[trening]Pytanie odnośnie kadencji
#1
Napisano 19 czerwiec 2010 - 10:08
Mam pytanie co do kadencji w kolarstwie szosowym, otóż zaleca się jeżdżenie na wysokich kadencjach ale za to prędkość będzie niższa prawda ?
Załóżmy że jadę 3x9 i osiągam prędkość 40 km/h a jak będę miał 2x6 to będę wykonywał 2 razy większą pracę żeby osiągnąć 40 km/h. Dobrze myślę ;P
Pozdrawiam
#2
Gosc_Vivi_*
Napisano 19 czerwiec 2010 - 11:32
Przynajmniej nie będziesz miał problemów z kolanami, które w kolarstwie są bardzo ważne.
Pozdrawiam,
Paweł
#3
Napisano 19 czerwiec 2010 - 11:54
#4
Gosc_Vivi_*
Napisano 19 czerwiec 2010 - 12:04
Pozdrawiam,
Paweł
#5
Napisano 19 czerwiec 2010 - 15:26
Witam,
Mam pytanie co do kadencji w kolarstwie szosowym, otóż zaleca się jeżdżenie na wysokich kadencjach ale za to prędkość będzie niższa prawda ?
Trzeba znaleźć "złoty środek" między kadencją a prędkością. U mnie wygląda to tak:
jak widzę, że kręcę szybciej ale lekko i mimo to prędkość jest taka sama ( a zwykle nawet i wyższa, bo wyższa kadencja = większa moc !) jak wtedy, gdy kręcę na nieco twardszym przełożeniu zostawiam to lekkie przełożenie. W moim przypadku po prostych są to kadencje z zakresu 64-78 (to zależy od tego czy jadę z wiatrem czy pod wiatr). Dawniej jeździłem na okolicy 55 co było totalną pomyłką ...
www.youtube.com/user/AstronomzBurzyna
"Myślę też, że podatek paliwowy powinien być też od rowerów pobierany. Bo jak jedziesz rowerem, to nie jedziesz autem. A jakbyś jechał autem, to byś go zapłacił, czyli oszukujesz państwo nie jadąc autem. Czyli ergo powinieneś płacić na rowerze ekwiwalent mediany spalanego paliwa na 100km po cenach PKN Orlen..."
#6
Gosc_Arek_*
Napisano 19 czerwiec 2010 - 19:02
#7
Napisano 19 czerwiec 2010 - 19:37
kadencja 64-78? normalnie na takich trenuje się wytrzymałość siłową na długich, górskich podjazdach. A i to tylko w razie dobrego przygotowania mięśni i stawów do takiego wysiłku. Każdy trener kolarstwa powie Ci, że jeźdzsz zbyt twardo. Optymalne minimum to wg mnie kadencja 80-90, w której bez problemu odnajduje się większość amatorów.
Zgadzam się z Tobą, że jeszcze con. 10 obrotów mi brakuje do typowych wartości. Może jak zejdę z 79 -> 75 kg wejdę na 80?
Owszem często pojawia się u mnie 80 i więcej na prostej. Obecnie jadąc na 68 nie czuję bym jeździł twardo. Twardo to było w okolicy 55...
Kadencja w okolicy 70 na prostej to póki co (patrz mój opis) dla mnie optimum i zwiększanie tego w moim przypadku jeszcze nie prowadzi do wzrostu prędkości i wydajności. Z miesiąca na miesiąc notuję jednak, że średnie kadencje z tras rosną. Kwestia wytrenowania ? Inna sprawa - mam cholernie grube stawy, kości i masę mięśni i może dlatego nie czuję by obecnie było twardo?
www.youtube.com/user/AstronomzBurzyna
"Myślę też, że podatek paliwowy powinien być też od rowerów pobierany. Bo jak jedziesz rowerem, to nie jedziesz autem. A jakbyś jechał autem, to byś go zapłacił, czyli oszukujesz państwo nie jadąc autem. Czyli ergo powinieneś płacić na rowerze ekwiwalent mediany spalanego paliwa na 100km po cenach PKN Orlen..."
#8
Gosc_niezrzeszony:)_*
Napisano 19 czerwiec 2010 - 20:57
#9
Gosc_Arek_*
Napisano 19 czerwiec 2010 - 21:20
#10
Gosc_Natasza_*
Napisano 19 czerwiec 2010 - 21:56
Ale pod wiatr kadencja nie pomoga, tzreba więcej siły, dlatego źle jeżdzę pod wiatr.
#11
Napisano 19 czerwiec 2010 - 23:17
Jeśli mogę coś doradzić, to mógłbyś sobie astronom wplatać krótkie odcinki 3-5 minutowe jazdy na wyższej kadencji, w Twoim przypadku w okolicach 90-95.
Dzięki Arek za rady. Zastanawiam się dlaczego mi tak trudno przejść wyżej. Może to kwestia predyspozycji (w 8mej klasie chodziłem na siłownię i po dwóch miesiącach brakowało dla mnie dostępnego ciężaru w dwóch dostępnych maszynach do ćwiczenia nóg) i nawyków - wcześniej na trekkingu na twardym kole turystycznie objechałem wiele razy kawał Polski, 2x pół Europy, w tym najtrudniejsze odcinki w Alpach itp. (owszem, wspinaczka już na miękkim kole).
Przejście na wyższe kadencje nie nastąpi zatem szybko. No ale będę próbował. Wplotę 3-5 min. kawałki z 90+ jak radzisz i zdam relację za jakiś czas ;-)
Natasza - a jaki masz puls na kadencjach 100-110 ?
www.youtube.com/user/AstronomzBurzyna
"Myślę też, że podatek paliwowy powinien być też od rowerów pobierany. Bo jak jedziesz rowerem, to nie jedziesz autem. A jakbyś jechał autem, to byś go zapłacił, czyli oszukujesz państwo nie jadąc autem. Czyli ergo powinieneś płacić na rowerze ekwiwalent mediany spalanego paliwa na 100km po cenach PKN Orlen..."
#12
Gosc_Natasza_*
Napisano 20 czerwiec 2010 - 07:36
#13
Napisano 20 czerwiec 2010 - 08:10
#14
Gosc_Natasza_*
Napisano 20 czerwiec 2010 - 08:26
#15
Napisano 20 czerwiec 2010 - 09:15
mam Cateye astrale 8
W rowerze treningowym mam ten sam licznik i od nowości na jednej baterii mam przejechane 51,5 tys. km ;-) . Imponująco długo się trzyma w porównaniu do Sigmy.
A odnośnie kadencji to już kiedyś pan Lucjan pisał na ten temat. "Każdy kolarz powinien mieć opanowane efektywne pedałowanie w zakresie kadencji 50-150". Jak dla mnie te 150 to lekka przesada, ale czasami trzeba na zjazdach dokręcać, wtedy umiejętność kręcenia z kadencją 120+ się przydaje. W zależności od okoliczności czasem lepiej jechać w rytmie 80 obr/min, innym razem lepszym wyjściem bedzie 100. Jednak jadąc w warunkach neutralnych po płaskim powinno się kręcić w zakresie 85-95 obr/min, to chyba takie optimum.
#16
Napisano 20 czerwiec 2010 - 09:36
Puls to zazwyczaj od 135 do 157 (65-75% HRmax).
A najszybciej kręciłem na trenażerze i było w okolicach 190 obr./min. :-D
P S
O co chodzi z tym wzorem, co natasza podała? :?:
#17
Gosc_Natasza_*
Napisano 20 czerwiec 2010 - 14:26
kuba259, nie całkiem rozumiem, o co pytasz.. O "100 + 39x13 = 39,98km/h"? To znaczy "z kadencją 100 na przewożeniu 39x13 będzie prędkość 39,98 km/h. Używam programu do obliczania, który zrobił mój przyjaciel.O co chodzi z tym wzorem, co natasza podała?
Czy coś innego mazs na myśli tym pytaniem?
#18
Napisano 20 czerwiec 2010 - 16:15
#19
Napisano 20 czerwiec 2010 - 16:51
#20
Napisano 20 czerwiec 2010 - 17:32


Temat jest zamknięty
