Szytka + Aero Na Długim Dystansie
#22
Napisano 16 luty 2016 - 23:16
Tak, zgadza się, masz rację. Tylko,że Ty cały czas piszesz o liczbach bezwzględnych. Procentowo (stosunkowo) najwięcej zyska szybszy. Poza tym, jaki jest zysk aerodynamiczny z kół o wysokim stożku dla prędkości 23-24km/h? Minimalny, myślę (nie robiłem badań ), że wielokrotnie mniejszy niż np. przy 35 km/h. W takim przypadku szybszy zyskałby więcej też w liczbach bezwzględnych. Ale, jak ktoś pisał wyżej, nie ma co się spierać o teorię.Maitre, zrozumiałeś to do góry nogami
Właśnie jadac na dystans wolniejszy zawodnik bedzie zyskiwal wiecej, bo dluzej przebywa na trasie.
- mikroos lubi to
#24
Napisano 17 luty 2016 - 00:25
Właśnie jadac na dystans wolniejszy zawodnik bedzie zyskiwal wiecej, bo dluzej przebywa na trasie.
Oho, kolejny upolowany na marketing Cervelo skierowany do pro wannabes?
Wolniejszy korzysta dłużej, ale nie bardziej. Opory rosną w przybliżeniu proporcjonalnie do kwadratu prędkości, więc im szybciej jedziesz, tym cenniejszy staje się każdy wat. Z kolei to, na co aerodynamiczne właściwości koła nie mają wpływu, czyli opory mechaniczne, przyrasta znacznie mniej.
A mówiąc językiem liczb: policz sobie całkowity opór (ilość zmarnowanej energii) generowany przez koło przy prędkości 20 km/h przez 2 godziny oraz osobno przy prędkości 40 km/h przez godzinę. Wniosek może być tylko jeden: zysk energetyczny jest znacznie większy dla zawodnika jadącego szybciej.
Podobnie wyjdzie, kiedy policzymy czas: wolniejszy zyska np. 20 sekund zamiast 15 sekund (a więc z pozoru więcej), ale będzie to 20 sekund z 2 godzin, a nie z godziny. Dlatego proporcjonalnie zyska znacznie mniej.
- puchaty lubi to
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?
#25
Napisano 17 luty 2016 - 09:34
Chyba nie chcesz podwazac swoim autorytetem osiagniec i edukacji Cervelo na polu aero?
To co piszecie jest jak byk pokazane wlasnie na wykresach Cervelo, to co ja pisze rowniez.
Troche zrozumienia i poszerzenia swoich horyzontow zycze.
Jak chcecie sie poedukowac to polecam rozne opracowania z tuneli i fora triathlonowe.
Tak jak napisal Rozmiar, nowa fizyka, dobrze byc na biezaco z nowosciami
#26
Napisano 17 luty 2016 - 10:52
A P5 nadal nie wygrywa nic poważnego.
Ale teraz wiem dlaczego Wigo na olimpiadzie jechał na ramie która miała masę pancerzy na wierzchu. Wiedział że wygra, a jako najszybszemu aero prawie nic by mu nie dało Za to ostatni zyskał tyle, ooo tak wiele że był ostatni
#27
Napisano 18 luty 2016 - 15:01
Do autora wątku:
Zarejestruj się na https://bestbikesplit.com/, wyklikaj profil roweru i swój, wgraj jakiś kawałek trasy i możesz sobie posymulować - najpierw Twoja bazowa konfiguracja, potem zmień tylko koła i zobacz co Ci wyliczy.
Tam niby trzeba podać FTP jako bazę do obliczania czasu/prędkości, ale to po paru próbach możesz sobie dobrać taką wartość, żeby wyszły te twoje docelowe 24km/h średniej.
Chętnie zobaczę rezultaty.
Ritchey Road Logic | Cervélo P3 | PlanetX Full Monty SL | GT Zaskar | On-One Pompino V4
#28
Napisano 18 luty 2016 - 19:40
Do autora wątku:
Zarejestruj się na https://bestbikesplit.com/, wyklikaj profil roweru i swój, wgraj jakiś kawałek trasy i możesz sobie posymulować - najpierw Twoja bazowa konfiguracja, potem zmień tylko koła i zobacz co Ci wyliczy.
Tam niby trzeba podać FTP jako bazę do obliczania czasu/prędkości, ale to po paru próbach możesz sobie dobrać taką wartość, żeby wyszły te twoje docelowe 24km/h średniej.
Chętnie zobaczę rezultaty.
Zrobiłem konto, coś tam dodałem już, ale raczej tego nie ogarnę... tyle tych wartości, waty-niewaty, kąty...
Jeśli Ty albo ktoś to ogarnia, to mogę podać potrzebne wartości - będzie 5min roboty zapewne
Ogólnie to dzięki za zainteresowanie tematem
#29
Napisano 18 luty 2016 - 22:33
Ok. poklikałem. Baza - rower szosowy, 10kg z wyposażeniem, podstawowe obręcze z 23-25mm oponami. Pozycja na klamkach (hoods), kask szosowy, wiatr bez znaczenia (3km/h)
Trasa - wybrałem tam z bazy 380km Aarhus - København 2015
Baza:
Time 15:08:26
Avg. Speed 25.06 km/h
Avg. Power 116.61 watts
szytki+koła~60mm+300g lżejszy rower
Time 14:55:25
Avg. Speed 25.43 km/h
Avg. Power 116.57 watts
Baza+kask aero
Time 15:01:44
Avg. Speed 25.25 km/h
Avg. Power 116.58 watts
kask aero+szytki+koła~60mm+300g lżejszy rower
Time 14:48:35
Avg. Speed 25.62 km/h
Avg. Power 116.54 watts
Różnica prędkości/czasu - ok. 2,2%
Zwiększając średnią moc do 200W mamy:
Baza:
Time 12:02:29
Avg. Speed 31.52 km/h
Avg. Power 196.56 watts
kask aero+szytki+koła~60mm+300g lżejszy rower
Time 11:48:45
Avg. Speed 32.13 km/h
Avg. Power 196.46 watts
Różnica prędkości/czasu - niecałe 2%
Wnioski? Nic nie zastąpi watów
Reszta we własnym zakresie
Ritchey Road Logic | Cervélo P3 | PlanetX Full Monty SL | GT Zaskar | On-One Pompino V4
#30
Napisano 18 luty 2016 - 22:55
Jako dyplomowany emeryt nie robię maratonów, ani dłuzszych dystansów już. :cry: myślę, że po paru latach turlania, mogę Ci napisać to, co Rozmiar. Lekkie koła / nie aero, bo potencjalny wiatr Cię wykończy/ nośne lekkie gumy, ichyba najlepiej na takim zestawie najlepiej wyjdziesz. pozdr
- Robert74 lubi to
#32
Napisano 19 luty 2016 - 09:20
No to w sumie niewiele tego zysku. A jakbyś tak dodał do zestawu czwartą i piątą opcję tj. full rower czasowy ze wszystkimi dodatkami (kask aero, koła 60mm, szytki, pozycja aero) oraz baza z samą lemondką, tak z ciekawości bo fajne zestawienie ☺
Dużo czy niedużo to kwestia względna.
Gdyby z tą 2 symulacją startować w rzeczywistym wyścigu (wyniki: http://live.ultimate...hp?eventid=2275)to te 14 minut zysku oznaczałaby awans z 18 na 9 pozycję...
Albo jeśli ścigasz się z kimś o bardzo podobnej kondycji to może być akurat ten zysk, który pozwoli Ci wygrać
Pozostaje oczywiście kwestia ile jesteś w stanie zapłacić za ten zaoszczędzony czas :-) - tutaj na 1. miejscu w kategorii cena/zysk jest ubranie (obcisłe) i kask aero.
Ritchey Road Logic | Cervélo P3 | PlanetX Full Monty SL | GT Zaskar | On-One Pompino V4
#33 Gosc_adazz_*
Napisano 19 luty 2016 - 11:36
Jako praktyk polecałbym jednak lekkie nisko profilowe koła, z dobrymi gumami - szerokość wedle uznania i potrzeb, w mojej opinii przy długim dystansie mniej sił zużyjesz na napędzenie lekkich nikich profili, no i co istotne wygoda (!) przy tylu km musisz chyba o tym myśleć.
Jeśli idzie o aero - to skupiłbym się na ubraniu/kasku żeby nie robić za "żagiel".
Nie będę podpierał się żadną teorię quasi fizyczną, piszę to jako praktyk, a więc pojeździłem na kołach 21mm, 30mm, 50mm, opona i szytka, ze wszech miar w moim przypadku wygrywa 21mm.
- beskidbike i Robert74 lubią to
#34
Napisano 19 luty 2016 - 12:17
- kaloo i Robert74 lubią to
#36
Napisano 19 luty 2016 - 21:53
200W , szosa, Lemondka (pozycja średniego triathlonisty)
Time 11:50:54
Avg. Speed 32.03 km/h
Avg. Power 196.43 watts
200W, czasówka, zaawansowana aero pozycja, kask aero, koła 90mm z szytkami
Time 11:04:41
Avg. Speed 34.26 km/h
Avg. Power 195.81 watts
Ritchey Road Logic | Cervélo P3 | PlanetX Full Monty SL | GT Zaskar | On-One Pompino V4
#37
Napisano 19 luty 2016 - 22:55
No to przekonaliście mnie co do niskiego profilu ;] a co do full opcji aero, to póki co mam tylko lemondkę hehe
kptB - dzięki za matematykę
a ogólnie tym się bujam.. http://www.bikestats...8780_19990.html
wygoda na wysokim poziomie, próbowałem być bardziej aero poprzez obrócenie mostka o 180st, ale coś mnie plecy bolały na testach, może w najbliższym czasie jeszcze raz spróbuję.
No i różnica między dolnym chwytem, a oparciem na lemondce jest niewielka. Ogólnie very low
#38
Napisano 19 luty 2016 - 23:18
No to przekonaliście mnie co do niskiego profilu ;] a co do full opcji aero, to póki co mam tylko lemondkę hehe
kptB - dzięki za matematykę
a ogólnie tym się bujam.. http://www.bikestats...8780_19990.html
wygoda na wysokim poziomie, próbowałem być bardziej aero poprzez obrócenie mostka o 180st, ale coś mnie plecy bolały na testach, może w najbliższym czasie jeszcze raz spróbuję.
No i różnica między dolnym chwytem, a oparciem na lemondce jest niewielka. Ogólnie very low
Przy dystansach jakie robisz, to praktycznie wszystko ma wymierny rezultat w czasie i nastawienie na "marginal gains" nie jest złym pomysłem
Tak już tu pisano ubranie, jeśli jeździsz w kasku, to krótki kask aerodynamiczny, opony o jak najniższych oporach toczenia (zob. http://www.bicyclero...gresistance.com ) regularnie serwisowane łożyska, nasmarowany łańcuch itd
Ritchey Road Logic | Cervélo P3 | PlanetX Full Monty SL | GT Zaskar | On-One Pompino V4
#40
Napisano 22 luty 2016 - 21:13
Przede wszystkim, obręcze na wysokim stożku, to albo będą bardzo ciężkie, albo bardzo delikatne. Aerodynamika przy prędkościach rzędu 25km/h praktycznie nie gra roli. "Delikatności" to chyba nie trzeba komentować..
Szytki.. Właściwie to czemu nie. Wersja pod cross jest wystarczająco odporna i przyczepna (z wyścigowymi może być czasami słabo). Mleczko na małe uszkodzenia, na przecięcie/dużą dziurę zapas. Tak prawdę powiedziawszy wymiana szytki jest szybsza niż opony (szczególnie jak masz na "cement" nie na taśmę). Przy 12atm niosą ładnie, da się ciut zaoszczędzić na Crr. Niższa masa też trochę pomoże.
Licząc energetycznie.. jesteś w stanie zaoszczędzić nawet do 5% mocy (powiedzmy 10W). Czyli trasę pokonasz szybciej o jakieś 3%.. Na 1000km (40h) to będzie ponad godzina, a i zużyjesz mniej "energetyków". W sumie jest o co walczyć.
Z drugiej strony.. Każdą nierówność drogi, nawet najmniejszą, będziesz czuł. I na kierze i na siodełku. Po 1kkm to może trochę "denerwować". Ba, w przypadku odcinków mocno połatanych (albo z ~2cm kamyczków, o zgrozo) możesz zużyć znacznie więcej energii.
W zeszłym roku jechałem "małą" trasę bez osłony (zresztą jak zwykle). Przejechałem się po jakimś szkle (butelki? znicze? czerwone było) i miałem pocięte obie szytki (a tylko jedną na zapas). Wiara w szytki i jazda na niskim ciśnieniu niestety zawiodły. Jakbym miał opony, to skrawki materiału by załatwiły sprawę, przynajmniej dotoczyłbym się do jakiejś cywilizacji z pociągiem. "Dzięki" szytkom zrobiłem sobie spacerek na 5 godzin (przynajmniej dobrze, że mam buty trekingowe).
Dodaj odpowiedź
Również z jednym lub większą ilością słów kluczowych: szytka, aero, opona, długi, dystans, profil, zestaw
Giełda →
Sprzedam / Oddam / Zamienię →
Komplet Raso Z Zamówienia Forumowego (Roz. M)Napisany przez piotrkol , 18 lut 2020 raso, komplet, zestaw, ciuchy |
|
||
Rowery oraz części →
Rowery oraz ramy →
Jaki rower za 3500zł i więcej? →
[Oreo] Szukam Roweru Aero Do Max Przedział 8000 ZłNapisany przez Fazi , 28 sie 2019 Aero, Oero, Rower Aero, Triathlon i 2 więcej |
|
||
Rowery oraz części →
Koła - części do kół - ogumienie →
Ogumienie →
Nowa Szytka Od Veloflex Servizio / ServiceNapisany przez Rappid , 06 cze 2019 veloflex, servizio, service i 1 więcej |
|
||
Sponsorzy serwisu →
Rosebikes.pl →
Nowe Koła Karbonowe RoseNapisany przez paulsen , 14 gru 2018 koła, lekkie, szosa, karbon i 5 więcej |
|
||
Rowery oraz części →
Rowery oraz ramy →
Cervelo S5 2019 (?)Napisany przez Ciachoorsky , 18 wrz 2018 cervelo, aero, s5, disc |
|