Skocz do zawartości


Zdjęcie

Szytka + Aero Na Długim Dystansie

szytka aero opona długi dystans profil zestaw

51 odpowiedzi w tym temacie

#21 ROZMIAR

ROZMIAR
  • Użytkownik
  • 3220 postów
  • SkądPoznań

Napisano 16 luty 2016 - 22:43

1415chris czyli największe zyski odniósł ostatni na mecie a pierwszy najmniejsze :)

7602ede9d85aa0ebmed.png
 
Więcej satysfakcji daje dobra forma niż dobry sprzęt.

logo_phpBB.gif

 
 


#22 Maitre

Maitre
  • Użytkownik
  • 483 postów
  • SkądBielsko-Biała

Napisano 16 luty 2016 - 23:16

Maitre, zrozumiałeś to do góry nogami ;)
Właśnie jadac na dystans wolniejszy zawodnik bedzie zyskiwal wiecej, bo dluzej przebywa na trasie.

Tak, zgadza się, masz rację. Tylko,że Ty cały czas piszesz o liczbach bezwzględnych. Procentowo (stosunkowo) najwięcej zyska szybszy. Poza tym, jaki jest zysk aerodynamiczny z kół o wysokim stożku dla prędkości 23-24km/h? Minimalny, myślę (nie robiłem badań ;) ), że wielokrotnie mniejszy niż np. przy 35 km/h. W takim przypadku szybszy zyskałby więcej też w liczbach bezwzględnych. Ale, jak ktoś pisał wyżej, nie ma co się spierać o teorię.
  • mikroos lubi to

#23 ROZMIAR

ROZMIAR
  • Użytkownik
  • 3220 postów
  • SkądPoznań

Napisano 16 luty 2016 - 23:34

Przenieście sobie dyskusję na WATy i kJ


7602ede9d85aa0ebmed.png
 
Więcej satysfakcji daje dobra forma niż dobry sprzęt.

logo_phpBB.gif

 
 


#24 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8625 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 17 luty 2016 - 00:25



Właśnie jadac na dystans wolniejszy zawodnik bedzie zyskiwal wiecej, bo dluzej przebywa na trasie.

Oho, kolejny upolowany na marketing Cervelo skierowany do pro wannabes? ;)

 

Wolniejszy korzysta dłużej, ale nie bardziej. Opory rosną w przybliżeniu proporcjonalnie do kwadratu prędkości, więc im szybciej jedziesz, tym cenniejszy staje się każdy wat. Z kolei to, na co aerodynamiczne właściwości koła nie mają wpływu, czyli opory mechaniczne, przyrasta znacznie mniej.

 

A mówiąc językiem liczb: policz sobie całkowity opór (ilość zmarnowanej energii) generowany przez koło przy prędkości 20 km/h przez 2 godziny oraz osobno przy prędkości 40 km/h przez godzinę. Wniosek może być tylko jeden: zysk energetyczny jest znacznie większy dla zawodnika jadącego szybciej.

 

Podobnie wyjdzie, kiedy policzymy czas: wolniejszy zyska np. 20 sekund zamiast 15 sekund (a więc z pozoru więcej), ale będzie to 20 sekund z 2 godzin, a nie z godziny. Dlatego proporcjonalnie zyska znacznie mniej.


  • puchaty lubi to

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#25 1415chris

1415chris
  • Użytkownik
  • 4485 postów
  • SkądSurrey

Napisano 17 luty 2016 - 09:34

mikroos jakbys choc troch wysilil sie, to bys moze doszedl do wniosku, ze w swiecie aero pokazane wczesniej wykresy sa sa od dawna prawda odjawiona i nikt chocby z odrobina wiedzy, nie kluci sie z tym.
Chyba nie chcesz podwazac swoim autorytetem osiagniec i edukacji Cervelo na polu aero?
To co piszecie jest jak byk pokazane wlasnie na wykresach Cervelo, to co ja pisze rowniez.
Troche zrozumienia i poszerzenia swoich horyzontow zycze.
Jak chcecie sie poedukowac to polecam rozne opracowania z tuneli i fora triathlonowe.

Tak jak napisal Rozmiar, nowa fizyka, dobrze byc na biezaco z nowosciami :)

#26 ROZMIAR

ROZMIAR
  • Użytkownik
  • 3220 postów
  • SkądPoznań

Napisano 17 luty 2016 - 10:52

Czyli jednak marketing cervelo ;)
A P5 nadal nie wygrywa nic poważnego.
Ale teraz wiem dlaczego Wigo na olimpiadzie jechał na ramie która miała masę pancerzy na wierzchu. Wiedział że wygra, a jako najszybszemu aero prawie nic by mu nie dało :D Za to ostatni zyskał tyle, ooo tak wiele że był ostatni :D

7602ede9d85aa0ebmed.png
 
Więcej satysfakcji daje dobra forma niż dobry sprzęt.

logo_phpBB.gif

 
 


#27 kptB

kptB
  • Użytkownik
  • 75 postów
  • SkądWroc

Napisano 18 luty 2016 - 15:01

Do autora wątku:

Zarejestruj się na https://bestbikesplit.com/, wyklikaj profil roweru i swój, wgraj jakiś kawałek trasy i możesz sobie posymulować - najpierw Twoja bazowa konfiguracja, potem zmień tylko koła i zobacz co Ci wyliczy.

 

Tam niby trzeba podać FTP jako bazę do obliczania czasu/prędkości, ale to po paru próbach możesz sobie dobrać taką wartość, żeby wyszły te twoje docelowe 24km/h średniej. :)

Chętnie zobaczę rezultaty.


Ritchey Road Logic | Cervélo P3 | PlanetX Full Monty SL | GT Zaskar | On-One Pompino V4


#28 gustavo54

gustavo54
  • Użytkownik
  • 43 postów
  • SkądRybnik

Napisano 18 luty 2016 - 19:40

Do autora wątku:

Zarejestruj się na https://bestbikesplit.com/, wyklikaj profil roweru i swój, wgraj jakiś kawałek trasy i możesz sobie posymulować - najpierw Twoja bazowa konfiguracja, potem zmień tylko koła i zobacz co Ci wyliczy.

 

Tam niby trzeba podać FTP jako bazę do obliczania czasu/prędkości, ale to po paru próbach możesz sobie dobrać taką wartość, żeby wyszły te twoje docelowe 24km/h średniej. :)

Chętnie zobaczę rezultaty.

 

Zrobiłem konto, coś tam dodałem już, ale raczej tego nie ogarnę... tyle tych wartości, waty-niewaty, kąty...

Jeśli Ty albo ktoś to ogarnia, to mogę podać potrzebne wartości - będzie 5min roboty zapewne ;)

 

 

Ogólnie to dzięki za zainteresowanie tematem :)



#29 kptB

kptB
  • Użytkownik
  • 75 postów
  • SkądWroc

Napisano 18 luty 2016 - 22:33

Ok. poklikałem. Baza - rower szosowy, 10kg z wyposażeniem, podstawowe obręcze z 23-25mm oponami. Pozycja na klamkach (hoods), kask szosowy, wiatr bez znaczenia (3km/h)

Trasa - wybrałem tam z bazy 380km Aarhus - København 2015

 

Baza:

Time           15:08:26
Avg. Speed     25.06 km/h
Avg. Power     116.61 watts

 

szytki+koła~60mm+300g lżejszy rower

Time           14:55:25
Avg. Speed     25.43 km/h
Avg. Power     116.57 watts

 

Baza+kask aero

Time           15:01:44
Avg. Speed     25.25 km/h
Avg. Power     116.58 watts

 

kask aero+szytki+koła~60mm+300g lżejszy rower

Time           14:48:35
Avg. Speed     25.62 km/h
Avg. Power     116.54 watts

 

Różnica prędkości/czasu -  ok. 2,2%

 

 

Zwiększając średnią moc do 200W mamy:

 

Baza:

Time           12:02:29
Avg. Speed     31.52 km/h
Avg. Power     196.56 watts

 

kask aero+szytki+koła~60mm+300g lżejszy rower

Time           11:48:45
Avg. Speed     32.13 km/h
Avg. Power     196.46 watts

 

Różnica prędkości/czasu - niecałe 2%

 

Wnioski? Nic nie zastąpi watów :D

Reszta we własnym zakresie ;)

 


Ritchey Road Logic | Cervélo P3 | PlanetX Full Monty SL | GT Zaskar | On-One Pompino V4


#30 nick

nick
  • Użytkownik
  • 2254 postów
  • Skądkrakow

Napisano 18 luty 2016 - 22:55

Jako dyplomowany emeryt  nie robię maratonów, ani dłuzszych dystansów już. :cry:  myślę, że po paru latach turlania, mogę Ci napisać to, co Rozmiar. Lekkie koła / nie aero, bo potencjalny wiatr Cię wykończy/ nośne lekkie gumy, ichyba najlepiej na takim zestawie najlepiej wyjdziesz.  pozdr


  • Robert74 lubi to

#31 Arni

Arni
  • Użytkownik
  • 3088 postów
  • SkądWLKP

Napisano 19 luty 2016 - 08:48

No to w sumie niewiele tego zysku. A jakbyś tak dodał do zestawu czwartą i piątą opcję tj. full rower czasowy ze wszystkimi dodatkami (kask aero, koła 60mm, szytki, pozycja aero) oraz baza z samą lemondką, tak z ciekawości bo fajne zestawienie ☺

#32 kptB

kptB
  • Użytkownik
  • 75 postów
  • SkądWroc

Napisano 19 luty 2016 - 09:20

No to w sumie niewiele tego zysku. A jakbyś tak dodał do zestawu czwartą i piątą opcję tj. full rower czasowy ze wszystkimi dodatkami (kask aero, koła 60mm, szytki, pozycja aero) oraz baza z samą lemondką, tak z ciekawości bo fajne zestawienie ☺

 
Dużo czy niedużo to kwestia względna. :)
Gdyby z tą 2 symulacją startować w rzeczywistym wyścigu (wyniki: http://live.ultimate...hp?eventid=2275)to te 14 minut zysku oznaczałaby awans z 18 na 9 pozycję...
Albo jeśli ścigasz się z kimś o bardzo podobnej kondycji to może być akurat ten zysk, który pozwoli Ci wygrać :)
 
Pozostaje oczywiście kwestia ile jesteś w stanie zapłacić za ten zaoszczędzony czas :-) - tutaj na 1. miejscu w kategorii cena/zysk jest ubranie (obcisłe) i kask aero.


Ritchey Road Logic | Cervélo P3 | PlanetX Full Monty SL | GT Zaskar | On-One Pompino V4


#33 Gosc_adazz_*

Gosc_adazz_*
  • Gość

Napisano 19 luty 2016 - 11:36

Jako praktyk polecałbym jednak lekkie nisko profilowe koła, z dobrymi gumami - szerokość wedle uznania i potrzeb, w mojej opinii przy długim dystansie mniej sił zużyjesz na napędzenie lekkich nikich profili, no i co istotne wygoda (!) przy tylu km musisz chyba o tym myśleć.

Jeśli idzie o aero - to skupiłbym się na ubraniu/kasku żeby nie robić za "żagiel".

 

Nie będę podpierał się żadną teorię quasi fizyczną, piszę to jako praktyk, a więc pojeździłem na kołach 21mm, 30mm, 50mm, opona i szytka, ze wszech miar w moim przypadku wygrywa 21mm.

 


  • beskidbike i Robert74 lubią to

#34 wiktor24

wiktor24
  • Użytkownik
  • 1727 postów
  • SkądDolnośląskie

Napisano 19 luty 2016 - 12:17

Ja tez bym nie zapominal o perfekcyjnym fittingu, wygodnej lemondce, siodle, butach, ubraniach, odzywianiu na trasie, przygotowaniu, wyboru Dnia bez wiatru I deszczu. Kola niskie maja sens, ponadto lepiej sie obronisz na nich przed wiatrem jadac na lemondce spora cześć czasu. Te kwestie sa wiele wazniejeze niz kilka minut które (być może) zyskasz na stożkach
  • kaloo i Robert74 lubią to

#35 Rider

Rider
  • Użytkownik
  • 113 postów

Napisano 19 luty 2016 - 17:53

Tak tylko . 

 

 



#36 kptB

kptB
  • Użytkownik
  • 75 postów
  • SkądWroc

Napisano 19 luty 2016 - 21:53

200W , szosa, Lemondka (pozycja średniego triathlonisty)

Time         11:50:54
Avg. Speed   32.03 km/h
Avg. Power   196.43 watts

 

200W, czasówka, zaawansowana aero pozycja, kask aero, koła 90mm z szytkami

Time         11:04:41
Avg. Speed   34.26 km/h
Avg. Power   195.81 watts

 


Ritchey Road Logic | Cervélo P3 | PlanetX Full Monty SL | GT Zaskar | On-One Pompino V4


#37 gustavo54

gustavo54
  • Użytkownik
  • 43 postów
  • SkądRybnik

Napisano 19 luty 2016 - 22:55

No to przekonaliście mnie co do niskiego profilu ;] a co do full opcji aero, to póki co mam tylko lemondkę hehe

 

kptB - dzięki za matematykę :)

 

a ogólnie tym się bujam.. http://www.bikestats...8780_19990.html

 

wygoda na wysokim poziomie, próbowałem być bardziej aero poprzez obrócenie mostka o 180st, ale coś mnie plecy bolały na testach, może w najbliższym czasie jeszcze raz spróbuję.

 

No i różnica między dolnym chwytem, a oparciem na lemondce jest niewielka. Ogólnie very low :)



#38 kptB

kptB
  • Użytkownik
  • 75 postów
  • SkądWroc

Napisano 19 luty 2016 - 23:18

No to przekonaliście mnie co do niskiego profilu ;] a co do full opcji aero, to póki co mam tylko lemondkę hehe

 

kptB - dzięki za matematykę :)

 

a ogólnie tym się bujam.. http://www.bikestats...8780_19990.html

 

wygoda na wysokim poziomie, próbowałem być bardziej aero poprzez obrócenie mostka o 180st, ale coś mnie plecy bolały na testach, może w najbliższym czasie jeszcze raz spróbuję.

 

No i różnica między dolnym chwytem, a oparciem na lemondce jest niewielka. Ogólnie very low :)

 

Przy dystansach jakie robisz, to praktycznie wszystko ma wymierny rezultat w czasie i nastawienie na "marginal gains" nie jest złym pomysłem :)
Tak już tu pisano ubranie, jeśli jeździsz w kasku, to krótki kask aerodynamiczny, opony o jak najniższych oporach toczenia (zob. http://www.bicyclero...gresistance.com ) regularnie serwisowane łożyska, nasmarowany łańcuch itd :)


Ritchey Road Logic | Cervélo P3 | PlanetX Full Monty SL | GT Zaskar | On-One Pompino V4


#39 wiktor24

wiktor24
  • Użytkownik
  • 1727 postów
  • SkądDolnośląskie

Napisano 20 luty 2016 - 18:48

Niby ma ale komfort,dobre hamowanie jakby Cie zlapal deszcz I sterownosc przy bocznym wietrze jadac na lemondce sa ważniejsze. Co Ci z tych paru minut jak zlapiesz gume I uszczelniacz nie zadziala albo zacznie wiać I zdmuchnie Cie do rowu albo pod Tira

#40 pajak

pajak
  • Użytkownik
  • 383 postów
  • SkądGdynia

Napisano 22 luty 2016 - 21:13

Gustavo, ja tam bym polecił Ci poziomki (ale nie do jedzenia, tylko do jazdy :) ) Ale to taki off-topic.

Przede wszystkim, obręcze na wysokim stożku, to albo będą bardzo ciężkie, albo bardzo delikatne. Aerodynamika przy prędkościach rzędu 25km/h praktycznie nie gra roli. "Delikatności" to chyba nie trzeba komentować..

Szytki.. Właściwie to czemu nie. Wersja pod cross jest wystarczająco odporna i przyczepna (z wyścigowymi może być czasami słabo). Mleczko na małe uszkodzenia, na przecięcie/dużą dziurę zapas. Tak prawdę powiedziawszy wymiana szytki jest szybsza niż opony (szczególnie jak masz na "cement" nie na taśmę). Przy 12atm niosą ładnie, da się ciut zaoszczędzić na Crr. Niższa masa też trochę pomoże.

Licząc energetycznie.. jesteś w stanie zaoszczędzić nawet do 5% mocy (powiedzmy 10W). Czyli trasę pokonasz szybciej o jakieś 3%.. Na 1000km (40h) to będzie ponad godzina, a i zużyjesz mniej "energetyków". W sumie jest o co walczyć.
Z drugiej strony.. Każdą nierówność drogi, nawet najmniejszą, będziesz czuł. I na kierze i na siodełku. Po 1kkm to może trochę "denerwować". Ba, w przypadku odcinków mocno połatanych (albo z ~2cm kamyczków, o zgrozo) możesz zużyć znacznie więcej energii.

W zeszłym roku jechałem "małą" trasę bez osłony (zresztą jak zwykle). Przejechałem się po jakimś szkle (butelki? znicze? czerwone było) i miałem pocięte obie szytki (a tylko jedną na zapas). Wiara w szytki i jazda na niskim ciśnieniu niestety zawiodły. Jakbym miał opony, to skrawki materiału by załatwiły sprawę, przynajmniej dotoczyłbym się do jakiejś cywilizacji z pociągiem. "Dzięki" szytkom zrobiłem sobie spacerek na 5 godzin (przynajmniej dobrze, że mam buty trekingowe).



Dodaj odpowiedź



  

Również z jednym lub większą ilością słów kluczowych: szytka, aero, opona, długi, dystans, profil, zestaw