A jakie masz te oponki 23 mm?
Napisano 28 lipiec 2016 - 09:01
Przy prawidłowym ciśnieniu, rozmiar opony nie ma wpływu na złapanie gumy.
Ma poniewaz szersza opona (32mm) mozesz najechac na kolec podczas gdy nie najedziesz na niego na 23 mm (itp.)
www.youtube.com/user/AstronomzBurzyna
"Myślę też, że podatek paliwowy powinien być też od rowerów pobierany. Bo jak jedziesz rowerem, to nie jedziesz autem. A jakbyś jechał autem, to byś go zapłacił, czyli oszukujesz państwo nie jadąc autem. Czyli ergo powinieneś płacić na rowerze ekwiwalent mediany spalanego paliwa na 100km po cenach PKN Orlen..."
Napisano 28 lipiec 2016 - 09:04
Przy prawidłowym ciśnieniu, rozmiar opony nie ma wpływu na złapanie gumy.
No bez jaj. Nie powiesz mi chyba, że kiszka 20 mm tak samo dobija do obręczy, jak 35 mm. Opona ma przekrój mniej więcej kolisty, więc szersza opona jest też wyższa, więc odległość bieżnika do obręczy jest większa.
Napisano 28 lipiec 2016 - 09:18
Oczywiście, że grubość opony nie ma większego znaczenia dla ryzyka dobicia, pod warunkiem poprawnego napompowania.
Dwa razy mniej powietrza pod dwa razy większym ciśnieniem stawia dokładnie taki sam opór, jak dwukrotnie więcej powietrza pod dwukrotnie mniejszym ciśnieniem - to wynika wprost z fizyki. To nie objętość opony jest kluczowym parametrem, ale kombinacja szerokości oraz ciśnienia - te dwa parametry idą ściśle w parze i nie można ich rozpatrywać osobno. Nie bez powodu dla szerszych opon zaleca się mniejsze ciśnienia, a dla węższych - wyższe.
Inna sprawa, że w trekkingu czy MTB często celowo pompuje się opony nieco słabiej niż wynikałoby z proporcji (porównując to do zawieszenia w MTB: pozwala się na nieco większy "sag" opony). Poprawia to komfort, ale zwiększa ryzyko snake'a.
Natomiast dla konkretnych modeli opon zależności będą już oczywiście różne, bo różne są też rzeczywiste wymiary po napompowaniu oraz zalecenia producentów co do stosowanych ciśnień.
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?
Napisano 28 lipiec 2016 - 12:41
Inna sprawa, że w trekkingu czy MTB często celowo pompuje się opony nieco słabiej niż wynikałoby z proporcji (porównując to do zawieszenia w MTB: pozwala się na nieco większy "sag" opony). Poprawia to komfort, ale zwiększa ryzyko snake'a.
z tego też powodu dętkowe opony w MTB wymierają - jak schodzimy z ciśnieniem poniżej 2.0 to snake byłby bardzo często, dlatego w MTB lepsze bezdętki.
Napisano 28 lipiec 2016 - 18:26
Moim zdaniem problem jest bardzo złożony, ale ogólna prawidłowość jest taka, że im wyższy profil tym trudniej o snake'a, a czym wyższe ciśnienie tym łatwiej o przebicie na drobnych, ostrych przedmiotach.
Opona 20 mm nabita na 10 bar i tak nie pozwoli na przejechanie z taką samą prędkością (bez uszkodzenia dętki, opony lub obręczy) przez wyrwę w jezdni jak opona 2.4 cala, gdzie może być nawet 1.6 - 2.0 bar.
Z kolei drobne, ostre przedmioty stanowią znacznie większe zagrożenie dla wąskich opon z wysokim ciśnieniem ze względu na nacisk na jednostkę powierzchni. Miękka opona z górala, nawet gdy będzie to jakiś wycieniowany semi-slick z cienką warstwą bieżnika, przejedzie np. po drobnym szkle, deformując się wokół takiej przeszkody z łatwością, wywierając tylko minimalny nacisk, a wąska, nabita szosowa już tego nie potrafi, bo pod większym naciskiem takie szkiełko może się wbić i przeniknąć powierzchnię opony i dętki.
Praktyka to potwierdza.
Napisano 28 lipiec 2016 - 19:42
Myślę że naukowo fizyczne teorie kolegów są prawdziwe jeśli chodzi o ugięcie się opony. Jednak szersza opona może być też grubsza z reguły. W rowerze MTB przez 18-19 lat nie złapałem gumy ani razu. W szosie chyba z 2 razy na przestrzeni powiedzmy 5k kilometrów bo nie jeździłem regularnie. Generalnie czym opona twardsza to większa szansa na przebicie lub złamanie "kolca" a mniejsza na odkształecenie.
Napisano 28 lipiec 2016 - 20:25
Poza tym opony MTB są bardziej odporne na przebicie z jeszcze jednego powodu: warstwa gumy jest w nich znacznie grubsza.
Inna sprawa, że niektórym z nas chyba mieszają się wątki odporności na przebicie oraz dobicie
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?
Napisano 28 lipiec 2016 - 21:18
Napisano 09 sierpień 2016 - 19:54
Napisano 11 sierpień 2016 - 09:20
Znalazłem ciekawą stronę, na której są testy opon (nie tylko szosowych) pod kątem oporów toczenia, odporności na przebicia itp.:
http://www.bicyclero...ad-bike-reviews
Może komuś się przyda.
Got An Oldie But She's A Goldie
Why You ask me?
'cause Steel Is Real
Napisano 25 sierpień 2016 - 20:41
Szukałem czegoś o jak największym tpi i ciśnieniu i nabyłem taki oto wynalazek. http://www.bikeateli...mamushi-700x25c
Jestem zadowolony.
Jako że dotychczas jeździłem na typowych łysych slickach wiec trochę sceptycznie podchodziłem do tego bieżnika czy aby nie będzie trochę topornie ale okazuje się że nie .
Tpi jak i ciśnienie chyba dość nietypowe jak na ten rozmiar
Samo przejście z rozmiaru 23 na 25 też pozytywnie .Odczuwalnie lepszy komfort przy braku spadku prędkości