • 26 postów
  • Skądw-wa

Napisano 27 kwiecień 2009 - 18:33

W XXI wieku dalej sprzedają dużo cięższe szosy, niż ta (koło 7kg) po dużo wyższych cenach. Wracając do tematu, myślicie, że warto próbować kluczem z ząbkami 6.5 mm przy moich 7 mm otworach?

#14 Deadi

Deadi
  • Użytkownik
  • 2567 postów
  • SkądOpolskie

Napisano 27 kwiecień 2009 - 19:13

Po co kupować narzędzia do starych, pordzewiałych częsci, skoro mozna tą kaskę odłożyc na polepszenie czesci wraz z kupowaniem narzędzi do nowych częsci. Jesli ktoś nie lubuje sie w "zabytkach" to kładzenie pieniędzy w to to zła inwestycja ;)

#15 matheo

matheo
  • Użytkownik
  • 84 postów
  • SkądOtwock

Napisano 27 kwiecień 2009 - 19:22

Po co kupować narzędzia do starych, pordzewiałych częsci,


Rower Pistro zdecydowanie jest wart serwisu, masz go na 106 stronie "naszych rowerków ;-)

#16 Gosc_Anonymous_*

Gosc_Anonymous_*
  • Gość

Napisano 27 kwiecień 2009 - 20:10

Nie to zebym sie czepial, ale Panowie... mamy XXI wiek :-P

A może to taka pasja kolego... Swoją drogą może stary sprzęt ważył 5 razy więcej ale nie znam kogoś kto za np. 30 letniego życia powojennego "POPULARNEGO" myślał o zmianie trybów czy łańcucha. Kto wie o co chodzi nie będzie o nic więcej pytał. ;-)

#17 Deadi

Deadi
  • Użytkownik
  • 2567 postów
  • SkądOpolskie

Napisano 27 kwiecień 2009 - 20:14

Jeśli ktoś lubuje sie w klasykach to nie ma nawet tematu - chodzi mi o normalnych, zaczynających szosowców. ;-)

#18 dder

dder
  • Użytkownik
  • 9 postów
  • SkądLHR

Napisano 27 kwiecień 2009 - 21:30

Wolnobieg nie pochodzi z mojego pierwszego ani jedynego roweru szosowego. Wole spedzac godziny w warsztacie dlubiac przy trybach niz placic za nowe czesci. Zakup pieknego lsniacego i kompletnego kola to zadna sztuka i jeszcze mniejsza satysfakcja ;)

#19 Gosc_Anonymous_*

Gosc_Anonymous_*
  • Gość

Napisano 28 kwiecień 2009 - 15:19

chodzi mi o normalnych, zaczynających szosowców.

Zapisy do klubu nienormalnych przyjmuje Prezes Arnoldzik.

#20 Deadi

Deadi
  • Użytkownik
  • 2567 postów
  • SkądOpolskie

Napisano 28 kwiecień 2009 - 19:01

chodzi mi o normalnych, zaczynających szosowców.

Zapisy do klubu nienormalnych przyjmuje Prezes Arnoldzik.

To ja poporszę o kartę członkowską klubu "nienormalnych kolarzy" :D



Dodaj odpowiedź