Jump to content


Photo

Trening z pomiarem mocy


2220 replies to this topic

#1961 Arni

Arni
  • Użytkownik
  • 3,088 posts
  • SkądWLKP

Posted 30 May 2020 - 10:59

Moze inny model? Małe CP ogromne kJ by o tym świadczyło. Przepisałem dane tylko bez wnikania w resztę.

#1962 dmxzor

dmxzor
  • Użytkownik
  • 1,152 posts
  • SkądKonstancin-Jeziorna

Posted 31 May 2020 - 12:49

Moze inny model? Małe CP ogromne kJ by o tym świadczyło. Przepisałem dane tylko bez wnikania w resztę.

 

Czyli lepiej jest robić trening na poziomie ok. 65% FTP i dodawać do niego ewentualne akcenty na 105% FTP np. ?



#1963 Arni

Arni
  • Użytkownik
  • 3,088 posts
  • SkądWLKP

Posted 31 May 2020 - 12:52

generalnie na tym opiera się system treningu spolaryzowanego, pracujesz poniżej LT (na moje głównie w 2 strefie mocy) i powyżej mocy krytycznej czy 105%, bo różnie to rozpisują. 



#1964 Gosc_SzosowyAmator1975_*

Gosc_SzosowyAmator1975_*
  • Gość

Posted 31 May 2020 - 13:04

Ja tylko chce zauważyć, że nikt tego nie rozdziela. Zwykle trenuje się po 3-6 godzin z ćwiczeniami, lub jedynie 1-2 strefa. Krótkie treningi 1-2h to zwykle tylko aktywna regeneracja. Sam nigdy nie trenuje z ćwiczeniami krócej niż trzy godziny. Dwu godzinne jazdy u mnie to tylko aktywna regeneracja, czasem dodaje do niej jakieś akcenty.

#1965 Damios

Damios
  • Użytkownik
  • 163 posts

Posted 31 May 2020 - 14:44

Jakiś czas temu mi się rzucił w oczy taki artykuł (chyba sporo odnośnie tego o czym piszecie): https://www.wttzcycl...ing-sweet-spot/Trochę oparty na badaniach aczkolwiek ile w tym teorii, a pokrycia w praktyce to nie wiem. Ciekawostka jakby ktoś chciał poczytać.


Bielsko-Biała Cycling


#1966 Krzysztof303

Krzysztof303
  • Użytkownik
  • 233 posts

Posted 31 May 2020 - 17:54

Jakiś czas temu mi się rzucił w oczy taki artykuł (chyba sporo odnośnie tego o czym piszecie): https://www.wttzcycl...ing-sweet-spot/Trochę oparty na badaniach aczkolwiek ile w tym teorii, a pokrycia w praktyce to nie wiem. Ciekawostka jakby ktoś chciał poczytać.


Bardzo ciekawy artykuł, dzięki.

#1967 Arni

Arni
  • Użytkownik
  • 3,088 posts
  • SkądWLKP

Posted 31 May 2020 - 17:54

 

 

Do tej pory przynajmniej  według mojej wiedzy nie powstało żadne badanie naukowe zajmujące się dokładnie tym rodzajem intensywności. Ciężko jest, więc ocenić czy trening sweet spot jest skuteczny.

I nie musi :) Wystarczy wiedzieć jaką intensywność reprezentuje zakres mocy SS czyli 88-95%, czym jest MLSS i co daje jazda na takim zakwaszeniu, to można sobie już doczytać. Wszystko opiera się na zrozumieniu Laktatu w organizmie, przemian metabolicznych  oraz na tym, co dzieje się z naszymi mięśniami. Gdy to się zrozumie, to do takich wniosków jak w tym artykule można dojść samemu. 

 

 

 

Trening sweet spot to trening średniej intensywności tuż poniżej progu mleczanowego (FTP).

Nieprawda. FTP koreluje z progiem beztlenowym VT2/AnT, a nie mleczanowym. Próg mleczanowy LT jest niżej i to znacznie. 

 

 

 

pułap tlenowy uczestników wzrósł o średnio 11,7%; 

Hmmm. Pułap tlenowy czyli maksymalne pochłanianie tlenu owszem, może urosnąć, nawet o 20-25%, ale tylko przez pierwszych kilka miesięcy treningów. Po tym czasie choć nie wiem jak byśmy nie trenowali, to i tak nam już nie urośnie, ba, z wiekiem to nawet spada o 1 na rok. No ale powiedzmy, ze u początkujących może tyle urosnąć.

 

 

 

Czy zatem trening Sweet Spot powinien być całkowicie pomijany?

Otóż nie. Mimo swoich wielu wad wciąż znajduję swoje miejsce w sporcie wytrzymałościowym jednak nie powinien być nadużywany.

Zgadzam się

 

 

 

Większość czasu w tygodniu będzie poświęcone lekkiemu i przyjemnemu treningowi o niskiej intensywności w 1 strefie wysiłku (2 strefa podział klasyczny). Powinno się go wykonywać na około 70% HRmax lub 2-3 na skali RPE lecz należy przy tym pamiętać aby nie przekraczać 75% tej wartości.

Odpowiada to ok. 65-70% mocy



#1968 dmxzor

dmxzor
  • Użytkownik
  • 1,152 posts
  • SkądKonstancin-Jeziorna

Posted 31 May 2020 - 18:14

Czyli długa jazda (powyzej 1,5h) na poziomie 95% progu nic nie wnosi do samego treningu?

#1969 Damios

Damios
  • Użytkownik
  • 163 posts

Posted 31 May 2020 - 18:28

A da radę u jechać 1.5h na 95% FTP? Bo chyba to mało możliwe/nie możliwe. Jak pytasz o trening SS (nie bite 1.5h tylko np. 2x20min) to tak jak wyżej ktoś napisał, pewnie swoje miejsce on ma jak każdy inny typ treningu.

Tylko pytanie co np. z proponowanymi treningami w TR gdzie przy bazie jeździ się nawet po 4-5 w tyg. Sweet Spot przez 2-3 miesiące. Lepiej to zastąpić jazdą na poziomie 65-70% np. 2h minimum?

Bielsko-Biała Cycling


#1970 dmxzor

dmxzor
  • Użytkownik
  • 1,152 posts
  • SkądKonstancin-Jeziorna

Posted 31 May 2020 - 18:44

Czaję

#1971 alterego

alterego
  • Użytkownik
  • 1,224 posts

Posted 31 May 2020 - 18:45

Plany w TR są głównie na trenażer i dla tych co mają mało czasu/średnio dużo czasu. Idealne na zimę. Osobiście na trenażerze wolę zrobić 3x20 SST w 1.5h niż jechać 3h dużo lżej.

#1972 Marcin321

Marcin321
  • Użytkownik
  • 2,241 posts
  • SkądWarszawa

Posted 31 May 2020 - 20:55

Czyli długa jazda (powyzej 1,5h) na poziomie 95% progu nic nie wnosi do samego treningu?


Z pewnością się ujedziesz, albo nawet zajedziesz. No i po takich treningach będziesz szybszy na 1.5h jazdy w trupa :)

#1973 Arni

Arni
  • Użytkownik
  • 3,088 posts
  • SkądWLKP

Posted 31 May 2020 - 21:19

Jakie ujedzie? Nic nie ujedzie. Panowie, w LT ludzie są w stanie wytrzymać ok. 1:15h, a moc 95% to poziom przekraczający MLSS (+1mmol do LT) u większości z nas, czyli jest to zakwaszenie nieustannie wzrastające. Rozumiecie to? Jak da radę ujechać w próbie maksymalnej na tym 45 minut, to powinien się cieszyć. W próbie maksymalnej, a nie treningowo, trening to nie jest ciągła próba maksymalna. 



#1974 Gosc_SzosowyAmator1975_*

Gosc_SzosowyAmator1975_*
  • Gość

Posted 31 May 2020 - 21:21

Tu są tacy co na 59 minut kręcą 105% a na 61 już tylko 99 😉

#1975 Arni

Arni
  • Użytkownik
  • 3,088 posts
  • SkądWLKP

Posted 31 May 2020 - 21:26

:D



#1976 dmxzor

dmxzor
  • Użytkownik
  • 1,152 posts
  • SkądKonstancin-Jeziorna

Posted 01 June 2020 - 06:24

:D


Pytałem raczej pod kątem tego, że po wczorajszej jeździe najwięcej czasu spędziłem w przedziale tętna 161 - 172 bpm (1h15 min). Próg AnT-LT mam na poziomie 172 bpm.



#1977 alterego

alterego
  • Użytkownik
  • 1,224 posts

Posted 01 June 2020 - 07:24

No to albo moc albo tetno. ;)



#1978 dmxzor

dmxzor
  • Użytkownik
  • 1,152 posts
  • SkądKonstancin-Jeziorna

Posted 01 June 2020 - 08:05

No to albo moc albo tetno. ;)

 

Piszę o tętnie ;-)



#1979 Arni

Arni
  • Użytkownik
  • 3,088 posts
  • SkądWLKP

Posted 01 June 2020 - 09:17

Próg AnT-LT mam na poziomie 172 bpm.

AnT - Anaerobic Threshold

AeT - Aerobic Threshold

LT - Lactate Threshold

 

LT = AeT

FTP/CP ~ AnT/VT2

 

711_g2.jpg

Na powyższym rysunku krzywej mleczanowej zaznaczono LT i AnT/VT2 czyli całkowicie dwie różne rzeczy, nie można tego mylić, bo dzieli je kilkanaście % mocy i kilkanaście skurczów serca. Niestety stosowane nazewnictwo skrótów, wprowadza ogromne zamieszanie, a szczególnie te anglojęzyczne. 

 

No i wracając do twojego pytania, nie jesteś w stanie jechać na 95% AnT przez 1,5h, bo nikt tego nie zrobi, ba mało kto dotrwa taki czas na tym niższym progu. No ale jeśli masz dokładnie wyznaczony LT i chcesz jechać na 95% tej intensywności, to tak, jest na to szansa choć czy taka intensywność jest wskazana??? O tym rozprawiałem z Akredem

 

No to albo moc albo tetno. ;)

Nie ma znaczenia :)



#1980 4gotten

4gotten
  • Użytkownik
  • 1,035 posts
  • SkądStargard

Posted 01 June 2020 - 10:11

Nie ma znaczenia jeśli tętno jest stałe przy zadanej mocy. W moim przypadku wystarczy kawa itp i tętno skacze o 10-15%. Gdyby nie pomiar mocy jechałbym po prostu za słabo patrząc tylko na wskazania tętna.





Reply to this topic