Skocz do zawartości


Zdjęcie

konserwacja osprzetu


68 odpowiedzi w tym temacie

#1 michalkalka

michalkalka
  • Użytkownik
  • 26 postów
  • SkądCzęstochowa

Napisano 09 wrzesień 2010 - 23:12

Witam.Panowie czy ktorys z was orientuje sie jaki rodzaj smaru jest nakladany na łancuch,przerzutki i kasete w rowerach specialized.Od jakiegos czasu jestem posiadaczem i przyszedl czas na czyszczenie i konserwacje.Co mozecie polecic.

#2 wiki

wiki
  • Użytkownik
  • 2190 postów
  • SkądOzorków k/Łodzi

Napisano 10 wrzesień 2010 - 00:09

Witam.Panowie czy ktorys z was orientuje sie jaki rodzaj smaru jest nakladany na łancuch,przerzutki i kasete w rowerach specialized.Od jakiegos czasu jestem posiadaczem i przyszedl czas na czyszczenie i konserwacje.Co mozecie polecic.


Marka roweru nie jest istotna. Na łańcuch wersja oszczędna to olej maszynowy :-P , wersja droższa i jak najbardziej prawidłowa to np.: TO. Ja jestem posiadaczem starego roweru więc nie używam nie wiem czego, jakich środków ty użyjesz to zależy od dostępnych środków i własnego rozeznania w temacie. Przed oliwieniem dokładne czyszczenie (ja używam płynu lub spray-u do czyszczenia silników samochodowych). Kasetę wyczyścić dokładnie i tyle.
Na alledrogo jest cała gama środków typu oleje i smary.

p.s. z własnego (i nie tylko :-)) doświadczenia wiem, że można konserwować i czyścić tanio, a zarazem dokładnie i tak jak się należy :-)

#3 Radolex

Radolex
  • Użytkownik
  • 31 postów
  • SkądGliwice

Napisano 10 wrzesień 2010 - 16:40

Na łańcuch rohloff lub finish line ja korzystan z tego zielonego Wet. Wersja tania to vexol czyli olej do smarowanie pił łańcuchowych. Oleju maszynowego nie polecam.
Kaseta tak jak napisał wicklowman jakaś szmata i tyle, ale ja łańcuch myje w benzynie ekstakcyjnej, oczywiście najpierw go zdejmuje, później wrzucam do butelki trochę benzyny i szejkuje, zmiana benzyny i kolejny raz.

#4 pafcio

pafcio
  • Użytkownik
  • 1343 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 10 wrzesień 2010 - 16:54

No i kastety się nie smaruje tylko czyści - im bardziej sucha i czysta tym lepiej.

#5 michalkalka

michalkalka
  • Użytkownik
  • 26 postów
  • SkądCzęstochowa

Napisano 10 wrzesień 2010 - 21:58

Dzieki za wskazowki.Nurtuje mnie tylko jedna sprawa,mianowiecie gdy odebralem rower praktycznie caly osprzet czyli przerzutki,lancuch i kaseta byly nasmarowane czyms w rodzaju niewidocznej powloki,aczkolwiek dalo sie to wyczuc palcem.Stad moje zdziwienie odnosnie nie smarowania kasety.

#6 Bikemaster

Bikemaster
  • Użytkownik
  • 1048 postów
  • SkądWWL

Napisano 10 wrzesień 2010 - 23:20

michalkalka, ja spotkałem się że w nowych rowerach często był zakładany łańcuch pokryty fabrycznym smarem (olejem?) transportowym. Zębatki korby i kaseta nie są niczym nigdy smarowane.

Ten ów smar transportowy był niezwykle lepki i po kilkinastu km ten rower (MTB akurat) był do czyszczenia a łańcuch najlepiej do zdjęcia i wymoczenia. Czegoś takiego być nie powinno.

Ja łańcuch, niezależnie czy w MTB czy w szosie zdejmuję (spinke mam), myje w benzynie, suszę, smaruję olejem FL Wet (zielona butla) i jest super. Kasetę naturalnie przecieram szmatą do czysta przed założeniem łańcucha, tak samo koronki korby.

Do Szosy polecam olej FL czerwony na bazie teflonu. Bardzo schludnie wygląda łańcuch nawet po kilku setkach km (pamiętać należy że łańcuch czasem warto przeczyścić szmatką i dosmarować). Zielony FL po kilkuset km przyjmuje formę czarnego płynnego syfu na łańcuchu, niezależnie od zastosowanej jego ilości. Ale osobiścię sądzę że lepiej zabezpiecza i... nie wypłukuje się. 8-)

#7 michalkalka

michalkalka
  • Użytkownik
  • 26 postów
  • SkądCzęstochowa

Napisano 11 wrzesień 2010 - 00:53

Dzieki za wyczerpujaca odpowiedz!!

#8 outoftimeman

outoftimeman
  • Użytkownik
  • 873 postów
  • SkądPruszków

Napisano 11 wrzesień 2010 - 11:45

Nie ma co kombinować z jakimiś olejami maszynowymi, silnikowymi czy olejem spożywczym. Jest cała gama sprawdzonych sposobów konserwacji napędu.
Łańcuch najpierw trzeba zdjąć (ułatwiają to spinki do łancucha) i wypłukać w benzynie ekstrakcyjnej (2 zł za litrową butelkę, na stacji benzynowej bądź w sklepie z farbami).
Dobre jest szejkowanie w plastikowej butelce z benzyną. Butelkę później rozcinamy i suszymy łańcuch przez kilka godzin. Później nakładamy smar, najlepiej jakiś niezbyt lepki (np czerwony finish line) bo do takiego przykleja się każdy syf. Po kropelce na ogniwko, a nadmiar ścieramy - łańcuch ma być nasmarowany w środku nie z zewnątrz.
Kasetę czyścinmy szczoteczką, albo zdejmujemy i myjemy w benzynie.
Zabłocony łancuch warto też wyczyścić np szczoteczką do zębów.

#9 Yossarian

Yossarian
  • Użytkownik
  • 70 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 11 wrzesień 2010 - 11:57

Ja od siebie dodam, że jeżeli nie masz spinki w łańcuchu, to bardzo dobrze spisuje się takie oto urządzenie:
http://www.finishlin...ain-cleaner.htm

Bez zdejmowania łańcucha można doprowadzić cały napęd do stanu jak nowy, w pół godzinki (razem ze smarowaniem).

Ja dość często czyszczę napęd w ten sposób, bo lubię jak rower pracuje cichutko i płynnie.
Osobiście polecam smary bardziej lepkie niż Finish Line czerwony, np. wersję zieloną lub Rollhofa. Napęd pracuje znacznie ciszej. Brud owszem, łapie się, ale dopóki nie ma tam ziarenek piachu, to nie przeszkadza, a łańcuch zawsze można umyć i nasmarować ponownie.

Ja czyszczę i smaruje łańcuch 2 do max. 3 razy w miesiącu, pod warunkiem, że jest to miesiąc ciągłej jazdy.

#10 Bikemaster

Bikemaster
  • Użytkownik
  • 1048 postów
  • SkądWWL

Napisano 11 wrzesień 2010 - 14:23

Ja czyszczę i smaruje łańcuch 2 do max. 3 razy w miesiącu, pod warunkiem, że jest to miesiąc ciągłej jazdy.

:shock:

Mi wystarcza raz na 1000 km wyszejkowanie łańcucha w benzynie. Częściej nie ma sensu jeśli mówimy o szosie. FL chain cleaner nie doczyszcza łańcucha tak jak benzyna ekstrakcyjna i basta. Mam taką maszynkę i szczerze mówiąc nie używam jej w ogóle.
Takie moje skromne zdanie. 8-)

#11 michalkalka

michalkalka
  • Użytkownik
  • 26 postów
  • SkądCzęstochowa

Napisano 11 wrzesień 2010 - 15:47

Panowie a jak wyglada sprawa spinki?zakladamy ja po rozkuciu łancucha z tego co sie orientuje.Pytanie czy spinka to element uniwersalny?mam łancuch KMC X10 CP.Prosze o podpowiedz w doborze.
http://www.chainreac...x?ModelID=25439
Czy cos takiego bedzie pasowalo?Tylko cena troche przesadna,uwazam ze przesadzona.

#12 Yossarian

Yossarian
  • Użytkownik
  • 70 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 11 wrzesień 2010 - 16:04

FL chain cleaner nie doczyszcza łańcucha tak jak benzyna ekstrakcyjna i basta.

Ja stosuje jak najbardziej benzynę ekstrakcyjną, tylko wlewam ją właśnie do takiego urządzenia. W ten sposób połączyłem tani odtłuszczacz (benzyna) z brakiem rozkuwaniu łańcucha.

Po trzeciej wymianie benzyny (niewiele wchodzi do takiego urządzenia, na 3 razy zużywam mniej niż pół butelki) łańcuch jest czyściutki jak nówka, przynajmniej w szosie, w MTB być może trudniej doczyścić zapuszczony łańcuch.

W każdym razie moja recepta to:
- bardzo lepki smar (Rollhof)
- częste mycie napędu bez zdejmowania łańcucha przy pomocy wspomnianego wyżej urządzenia
- stosowanie benzyny ekstrakcyjnej zamiast odtłuszczaczy, przede wszystkim sama odparowuje

Resztę (kaseta, korba, niektóre elementy przerzutek) poprawiam zwilżoną benzyną szczoteczką do zębów. Czasami czystą szmatką zwilżoną benzyna przelecę obręcze, żeby odtłuścić i poprawić siłę hamowania.

Z nowym rowerem nie mam jeszcze doświadczenia, ale w Milanetti sprawdzało się idealnie i napędu w ogóle nie było słychać przez 100 - 200 km.

#13 Bikemaster

Bikemaster
  • Użytkownik
  • 1048 postów
  • SkądWWL

Napisano 11 wrzesień 2010 - 20:01

Yossarian, ja kasetę czyszczę z wierzchu ścierką i przecieram międy zębatkami ścierką, wszystkie koronki w rowerze twardą szczotką biorę. Łańcuch jak pisałem. Jak raz solidnie oczyszczę to nie musze przez baaaardzo długi czas się bawić z myciem, tylko przecieram i ew. dosmarowuje.

michalkalka, wykuwasz jedno ogniwo z łańcucha i dajesz spinkę. Dodam od siebie że w szosie mam własnie taką jak wyżej podałeś KMC. Super spinka. Łatwo rozpiąć i spiąć. To czy spinka będzie dobra zależy od tego do ilu biegowego napędu ją dajesz. Ta spinka jest pod 10sp, jesli masz 9sp to polecam spinki Whippermana.

→ Tak wygląda łańcuch prawidłowo przygotowany pod spinkę (foto dodaję bo można opacznie zrozumieć termin: "wykuć 1 ogniwo"):



Dołączona grafika

#14 michalkalka

michalkalka
  • Użytkownik
  • 26 postów
  • SkądCzęstochowa

Napisano 11 wrzesień 2010 - 20:22

Dzieki wielkie!!

#15 outoftimeman

outoftimeman
  • Użytkownik
  • 873 postów
  • SkądPruszków

Napisano 11 wrzesień 2010 - 20:46

http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=25439
Czy cos takiego bedzie pasowalo?Tylko cena troche przesadna,uwazam ze przesadzona.


Cena jest baaaaardo przesadzona! Ja swoją spinkę kupiłem za 7, 8 zł? Choć różni się nieco od łańcucha - kierunkowy łańcuch ultegry - to napęd pracuje bez zarzutu.

#16 michalkalka

michalkalka
  • Użytkownik
  • 26 postów
  • SkądCzęstochowa

Napisano 12 wrzesień 2010 - 16:41

Dzieki za wszystkie podpowiedzi!Zamowilem ostatnio Finish Line Teflon Plus 360ml ,zobaczymy co jest wart.

#17 serav

serav
  • Użytkownik
  • 199 postów
  • SkądŁomża

Napisano 12 wrzesień 2010 - 21:39

Ja od siebie dodam, że jeżeli nie masz spinki w łańcuchu, to bardzo dobrze spisuje się takie oto urządzenie:
http://www.finishlin...ain-cleaner.htm

Bez zdejmowania łańcucha można doprowadzić cały napęd do stanu jak nowy, w pół godzinki (razem ze smarowaniem).

Ja dość często czyszczę napęd w ten sposób, bo lubię jak rower pracuje cichutko i płynnie.
Osobiście polecam smary bardziej lepkie niż Finish Line czerwony, np. wersję zieloną lub Rollhofa. Napęd pracuje znacznie ciszej. Brud owszem, łapie się, ale dopóki nie ma tam ziarenek piachu, to nie przeszkadza, a łańcuch zawsze można umyć i nasmarować ponownie.

Ja czyszczę i smaruje łańcuch 2 do max. 3 razy w miesiącu, pod warunkiem, że jest to miesiąc ciągłej jazdy.

Mam również podobne urządzenie. Rewelacyjna sprawa. Można wyczyścić łańcuch bez rozpinania go.

#18 AmAdeuz

AmAdeuz
  • Użytkownik
  • 318 postów
  • SkądWroclaw

Napisano 12 wrzesień 2010 - 22:15

Tez go mam i tragedia, upiepsze sie zawsze jak sierota, z lanucha i tak kapie ten syf. Czysciej i dokladniej zrobie to rozpinajac go i wrzucajac do benzyny ekstrakcyjnej, co tez nadal uskuteczniam, a to paskudztwo poszlo w kąt... 8-)

#19 woody

woody
  • Użytkownik
  • 1415 postów
  • Skądłódź

Napisano 12 wrzesień 2010 - 22:19

trzeba szmatę rozłożyć i po problemie

u2250y2014v3.gif


#20 outoftimeman

outoftimeman
  • Użytkownik
  • 873 postów
  • SkądPruszków

Napisano 12 wrzesień 2010 - 23:04

Testowałem te maszynki. Myślałem, że to będzie remedium na brudny łańcuch, ale wszystko z tego kapie wszędzie no i kasetę trudniej wyczyścić.
Wolę rozpiąć łancuch i wyszejkować. Tymbardziej, że czasami warto żeby się w tej benzynie trochę pomoczył.



Dodaj odpowiedź