Skocz do zawartości


Zdjęcie

Jakie Kupić Opony?


4760 odpowiedzi w tym temacie

#2601 h/k

h/k
  • Użytkownik
  • 1389 postów
  • SkądRumia

Napisano 14 luty 2014 - 08:39

Im szersza opona, tym mniejsze stosujemy ciśnienie przy tej samej wadze rowerzysty. Dlatego 8 bar przy 23 mm i 8 bar przy 25 mm to dwie zupełnie różne rzeczy.

Im większa objętość opony, tym większe jej zdolności do amortyzacji. A im większe zdolności do amortyzacji, tym więcej energii pochłania powietrze w oponie, a mniej - samo koło.

Jeżeli zależy Tobie na komforcie i ochronie kół, opony 25-milimetrowe (albo nawet 28-milimetrowe przy bardzo ciężkim użytkowniku lub drogach w bardzo złym stanie) to najlepsza opcja. Gratis dostaniesz niższe opory toczenia, bo wbrew pozorom węższa opona szosowa wcale nie toczy się szybciej w rzeczywistych warunkach (czytaj: poza laboratorium albo torem kolarskim).

Pamiętaj jedynie, żeby po zakupie opon 25 mm pompować je do niższego ciśnienia niż 23-ki.

 

Zgadza się. A opory aerodynamiczne będą na tyle niskie, że się tego nie poczuje. Należy też pamiętać, że opór toczenia zależy tez od stanu opon. Przy już niemałym zużyciu widać spłaszczenie czoła bieżnika, co zwiększa kontakt opony z podłożem.

A propos, kiedyś miałem komplet Continental SuperSport - bardzo, bardzo stare - 20-622 na przód i 23-622 na tył. Te opony przy dużym ciśnieniu miały kontakt z podłożem jedynie przez 2,5 milimetrowy ciągnący się przez całą oponę wypust na bieżniku. Nabiłem chyba z 8 czy nawet 8,5 barów i jakoś wydawało mi się, że rower na równym asfalcie szedł leciutko. Z tym, ze komfort był zerowy, no i po jakichś 1000-1500 km owy paseczek na bieżniku szybko się spłaszczyłby do poziomu pozostałych części bieżnika.

 

Ciekawi mnie tylko czemu 23ki są nadal popularne? Przyzwyczajenie? Sam pewnie odruchowo do swojej szosówki kupiłbym 23c (25 chyba nawet mi na przód nie wejdzie, no ale tutaj nie do końca o to chodzi).



#2602 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8634 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 14 luty 2014 - 09:20

Moim zdaniem chodzi wyłącznie o przyzwyczajenie. A dokładniej: o wciąż aktualny mit o tym, że opony 23-milimetrowe są szybsze (choć mam wrażenie, że większość z powtarzających go osób po prostu nie jeździło na szerszych oponach, więc nie ma rzeczywistego porównania).

Aha, w niektórych przypadkach może też chodzić o wagę - choć tu z kolei nie potrafię pojąć, dlaczego nie jeżdżą na rozmiarze 20 mm.

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#2603 ROZMIAR

ROZMIAR
  • Użytkownik
  • 3220 postów
  • SkądPoznań

Napisano 14 luty 2014 - 09:46

Jak by nie były szybsze to w czasówkach by ich nie montowali. Węższe opony są szybsze, ale w wyścigach gdzie jedziesz w grupie długi dystans, aerodynamika jest prawie pomijalna, a wygoda ceniona.


7602ede9d85aa0ebmed.png
 
Więcej satysfakcji daje dobra forma niż dobry sprzęt.

logo_phpBB.gif

 
 


#2604 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8634 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 14 luty 2014 - 09:49

Tyle, że w czasówkach trend jazdy na szerszych oponach także można zauważyć. Chociaż faktem jest, że im równiejsza droga, tym lepsze toczenie węższych i twardszych opon.

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#2605 87Tomasz

87Tomasz
  • Użytkownik
  • 280 postów
  • SkądMrzeżyno

Napisano 14 luty 2014 - 09:56

Przy 23 są różnice w aerodynamice ale są to różnice śladowe,opona jest węższa więc lepiej "tnie" powietrze,do tego rower siada ciut niżej,między innymi dlatego czasem w rowerach triathlonowych stosuje się koła 26 cali.

Stawiają one mniejsze opory aerodynamiczne i sprawiają że rower siedzi niżej,a przez to opór powietrza jest mniejszy.



#2606 B25CX

B25CX
  • Użytkownik
  • 282 postów
  • SkądWLKP

Napisano 14 luty 2014 - 13:14

To co polecacie osobie przy wadze ponad 90kg, opony do treningu, może jakiś pojedynczych zawodów. Opony będą zamontowane w przełajówce, tak więc 23 czy 25mm. ? W ostrym miałem 23, ale jeździłem głównie na rolce na jezdni byłem kilka razy, ale nie mam porównania bo nigdy nie jeździłem na szosówce.



#2607 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8634 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 14 luty 2014 - 13:19

Przy 90 kg moim zdaniem minimum 25 mm. Jeżeli mówimy o rekreacji, rozważyłbym nawet 28 mm, bo i po co wytrząsać sobie kości dla ułamków km/h?

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#2608 87Tomasz

87Tomasz
  • Użytkownik
  • 280 postów
  • SkądMrzeżyno

Napisano 14 luty 2014 - 13:25

Myślę jak Mikroos.

Przy wadze ~90kg to 25 a nawet 28,a jeśli ma to być przełajka nie tylko z nazwy to i 30 nie zaszkodzi,z bieżnikiem np.

 

http://allegro.pl/op...3943117487.html



#2609 B25CX

B25CX
  • Użytkownik
  • 282 postów
  • SkądWLKP

Napisano 14 luty 2014 - 13:53

Opony będą przełajowe 32mm, tylko na razie chcę włożyć opony szosowe i "trenować" po ulicy. Czyli będę skłaniać się ku 25-tką. Dziękuję za pomoc.



#2610 87Tomasz

87Tomasz
  • Użytkownik
  • 280 postów
  • SkądMrzeżyno

Napisano 14 luty 2014 - 13:58

Używałem:

http://rowertour.com...utowa-5864.html

I mogę śmiało polecić-na prawdę wytrzymała oponka.

Ponowię swoją wcześniejszą wypowiedź.



#2611 Julkos

Julkos
  • Użytkownik
  • 468 postów
  • SkądBolesławiec

Napisano 14 luty 2014 - 16:35

25 powinny we wszystkich rowerach wejść. Mnie też to dziwni, że w sklepach większość opon to 23, a niektóre firmy nie produkują nawet innych niż 23, a jak produkują to mniej.  Tak się przyjęło, ze ludzie myślą, że 50g więcej na parze to dużo, a komfortu wcale więcej nie będzie no i na cieńszych będzie lepiej go niosło... Jak dla mnie błędne przekonanie. Widzę nawet, że dużo jest takich po 100kg, a jeżdżą na 23. Ja rok temu wyjeździłem ultra sporty drutowe i z początku miałem je z bieżnikiem jak nowym, a pod koniec sezonu sporo się wytarly bo na tylnej oponie było widać nitki, aż tak były zdarte. Mimo to przejeździłem na takiej zdartej 1000km po czym dałem ją na przód i kolejne 1000km zrobiłem na nitkach i powiem, że miała duuuży kontakt z podłożem taka prostokatna opona to nie zauważyłem przez 2tys. km żadnej różnicy w średnich prędkościach :) Cancellara na paris roubaix jeździ na 28mm oponach ze sporym bieżnikiem i jakoś nikt nie jest w stanie mu dorównać, a średnie prędkości jak na bruki są też kosmiczne bo 42km/h w zeszłym sezonie to sporo :)



#2612 OpaQ

OpaQ
  • Użytkownik
  • 190 postów
  • SkądBiałystok

Napisano 14 luty 2014 - 17:36

W moim focusie, założyłem z tyłu na gorszą pogodę  Continentala US  25 ( tylko takie mieli poza sezonem), muszę powiedzieć, że jest bardziej komfortowo, niby niewielka różnica, a jednak. Różnic w średnich prędkościach nie zauważyłem. Szczerze mówiąc, zdziwiłem się, jak niewiele pozostaje miejsca miedzy oponą,  a poprzeczką tylnych wideł, 1mm, może 1.5mm, opona 28 na pewno by nie weszła.



#2613 87Tomasz

87Tomasz
  • Użytkownik
  • 280 postów
  • SkądMrzeżyno

Napisano 14 luty 2014 - 17:37

Paris-Roubaix to specyficzny wyścig,podchodzi momentami pod przełaj,stąd opony muszą być szersze,lepiej amortyzują bruk,dzięki czemu zmęczenie zawodników od "telepania" na wybojach jest mniejsze.

Trzeba też zaznaczyć że Cancellara waży ponad 80kg a więc sporo jak na kolarza i tym też jest podyktowany wybór opon.

Trzeba wziąć pod uwagę że 23 u jednego producenta to realnie 25 u drugiego i na odwrót.

To co pisze producent nie zawsze przekłada się na realny wymiar.

Ja osobiście preferuję opony 23.

Pewnie to efekt placebo ale wydaje mi się że lepiej mi się na nich wchodzi w zakręty,a przy wadze 65kg nie potrzebuję aż takiego balona do amortyzacji-wystarczy wbić ciut mniej powietrza.

 

 



#2614 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8634 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 14 luty 2014 - 18:03

niby niewielka różnica, a jednak

Rzeczywiście niewielka tylko z pozoru, bo objętość powietrza zamkniętego w takiej oponie jest większa aż o 18%, a to już przepaść. Nic dziwnego, że jeździ Ci się wygodniej - to w uproszczeniu tak, jakbyś przesiadł się z amortyzatora o skoku 100 mm na 120 mm :)

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#2615 zuczek222

zuczek222
  • Użytkownik
  • 431 postów

Napisano 27 luty 2014 - 14:14

Jakie opony 25 mm zakupić . moja waga 105kg, mam obecnie nowe kenda dostałem je od kumpla który zrezygnował z budowy roweru i najpierw je założę bo szkoda wyrzucić, ale czuję że długo nie pociągną. 

budżet ok 150zł/na 2

jeżdżę po asfalcie



#2616 Canyon990

Canyon990
  • Użytkownik
  • 184 postów

Napisano 28 luty 2014 - 16:30

Co polecicie do treningu i czasami 'ścigania', raczej gładkie szosy.

 

Moje typy:

Vittoria Rubino 75zł
Vittoria Zaffiro 50zł

Continental Ultra Sport 33zł

 

A może jeszcze coś innego?



#2617 Radello

Radello
  • Użytkownik
  • 614 postów
  • SkądPoznań

Napisano 03 marzec 2014 - 21:27

Wszystkie gumy, które wymieniłeś, są tak naprawdę porównywalne.

 

Vittorie wg mnie średnio się spisują na mokrym (nie stosowałem modeli z wyższej półki tej firmy). Jeżeli dużo ważysz, to nie bez znaczenia może być, że mają wyższe limity dopuszczalnych ciśnień.

 

Ja bym wziął Conti Ultra Sport, ale w wersji zwijanej - zgubisz po 80g na każdej oponie w porównaniu do wersji drutowej - bez spadku wytrzymałości.

Ewentualnie poszukaj/poczekaj na Ultra Sport II - powinna się niedługo pojawiać w sprzedaży i w Polsce. Ma w swym składzie "osławioną" mieszankę Black Chili...


http://www.radello.pl - odżywki Dextro Energy / Honey Stinger / Huma Gel / Nuun, kosmetyki Sportsbalm / Bodyglide - bezpośrednio od dystrybutora/importera


#2618 Canyon990

Canyon990
  • Użytkownik
  • 184 postów

Napisano 03 marzec 2014 - 22:15

A może Continental Ultra Race? Zwijana jest za 69zł http://allegro.pl/op...4005242401.html

 

Rzadko jeżdżę po mokrym asfalcie, bardziej cenie sobie odporność na przebicia i wytrzymałość.

 



#2619 Jathek

Jathek
  • Użytkownik
  • 23 postów
  • SkądPiaseczno/Warszawa

Napisano 06 marzec 2014 - 14:49

 

Ja bym wziął Conti Ultra Sport, ale w wersji zwijanej - zgubisz po 80g na każdej oponie w porównaniu do wersji drutowej - bez spadku wytrzymałości.

Ewentualnie poszukaj/poczekaj na Ultra Sport II - powinna się niedługo pojawiać w sprzedaży i w Polsce. Ma w swym składzie "osławioną" mieszankę Black Chili...

 

Pewny jestes, ze chodzi o ultra Sport II a nie o Grand Prix 4000 S II? :)



#2620 Jathek

Jathek
  • Użytkownik
  • 23 postów
  • SkądPiaseczno/Warszawa

Napisano 06 marzec 2014 - 15:29

Teraz to ja mam dylemat. Muszę zmienić swoje opony i muszę znaleźć kompromis miedzy dojazdami do pracy ( warszawskie ulice ) a jazdę po w miarę ładnym asfalcie w okolicach Konstancina. Myślałem o conti gp 4000 s II tylko o szerokości 28mm ewentualnie coś bardziej na "cięższe" warunki? Możecie coś doradzić? ;) z góry dziekuje


Wysłane z mojego iPhone przez Tapatalk



Dodaj odpowiedź