Skocz do zawartości


Zdjęcie

Trenażery - Ogólnie (Zwłaszcza Nieinteraktywne)


2448 odpowiedzi w tym temacie

#1981 Arked

Arked
  • Użytkownik
  • 910 postów

Napisano 07 listopad 2017 - 09:28

Widzisz ładną kobietę i prędkość spada? Ta, na pewno ;)

#1982 jastu

jastu
  • Użytkownik
  • 25 postów

Napisano 07 listopad 2017 - 09:38

Ale tętno rośnie ;)

ps. jednak Turno



#1983 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8612 postów
  • SkądSulęcin

Napisano 07 listopad 2017 - 09:48

Tego właśnie moim zdaniem uczy trenażer bez ERG - żeby nauczyć się jak najpłynniej podawać zadaną moc, nawet gdy coś nas na chwilę rozproszy, więc jest to trening naszej psychiki - bardzo ważnej w trudnych chwilach na szosie.
 

 

Właśnie tu jest problem - o ile jest to trening w takiej strefie, że nie wymaga to większego wysiłku (zwłaszcza psychicznego) czyli np. Z2 czy Z3 to jest to zaleta bo obojętnie jak kręcisz i tak kręcisz z dobrą mocą. 

Czym wyższa strefa tym większy problem, bo nie uczy to generowania właściwej mocy przy wyższych obciążeniach zwłaszcza gdy są czynniki rozpraszające. Właściwie uczysz się przepychać korbę z siłą wystarczającą do przepchania przy odpowiedniej kadencji. To wszystko, świadomie nie zdajesz sobie sprawy nawet jaką moc musisz wygenerować co w efekcie może być dość niekorzystne np. przy podjeździe 5 min nawet wiesz, że możesz sobie pozwolić na np. 110% FTP, ale Twój mózg nauczony jest po prostu kręcić pokonując opór. Jaki jest efekt? Brak stabilizacji, stałego poziomu mocy: przepychasz korbę z siłą niezbędną do przekręcenia korby przy określonej kadencji (jak na trenażerze) co pewnikiem będzie oznaczać najpierw zbyt mocną, a po paru chwilach (no dobra, kilkadziesiąt sekund?) dość mocno spadającą siłą. 

Oczywiście jeśli ma być to podjazd/segment all-out (czyli: w trupa) to nie ma znaczenia, ale w każdym innym znaczenie ma, zwłaszcza jeśli trzeba później dalej jechać i to dość mocno...

Stąd moja sugestia, żeby właśnie te mocniejsze treningi robić trenując świadomie, pomijając tryb ERG. Dzięki temu w efekcie można będzie uzyskać podświadome utrzymywanie określonego poziomu mocy, nawet oglądając film, czy oglądając się za kobietami ;)


Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#1984 Lukasio

Lukasio
  • Użytkownik
  • 136 postów
  • SkądLeg/ Wro

Napisano 07 listopad 2017 - 10:33

Panowie jaka rada na piszcząco-skrzypiący dźwięk w momencie kiedy gumowa linka napędową trochę ślizga się po rolce? Do przedwczoraj było dobrze a teraz dźwięk nie do zniesienia. Przy spokojnej jeździe (180-220 W lub 35-40km/h) jeszcze spoko szum i wibracje podłogi ale po lekkim płynnym przyspieszeniu masakra jakby ktoś kota obdzieral ze skóry. Ani linka ani rolki żadnej wody nie dostały, żadnego smaru itp. Co robić?

#1985 Arked

Arked
  • Użytkownik
  • 910 postów

Napisano 07 listopad 2017 - 11:26

Przypomnij jaki masz trenażer.

#1986 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8612 postów
  • SkądSulęcin

Napisano 07 listopad 2017 - 11:44

Rolki pewno. Ale jakie tego już z samego opisu nie da się wyciągnąć...

Jeśli guma ślizga się to (o ile nie da się zmienić naciągu?) może trzeba ją już wymienić?


Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#1987 Lukasio

Lukasio
  • Użytkownik
  • 136 postów
  • SkądLeg/ Wro

Napisano 07 listopad 2017 - 12:29

Tacx ale taki z roku ok 1999-2000roku. Taki jak w linku https://goo.gl/images/NwNfjT Gumy nigdy nie wymieniałem. Rolki kręcą się super gładko, bez oporów. Łożyska są ok. Opony czerwone vittoria, chociaż na mavicu yksionie 622-23 z przodu nieco lepiej. Szczęki hamulcowe rozwarte, piasty kręcą bez oporu, koła proste.

#1988 laminat

laminat
  • Użytkownik
  • 118 postów

Napisano 07 listopad 2017 - 13:04

No nie ma bata, jak guma piszczy to jest poślizg. Przemyj rolki detergentem i oponę.



#1989 Jurek_1989

Jurek_1989
  • Użytkownik
  • 133 postów

Napisano 07 listopad 2017 - 13:47

Do trenowania z ZWIFT lepszym wyborem będzie Bkool Pro2 czy Elite Turno? Oba mają pomiar mocy, ale Turno z czujnika Misuro (na ile on jest dokładny?), a Bkool nie wiem w jaki sposób mierzy moc. Na ile pomiar mocy w Bkool będzie dokładny jeśli to trenażer na oponę.

 

Nie wiem który model kupić, jestem z Bkool, ponieważ jest interaktywny, ale rozwiązanie DD z Turno mi się bardziej podoba niż pod oponę.



#1990 Lukasio

Lukasio
  • Użytkownik
  • 136 postów
  • SkądLeg/ Wro

Napisano 07 listopad 2017 - 17:42

@dure A masz miernik mocy w rowerze?

#1991 laminat

laminat
  • Użytkownik
  • 118 postów

Napisano 07 listopad 2017 - 18:50

Akurat jestem na fali Kubicy i coś takiego znalazłem :) jeździ na Tacx Neo jeśli to nie Fake. 

Załączone pliki



#1992 Jurek_1989

Jurek_1989
  • Użytkownik
  • 133 postów

Napisano 07 listopad 2017 - 21:45

Nie, nie posiadam miernika mocy :(



#1993 shmoo

shmoo
  • Użytkownik
  • 1730 postów
  • SkądBrzeg, Wrocław, Bytom

Napisano 07 listopad 2017 - 21:53

Ja jeszcze jedną zaletę trenażerów bez ERG zauważyłem. Po części Prozor już o niej mówił. Skupienie się nad zadaną mocą pedałowania. Musisz wrzucić odpowiednią przerzutkę i równo ciskać na pedały żeby generować cały czas tą samą wysoką moc.

Można przełączyć trenażer z trybu erg na slope.
Ewentualnie wybrać jeden z wielu innych trybów w tym płaska droga z oporem powietrza.

logo1pp-64x64.pngmedium.jpgbadge_new.png


#1994 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8612 postów
  • SkądSulęcin

Napisano 07 listopad 2017 - 22:19

Pod warunkiem, że oprogramowanie wspiera ten tryb. TR oferuje albo ERG, albo Resistance czyli poziom oporu od 0 - 100 (i tak dobrze, bo garmin Edge od 0-10, z czego użytecznych jest kilka pierwszych), czyli tryb liniowego oporu spotykanego w trenażerach (elektro)magnetycznych. Czasami jest możliwość użycia trybu Standard czyli opór progresywny jak w trenażerach olejowych. 

Jednak żeby nie było tak dobrze, to czasami zdarza się, że TR danego trenażera w tym trybie nie obsłuży, bo nie. Są problemy z ustawieniem oporu np. dla Direto (przynajmniej w BT), ale na Bushido działa dobrze (dzisiaj sprawdzałem). Poprawka: nie działa w przypadku podłączenia czujnika kadencji BT! Po odłączeniu działa normalnie. Ciekawe...

Slope i innych trybów TR nie oferuje.

 

A właśnie - PP mógłby umożliwić wybór innych trybów niż ERG ;)


Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#1995 Lukasio

Lukasio
  • Użytkownik
  • 136 postów
  • SkądLeg/ Wro

Napisano 08 listopad 2017 - 00:25

@laminat Dzięki za radę, przemyte, odtłuszczone ale co ważne zwiększyłem naciąg gumy przesuwając przednią rolkę o jedno oczko do przodu. Zwiększył się nieco opór o ok. 10 W ale to traktuję jako pozytywny skutek uboczny. Na rolkach oporu nigdy za dużo.

#1996 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8612 postów
  • SkądSulęcin

Napisano 08 listopad 2017 - 12:12

Czyli zwiększenie naciągu jednak pomogło :D


Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#1997 pajak

pajak
  • Użytkownik
  • 383 postów
  • SkądGdynia

Napisano 08 listopad 2017 - 13:58

Co do skuteczności ERGa.. Prawdziwy ERG jest bardzo "bolesny".

 

W chwili gdy kadencja spada bardzo mocno rośnie opór, czyli trzeba wkładać znacznie większy wysiłek. "Ta pani" tu nic nie przeszkadza, praktycznie cały czas walczysz o utrzymanie mocy. Jeszcze gorzej jest przy interwałach: jak moc skacze do góry, to wzrasta obciążenie i kadencja automatycznie spada, wtedy znowu skacze obciążenie itd. Spirala śmierci.

 

Ostatnio "uruchomiłem" sobie ERGa bezpośrednio z trenażera.. Skok mocy powyżej 50W  bez zmiany kadencji przed.. w 100% kończy się spiralą (albo raczej należałoby to nazwać ścianą, bo zatrzymuje praktycznie w miejscu). Pewnie z tego powodu producenci oprogramowania mają swoje "ERG", które ustawia obciążenie inaczej. I tylko w zależności od pomysłu programistów działa to lepiej albo gorzej, ale zawsze powoduje rozjazd pomiędzy wykresami (i nerwice w czasie treningu)

 

I pewnie dlatego pojawiają się dwa nowe tryby isokinetic i isotonic. Właściwie odwrotność ERGa, raczej pomagają w utrzymaniu zadanej prędkości niż przeszkadzają (http://titaniumgeek....onic-functions/). Ciekawe jak będzie się jeździło na takiej symulacji.. Szczególnie ostre interwały..



#1998 shmoo

shmoo
  • Użytkownik
  • 1730 postów
  • SkądBrzeg, Wrocław, Bytom

Napisano 08 listopad 2017 - 14:55

Pewnie z tego powodu producenci oprogramowania mają swoje "ERG", które ustawia obciążenie inaczej. I tylko w zależności od pomysłu programistów działa to lepiej albo gorzej, ale zawsze powoduje rozjazd pomiędzy wykresami (i nerwice w czasie treningu)

Zbyt duże opóźnienia są w odczycie mocy i ustawianiu obciążenia żeby pilnować tego z poziomu oprogramowania.

Raczej większość jak nie wszyscy stosują tryb wbudowany w trenażer.


logo1pp-64x64.pngmedium.jpgbadge_new.png


#1999 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8612 postów
  • SkądSulęcin

Napisano 08 listopad 2017 - 14:58

O ile Isokinetic jest raczej dziwny, to Isotonic jest tym co dawno postulowałem ;) - czyli utrzymanie stałej siły, nieważne jak szybko obracasz korbą:

This the feature I have found the most benefit from in my training. With Isotonic mode, the Neo requires you to apply to same force right the way through the pedal stroke. I found this a little awkward, and felt honestly it felt a little bizarre – basically, the intention is to have you keeping the same tension in your muscles all the way through the pedal stroke. 

 


Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#2000 shmoo

shmoo
  • Użytkownik
  • 1730 postów
  • SkądBrzeg, Wrocław, Bytom

Napisano 08 listopad 2017 - 15:03

O ile Isokinetic jest raczej dziwny, to Isotonic jest tym co dawno postulowałem ;) - czyli utrzymanie stałej siły, nieważne jak szybko obracasz korbą:

 

Z kolei izokinetic to to co planowaliśmy zrobić w PP po tych rozmowach.

Chyba ktoś z tacx czyta nasze dyskusje ;)

 

Wydaje mi się, ale mam nadzieje że się mylę, że isotonic będzie możliwe tylko w takich zaawansowanych trenażerach jak Neo.

 

Trenażer musi bardzo szybko i dokładnie regulować obciążenie.


logo1pp-64x64.pngmedium.jpgbadge_new.png




Dodaj odpowiedź