Skocz do zawartości


Zdjęcie

Pękające Dętki

pękająca dętka

19 odpowiedzi w tym temacie

#1 sbkafka

sbkafka
  • Użytkownik
  • 5 postów

Napisano 25 maj 2017 - 12:04

Hej!,

Na początku chciałbym się przywitać i pozdrowić wszystkich Użytkowników forum.

 

Od początku:

Rower to moja pasja od kilkunastu lat, jazda na rowerze to raczej moje hobby, traktowane amatorsko, jednak w sezonie jeżdżę dość intensywnie jakieś 3500-4000 km.

Dotychczas jeździłem na rowerze MTB. Ostatnio jednak po głowie zaczęła chodzić mi myśl, że chciałbym spróbować jazdy na szosie. Pojawiła się okazja zakupu roweru, po krótkiej chwili namysłu stałem się szczęśliwym posiadaczem szosy Corratec RCT 0.1. I tu zaczyna się problem, który polega na pękających dętkach. Problem na tyle wnerwiający, że w ciągu miesiąca jazdy dzisiaj zmieniałem dętkę już po raz 5. Na początku myślałem, że taki "urok" roweru szosowego, że trzeba być bardziej ostrożnym, wypatrywać na drodze najmniejszej dziury itd. Jednak po wymianie, którejś z kolei dętki stwierdziłem, że coś musi być nie tak. Dzisiaj przejrzałem wszystkie pęknięte laczki, z nadzieją, że dętka pęka mi w tym samym miejscu, co jest spowodowane jakimś kolcem w oponie, bądź czymś ostrym wystającym z felgi. Niestety każda z pięciu dętek pęknięta jest w innym miejscu (problem z oponą oraz felgą wykluczyłem, czy słusznie?). Dętki, które kupuję to Conti RACE TUBE S rozmiar 20-622 >25-630; 700x20C>700x25C. Zacząłem się zastanawiać, czy przypadkiem to nie kwestia złego rozmiaru dętki. Opony, które posiadam to MICHELIN Dynamic Sport w rozmiarze 23-622; 700x23C. Wydaje się więc, że jest wszystko w porządku. Może te dętki to jakieś "badziewie" - jednak przed zakupem czegoś porządniejszego postanowiłem się poradzić Was drodzy Forumowicze. Koła to Mavic Aksium RACE. Dodam, że problem dotyczy tylko i wyłączenie tylnego koła. Przebicie następuje zawsze po najechaniu jakieś nierówności (i nie jest to dziura w drodze, wysoki krawężnik itd. Dzisiejszym winowajcą był malutki, płaski "placek" betonu znajdujący się na gładkim asfalcie. Odkąd problem się pojawił staram się jeździć bardzo ostrożnie i wypatrywać każdego "niebezpieczeństwa" na drodze. Jak łatwo się domyśleć taka jazda nie sprawia już tyle przyjemności..

Cała sytuacja trochę mnie rozczarowała jako posiadacza szosy, na moim MTB 5 dętek to nie wiem czy ja wymieniłem w przeciągu 10 lat.. :/ 

 

Z góry dziękuję za pomoc, jeszcze raz pozdrawiam wszystkich :)



#2 piotrkol

piotrkol
  • Użytkownik
  • 1984 postów
  • SkądBrzesko

Napisano 25 maj 2017 - 12:14

Jakie ciśnienie w oponach? Zbyt małe "ułatwia" łapanie dziur.

Jaki stan opon? Nowe? 

 

Z pewnością nie jest to sytuacja normalna, u mnie średnio 1 guma na sezon przy sporych przebiegach. 


  • Senninho lubi to


53608702113_1697d8a0bf_o.png 53120563481_c30890a179_o.png 41936344895_5d8a499da7_o.png 50927423167_21cc9455fd_o.png 51000815092_a2fafceb67_o.png 49380949278_d7c6896025_o.png

248


#3 sbkafka

sbkafka
  • Użytkownik
  • 5 postów

Napisano 25 maj 2017 - 12:28

Jeśli chodzi o stan opon, to nowe nie są na pewno. Rower zakupiłem używany. Z racji, że to moja pierwsza jakakolwiek styczność z szosą ciężko mi określić czy opona jest zużyta. Mogę jedynie dodać, że przód i tył wyglądają w zasadzie tak samo. Przy okazji oględzin opon, możliwe, że znalazłem przyczynę pękających dętek- pękniecie w oponie. Jednak jak się ma do tego fakt, że dętka dziurawiła się zawsze w innym miejscu?. Jeśli chodzi o ciśnieni to 5-6,5 BAR.

 

http://imgur.com/TZe7BOJ

http://imgur.com/a/CkLO3

http://imgur.com/a/eKOiP

 

Przepraszam za linki, ale nie chciało mi wczytać grafiki.



#4 Senninho

Senninho
  • Użytkownik
  • 1383 postów
  • SkądSzczecinek

Napisano 25 maj 2017 - 13:04

A ile ważysz ? 5-6,5 to dość duża rozpiętość i stosunkowo niskie ciśnienie jak na szosę. Co do rozciętej opony to trzeba dokładnie ja pooglądać bo nie wygląda to dobrze.

Wysłane z mojego Redmi 3S przy użyciu Tapatalka



#5 grzybu_blaz

grzybu_blaz
  • Użytkownik
  • 118 postów
  • SkądRzeszów k. Błażowej

Napisano 25 maj 2017 - 13:07

Sprawdź czy masz założoną taśmę na obręcz a nie jakiś pasek gumy czy taśma izolacyjna.

#6 sbkafka

sbkafka
  • Użytkownik
  • 5 postów

Napisano 25 maj 2017 - 13:11

Podałem taki zakres, ponieważ tak to orientacyjnie wyglądało. Odkąd mam pompkę z manometrem to ciśnienie wynosi 6,5 bara może ciut więcej. Niestety to jest max jeśli chodzi o tę pompkę. Moja waga to jakieś 85 kg. Na obręczy jest taśma.

#7 Senninho

Senninho
  • Użytkownik
  • 1383 postów
  • SkądSzczecinek

Napisano 25 maj 2017 - 13:22

Przy Twojej wadze 7 to minimum a najlepiej wbić 7,5 dla spokoju. I tego minimum trzeba pilnować. Jeśli pompka pompuje do 6,5 to radzę zmienić pompkę. Dodaj koszt dętek i zobaczysz, że inwestycja Ci się zwróci. Do tego też komfort bo porządne pompki działają bardzo lekko.

Wysłane z mojego Redmi 3S przy użyciu Tapatalka



#8 sbkafka

sbkafka
  • Użytkownik
  • 5 postów

Napisano 25 maj 2017 - 13:45

Ok, wystarczyło sie troche pomeczyc i udało się nabić jakieś 7,3 BAR. Od razu zadam pytanie, jakie ciśnienie powinno być w przednim kole? Z tego co poczytałem, to rozumiem, ze rozciecia opony to dość powszechna rzecz. Oponę też lepiej wymienić, czy ta dziurka nie powinna mieć wpływy na pękanie dętki.

#9 slaweko

slaweko
  • Użytkownik
  • 593 postów
  • Skądz Polski

Napisano 25 maj 2017 - 13:49

Przy Twojej wadze to 7 Bar to minimum. Ja ważę w tej chwili 84 kg i poniżej 7 Bar nie schodzę (w szytkach mam 8 Bar).

Przednie i tylne nabijam jednakowo od wielu lat.



#10 Gosc_marvelo_*

Gosc_marvelo_*
  • Gość

Napisano 25 maj 2017 - 13:56

Jeśli przecięty jest karkas opony (płótno) na wylot, to jak najbardziej może mieć to wpływ na dziurawienie dętki. Jeśli tylko sama gumowa warstwa bieżnika (lub lekko naruszona jedna z warstw płótna) to raczej dętce to nie zaszkodzi, ale opona może się w tym miejscu lekko deformować.

Najlepiej zdjąć oponę i zobaczyć od spodu, czy dziura jest na wylot i jak wielka. Niewielką można podkleić np. kawałkiem plastra medycznego (może nawet podwójną warstwą), taśmą izolacyjną na płótnie, kawałkiem jakiegoś jeansu czy cienkiej skóry.

 

Na obręczy masz taśmę, ale jaką? Ma być taka "high pressure" i odpowiedniej szerokości - za wąska może się przesuwać, za szeroka podwijać na brzegach i też kaleczyć dętkę. 



#11 sbkafka

sbkafka
  • Użytkownik
  • 5 postów

Napisano 25 maj 2017 - 17:10

Taśma sprawdzona, Michelin high Prestige, żółta. Przypomniało mi się, że sprzedający dorzucił oponę. Okazało się, że jest chyba w lepszym stanie (nie jest zupełnie gładka, ma jakby delikatny przekrój stożka, na bokach tego stożka jest taka "kaszkowata" strukturę- wiec nie jest taka zjechana). Napompowalem ile tylko pary mi starczyło, wyszło jakieś 7,3 BAR. Od jakichś dwóch h pedałuje i nic :). Mam nadzieję, że to koniec problemów i była to kwestia ciśnienia. "Komfort" jazdy zupełnie inny na nierównościach, więc ciśnienie chyba OK. Opona SPECIALIZED PRO, nie wiedziałem, że produkują też ogumienie, więc podejrzewam, że szału mam się nie spodziewać? Jeszcze jedno, rozumiem, że mogę się nie przejmowac jakimś wbitnym metalowym elementem w oponę, jeśli powietrze nie schodzi i nie był on wyczywalny od wew strony opony. Dzięki i pozdrawiam :)

#12 piotrkol

piotrkol
  • Użytkownik
  • 1984 postów
  • SkądBrzesko

Napisano 25 maj 2017 - 18:13

Jeszcze jedno, rozumiem, że mogę się nie przejmowac jakimś wbitnym metalowym elementem w oponę, jeśli powietrze nie schodzi i nie był on wyczywalny od wew strony opony. Dzięki i pozdrawiam :)

 

Powinieneś :) Bo z czasem może on wgłębiać się coraz bardziej i w końcu dostanie się do dętki. 
Ciśnienie rzeczywiście było dość niskie, nie pozostaje Ci nic innego jak uzbierać na lepszą pompkę i wbijać te 7-8 barów. Przy oponie 23 i Twojej wadze te 8 będzie w sam raz. 



53608702113_1697d8a0bf_o.png 53120563481_c30890a179_o.png 41936344895_5d8a499da7_o.png 50927423167_21cc9455fd_o.png 51000815092_a2fafceb67_o.png 49380949278_d7c6896025_o.png

248


#13 Arni

Arni
  • Użytkownik
  • 3088 postów
  • SkądWLKP

Napisano 26 maj 2017 - 09:50

Przy okazji innej dyskusji Chris podrzucił ciekawego linka dot. opon/kół. Z jego lektury wynikało, iż takim optymalnym ciśnieniem dla opon 25mm (chyba dobrze pamiętam) było 110psi, a więc 7,58bar. Dla opon 23mm było by to minimalnie więcej. Co ciekawe, lepiej jest dmuchnąć nieco mniej niż nieco więcej.

Ja zawsze pompuję na tył o ok. 5 do 10psi więcej, bo to wynika z rozkładu masy na koła ok. 40:60% i daję 100psi na przód i 110 na tyle przy opinie 25mm i 90kg wagi. Przy 23mm opinie dawałem zdziebko więcej (105/115)

#14 TMadone

TMadone
  • Użytkownik
  • 73 postów

Napisano 26 maj 2017 - 10:18

Sprawdź też dokładnie rant obręczy czy nie jest nigdzie zagięty/zadarty itp. Czasami jak np. przebiłeś i kawałek przejechałeś to się mógł trochę uszkodzić i przez to przebija teraz dętki



#15 szosowykolarz

szosowykolarz
  • Użytkownik
  • 184 postów

Napisano 27 wrzesień 2017 - 16:23

Odkąd zacząłem pompować 8bar to zaczęły mi dętki strzelać.

Dętka Continental 18/25x700 - opona 700x28

Tamten rok i początek tego bez żadnej awarii.

 

Co może być przyczyną rozrywania dętki?

Dętka strzela od strony obręczy, obręcz idealna, dzisiaj na postoju wystrzeliła a rozerwanie ma ponad 1cm i nie jest w miejscu nypla.

Mogły się dętki zestarzeć po roku? A może są za wąskie?

 

 

 

http://static.pokazy....jpg?1506526055



#16 Jaca911

Jaca911
  • Użytkownik
  • 532 postów

Napisano 28 wrzesień 2017 - 09:50

Dętka 18-25, a opona 28? To chyba za wąska?
Pięknie jest w miejscu gdzie na dętce zmienia się grubość gumy. Koło zaworu jest grubsza i nie puszcza, a dalej cieńsza i musi nadrobić w obwodzie. Po roku guma się zmęczyła i bum, znaczy wybuch, znaczy dziura.

#17 kaido2

kaido2
  • Użytkownik
  • 837 postów

Napisano 28 wrzesień 2017 - 12:31

Przy 28c dętki 18-25 nie powinny strzelać, bywało że na taką oponę zakładałem 19-23 i było dobrze. Zobacz jak sytuacja wygląda na innych dętkach. Kiedyś trafiłem na lipną serię i kabum miałem ni z gruchy ni z pietruchy.


CykloOpole !!! :)


#18 Jaca911

Jaca911
  • Użytkownik
  • 532 postów

Napisano 28 wrzesień 2017 - 12:36

Znam takich co zakładają takie dętki do 29 erów i jeżdżą. Ale czerpać się, że strzela?

#19 Gosc_marvelo_*

Gosc_marvelo_*
  • Gość

Napisano 29 wrzesień 2017 - 17:33

Ja zauważyłem, że dętki nie lubią pompowania od razu do dużego ciśnienia. Najlepiej zaraz po założeniu napompować trochę (2-3 bary), spuścić prawie do zera i znów pompować, aby dętka mogła się wstępnie ułożyć i równomiernie rozciągnąć. Jest to istotne zwłaszcza gdy dętka nie jest talkowana i łatwo przykleja się do opony. 

Moim zdaniem talk warto stosować.

Taśma na obręcz też może być już trochę stara i rozciągnięta w miejscu otworów na nyple, bo to pęknięcie wydaje się jednak blisko nypla. 



#20 szosowykolarz

szosowykolarz
  • Użytkownik
  • 184 postów

Napisano 29 wrzesień 2017 - 17:49

W tym miejscu akurat mam przyklejoną taśmę bawełnianą i nic się z nią nie dzieje, jest idealnie gładko i równo a opaska nie wystaje.

Pęknięcie jest pomiędzy nyplem a otworem na wentyl.

 

Jeśli już, to nawet chyba przyszczypnięcie przez oponę byłoby w innym miejscu? Bardziej z boku a nie centralnie na spodzie.

Nie umiem sobie tego wytłumaczyć.

 

Dziwne jest to, że stało się to od razu po założeniu i napompowaniu, a wcześniej było dobrze.

Ściągałem oponę tylko po to, żeby poprawić opaskę i sprawdzić jej stan.





Dodaj odpowiedź