Skocz do zawartości


Kolarstwo torowe


404 odpowiedzi w tym temacie

#1 Gosc_Dominik_*

Gosc_Dominik_*
  • Gość

Napisano 01 wrzesień 2009 - 20:39

Witam
Od dłuższego czasu nurtuje mnie jedna kwestia: dlaczego w kolarstwie torowym używa się ostrego koła? Wiem, że dawniej było ono bardziej popularne, ale czy są jakieś konkretne powody?

#2 Deadi

Deadi
  • Użytkownik
  • 2567 postów
  • SkądOpolskie

Napisano 01 wrzesień 2009 - 20:46

niższa waga

#3 Gosc_Dominik_*

Gosc_Dominik_*
  • Gość

Napisano 01 wrzesień 2009 - 20:50

Ale przecież torowe rowery nie są zabójczo lekkie, a wolnobieg z 1 zębatką niewiele więcej by ważył.

#4 GrzegorzP

GrzegorzP
  • Użytkownik
  • 1130 postów
  • SkądLeszno

Napisano 01 wrzesień 2009 - 20:51

Raczej nie chodzi o wage , jaka bowiem jest róznica między ostrym a wolnobiegiem ? 100g? Chodzi o przekazywanie mocy , przyspieszenie.

#5 woody

woody
  • Użytkownik
  • 1415 postów
  • Skądłódź

Napisano 01 wrzesień 2009 - 20:53

Może dlatego żeby wymusić koniecność kręcenia korbą i raczej osiąga się na tym lepsze wyniki .

u2250y2014v3.gif


#6 Deadi

Deadi
  • Użytkownik
  • 2567 postów
  • SkądOpolskie

Napisano 01 wrzesień 2009 - 20:57

ale nie o samą koronkęchodzi - przerzutka, manetka, linki, pancerze itd. z tego moze nawet 500G wyjśc.

#7 thorian

thorian
  • Użytkownik
  • 858 postów
  • SkądRoztocze

Napisano 01 wrzesień 2009 - 21:04

Deadhorse ostre koło to nie jest tak naprawdę rodzaj roweru, tylko rodzaj napędu i wydaje mi się, że to właśnie Dominik miał na myśli

#8 Deadi

Deadi
  • Użytkownik
  • 2567 postów
  • SkądOpolskie

Napisano 01 wrzesień 2009 - 21:07

no to ja włąsnie o tym pisze, ze nie ma niepotrzebnych pierdół :)

#9 thorian

thorian
  • Użytkownik
  • 858 postów
  • SkądRoztocze

Napisano 01 wrzesień 2009 - 21:12

nie rozumiesz chyba.... teraz większość ludzi słysząc hasło ostre koło ma od razu przed oczami rower bez przerzutek i hamulców. Natomiast pierwotnie ostre koło odnosiło się sposobu połączenia zębatki z tylna piastą w sposób trwały, czyli na ostro. Więc jest to rodzaj napędu a nie typ roweru jak pisałem.

#10 Deadi

Deadi
  • Użytkownik
  • 2567 postów
  • SkądOpolskie

Napisano 01 wrzesień 2009 - 21:15

to ja już nic nt nie piszę :)

#11 Gosc_Anonymous_*

Gosc_Anonymous_*
  • Gość

Napisano 01 wrzesień 2009 - 21:16

Cytat

to ja już nic nt nie piszę :)

Why? :cry:

#12 Deadi

Deadi
  • Użytkownik
  • 2567 postów
  • SkądOpolskie

Napisano 01 wrzesień 2009 - 21:29

bo sie nie znam :cry:

#13 Plejstocen

Plejstocen
  • Użytkownik
  • 170 postów
  • SkądSilesia

Napisano 01 wrzesień 2009 - 21:42

Może ze względu na wytrzymałość? Faceci którzy mają uda jak koń, przypinają się podwójnymi laminowanymi paskami i jeżdżą na stalowych kierownicach nie chcieli zaufać mechanizmom zapadkowym? Takie gdybanie, bo sprinterzy na szosie bębenków nie zabijają.

#14 thorian

thorian
  • Użytkownik
  • 858 postów
  • SkądRoztocze

Napisano 01 wrzesień 2009 - 21:56

Deadhorse o ostrym możesz poczytać trochę np tu ;-)

#15 travisb

travisb
  • Użytkownik
  • 1761 postów
  • Skąd54.351 �N 18.645 �E

Napisano 01 wrzesień 2009 - 22:03

Tak jak napisał

Cytat

... Chodzi o przekazywanie mocy , przyspieszenie.

, bo jak wspomniał

Cytat

... ostre koło to nie jest tak naprawdę rodzaj roweru, tylko rodzaj napędu

I o pełne wykorzystanie możliwości i potencjału drzemiącego w tym specyficznym napędzie chodzi. W momencie, kiedy już rozpędzisz się na rowerze torowym, jedynym Twoim zmartwieniem jest utrzymać stałe, jak najmocniejsze tempo. Układ napędowy oparty na wolnobiegu jest stratny. Tzn. wystarczy lekko 'odpuścić nogę' i spada prędkość. Ostre koło wymusza kręcenie, a więc wymusza włożenie pełni sił i mocy z nóg w pedałowanie i przełożenie tych sił na napędzanie roweru.

Cytat

dawniej było ono bardziej popularne

Dawniej (vide początek XXw.) był to jedyny znany układ napędowy. Do momentu aż ktoś wymyślił wolnobieg, o którym z resztą mówiono, że się nie przyjmie ;-)

#16 Gosc_Pegos_*

Gosc_Pegos_*
  • Gość

Napisano 02 wrzesień 2009 - 11:45

Przepisy panowie przepisy... jakiś czas temu wymyślono w UCI przepis że na torze nie wolno mieć wolnobiegu i tak zostało, zresztą tak samo jak z ramami szosówek, wagą minimalną roweru itp. rower torowy nie wychodzi lżejszy od szosówki, niema pierdów to ramy są cięższe, sztywniejsze itd. Same pełne koło to „kawał kloca”. Pewnie inne czynniki terz majaznaczenie zastosowania "ostrzaka" na welodromie lecz chyba przepisy są najistotniejsze...

#17 adhoc

adhoc
  • Użytkownik
  • 30 postów
  • SkądElbląg

Napisano 02 wrzesień 2009 - 12:01

Cytat

Przepisy panowie przepisy...


Byc moze istotnym okazac sie moze, ze w owych przepisach widnieje zakaz stosowania hamulcow jako niebezpiecznych (tak przynajmniej twierdzi: http://pl.wikipedia....ki/Rower_torowy ) ... a hamowac jakos trzeba ;)

Pozdrawiam
arek

#18 Perttu

Perttu
  • Użytkownik
  • 177 postów
  • SkądBiałystok

Napisano 02 wrzesień 2009 - 13:55

Zakaz hamulców wynika ze stosowania mechanizmu ostrego koła. Na torze liczy się przede wszystkim aerodynamika, dlatego rowery nie muszą być lekkie.

#19 prescot

prescot
  • Użytkownik
  • 255 postów
  • SkądToruń

Napisano 02 wrzesień 2009 - 16:21

Cytat

Cytat

Przepisy panowie przepisy...


Byc moze istotnym okazac sie moze, ze w owych przepisach widnieje zakaz stosowania hamulcow jako niebezpiecznych (tak przynajmniej twierdzi: http://pl.wikipedia....ki/Rower_torowy ) ... a hamowac jakos trzeba ;)

Pozdrawiam
arek


to jest właśnie to, brak hamulców, które użyte na ścianie spowodowały by szybkie zatrzymanie koła i osunięcie się, co spowodowałoby upadek

pół biedy podczas samotnej próby czasowej, ale co by było w wyścigu dystanowym lub sprintach, aż strach pomyśleć

hamowanie nogami jest mniej efektywne i na torze bezpieczniejsze, chociaż kiedyś ścigając się w sprintach kilkakrotnie odkręciłem zębatkę nogami bo nie strowoało się kontry zembatki jak dziś

hamuje się również po ukończonym biegu wjeżdżając na ścianę co wywyłuje niesamowite uczucie, jak w samolocie

#20 Gosc_Dominik_*

Gosc_Dominik_*
  • Gość

Napisano 02 wrzesień 2009 - 18:04

Ciekawe ciekawe, dzięki za info. Mam w okolicy betonowy tor kolarski (Żyrardów) będę musiał go przetestować jak złożę nowy rower :)



Dodaj odpowiedź


Zaawansowany edytor tekstowy