Skocz do zawartości


Zdjęcie

Pierwsza Szosa Do ? Aluminium Czy Karbon

Szosa Karbon Aluminium

51 odpowiedzi w tym temacie

#1 Diabel200

Diabel200
  • Użytkownik
  • 3 postów

Napisano 25 czerwiec 2017 - 09:04

Cześć wszystkim,

 

Przymierzam się do kupna swojej pierwszej szosy, jeżdżę średnio ok 3-7 k km rocznie, na chwilę obecna jest to rower MTB z 2 kompletami opon.

Niestety przeglądam te i kilka innych forum i dalej nie ma odp na wszystkie moje pytania,im więcej szukam tym więcej rodzi się pytań postanowiłem zadać je tu z racji że są tu specjaliści jak i hobbiście szosy.

 

Fundamentalne pytanie rama Aluminium Czy Karbon ?

Na samym początku chciałem coś na dobre lekkiej ramie aluminiowej, ale słyszałem że te wszystkie cieniowane ramy z czasem robią się elastyczne, i mało sztywne, rzeczywiście tak jest ?

 

Karbon lepiej tłumi drgania, jest sztywniejszy lżejszy, ale znów dużo łatwiej go uszkodzić. Czytałem że w karbionie niby połączenia śrubowe  częściej się luzują, no i trzeba uważać z dokręcaniem ponieważ wszystkie gwinty, są wklejane. Co w przypadku jak się uszkodzi ? W aluminium gwintujemy większą średnice. Jak to jest w praktyce czy mógłby ktoś się wypowiedzieć po dłuższym czasie użytkowania? No i właśnie tu odzywa się kolejny ważny argument CENA do 4-6k mam już cały secik rower,pedały buty, na aluminium , na karbonie rower jest dużo droższy i czy rzeczywiście opłaca się dokładać do ramy karbaminowej ? Czy lepiej wziąć coś na aluminium, lepszy osprzęt i dodatki takie jak sztyca, mostek, kiera, widelec karbon ?

 



#2 pan_piotr

pan_piotr
  • Użytkownik
  • 600 postów
  • SkądGōrny Ślōnsk

Napisano 25 czerwiec 2017 - 10:29

ja ostatnio kupiłem karbon focus cayo na "105" za 4999zł , więc jak znajdziesz dobre promo to chyba lepiej dołożyć do tego carbonu.



#3 2xB

2xB
  • Użytkownik
  • 72 postów

Napisano 25 czerwiec 2017 - 10:44

Ja przy podobnym dylemacie zastanawiam sie nam cannondale caad12. Gdzie wyczytałes o tym starzejącym sie aluminium? Zawsze myślałem że to raczej domena tam karbonowych...

#4 Diabel200

Diabel200
  • Użytkownik
  • 3 postów

Napisano 25 czerwiec 2017 - 11:52

dzięki za odpowiedzi ! co do ram ram aluminiowy któryś z sprzedających tak powiedział, że te wycieniowane maja taka przypadłość..

 

Jeszcze co do ram karbonowych rama, ramie raczej tez nie jest równa na co zwracać uwagę podczas kupna ?



#5 beskidbike

beskidbike
  • Użytkownik
  • 2475 postów
  • SkądBielsko-Biała

Napisano 25 czerwiec 2017 - 11:56

Nic nie piszesz o ściganiu czy walce o sekundy. W związku z tym odpuściłbym maksymalnie odchudzone ramy alu i wybrał solidną i trwałą konstrukcję. Carbon nie zawsze jest sztywny, zależy od konstrukcji. Napewno "modny", dużo droższy od alu i lżejszy, ale czy to potrzebne zwykłemu amatorowi...? Każdy sam musi sobie odpowiedzieć ;)

#6 sirkozi

sirkozi
  • Użytkownik
  • 2297 postów
  • SkądGdańsk

Napisano 25 czerwiec 2017 - 12:03

https://cyclingtips....parison-review/



#7 Gosc_mexy_*

Gosc_mexy_*
  • Gość

Napisano 25 czerwiec 2017 - 21:06

Miałem taki sam dylemat, postawiłem na Treka Emonda ALR, okazał się strzałem w 10.

 

 

Aluminium z niewidocznymi spawami, niska waga, pełna grupa 105 i świetna wyścigowa geometria. Zaawansowana rama aluminiowa będzie lepsza i lżejsza niż tania z karbonu. To tylko materiał, a wyścig zbrojeń przenosi się na nowe stopy aluminium.



#8 Gosc_mexy_*

Gosc_mexy_*
  • Gość

Napisano 25 czerwiec 2017 - 21:14

...


  • Stasko lubi to

#9 Gosc_Nikt Ważny_*

Gosc_Nikt Ważny_*
  • Gość

Napisano 25 czerwiec 2017 - 21:26

Aluminiowy rower za takie pieniądze, który ma wszystkie linki prowadzone na zewnątrz, jest "strzałem w 10"?



#10 Gosc_Bullet_*

Gosc_Bullet_*
  • Gość

Napisano 25 czerwiec 2017 - 21:35

A co jest złego w zewnętrznym prowadzeniu linek? Prostota konstrukcji, otwory nie osłabiają ramy, wszystkie linki chodzą super, co nie jest tak oczywiste w wewnętrznym prowadzeniu, zwłaszcza gdy wewnątrz ramy nie ma poprowadzonego ,,pancerzyka''.



#11 Gosc_Nikt Ważny_*

Gosc_Nikt Ważny_*
  • Gość

Napisano 25 czerwiec 2017 - 21:48

Rozmawiamy o aluminiowym rowerze na 105-tce za 6600zł i niech to pozostanie całym komentarzem...

 

https://www.trekbike...colorCode=black

 



#12 Gosc_mexy_*

Gosc_mexy_*
  • Gość

Napisano 25 czerwiec 2017 - 23:14

7xx kg, na 105 w cenie 5500zł.

 

Jest lżejszy i sztywniejszy od mojego poprzedniego karbonu. Chyba o to właśnie chodzi w szosie.



#13 Gosc_Nikt Ważny_*

Gosc_Nikt Ważny_*
  • Gość

Napisano 25 czerwiec 2017 - 23:51

Według danych producenta Trek ALR 5 w rozmiarze 56 waży 8.41 kg, a nie 7xx kg. W sklepie ważyłem rozmiar 58 i on waży 8,52 kg, czyli niewiele mniej niż znacznie tańsza konkurencja. Niższą wagę osiągnięto też nie do końca dzięki lekkiemu aluminium, ale również poprzez obniżenie długości rury podsiodłowej, puszczenie linek na zewnątrz, a przede wszystkim poprzez lekki karbonowy widelec, który waży około 360g. Należy dodać, że rower posiada aluminiową sztycę, co jest nieco wstydliwe, zważywszy na cenę roweru. Moim zdaniem największą zaletą tego Treka są faktycznie bardzo ładne spawy, których praktycznie nie widać. Nie każdemu będzie też odpowiadać stosunkowo mały rozstaw kół, który jest o około 1 cm mniejszy niż u konkurencji, przez co, nawet w większych rozmiarach ramy, można zahaczać czubkiem buta o przednie koło.


  • Diabel200 lubi to

#14 Gosc_mexy_*

Gosc_mexy_*
  • Gość

Napisano 26 czerwiec 2017 - 00:17

Bardzo dobrze zrobili, efekty są widoczne. Sztyca i zmiana kół na Fulcrum 3 to jedyne modyfikacje w kierunku light. Dla mnie ta geometria to jak garnitur szyty na miarę, ale rozumiem, że nie każdemu musi odpowiadać.

 

Dla mnie liczy się efektywność, nie estetyczne modyfikacje.



#15 Dari

Dari
  • Użytkownik
  • 3185 postów

Napisano 26 czerwiec 2017 - 08:49

Tendencja jest taka, że karbon się "upowszechnia", a aluminium -poza nielicznymi wyjątkami- trafia do coraz niższych modeli. 

Więc zdecydowanie warto brać ramę karbonową.



#16 Gosc_Bullet_*

Gosc_Bullet_*
  • Gość

Napisano 26 czerwiec 2017 - 09:53

Nie warto kierować się tendencjami, kierować się trzeba własnymi potrzebami. Co to znaczy, ,,aluminium (...) trafia do coraz niższych modeli''. Tak zwane ramy tytanowe to przecież w sumie ramy alu z domieszką tytanu, a kosztują krocie. Trek robił/robi ramy alu z domieszką cynku, wychodziły z tego sztywne i lekkie, a przy tym trwałe rzeczy. Jeżeli ktoś jeździ sobie powiedzmy te sto km w weekend + drugie tyle w tygodniu, to na co mu topowa rama z karbonu? Mam dwie ramy alu Treka - jedną w szosie, jedną w góralu. Są sztywne, mimo prawie już dekady użytkowania nie utraciły sztywności, nie mają ubytków lakieru, świetna geometria, dobry widelec świetnie tłumi w szosie, rzecz jasna nie korodują. Można powiedzieć, że teoretycznie mają dwie wady: są cięższe od ramy z włókien i chyba nie są tak trwałe jak ramy ze stali. Trek jeden z tych problemów rozwiązał: ALR został odchudzony w stosunku do ramy, którą posiadam o prawie pół kilo i z pewnością nie jest to kwestia skrócenia rury podsiodłowej. Pytanie tylko jak z trwałością tych ram.


  • Diabel200 lubi to

#17 Gosc_Nikt Ważny_*

Gosc_Nikt Ważny_*
  • Gość

Napisano 26 czerwiec 2017 - 10:16

Skrócenie rury podsiodłowej o 1,7-2,7 cm względem większości konkurencji, podobnie jak brak dodatkowych wzmocnień ramy z powodu poprowadzenia linek na zewnątrz, niewątpliwie ma wpływ na wagę ramy, ale oczywiście nie aż o 0,5 kg, jednak w stosunku do obecnej konkurencji jest to oszczędność powiedzmy ze 100-150g. Mnie też niepokoi wycieniowanie tej ramy, choć rower bez wątpienia jest ładny i warty grzechu. Ważyłem w pełni karbonowy widelec do aluminiowego Scotta z 2017 roku i ten widelec waży 415g, natomiast widelec od Treka ALR 5 i 6 waży 340g i tutaj jest kolejna tajemnica niższej wagi tego roweru.

 

Podkreślam, że przez cały czas rozmawiamy o aluminiowym Treku ALR 5 za 6600zł, który w rozmiarze 58 waży około 8,8 kg, a np. poniższy karbonowy Giant również na pełnej 105-tce, waży 8,05 kg i kosztuje 6800zł.

https://www.giant-bi.../tcr-advanced-2

 


  • Diabel200 lubi to

#18 Dari

Dari
  • Użytkownik
  • 3185 postów

Napisano 26 czerwiec 2017 - 10:37

Co to znaczy, ,,aluminium (...) trafia do coraz niższych modeli''.

 

Próbujesz zaprzeczać faktom?

Popatrz na katalogi producentów...



#19 Gosc_Nikt Ważny_*

Gosc_Nikt Ważny_*
  • Gość

Napisano 26 czerwiec 2017 - 10:40

Fakt, wiele firm kończy aluminiowe szosy na osprzęcie Tiagra 4700.



#20 zales

zales
  • Użytkownik
  • 295 postów
  • SkądGrójec

Napisano 26 czerwiec 2017 - 11:17

Ten trek jest bardzo ładny... i drogi, jednak uważam że cena wynika w dużej mierze za napis na ramie. Wiadomo TREK - uznana marka, prestiż...

Kiedyś TREK dawał dożywotnie gwarancje na swoje alu ramy - nie wiem jak jest teraz. Z tym że kiedyś ramy TREKA były made in USA, a teraz made in Chińska Republika Ludowa ;)

Gdybym miał kupić teraz nowy rower na ramie z aluminium, to wolał bym kupić ULTRA 700 w decathlonie za 3400zł (też jest na 105tce i waży około 8,9kg), a resztę zainwestować w dobre koła i ewentualnie sztycę z węgla.

Tyle kasy za ramę z aluminium? Bez żartów.

Nie chcę być źle zrozumiany - sam jeżdżę na alu ramie i nie narzekam, ale uważam że za tyle kasy to już można coś fajnego na karbonowej ramce uchodzić.

Że ma gładzone spawy? Mój BULLS też ma, a kosztuje ułamek tej ceny.


  • tadzikpl i Diabel200 lubią to

Małymi krokami uparcie do celu...

 

Dd 7 lutego 2017r szczęśliwy tatuś

 




Dodaj odpowiedź



  

Również z jednym lub większą ilością słów kluczowych: Szosa, Karbon, Aluminium