Opony Do Przełajówki
#121 Gosc_lukasamd_*
Napisano 11 październik 2017 - 19:42
Dzisiaj przyszły, nie padało po niemal całym tygodniu opadów no to założyłem i do lasu. Błota od groma, w sumie wszędzie wilgotno choć były i miejsca ubite (i wilgotne). W porównaniu do wcześniej używanych Conti (Race oraz Speed, oba w rozmiarze 35c) to jak niebo a ziemia. Opona wybacza o wiele więcej, nie mam co chwilę wrażenia że zaraz będzie uślizg i polecę na bok - najpierw bardzo zachowawczo, powoli, potem nieco szybciej i mimo to super. Jakieś przejazdy po błocie, leśnych "kałużach" też bez problemu. Oczyszcza się bardzo dobrze i tylko nieco z syfu leci na mnie więc jestem tym bardziej zadowolony. Mimo 33c zamiast 35c trakcja to zupełnie inny poziom. Używane na ~45 PSI. Ciekawe ile mogę zejść na dętkach (producent zaleca minimum 40)...
Jak na jedną jazdę 30 km to zdecydowanie zadowolony jestem i wiem, że teraz ograniczeniem jestem przede wszystkim ja, bo technicznie to jest jednak kiepściutko póki co
Aha, wady.. no na asfalcie czuć, ze nie jest do tego stworzona. Nie jest wolna, ale "diamentowy" bieżnik w Conti Speed to jednak co innego - pewnie G-One są dlatego takie szybkie.
#122 Gosc_marvelo_*
Napisano 11 październik 2017 - 20:32
jak wylodzone, to idź na piwo, albo załóż kolce (wiem co mówię, zwykle robię inaczej ;D )
Nie jeździłem nigdy na kolcowanych oponach cx, ale wiele opon 26 cali zakolcowałem i różnica jest kolosalna, choć wciąż twierdzę, że na lodzie i tak jest dość niebezpiecznie i trzeba naprawdę uważać, zwłaszcza w zakrętach i koleinach. Ale to uczucie przy przyspieszaniu, gdy można stanąć na pedały i rower nie ucieknie spod tyłka, tylko drze lód i napędza jest niezastąpione.
Może takie tanie Kendy nadałyby się na D.I.Y pod kolce: http://allegro.pl/op...6984969446.html
Jakieś malutkie wkręty chyba by weszły w te klocki, co?
- mburs lubi to
#123
Napisano 11 październik 2017 - 20:53
Ale na koniec i tak wyłożysz się w sumie 20 razy przy czym 10 na 20 metrowym odcinku (że ja tego nie przejadę...!? Łuups!) po czym tyłek wygląda jak artykuł ze sklepu mięsnego*.
*i wcale, absolutnie wcale, nie mieliście wtedy żadnego gojącego się złamania
#124
Napisano 11 październik 2017 - 21:07
#125
Napisano 11 październik 2017 - 21:43
Dokładnie, na dętkach nie ma co szaleć z ciśnieniem, choć zależy to od nawierzchni po której się jedzie. Parę kamieni może nieźle poszatkować dętkę przy ciut za niskim ciśnieniu. Stąd pójście w bezdętkowce uważam za jedyny sensowny wybór zwłaszcza dla komfortu jazdy, kiedyś (czytaj: na dętkach) nie cierpiałem bruków, na 20/25 psi (przód/tył) szybkie (z)jazdy po bruku to bułka z masłem, na dodatek opona trzyma się wszystkiego jak przyklejona, żadnych problemów z trakcją, po piasku jedzie się całkiem komfortowo.
Uważam, że pójście w dętkę było błędem, ale to Twój wybór. Za swoje opony dałem 2x144zł, taśma 25 (60m), mleczko 0,5l ok. 5 dych. Doliczając koszty przesyłki to i tak było <4 stów. No fakt, mleczko po 3 miesiącach do uzupełnienia, ale na oponę wlewam ok. 80 ml, tak więc na trochę pojemnik starczy. Za różnicę 2 stów miałbym się męczyć na dętkach? Nigdy.
- mburs lubi to
Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750
#126 Gosc_lukasamd_*
Napisano 11 październik 2017 - 21:48
#127
Napisano 11 październik 2017 - 22:04
Tłumaczę bruk na niskim ciśnieniu: wygładza się. Zresztą trzeba spróbować, żeby zrozumieć. Pamiętam jak mi Malik tłumaczył, że bruki to kwestia właściwego (niskiego) ciśnienia. Nie rozumiałem. Do czasu. Teraz rozumiem. Może i Ty zrozumiesz kiedyś różnicę.
Zalać nikt Ci nie broni, ale preformance nie bardzo nadają się do konwersji na bezdętkowe, producent wyraźnie zaleca zastosowanie wersji EVO (Evolution Line) jako Tubeless Easy. Co prawda nawet przy oponach z EVO można usłyszeć/przeczytać marudzenia, że MicroSkin nie radzi sobie dobrze i mleczko potrafi przeciskać się przez boki opony, tym bardziej mogą być problemy z preformance.
- Malik lubi to
Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750
#128
Napisano 11 październik 2017 - 22:09
A jak robisz kolejnego KOMa na asfalcie na 30PSI i oponach 38C to się zastanawiasz, czy tu takie trzepaki jeżdżą, czy te opony są takie szybkie.
#129 Gosc_lukasamd_*
Napisano 11 październik 2017 - 22:17
No cóż, skoro nie zalecają to zostanę na wyższym ciśnieniu. Nie widziałem sensu abym ladowal tyle biorąc pod uwagę, że jesienią i zimą nie będę jeździł tyle co latem, a więcej biegal. No ale tu już przechodźmy do tego co kto robi i jakie ma plany, a to nie bardzo związane z tematem. W każdym razie nawet te performance to moim zdaniem świetna sprawa. Wcześniej nie miałem okazji przekonać się faktycznie jak przełaj może jechać
- mburs lubi to
#130
Napisano 11 październik 2017 - 22:26
Ja właściwie przełaj mam na jesień/zimę/wczesną wiosnę, gdy szybsza jazda na szosie jest mało przyjemna z uwagi na chłód. W terenie odczuwalna temperatura jest zdecydowanie wyższa, zwłaszcza jak się człowiek nie oszczędza
Minusem niskiego ciśnienia jest "pompowanie" przy mocnych depnięciach, co prawda można się do tego przyzwyczaić, no i ponoć guma trochę energii oddaje jak się prostuje, no ale trochę mnie to wkurza
Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750
#131
Napisano 12 październik 2017 - 15:59
#132 Gosc_marvelo_*
Napisano 12 październik 2017 - 18:09
Nie tyle szersza opona = lepsza przyczepność i komfort, co odpowiednio niskie ciśnienie w oponie. W CX na 37mm i 20/25psi (oczywiście bezdętkowe) mam lepszy komfort i przyczepność niż na 2,25" w XC nabitych do ciśnienia na tyle bezpiecznego, żeby nie łapać snejków. Czemu nie wywalę dętek z XC? Bo nim prawie w ogóle już nie jeżdżę, to mi się nie opłaca zmieniać felg i opon
Nie bardzo rozumiem tego fenomenu systemu bezdętkowego jeśli chodzi o te niskie ciśnienia.
Wiadomo, że wraz ze spadkiem ciśnienia wzrasta komfort, ale przy 20/25 psi na wąskiej oponie i tak będziesz już czasem dobijał obręczą do podłoża. Co z tego, że nie złapiesz snake'a, jeśli obręcz i tak możesz uszkodzić na tak niskim ciśnieniu. System tubeless pod tym względem nie ma żadnej przewagi. Chyba że jakąś funkcję ochronną dla obręczy pełni gruba ścianka boczna opony.
Ja w góralu na kołach 26 cali z dętkami nie stosuję aż tak niskich ciśnień, bo nie widzę takiej potrzeby. Gruba opona (2.2-2.4) nawet przy nieco wyższym ciśnieniu (25/30 psi) i tak daje dużo większy komfort i przyczepność niż jakakolwiek przełajowa prawie bez powietrza, a snake'ów nie łapię wcale (choć mam całkowicie sztywny rower). Jeżdżę czasem rowerem crossowym po terenie i ciągle czuję, że te 2 cm na szerokość (i wysokość) opony to jest przepaść, która bardzo mocno ogranicza.
- parmenides lubi to
#133
Napisano 12 październik 2017 - 18:14
Pojeździsz, zrozumiesz.
- Malik lubi to
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?
#134 Gosc_marvelo_*
Napisano 12 październik 2017 - 18:30
Wąska i niska opona wciąż pozostaje wąską i niską oponą. Praw fizyki pan nie zmienisz. Obecność dętki lub jej brak nic tu nie zmienia, oprócz potencjalnie łatwiejszego złapania kapcia na dętce. Poza tym przy zbyt niskim ciśnieniu i tak pojawiają się problemy, o których pisał sam Prozor.
Opona najlepiej pracuje gdy ma określone ugięcie wstępne, przewidziane przez konstruktora.
Jeśli Prozor obniża ciśnienie do 20 psi w oponie przełajowej /crossowej by poczuć się komfortowo i uzyskać wystarczającą przyczepność to znaczy, że ma za wąskie opony.
#135
Napisano 13 październik 2017 - 08:07
Opony mam WTB Nano 40c TCS Light - nie ograniczają mnie przepisy UCI do 33mm szerokości opony, a raczej tylko szerokość widełek (zwłaszcza tylnych) no i opona do 42mm wchodzi do tylnego koła. Co ciekawe te 40c to chyba wtedy, gdy opona się rozpłaszczy, albo napompuje do maksymalnego dopuszczalnego ciśnienia (ale chyba też nie, muszę zmierzyć), bo przy 20/25 psi (przód/tył) jakie używam to jej szerokość nie przekracza 37mm (pisałem już o tym).
Czym węższa opona tym ciśnienie musisz mieć większe, bo inaczej faktycznie będziesz jeździł na feldze i rozpłaszczonej oponie.
Ciśnienie dobierałem doświadczalnie poprzez stopniowe obniżanie i wyczuwanie roweru. Spuszczanie i dopompowywanie w czasie jazdy (no dobra - po zatrzymaniu ), później sprawdzenie manometrem optymalnego ciśnienia. Czyli standard.
Co ciekawe faktycznie po jednej jeździe uszkodziłem obręcz - zagięcie rantu felgi od bocznego uderzenia kamienia (kamieni?) po wpadnięciu w kamienistą dziurę. W sumie dziwię się, że uszkodzenie było niewielkie. Opona nabita do maksymalnego ciśnienia może przyjęłaby to uderzenia na siebie. Może. Ale akurat to było dość specyficzne uderzenie, wgięcie co prawda było (po powrocie wyprostowałem szczypcami i wyrównałem), ale nie spowodowało rozszczelnienia. Na pewno nie ma żadnych uszkodzeń felgi od kamieni/korzeni/itd przyjmowanych centralnie - wierz mi, że tego typu nawierzchnia jest na porządku dziennym.
Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750
#136
Napisano 13 październik 2017 - 08:50
Opony mam WTB Nano 40c TCS Light - nie ograniczają mnie przepisy UCI do 33mm szerokości opony, a raczej tylko szerokość widełek (zwłaszcza tylnych) no i opona do 42mm wchodzi do tylnego koła. Co ciekawe te 40c to chyba wtedy, gdy opona się rozpłaszczy, albo napompuje do maksymalnego dopuszczalnego ciśnienia (ale chyba też nie, muszę zmierzyć), bo przy 20/25 psi (przód/tył) jakie używam to jej szerokość nie przekracza 37mm (pisałem już o tym).
Prozor, dałeś mi do myślenia... kupiłem już opony (zawsze mogę zwróćić), ale zastanawiam się co będzie lepsze w lekkim terenie - 33mm (350g), czy 40mm (530g) ? Oczywiście zwykły trening, nie żadne ściganie.
Szkoda, że nie można nic więcej poczytać o tych oponach WTB... TPI, wkładki, materiał, etc.
#137
Napisano 13 październik 2017 - 10:27
Możesz trochę poczytać np. w katalogu WTB 2017. Technologie stosowane przez WTB w oponach: tutaj opis.
Przede wszystkim musisz określić warunki w jakim mają być eksploatowane. I tak WTB ma 3 opony do CX (instrukcja):
Cyclocross 700C:
CrossWolf 700x32C Cyclocross Condition 2 Tubeless D to W / S to M 32-622 15-22C
Nano 700x40C Cyclocross / Gravel Condition 2 Both D to D / H to S 40-622 17-25C
Cross Boss 700x35C Cyclocross Condition 2 Tubeless D to D / H to L 35-622 16-23C
gdzie:
D to W / S to M oznacza: Dry to Wet / Sand to Mud (warunki od suchych do mokrych / od piasku do błota)
D to D / H to S oznacza: Dry to Damp / Hardpack to Sand (suche do wilgotnych / twardo (szuter?) do piasku)
D to D / H to L oznacza: Dry to Damp / Hardpack to Loam (suche do wilgotnych / twardo do iłu)
czyli typowa opona przełajowa to CrossWolf, mieści się w wymaganiach UCI i nadaje się praktycznie na wszystkie warunki nawierzchniowe. No i najlżejsza. (aczkolwiek w katalogu jest przeznaczona na warunki od nawierzchni utwardzonej, czy raczej bruku do piasku, dziwne...)
Ja swoje eksploatuję głównie na szutrze, drogach/ścieżkach leśnych i... piasku (Nano to najmniej wymagające opony do jazdy w piachu - nie rzuca na boki, prowadzi się jak po sznurku) stąd taki, a nie inny wybór. W błocie taplać się nie lubię, jednak to błoto które u mnie jest nie stanowi dla moich opon żadnego wyzwania, występują głównie mokre piaski, które nie zaklejają wszystkiego z czym się zetkną i odpadają od opon dość szybko. Nawierzchnia ilasta występuje u mnie incydentalnie i raczej śladowo. Na pewno nie brałbym ich na bieszczadzkie błota, ale na piachu, szutrze i utwardzonej nawierzchni sprawują się idealnie.
Co do ciśnienia - producent zaleca dla opon TCS ciśnienie od 30 do 45psi (2,1 - 3,5 bara), jeśli miałbym trzymać się dokładnie zaleceń to trzymałbym się w dolnym zakresie. Zależy to tez od wagi rowerzysty i raczej 100 kg potrzebował będzie wyższych ciśnień. Tak czy siak, ciśnienia do 25 psi na przodzie są bezpieczne, ewentualnie mógłbym dorzucić po 5 psi na przód/tył.
Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750
#138
Napisano 13 październik 2017 - 10:48
Możesz trochę poczytać np. w katalogu WTB 2017. Technologie stosowane przez WTB w oponach: tutaj opis.
Przede wszystkim musisz określić warunki w jakim mają być eksploatowane. I tak WTB ma 3 opony do CX (instrukcja):
Cyclocross 700C:
CrossWolf 700x32C Cyclocross Condition 2 Tubeless D to W / S to M 32-622 15-22C
Nano 700x40C Cyclocross / Gravel Condition 2 Both D to D / H to S 40-622 17-25C
Cross Boss 700x35C Cyclocross Condition 2 Tubeless D to D / H to L 35-622 16-23C
gdzie:
D to W / S to M oznacza: Dry to Wet / Sand to Mud (warunki od suchych do mokrych / od piasku do błota)
D to D / H to S oznacza: Dry to Damp / Hardpack to Sand (suche do wilgotnych / twardo (szuter?) do piasku)
D to D / H to L oznacza: Dry to Damp / Hardpack to Loam (suche do wilgotnych / twardo do iłu)
czyli typowa opona przełajowa to CrossWolf, mieści się w wymaganiach UCI i nadaje się praktycznie na wszystkie warunki nawierzchniowe. No i najlżejsza.
Ja swoje eksploatuję głównie na szutrze, drogach/ścieżkach leśnych i... piasku (Nano to najmniej wymagające opony do jazdy w piachu - nie rzuca na boki, prowadzi się jak po sznurku) stąd taki, a nie inny wybór. W błocie taplać się nie lubię, jednak to błoto które u mnie jest nie stanowi dla moich opon żadnego wyzwania, występują głównie mokre piaski, które nie zaklejają wszystkiego z czym się zetkną i odpadają od opon dość szybko. Nawierzchnia ilasta występuje u mnie incydentalnie i raczej śladowo. Na pewno nie brałbym ich na bieszczadzkie błota, ale na piachu, szutrze i utwardzonej nawierzchni sprawują się idealnie.
Super. Dzięki za wyczerpujące info!
Szkoda tylko, że WTB nie wysyła do europy... eh. A już się napaliłem na Nano 40c z Tanwallem. Ktoś wie gdzie można dostać te opony?
#139
Napisano 13 październik 2017 - 12:22
Tanwall? Czyli z brązowymi boczkami? Takich faktycznie nie widziałem, z listy dystrybutorów dla Polski jest:
Poland ROWER + SPORT 0-77 487 28 11 rowersport.pl
Dzwoń, pytaj, może mają/sprowadzą?
Ewentualnie ich lista dystrybutorów do sprawdzenia.
Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750