Oświetlenie.Jakiego używacie?
#2222
Napisano 28 czerwiec 2022 - 09:07
Nie znam odpowiedzi na pytanie Marcina, natomiast brak certyfikacji StVZO może wynikać również z faktu, że lampka ma funkcję migania, która w Niemczech nie jest dozwolona.
Jest dozwolona ale w dzień jako pozycyjne. W nocy przód i tył ma świecić na stałe.
- mikroos lubi to
"MAMIL"
#2223
Napisano 28 czerwiec 2022 - 09:28
O, czyli musiała nastąpić jakaś zmiana. Dobrze wiedzieć, dzięki!
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?
#2224
Napisano 28 czerwiec 2022 - 09:48
Jest dozwolona ale w dzień jako pozycyjne. W nocy przód i tył ma świecić na stałe.
A skąd taka informacja?
https://www.gesetze-..._2012/__67.html
(3) Rowery muszą być wyposażone w jedno lub dwa białe światła mijania działające do przodu. Reflektor należy wyregulować tak, aby nie oślepiał innych użytkowników drogi. Migające reflektory nie są dozwolone.
[...]
1). Migające światła tylne nie są dozwolone.
Opcjonalne są inne światła ale muszą spełniać normy dla samochodów. A pozycyjne w samochodzie nie może migać. Stąd w rowerze też nie może.
#2226
Napisano 28 czerwiec 2022 - 10:20
To myślę, że się mylą. Na niemieckich stronach jest wprost, że:
" Urządzenie oświetleniowe jest dozwolone tylko wtedy, gdy posiada znak kontrolny Federalnego Urzędu Transportu Samochodowego. Następnie elementy są oznaczone linią falistą, po której następuje „K” i czterocyfrowy numer testu."
Ma dwie tylne sigmy. Takie same na pozór. Ale na "niemieckiej" jest ta falka i numer K1377. No i ta niemiecka nie miga a międzynarodowa jak najbardziej.
Za: https://deutsche-ver...ht-ist-pflicht/
#2227
Napisano 28 czerwiec 2022 - 17:37
Czy mi się wydaje czy ta lampa nie ma odcięcia? Da się ją ustawić żeby nie oślepiać nadjeżdżających z przeciwka?
Nie ma odcięcia i ze dwa razy mi się zdarzyło, że ktoś na ścieżce rowerowej pokazywał, że oślepia.
Dlatego unikam ścieżek, na szosie kierowcy mnie widza z daleka i to jest główne zadanie tej lampki.
#2229
Napisano 28 czerwiec 2022 - 21:16
Nie ma odcięcia i ze dwa razy mi się zdarzyło, że ktoś na ścieżce rowerowej pokazywał, że oślepia.
Ja ją używam po prostu skierowaną dość mocno w dół, w razie potrzeby reguluję. Nikt mi nie machał, a przy innych tanich wynalazkach nieraz się zdarzało.
#2230
Napisano 29 czerwiec 2022 - 09:22
Zastanawiam się jak ja zamontować na kierownicy aero, pod licznikiem mam kamere, lampka na kierownicy jest zamontowana za pomoca gumowe mocowania, a bardziej bym potrzebował coś sztywnego. Podczas jazdy lampla przesuwa sie do góry i co jakiś czas trzeba ja poprawiać. Ma ktoś jakiś pomysł?
Wysłane z mojego SM-A528B przy użyciu Tapatalka
#2232
Napisano 16 lipiec 2022 - 18:55
Flare RT
Samoczynnie się uruchamia, kilka minut działa i się wyłącza. Wie ktoś z czym może być problem?
Ja nie wiem.
Ale zacząłbym od resetu i wyłączenia ANT+/bluetooth.
A potem obserwował diodkę stanu baterii (po jakim czasie przechodzi z mrugania czy tam świecenia na zielono na mruganie/świecenie na czerwono).
Przynajmniej potwierdzisz lub wyeliminujesz, że problem dotyczy samej baterii.
#2233
Napisano 18 lipiec 2022 - 11:21
DCR umieścił wzmiankę o dwóch nowych urządzeniach: https://www.dcrainma...adar-units.html
Oba urządzenia posiadają funkcje lampek tylnych, ale działają również jako radar. Tak, to konkurencja dla Varia Radar.
Pierwszym jest Radar Bryton Gardia R300, drugi to Magene L508 Radar https://www.magenefi...oduct_l508.html.
Co do pierwszego za dużo informacji konkretnych nie ma (ponoć znacznie dłuższy czas pracy niż Varia), drugi ponoć można będzie wkrótce oficjalnie kupić. Tryby świecenia podobne jak w Varia, może za wyjątkiem radru Magene, który ma nieco słabsze światło, opcjonalny tryb światła hamulca i w trybie wyłączonego światła może błyskać po wykryciu pojazdu - tego fabrycznie brakuje mi w Varii, co prawda jest możliwe z odpowiednim polem zarządzającym światłami, ale to powinno być w oprogramowaniu fabrycznym. Chińczycy jak widać o tym pomyśleli...
Wygląd Brytona nieco inny niż Varii (z mocowaniem grytonowskim), za to radar Magene bardzo podobny do Varii, z tyłu różni się przekręconym o 90* uchwytem.
Ceny powinny być o ok. 1/4 mniejsze niż sugerowana cena radaru garminowskiego, czyli ok. 120 - 140$.
Magene można kupić na ali: https://pl.aliexpres...ayAdapt=glo2pol
cena jak widać (na dziś) w PLN to 626 z przesyłką (darmową), biorąc pod uwagę cenę Varii 515 na poziomie 889, to Magane jest tańsze o 263 złociszy...
Ponoć pojawienie się tych urządzeń wynika z faktu wygaśnięcia pod koniec zeszłego roku pewnego patentu z 2001. Co prawda Garmin w 2016r. złożył wniosek patentowy, ale czy to powstrzyma Chińczyków? W pewnej mierze patenty to zło - rozumiem patent na innowacyjne pomysły, na które nikt inny nie wpadł, ale patenty na powieszenie urządzenia radarowego na rowerze? To chore jest.
- Ulepekin i artho lubią to
Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750
#2235
Napisano 30 lipiec 2022 - 12:42
Myślę nad lezyne strip pro alert drive 300, 300 lumenów, kiedy się zatrzymujemy to lampka świeci z maksymalną mocą, niezależnie od trybu, w miarę doby czas pracy w trybie max, dobra widoczność na na boki.
Vario od Garmina nie chcę, za duża, krótki czas pracy w trybie max, a radar mi nie potrzebny, a mnie auto za autem jedzie.
M....
Merida Scultura Disc 6000 - Black Power
#2236
Napisano 30 lipiec 2022 - 15:04
Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
- piotrkol, bzx, artho i 1 inna osoba lubią to
#2237
Napisano 02 sierpień 2022 - 08:36
Coś mocnego za dnia na tył.
Myślę nad lezyne strip pro alert drive 300, 300 lumenów, kiedy się zatrzymujemy to lampka świeci z maksymalną mocą, niezależnie od trybu, w miarę doby czas pracy w trybie max, dobra widoczność na na boki.
Vario od Garmina nie chcę, za duża, krótki czas pracy w trybie max, a radar mi nie potrzebny, a mnie auto za autem jedzie.
M....
Z tym "mocnym" to bym uważał. Nawet abstrahując od świecenia po oczach jadąc w grupie, to mocne świecenie po oczach kierowcy jadącemu za nami może być wbrew pozorom niebezpieczne. Dlaczego? Bo mocne światło, zwłaszcza błyskające, wkurza strasznie i kierowca nie dość, że przeklina pod nosem, to jeszcze myśli tylko jak wyprzedzić takiego delikwenta, żeby ten go nie oślepiał. Nawet za cenę wyprzedzania na gazetę... Na dodatek oślepianie kogoś może źle się skończyć.
Patrząc na parametry Varii 516 widać dość restrykcyjne ograniczenie strumienia świetlnego do 6 lumenów (9h pracy). SZEŚCIU! Wersja 515 (czyli nie dopuszczona na rynek DE) najniższy tryb ma 8 lumenów (peleton, 8h), 20 lumenów (6h) to tryb stałego światła nocnego i szczerze mówiąc dla mnie to nawet za mocny, bardziej zbliżony do światła hamowania niż pozycyjnego, aczkolwiek to jeszcze nie oślepia - 65 lumenów błysków dziennych w nocy raczej jest już zbyt wysokie. Ten ostatni tryb fabrycznie działa 16h (razem z radarem!), a po skonfigurowaniu w Edge żeby włączał się tylko wtedy, gdy radar wykryje pojazd spokojnie działać może i dobę przy umiarkowanym ruchu pojazdów. Mało?
Czyli 6 lumenów dopuszczonych w Niemczech, 20 lumenów dość mocnego światła nocnego i 65 mocno widocznych błysków w Varii 515 to na prawdę aż nadto. Chęć zastosowania w dzień 300 lumenów to gruba przesada - tak jakby błyskać w oczy reflektorem bez odcięcia.
Z kolei Bontrager Flare RT. tryb migania: 90 lm – 6 godz., 45 lm – 12 godz., 5 lm – 15 godz. Tryby stałe: 25 lm – 4,5 godz., 5 lm – 13,5 godz. wydaje się jak najbardziej optymalna tak w trybie migającym 45 lm, jak w stałym nocnym 5lm, ewentualnie mocniejszy nocny w specyficznych warunkach (mgła itp.).
Serio 300 lm to gruba przesada - choć Lezyne strip pro alert drive 300 może mieć te 300 lm marketingowe - nie wiem, nie widziałem na oczy, jeśli ktoś widział to fajnie żeby podzielił się czy to wypala ślepia (mam nadzieję, że jednak nie). W tym dziennym trybie ma pociągnąć 6h 15 min, tryby migające po 60 lm i czasie pracy 7:15 / 8:30 wydają się w zupełności wystarczające do jazdy dziennej - przypomnę, że Varia to 65 lm i minimum x2 tyle czasu świecenia, Flare RT aż 90 i podobny czas pracy, a przy 45 lm znacznie dłuższy.
Tryb nocny 5lm wydaje się sensowny jak na lampkę pozycyjną nocną (economy), używanie najmocniejszego trybu 300 lm w nocy to zbrodnia.
Patrząc na powyższe zautomatyzowanie trybów świecenia jest przydatne. Światło hamowania to dobra funkcja, jednak te bardzo mocne błyski dzienne (300 lm) mogą być zbyt mocne...
Lezyne Strip Pro 300 alert:
Wersja 150 lumenów (bez pro i tańsza):
Tylko problemem jest krótszy czas pracy. Niby 5,5h w trybie 150 lm na ogół powinno wystarczyć, ale... No. Alternatywnie na dłuższe dzienne jazdy trzeba wybierać tryb Flash1/Flash2.
Jest też wersja na rynek niemiecki, czyli STVZO:
Oczywiście jak na lampkę kierowaną na rynek niemiecki nie ma błyskania...
Alternatywnie warto zastanowić się nad Lezyne KTV DRIVE PRO ALERT:
No i ta faktycznie wygląda na nieco mniejszą niż Varia (bo Strip nie bardzo wielkością się różni). 14h ekonomicznego świecenia 5lm nocnego (na noc jest jak najbardziej ok) i 7,5 h dziennego błyskającego 75 lumenów wydaje się optymalne i nie przekracza granicy wkurzania jadących za rowerem wyposażonym w to oświetlenie.
Wspomnę jeszcze o Magene L508, czyli lampce z radarem. Tu mamy 20 lumenów światła ciągłego, 20 błyskającego, 6 w trybie peleton i 3-20 lumenów podczas błyskania (czyli błyski o różnych siłach i częstotliwościach). Jak widać tu też do 300 lm daleko. I nie dlatego, że oszczędzają baterię, ale dlatego, że nawet w dzień >100 lm to stanowczo za dużo.
Przy okazji porównanie użytkownika radarów Varia 515 i Magene L508:
By the way, compare the difference between VARIA 515 and magene L508
Radar reliability VARIA 515>magene L508
magene L508 will only flash for 3 seconds when a vehicle is detected
Magene L508 has SMART BRAKING SENSING
Magene L508 beam is softer
Tu też jest akcelerator wykrywający hamowanie (fajna funkcja, polecam ustawić również dla Varii, choć to wymaga pola CIQ). Skuteczność radaru lepsza w Varii może wynikać tak z dopracowania konstrukcji, jak też węższej wiązki czyli 15*. Magene ma szerszą wiązkę (chyba 40*) co może skutkować większą ilością fałszywych detekcji. Automatyczny tryb świecenia po wykryciu pojazdu jest tu co prawda dostępny (w Varii nie - przynajmniej bez konfigurowania pola CIQ), ale światło świeci tylko przez 3 sekundy od wykrycia pojazdu, jak dla mnie to zbyt mało, jak Varia wykryje pojazd to do czasu zrównania się z nim mija minimum kilka sekund. Plus taki, że nie błyska się kierowcy po oczach jak jedzie zaraz za rowerzystą, ale 3 sekundy to za mało. Zresztą błyskanie o akceptowalnej intensywności dyscyplinują kierowcę - w przeciwieństwie do walenia reflektorem po oczach, gdzie wzrasta furia i myśli się tylko o wyprzedzeniu delikwenta...
- artho lubi to
Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750
#2238
Napisano 02 sierpień 2022 - 20:55
Ciekawy post Prozora. Ja od kilku lat jestem szczęśliwym posiadaczem lampek Bontragera + Varii i nie planuję w najbliższych latach na nic zmieniać, ale to dobrze, że rynek idzie na przód i się rozwija. Warto pomyśleć o dobrym oświetleniu tak jak to Prozor opisał - mocne ale z głową!
#2239
Napisano 11 sierpień 2022 - 06:49
Czasy świecenia trochę krotkie, ale 90 % moich jazd się w nich zmieści.
Posiada tylko dwa tryby mrugające:
- 70 lm czas 4 h
- 35 lm czas 6 h.
Na noc za mocna, ale to ma być lamka dzienna, jak rzeczywiście będzie miała taka moc i deklarowane czasy świecenia to na razie zostaje.
Po przeczytaniu testów, komentarzy to lepszym wyborem jest Bontager niż Lezyne, ale Bontrager ma ten wygląd...
Dzisiaj przyszła.
I poszła na trening przy pochmurnym niebie i na ok. 1.5 h przed zachodem słońca, nie włączyłem najmocniejszego trybu migania, bo jest za mocny.
Bardzo dobrze, że możemy ustawić kąt świecenia.
Na razie tyle, jak utrzyma deklarowane czasy świecenia to zdecydowanie zostaje.
W trybie migania 70 lm lampka powinna świecić 4 h, ja swoją wyłączyłem po 5h 15 min w obawie o akumulator czyli chyba jest brak przejścia w tryb oszczędzania.
Anyway wytrzymuje bez problemu deklarowane 4 h na 70 lm w trybie migania !
Miga tak samo, jak Bontager - trzy krótkie i dwie długie.
Na jazdę nocą z małym ruchem aut za mocna jest, przy dużym ruchu jest już o.k.
Wodoodporność IPX 4.
Ostatni edit 😀, kupiłem drugą taką samą.
Podam jeszcze link do testów kilku lampek wyżej opisywanych za velonews.pl
https://velonews.pl/...-2-lampki-tylne
M...
Merida Scultura Disc 6000 - Black Power
#2240
Napisano 12 sierpień 2022 - 16:59
Wysłane z mojego S62 Pro przy użyciu Tapatalka