Jump to content


Photo

39/53 Oraz 11-32 - Czy To Ma Sens ?

39/53 11/28

54 replies to this topic

#1 nolimts

nolimts
  • Użytkownik
  • 171 posts
  • SkądPoznan

Posted 03 June 2017 - 10:49

Witam

Z racji tego że zmianim korbę mam pytanie czy takie przełożenie jak w temacie sprawdzi się w moim przypadku.

 

 

 

Dotychczas jeździłem na kompacie 50:34 11:25 . Jeżdżę sporo po górach i często potrzebowałem najmniejszej zębatki. Tak aby nie nadwyrężać kolana. No i w mojej ocenie lepiej lżej niż "szarpać" .

W każdym bądź razie pragnę teraz złożyć taki zestaw aby jednak po konkrentnych podjazdach w Polsce i nie tylko móc spokojnie podjechać. Z przodu planuję a w zasadzie mam już zakupioną korbę 39/53 stąd też mój dylemat.

Zastanawiam się czy z tyłu wystarzy 11:28 czy jednak bezpieczniej i lepiej wziąść 11:32 ( a może nawet i 36??). W sumie dlaczego by nie ? Blat  53 zepewni mi sporą prędkość zawsze a góry jak to góry , czasem lubią pokazać  "kto tu rządzi"



#2 Greek

Greek
  • Użytkownik
  • 2,090 posts
  • SkądKraków

Posted 03 June 2017 - 11:32

Ile masz rzędów?


"Najgorsze koło czyni najwięcej hałasu", Antoine de Rivarol

 

Ragazza Ravennesa

 


#3 Gosc_tobo_*

Gosc_tobo_*
  • Gość

Posted 03 June 2017 - 11:35

Kaseta z większą rozpiętością jest gorzej zestopniowana. Jeśli ma to dla Ciebie znaczenie. Sprawdź 11-28 I 11-36.

#4 nolimts

nolimts
  • Użytkownik
  • 171 posts
  • SkądPoznan

Posted 03 June 2017 - 12:45

Ile masz rzędów?

 10 rzędów

 

Kaseta z większą rozpiętością jest gorzej zestopniowana. Jeśli ma to dla Ciebie znaczenie. Sprawdź 11-28 I 11-36.

Mam aktualnie 11-28. Pytanie czy sprawdzać 11:36 lub 11:34 bo zapewne potrzeba też nowy łańcuch wówczas



#5 Jaca911

Jaca911
  • Użytkownik
  • 557 posts

Posted 03 June 2017 - 12:58

Korbę już masz. To lipa, bo 52-36, do tego 11-28 i średni wózek to lekarstwo na twoją chorobę...
Jeździłem chwilę na 50-34 z kasetą 10rz 11-32 i odczucia były jak jazda na góralu. Nie wiem czy to wina całego zestawu, czy kasety...

#6 Arni

Arni
  • Użytkownik
  • 3,088 posts
  • SkądWLKP

Posted 03 June 2017 - 13:05

A jaka to przerzutka 10s obsłuży kasetę 11-36? 11-36 to kaseta MTB, w szosie za tamtych czasów chyba takie nie istniały, maks 11-32.

 

Osobiście uważam, że popełniłeś błąd kupując korbę klasyczną, trzeba było wybrać kompakta 50/34, ewentualnie 52/36 i wtedy zakładać kasetę 11-28. Jak uda ci się jakoś nawet założyć kasetę 11-36, to jej stopniowanie na szosę będzie fatalne, bo to typowa kaseta MTB. No ale cóż, tak sobie wybrałeś. Jeszcze jedno mnie zastanawia, na jakim to zjeździe potrzebujesz przełożenia 53:11? Będziesz w zakręty wchodził z prędkościami Nibalego?



#7 Greek

Greek
  • Użytkownik
  • 2,090 posts
  • SkądKraków

Posted 03 June 2017 - 14:30

 10 rzędów

 

 

To cokolwiek więcej niż 11-28 nie będzie się właściwie nadawało do komfortowej jazdy. Osobiście nawet przy 11-28 czułbym dyskomfort, ale jak tak Ci pasuje to czemu nie.


"Najgorsze koło czyni najwięcej hałasu", Antoine de Rivarol

 

Ragazza Ravennesa

 


#8 sirkozi

sirkozi
  • Użytkownik
  • 2,297 posts
  • SkądGdańsk

Posted 03 June 2017 - 14:40

Kaseta 12-30 da Ci odrobinę lżejsze najniższe i najwyższe przełożenia. Zmiana korby czym spowodowana, bo z tego co piszesz nie widzę w tym sensu?



#9 nolimts

nolimts
  • Użytkownik
  • 171 posts
  • SkądPoznan

Posted 03 June 2017 - 15:26

Zmiana korby jest spowodowana tym że mam krzywy pająk.Szkoda korby i nowych blatów ale wybór już padł na nową. Tak więc pozostaje kwestia doboru kasety.

 

Trochę zaniepokoiliście mnie tym że przerzutka nie obsłuży 11:36. Taką już właściwie chce zamawiać. Mam ultegre 6700 . Czy  maksymalnie to 11-28 dla ultegry a nie więcej ? Ktoś wie na 100% ? Bo jak tak no to zostanę na 11-28 bo kupowanie przerzutki sram-a chyba mija się z celem no i droga.. [a nawet gdyby miał kupować przerzutkę tylnią SRAM to czy potrzebuję do nie klamkomanetkę czy też nie eeh za dużo kombinowania chyba to już by było ;=_]



#10 Arni

Arni
  • Użytkownik
  • 3,088 posts
  • SkądWLKP

Posted 03 June 2017 - 18:40

 

 

Czy  maksymalnie to 11-28 dla ultegry a nie więcej ? Ktoś wie na 100% ?

 

Pojemność: 33T dla wersji SS (z krótkim wózkiem) i 39T dla wersji GS (ze średnim wózkiem)

 

A co mamy u ciebie, policzmy:

(53-39) + (36-11) = 39 - a więc wymogiem jest średni wózek GS!!!

(53-39) + (32-11) = 35 - jak nie będziesz robił maksymalnych przekosów, to pewnie SS to by obsłużył.

 

I drugi cytat:

Wózek o całkowicie zmienionej konstrukcji umożliwia obsługę koronek o wielkości aż do 28T

 

O ile można by przekroczyć maksymalną wielkość koronki? Doświadczenie niektórych podpowiada, że o 2/4 zęby czyli przyjmijmy za maks kasetę 11-32. Czy warto? Porównajmy zatem stopniowanie koronek tej 11-32 i zaproponowanej 12-30:

11-32 - 11/12/14/16/18/20/22/25/28/32

12-30 - 12/13/14/15/17/19/21/24/27/30

 

Jak widać, ta druga jest poza podjazdami także bardzo użyteczną kasetą na płaskich odcinkach dzięki pierwszym 4 koronkom stopniowanym po jednym ząbku. Zdecydowanie lepiej nadaje się do roweru szosowego niż ta kaseta MTB 11-32. Nie jesteś przecież w stanie ciągle jechać pod górę, z pewnością znacznie więcej odcinków jazdy to tereny płaskie. Innym rozwiązaniem jest posiadanie dwóch kaset i ich wymiana w zależności od terenu w jaki chcesz jechać czyli powiedzmy jedziesz na południe to zakładasz tę 11-32, a jak na północ to wsadzasz np. 12-25.

 

A ty tę korbę 53/39 już kupiłeś, masz ją w domu, nie możesz zwrócić? Przez neta jest na to 10 dni ustawowych.

 

Jeszcze jedno mi się przypomniało. Do korb o BCD 130mm u Shimano są dostępne młynki 38z. Niewiele, ale to zawsze coś. Wiele zespołów w Pro Tourze właśnie takie korby zakłada (53/38)


  • nolimts likes this

#11 radomir82

radomir82
  • Użytkownik
  • 879 posts
  • SkądBergen

Posted 03 June 2017 - 19:15

Ultegra 6700 i 105 5700 w wersjach "A" fabrycznie obsługują kasety do 30T. Jak chcesz kasetę 36 to możesz założyć przerzutkę tylną MTB shimano 9sp np RD-M592.



#12 nolimts

nolimts
  • Użytkownik
  • 171 posts
  • SkądPoznan

Posted 03 June 2017 - 22:29

Pojemność: 33T dla wersji SS (z krótkim wózkiem) i 39T dla wersji GS (ze średnim wózkiem)[/size]
 
A co mamy u ciebie, policzmy:
(53-39) + (36-11) = 39 - a więc wymogiem jest średni wózek GS!!!
(53-39) + (32-11) = 35 - jak nie będziesz robił maksymalnych przekosów, to pewnie SS to by obsłużył.
 
I drugi cytat:
Wózek o całkowicie zmienionej konstrukcji umożliwia obsługę koronek o wielkości aż do 28T[/size]
 
O ile można by przekroczyć maksymalną wielkość koronki? Doświadczenie niektórych podpowiada, że o 2/4 zęby czyli przyjmijmy za maks kasetę 11-32. Czy warto? Porównajmy zatem stopniowanie koronek tej 11-32 i zaproponowanej 12-30:
11-32 - 11/12/14/16/18/20/22/25/28/32
12-30 - 12/13/14/15/17/19/21/24/27/30
 
Jak widać, ta druga jest poza podjazdami także bardzo użyteczną kasetą na płaskich odcinkach dzięki pierwszym 4 koronkom stopniowanym po jednym ząbku. Zdecydowanie lepiej nadaje się do roweru szosowego niż ta kaseta MTB 11-32. Nie jesteś przecież w stanie ciągle jechać pod górę, z pewnością znacznie więcej odcinków jazdy to tereny płaskie. Innym rozwiązaniem jest posiadanie dwóch kaset i ich wymiana w zależności od terenu w jaki chcesz jechać czyli powiedzmy jedziesz na południe to zakładasz tę 11-32, a jak na północ to wsadzasz np. 12-25.
 
A ty tę korbę 53/39 już kupiłeś, masz ją w domu, nie możesz zwrócić? Przez neta jest na to 10 dni ustawowych.
 
Jeszcze jedno mi się przypomniało. Do korb o BCD 130mm u Shimano są dostępne młynki 38z. Niewiele, ale to zawsze coś. Wiele zespołów w Pro Tourze właśnie takie korby zakłada (53/38)

 
 
Dobra to teraz pytanie czy mam SS czy GS , wg "koloru" przerzutki ze strony http://www.wiggle.co...ear-derailleur/to ja mam szarą a więc GS - ot taka optymistyczna wersja. Natomiast pewności nie mam. Na tej też stronie piszę tak: 
 

[jak się upewnić jaki mam wózek ?: ]]
 

Total capacity 34T (RD-6700-SS) 40T (RD-6700-GS

Wychodzi na to że nawet jak mam krótki wózek to 11:34 obłuży bezproblemu czy tak? Czy to oznacza że gdy założę kasętę 11:36 (a taką zamówiłem prawie) to ostatnie przełożenie po prostu nie wskoczy czy będzie to powodować również komplikacje na innych przełożeniach ?

 

 

//edit

 

No a jeśli chodzi o korbę to wychaczyłem za mega dobrą cenę nowiutką Sram Red z tymi blatami ;_) , w sam raz zamiast rotor-a pod mój support bb30 stąd też postanowiłem zacząć przygotę z 53/39 , w sumie czemu by nie .. ;-



#13 1415chris

1415chris
  • Użytkownik
  • 4,485 posts
  • SkądSurrey

Posted 04 June 2017 - 05:51

Tak z ciekawosci, jaka masz rame i z dokladnke jaka mufa?

#14 Jaca911

Jaca911
  • Użytkownik
  • 557 posts

Posted 04 June 2017 - 07:26

To, że przerzutka nie obsługuje danej kasety znaczy nie mniej nie więcej że jej trajektoria ruchu koliduje z największymi zębatkami. Wózek normalnie powinien cały czas niezależnie od przełożenia być w podobnej odległości od zębatki, na której pracuje łańcuch. W nieobsługiwanej karcie wózek wraz ze zbliżaniem się do ramy będzie coraz bliżej zębatek, aż w pewnym momencie może o największe zawadzać.

#15 Arni

Arni
  • Użytkownik
  • 3,088 posts
  • SkądWLKP

Posted 04 June 2017 - 08:21

Tak jest, po prostu przy zbyt dużej kasecie (takową będzie prawdopodobnie 11-36) górne kółeczko przerzutki zacznie dotykać największej koronki kasety, a powinno być w odległości ok. 7mm. I tu nie pomoże żadna już regulacja, bo jej zabraknie, po prostu kaseta będzie za duża.

To nie wszystko, nawet jeśli jakimś cudem uda ci się ustawić te kółko pod największą koronkę, to po przesunięciu jej na małe koronki te samo kółko zbyt mocno się od nich oddali, a to skolei spowoduje problemy przy zmianie biegów wręcz uniemożliwiając je.

Przeczytaj:
http://uzurpator.com...nim_sobie..html

w sumie czemu by nie .. ;-

Bo teraz masz problem z doborem przełożeń i komponentów.

#16 nolimts

nolimts
  • Użytkownik
  • 171 posts
  • SkądPoznan

Posted 04 June 2017 - 08:27

Tak jest, po prostu przy zbyt dużej kasecie (takową będzie prawdopodobnie 11-36) górne kółeczko przerzutki zacznie dotykać największej koronki kasety, a powinno być w odległości ok. 7mm. I tu nie pomoże żadna już regulacja, bo jej zabraknie, po prostu kaseta będzie za duża.

To nie wszystko, nawet jeśli jakimś cudem uda ci się ustawić te kółko pod największą koronkę, to po przesunięciu jej na małe koronki te samo kółko zbyt mocno się od nich oddali, a to skolei spowoduje problemy przy zmianie biegów wręcz uniemożliwiając je.

Przeczytaj:
http://uzurpator.com...nim_sobie..html

 

aha czyli wniosek jest taki . Wózek GS można brać 11:36. Wózek SS maksymalnie 34 albo pewniej będzie 32 ?

 

A przy okazju takie pytanie. Przyjmując wariant bezpieczny czyli 53/39 na 11-32 to jak takie przełożenia różnią się od klasycznego 50/34 11-25/28 . Tzn jak duża będzie różnica na podjazdach [pod kątem siły którą trzeba włożyć] (tak procentowo). Bo to że na prostym będzie szybciej to wiadomo.



#17 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8,623 posts
  • SkądSzczecin

Posted 04 June 2017 - 10:46

39/32 = 1,22

34/28 = 1,21

 

Praktycznie tyle samo.

 

Szybciej na 53x11 będzie wyłącznie pod warunkiem, że przepchniesz rower na przełożeniu 50x11 i zabraknie Ci przełożeń, żeby kręcić z komfortową kadencją - co jest raczej mało prawdopodobne dla amatora.


rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#18 Arni

Arni
  • Użytkownik
  • 3,088 posts
  • SkądWLKP

Posted 04 June 2017 - 10:57

No nie do końca, że GS ogarniętej ci 11-36. 39 to pojemność napędu czyli razem z korbą (GS są do korb 3rz), przerzutka da radę wyciągnąć tyle łańcucha, ale czy ty dasz radę ustawić jej górne kółeczko pod koronkę 36 by te o nią nie ocierało, a jednocześnie nie doszło do zakłócenia zmian biegów na małych koronach? Albo ryzykujesz, kupujesz i sam się przekonasz, albo czekasz aż ktoś to już wypróbował i da ci sprawdzone info. 32 ponoć jeszcze śmiga, a to już o 4 zęby więcej niż dedykowane 28, z 8 zębami masz ogromne szanse na niepowodzenie akcji.

:D mikros, jak sam czytasz, ładna była i tania to sobie kupiłem :D Teraz pomocy, bo nie daję rady tego ukręcić :D

Do porównania do dam:
39:30=1,30
34:26=1,31
Czyli w praktyce jakby na starej korbie kaseta była bez największej koronki.
  • Prozor likes this

#19 Marcin321

Marcin321
  • Użytkownik
  • 2,241 posts
  • SkądWarszawa

Posted 04 June 2017 - 11:19

Moje doświadczenia są takie że kultura pracy kasety 11-32 z przerzutką 105 GS jest dużo gorsza niż kasety 12-27 z ultegrą SS. Jak zmieniarka dobrze obsługuje górę kasety, to na dole dzieją się cuda i odwrotnie. Pierwszy zestaw używam więc tylko gdy naprawdę są duże góry.

#20 Arni

Arni
  • Użytkownik
  • 3,088 posts
  • SkądWLKP

Posted 04 June 2017 - 11:25

Marcin, jak sądzisz, dał byś radę tak wyregulować tego GSa, by ustawić ją pod 36? Domniemam, że skoro już muli na 32, to na 36 totalnie biegi się nie zmienią na małych.



Reply to this topic