Jump to content


Photo

Myszkująca Kierownica

kierownica myszy

22 replies to this topic

#1 Kresowiak

Kresowiak
  • Użytkownik
  • 537 posts
  • SkądKraków

Posted 03 April 2017 - 10:19

Cześć koledzy,

 

podczas jazdy, nie mogę puścić swobodnie kierownicy, bo zaczyna natychmiast się gibać i skręcać w inne strony. Poza tym, gdy jadę na płaskim, cały rower się chybocze i miota mną na strony. Przy zjazdach, kierownica robi mini slalomik, co już jest bardzo niebezpieczne. Rower zrobił się narowisty jak dziki koń :)

 

Jedyna modyfikacją przed sezonem, którą przeprowadziłem, była wymiana widelca, offset(rake) pozostał taki sam, jak w oryginalnym, więc geometria się nie zmieniła.

 

Stery nasmarowałem i założyłem poprawnie.

 

Przednie koło nie jest scentrowane.

 

Zacisk koła trzyma mocno i nie ma luzu.

 

Mostek i kierownica są dokręcone mocno, ale nie kluczem dynamometrycznym, tylko zwykłymi imbusami na czuja.

 

Podpowiedzcie proszę, gdzie może leżeć przyczyna, bo czuję, że problem jest błahy, tylko nie mogę go poprawnie zdiagnozować :)



#2 jamar

jamar
  • Użytkownik
  • 88 posts
  • SkądWarszawa

Posted 07 April 2017 - 07:17

Sprawdzaleś pancerze linek, może któryś ciągnie kierownicę i stąd to uczucie myszkowania?

#3 jamar

jamar
  • Użytkownik
  • 88 posts
  • SkądWarszawa

Posted 07 April 2017 - 07:22

Jeżeli pancerze są ok, to może golenie widelca nie są geometrycznie razem tzn. lewa lub prawa goleń są lekko wyprzedzone i wtedy koło nie kręci się linii tylko lekko bokiem. Wizualnie wszystko może być ok, ale geometria nie pozwala na stabilne prowadzenie roweru...

#4 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8,612 posts
  • SkądSulęcin

Posted 07 April 2017 - 07:48

 

Stery nasmarowałem i założyłem poprawnie.

 

 

A bieżnia sterów (ta wciśnięta do goleni widelca) została wymieniona na taką pasującą do sterów? Bo to taki typowy objaw jakby dolna bieżnia sterów miała inny kąt niż łożyska sterów. Miałem kiedyś taki przypadek, wymieniłem widelec, bieżnia już była nasadzona, na oko niby bieżnia podobna do tej w poprzednim widelcu i na jeździe próbnej efekt jak opisujesz... Po wymianie bieżni na tą ze starego widelca nagle rower zaczął prowadzić się jak po szynach...


Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#5 vuc

vuc
  • Użytkownik
  • 354 posts

Posted 07 April 2017 - 08:29

Standard: Ktoś napisze, że to ma bike shimmy i odrazu są głosy, że stery ma za luźno, że pancerze ciągną, że może to w ogóle bez całego koła jeździ i dlatego.

google: bike shimmy



#6 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8,612 posts
  • SkądSulęcin

Posted 07 April 2017 - 09:25

Ktoś wrzuci jakieś linki i dziwny angielski zwrot i twierdzi, że nie wiadomo co :P


  • grzybu_blaz and Greek like this

Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#7 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8,614 posts
  • SkądSzczecin

Posted 07 April 2017 - 09:49

offset(rake) pozostał taki sam, jak w oryginalnym, więc geometria się nie zmieniła.

A co z wysokością widelca? Ona również pozostała taka sama?

Ten sam offset przy innej wysokości widelca da zupełnie inne zachowanie roweru.
  • maccacus likes this

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#8 Arni

Arni
  • Użytkownik
  • 3,088 posts
  • SkądWLKP

Posted 08 April 2017 - 14:50

Wyważył bym jeszcze koła



#9 grzybu_blaz

grzybu_blaz
  • Użytkownik
  • 118 posts
  • SkądRzeszów k. Błażowej

Posted 08 April 2017 - 16:19

Stawiam że to wina stalowego widelca. W większości stalowych rowerów się z tym problemem spotykałem na zjazdach, więc
winna jest pewnie sztywność widelca i przedniego koła.

Osobiście jeszcze sprawdziłbym jak się rower zachowuje kiedy obniżysz mostek.

#10 vuc

vuc
  • Użytkownik
  • 354 posts

Posted 08 April 2017 - 18:00

Ktoś wrzuci jakieś linki i dziwny angielski zwrot i twierdzi, że nie wiadomo co :P

Wystarczy zgooglować to co podpowiedziałem, żeby zobaczyć że zjawisko jest dość powszechne a nie występuje wyłącznie u kolegi @Kresowiak'a.

Dodatkowo, zachowanie roweru jest ciekawe - nie posyła odrazu prosto do rowu, tylko kokpit oscyluje.

 

Te dwie rzeczy sugerują, że stoi za tym poważna fizyka i pewnie ktoś to porządnie przemyślał i może nawet napisał sensowny artykuł o zjawisku, przyczynach jego powstawania i sposobach eliminacji.
Jak ktoś jest na bakier z angielskim, można szukać artykułów po polsku, albo google translate.
 

IMO brzmi to sensowniej, niż zdawanie się na sugestie kolegów, które mogą być podrzucane na poczekaniu. (Jakkolwiek dobre te sugestie by nie były.)
No chyba, że kolega woli wprowadzić randomową zmianę i "sprawdzić jak się rower zachowuje". Najwyżej wyląduje w rowie. Ojtam.
 



#11 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8,614 posts
  • SkądSzczecin

Posted 08 April 2017 - 18:06

I co Twoim zdaniem wynika z tych artykułów? Otóż znajdziesz w nich dokładnie to samo: listę możliwych przyczyn oraz ich możliwych rozwiązań ;)

 

Natomiast co do fizyki: na pewno jest to ciekawy problem poznawczy, ale sama teoria nikomu jeszcze nie pomogła. Użytkownika interesuje w pierwszej kolejności, żeby rower jechał prosto i bezpiecznie, a nie to, jaki wektor za co odpowiada.


rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#12 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8,612 posts
  • SkądSulęcin

Posted 08 April 2017 - 18:24

Dokładnie. Zresztą poważna fizyka to kwantowa, ten problem ledwo zahacza o elementarną. To raczej problem mechaniczny.
Mój wpis oznaczał tylko jedno: wskaż (nawet po chińsku) konkretne rozwiązanie problemu, a nie otwartą listę możliwych przyczyn, wtedy to co innego

Wysłane z mojego P9_Energy_Lite przy użyciu Tapatalka


Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#13 grzybu_blaz

grzybu_blaz
  • Użytkownik
  • 118 posts
  • SkądRzeszów k. Błażowej

Posted 08 April 2017 - 18:36

Poczytałem trochę artykułów w tym temacie i zasadniczo nie ma żadnych konkretnych odpowiedzi ale wszyscy wskazują na geometrię ramy i widelca oraz rozkład masy w rowerze.

 

Zasadniczą rolę gra tu na pewno materiał ramy i geometria bo przy stalowych ramach to się mi zdarzało dość często na zjazdach przy dużych prędkościach, a przy aluminiowych nie przypominam sobie ani jednego przypadku.

 

Co mogę jeszcze zasugerować to pochylenie się do przodu i podniesienie z siodełka.

 

 

IMO brzmi to sensowniej, niż zdawanie się na sugestie kolegów, które mogą być podrzucane na poczekaniu. (Jakkolwiek dobre te sugestie by nie były.)
No chyba, że kolega woli wprowadzić randomową zmianę i "sprawdzić jak się rower zachowuje". Najwyżej wyląduje w rowie. Ojtam.
 

Tak jakbym kazał mu jechać bez kierownicy.



#14 popersmariusz

popersmariusz
  • Użytkownik
  • 19 posts

Posted 08 April 2017 - 18:55

A jaka jest długość mostka w tym rowerze ,bo może mostek jest za krótki

Wysłane z mojego 2014811 przy użyciu Tapatalka



#15 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8,614 posts
  • SkądSzczecin

Posted 08 April 2017 - 18:57

Przy jeździe bez trzymanki długość mostka ma pomijalne znaczenie.


rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#16 popersmariusz

popersmariusz
  • Użytkownik
  • 19 posts

Posted 08 April 2017 - 19:00

Mostek zmienia geometrię roweru tym samym walory jezdne

Wysłane z mojego 2014811 przy użyciu Tapatalka



#17 Gosc_marvelo_*

Gosc_marvelo_*
  • Gość

Posted 08 April 2017 - 19:02

Zresztą poważna fizyka to kwantowa, ten problem ledwo zahacza o elementarną. To raczej problem mechaniczny.
 

Że niby mechanika to nie jest poważna fizyka?

Założę się, że znaczna część społeczeństwa nie zna zasad dynamiki Newtona, które w życiu codziennym przydają się dużo bardziej niż fizyka kwantowa.


  • vuc likes this

#18 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8,614 posts
  • SkądSzczecin

Posted 08 April 2017 - 19:17

Mostek zmienia geometrię roweru tym samym walory jezdne

Owszem, ale wtedy, kiedy jest obciążony.


rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#19 vuc

vuc
  • Użytkownik
  • 354 posts

Posted 08 April 2017 - 19:24

koledzy, nie odbierajcie moich uwag jako hejt.
Część rad jest jak najbardziej ok (geometria, rozkład masy, sztywność materiału). Część nie.

Tutaj chcę wskazać ścieżkę postępowania, którą ja osobiście na miejscu OP obrałbym:
Przysiąść na parędziesiąt minut i poczytać artykuły, może faktycznie nie opisujące naturę zjawiska, ale przynajmniej sprawdzone rozwiązania i zweryfikować czy rady pojawiające się tutaj są sensowne. Są pewnie też wpisy, gdzie ludzie piszą jak zadziałała na nich modyfikacja tego czy tamtego. Zawsze lepiej uczyć się na czyimś nieszczęściu niż ryzykować własne zdrowie.
Wolałbym tak, niż stosować w ciemno rady, które mogą albo pomóc albo posłać nas do rowu.

 

A tak OT:
Podstawową mechanikę (która działania bike shimmy raczej nie obejmuje) warto znać, zwłaszcza jak się jeździ na rowerze.
Bo potem ludzie są utwierdzeni w głupotach, że np: jak sobie zwiększą długość korby, to będą za darmo generować więcej watów, no bo "moment_siły x kadencja". Newton się w grobie przewraca :)



#20 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8,612 posts
  • SkądSulęcin

Posted 08 April 2017 - 20:43

Że niby mechanika to nie jest poważna fizyka?

Założę się, że znaczna część społeczeństwa nie zna zasad dynamiki Newtona, które w życiu codziennym przydają się dużo bardziej niż fizyka kwantowa.

 

Zawsze myślałem, że mechanika klasyczna i fizyka newtonowska to raczej podstawy fizyki i oczywiście nie jakieś tam żarty z ogólnych zasad funkcjonowania świata materialnego i pod tym względem oczywiście jest to jak najbardziej poważna.

A wracając do głównego tematu wątku jestem ciekaw, co jest/było przyczyną takiego, a nie innego zachowania roweru w czasie jazdy po zmianie widelca, bo jak dla mnie to ewidentny brak stabilności połączenia rama - stery - widelec, stąd pytanie czy autor wątku na pewno wymienił bieżnię sterów, czy może postąpił tak jak ja, gdy po zakupie nowego (ale używanego) widelca z nabitą bieżnią (na oko raczej kąty były takie same jak w starej bieżni) niefrasobliwie użyłem tego kompletu z identycznym efektem jak u Kresowiaka. Zmiana bieżni rozwiązała problem raz na zawsze.


Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect




Reply to this topic



  

Also tagged with one or more of these keywords: kierownica, myszy