Courses
Jak nie dałeś odmontuj w windowsie to pliku może nie być.
Tak mały plik jest keszowany i może nie być zrzucony na urządzenie jak nie dasz odmontuj.
Dane zwyczajnie się nie zsynchronizują
Garmin powinien nam płacić za porady
Posted 07 June 2017 - 22:10
Shmoo! Jesteś magikiem Dziękuję za pomoc, jadę zobaczyć czy garmin daje radę co do navi
Krisowy blog sportowy:
Strava: https://www.strava.c...thletes/3746277
Endomondo: https://www.endomond...profile/1796231
Posted 08 June 2017 - 05:29
Jest nowa aktualizacja Edge 520
Changes made from version 11.10 to 12.10:
Posted 08 June 2017 - 06:53
O, wreszcie jakaś sensowna aktualizacja. Aplikacje pracujące w tle to w teorii może być spory przełom (apki i pola trials to póki co pojęcia nie mam o co chodzi...). Aktualizacja instrukcji nawigacyjnych do użycia punktów kursu chyba również, bo jak się domyślam wreszcie będzie można odpuścić dodawanie punktów nawigacyjnych przed zakrętami i wykorzystywać tylko te punkty, które dodają serwisy do planowania kursów np. plotaroute.com (czyli w punkcie zakrętu, który wyświetla się na ogół po jego przejechaniu :/) domyślam się, że teraz edge powinien informować o zbliżaniu się do punktu nawigacyjnego na podobnych zasadach jak działa (czasami kiepsko, zwłaszcza przy dłuższych kursach) detekcja zakrętów bez punktów nawigacyjnych. No ale to moje domysły, mogę strzelać kulą w płot... Muszę przetestować.
Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750
Posted 08 June 2017 - 07:15
Ogólnie IQ apps wnoszą powiew świeżości. Wydaje mi się że Garmin powoli zaczyna czuć oddech konkurencji na plecach.
Wahoo Elemnt i elemnt bolt mają dobre opinie mimo monochromatycznych wyświetlaczy, na horyzoncie jest też Karoo Hammerhead z Androidem więc faktycznie może nadszedł czas żeby Garmin się trochę bardziej postarał.
Dzięki apce routeCourse https://apps.garmin....8FE0E1B15316909można stosunkowo prosto pobierać tracki bez podlączania urządzenia do kompa. Synchronizuje się np. z Ridewithgps itp itd.
Sprawdzane działa.
Posted 08 June 2017 - 07:19
Ostatnio miałem przyjemność zmienić uszy mocowania w Garminie Edge 800, garmin wyleciał z mocowania Barfly a kawałek plastiku został w mocowaniu. Do wyboru były plecki z ebaya, lub aluminiowe mocowanie Dogears. Wybrałem dogears, wkręty wklejone sprawia naprawde solidne wrażenie.
https://9.allegroimg...795afbea28573c9
Jedyny minus to cena około 100zł, ale wg producenta to jest obecnie 3 razy mocniejsze niż fabryczne.
Posted 08 June 2017 - 08:09
IQC to nie żadna nowość, czy powiew świeżości, bo funkcjonuje to już dość długi czas (parę lat od pierwszej wersji, druga połowa 2014r. rok później IQC dla Edge - obecnie mamy połowę 2017 roku), od co najmniej roku użyteczność pól danych dodaje sporej użyteczności, choć aplikacje IQC dla Edge wprowadzone zostały niedawno i tu na razie niczego sensownego dla mnie póki co nie widzę - dotychczas po włączeniu aplikacji całość aktywności musiała być realizowana w danej aplikacji. Stąd umożliwienie działania aplikacji w tle będzie przełomem, bo dość znacznie rozszerzy zakres stosowania aplikacji dla edge.
Monochromatyczne wyświetlacze Wahoo to nie wada, a zaleta: zdecydowanie lepsza widoczność ekranu w porównaniu do Edge, choć te i tak deklasują w użytkowaniu zewnętrznym (zwłaszcza w pełnym oświetleniu słonecznym) ekrany smartfonów. A że kolorków brak, no cóż...
Twierdzisz, że mocowanie 3 razy mocniejsze niż fabryczne? Testy wytrzymałościowe robiłeś?
Z innej beczki, swego czasu robiłem testy długości czasu pracy edge 520 przy określonych parametrach, bo podłączenie radaru powoduje dość mocny spadek poziomu akumulatora (procesor musi dodatkowo obsłużyć i wyświetlić komunikaty radaru) no i wygląda to mniej więcej tak:
Właściwie pierwotnie testy były ukierunkowane na sprawdzenie jak mocno obciąża akumulator edge podłączenie radaru i ile czasu działa radar. O ile manual radaru informował, że akumulator radaru zapewnia zasilanie przez 5h (światło ciągłe) lub 8h (światło migające), co w testach okazało się wartościami dość mocno zaniżonymi (faktyczne zasilanie radaru przy świetle migającym do ok. 12h), to nie wspominał, że radar ma wpływ również na zwiększenie poboru energii przez procesor Edge.
Tak czy siak wyniki mnie nieco zaskoczyły, maksymalny czas pracy rocznego Edge 520 wyniósł niemalże 19h i jest to o 4h więcej niż podaje Garmin w specyfikacji (do 15h). Myślałem, że włączenie Glonass spowoduje dużą różnicę w czasie pracy, a okazało się, że w praktyce niewiele, bo ok pół h.
Jak się można spodziewać, największym prądożercą jest podświetlanie ekranu, kolejnym radar. Co więcej, informacja o niskim poziomie akumulatora pojawia się dość szybko, po komunikacie o niskim poziomie baterii (czy jakoś tak) zasilania wystarczy na co najmniej godzinę, po wyłączeniu podświetlenia (i najlepiej zminimalizowanie poboru energii) nawet na 2-3h.
Wiąże się to z sygnalizowanym błędem oprogramowania od wersji 11.1 lub wcześniejszych, bo wersja 9 poprawnie informowała o poziomie energii w akumulatorze. Zastanawiam się, czy jest to błąd oprogramowania, czy też "ten typ tak ma" - komunikat o wyczerpanym akumulatorze nie oznacza wyłączenia urządzenia i ewentualnej utraty danych, tylko pozwala na co najmniej godzinę kontynuacji zapisu (bez podświetlenia jeszcze dłużej). Wystarczy mieć na uwadze moje testy i nie panikować, gdy komunikat o braku energii nagle wyskoczy na ekran .
Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750
Posted 08 June 2017 - 13:29
Ja teraz jak potrzebuję mapę to zabieram to cacko.
Co to za tel ?
Posted 08 June 2017 - 13:48
Stara Xperia Active. Szkoda, że już nie robią takich...
Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750
Posted 09 June 2017 - 10:58
Posted 09 June 2017 - 22:56
Czy ktoś mógłby w skrócie (i po polsku) opisać co w praktyce daję ostatnia aktualizacja Edge 520? Osobiście nie zauważyłem żadnych zmian.
Widocznie jesteś mało spostrzegawczy
Sprawdziłem kursy, jest zdecydowana poprawa. Praktycznie nie ma już potrzeby wstawiania do kursów dodatkowych punktów skrętu poza punktami w miejscu zakrętu. Poprzednio edge informował o danym punkcie kursu praktycznie po jego przejechaniu (tą przypadłość miał e500, 520 i prawdopodobnie 510 - czyli chyba wszystkie niemapowce), teraz jest duża zmiana, bo informacja o zbliżaniu się do punktu kursu jest pokazywana na ekranie w odległości ok. 120 m przed punktem kursu. W praktyce jest to trochę bliżej, jakieś 30 - 50 m w zależności od szybkości roweru, edge 520 nie ma za szybkiego procesorka no i stąd lagi, które zresztą widać w punkcie kursu czyli np. na skrzyżowaniu, gdzie edge pokazuje komunikat, że za 30 (20 itp - zależy od prędkości) metrów będzie skręt np. w lewo. Nie jest to już takie beznadziejne jak poprzednio, gdy punkt kursu nie dość, że pokazywał się jako mała strzałeczka z małym opisem, to jeszcze pokazywał się po przejechaniu punktu (czyli np. skrzyżowania), co praktycznie zmuszało do wstawiania dodatkowych punktów kursu 100 - 50m przed zakrętem, tak żeby wiedzieć w którą stronę skręcić.
Ok, ponoć obraz wart więcej niż tysiąc słów, tak więc uraczę Was przykładami:
Zbliżamy się do punktu kursu, od ok. 120m zaczyna być widoczne na dole ekranu pole w inwersie zawierające po lewej stronie u góry ilość metrów do punktu kursu (zmniejsza się w miarę zbliżania), na dole lewej strony obraz punktu kursu (zakręty prawo/lewo, jazda prosto, uwaga, jedzenie, woda, i tak dalej), po prawej wstawiony przez nas lub serwis tworzący kurs np. plotaroute.com opis:
Tu uwaga: opis po prawej może mieć 10 znaków, plotaroute wstawia długie opisy, które zostają obcinane do 10 znaków i... nie nadają się do niczego: "Wyrusz na północny wschód" (ciekawe...) zostaje obcięte do "Wyrusz na", "Skręć w lewo w DW136" obcięte do "Skr w", "Na rondzie czwarty zjazd w Poznańska/DW137" obcięte do "Na rondzie". Dobrze, że choć ikonki daje dobre czyli jeśli skręt w lewo to strzałka w lewo itd. Co z tym fantem zrobić? Po prostu wczytać tak wygenerowany kurs do programu obsługującego kursy np. garminowskie BaseCamp (chyba obsługuje, ale nie używam), czy Traning Center (a ten używam) - wystarczy poprawić opisy pamiętając o maksymalnej długości 10 znaków, zresztą TC nie pozwoli na wpisanie większej ilości. Ewentualnie usunąć niepotrzebne punkty (np. prosto na drodze bez skrzyżowań) czy też dodać punkty informacyjne np. punkt żywieniowy, niebezpieczne miejsce itd.
Ok, podczas zbliżania się do kursu zmienia się wyświetlana odległość:
choć należy pamiętać, o odjęciu tych 20-30m od wyświetlanej odległości.
Na samym skrzyżowaniu, czyli w punkcie kursu ekran wygląda tak:
Jak widać w miejscu zakrętu w lewo edge komunikuje, że za 30m należy skręcić w lewo - nie jest to takie złe, bo przynajmniej widać na zakręcie gdzie trzeba skręcić, po tych 30m pole informacyjne po prostu zniknie i gdyby nie to opóźnienie to w miejscu zakrętu ekran byłby pozbawiony pola komunikacyjnego i bez zerknięcia na mapkę można byłoby przegapić w którą stronę skręcić. Tak, wiem - pole wyświetlane jest przez ok. 120m to raczej ciężko nie zauważyć, no ale różne cuda się zdarzają...
Na ładny kawałek przed końcem kursu wyświetla się informacja:
Chyba od 1,5 km przed końcem, oczywiście odległość schodzi do zera i na koniec informacja, że kurs ukończony (zrzutu nie zrobiłem )
Czy w ten sposób wyświetlane są informacje o zakrętach dekodowanych z samego kursu, bez punktów kursu tego nie wiem. Na pewno na samej mapie są wyświetlane strzałki ewidentnie wstawione przez edge w miejscach, w których nie było punktów kursu, jednak informacji o nich nie było na ekranach w sposób pokazany powyżej. Być może punkty kursu mają większy priorytet wyświetlania, a ja przy kursie testowym miałem na każdym skrzyżowaniu punkt kursu, tak więc może po prostu nie dałem się wykazać edge na tym polu .
Reasumując - wreszcie nawigacja kursem jest użyteczna i działa tak, jak działać powinna od samego początku. Pozostaje jedynie generować czysty kod kursu - plotaroute.com generuje czasami dość paskudne wywijasy na zakrętach, które powodują zwiechę edge po wczytaniu kursu, choć i tu jest lepiej, bo ponowne włączenie edge pozwoli na kontynuację kursu już bez niespodzianek, to jednak chyba lepiej wygenerować kurs w serwisach, które generują kurs bez takich baboli i ewentualnie wstawić punkty nawigacyjne kursu w TC czy BC. Strava generuje dość czysty kurs, jednak zdecydowanie gorzej szacuje prędkości kursu na wzniesieniach/zjazdach i chyba nie można ustawić docelowej średniej, co prawda zawsze można dostosować prędkość kursu już w samym Edge, no ale niedosyt pozostaje. Oczywiście kurs wygenerowany przez Stravę musi być uzupełniony o punkty nawigacyjne, choć może ktoś pokusi się o sprawdzenie jak funkcjonuje kurs z samą tylko detekcją zakrętów.
Podobnie kurs Garmin Connect, tylko tyle, że tu co prawda można ustawić sobie prędkość, ale brak jest (oficjalnie) możliwości bezpośredniego zapisu kursu na dysk, trzeba wysyłać do urządzenia i z niego pobierać do wstawienia punktów kursu.
Co do mnie to wolę być pewny informacji przekazywanych mi (czyli własnoręcznie umieszczanych na kursie), a nie liczyć na szczęście, bo może okazać się, że tam gdzie informacja nawigacyjna jest niezbędna edge nie poda żadnej informacji i trzeba będzie się posiłkować widokiem mapki...
Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750
Posted 10 June 2017 - 07:45
Posted 10 June 2017 - 07:52
Posted 10 June 2017 - 10:29
Tak, to Edge 6 i to jest pole danych (a właściwie ekran) IQC - wszystkie pola konfigurowane (za wyjątkiem czasu).
Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750
Posted 10 June 2017 - 21:06
Fotka
Ergonomia jak dla mnie bez zarzutu. Ustawienie możliwe na kilka sposobów, ale dla mnie najlepszy jest ten układ co na zdjęciu: przłączanie (w oba kierunki) ekranów bezpośrednio pod kciukiem, cofnięcie kciuka to LAP, na dole definiowany przycisk: ja mam mapę, a długie przytrzymanie ekran z zestawieniem okrążeń (albo ostatni ekran - nie można ustawić pierwszego, są inne możliwości, ale te mi najbardziej pasują).
Pilota miałem wymienionego po ok. roku bo mi szwanowało połączenie. Nowy działa bez problemu. Dodatkowy plus wymiany - miałem odesłać samego pilota (bez pudełka, uchwytów itp.) co zrobiłem, a otrzymałem nówkę funkiel w pudełku i z dwoma uchwytami z czego jeden (sztywny) trafił do przełajówki
Pilot do 820 powinni dodawać gratis w zestawie. Przełączanie ekranów w czasie jazdy to koszmar.
Zakup tego "bajeru" wpłynął u mnie nie tylko na komfort obsługi, ale i na bezpieczeństwo jazdy. U siebie zamontowałem go po zewnętrznej stronie lewego podwyższenia lemondki. Dyskretne miejsce, pilot nie rzuca się w oczy i jednocześnie obsługa kciukiem jest łatwa.
Posted 11 June 2017 - 19:53
W 810 przesuwanie ekranów nie było takie złe, choć pilot i tak poprawiał obsługę. Gorzej w 520 - przyciski zbyt wygodne nie są, na domiar złego w zimie przy obsłudze rękawicą (brak wyczucia siły) można przekręcić e520 tak, że obluzuje się w gnieździe... Tak czy siak, każda złotówka na przeznaczona na zakup pilota była dobrze wydaną złotówką (choć tych złotówek ok. 200 - sporo jak na taką pierdołkę...).
Po dzisiejszych testach kursów weryfikuję punkt początkowy wyświetlania komunikatu: 120m od punktu kursu. Nie wiem czemu poprzednio widziałem (albo mi się zdawało?!) 200m, no ale dziś nie chciało wyskoczyć więcej niż 120m.
W teorii obecnie system nawigacji w e520 jest całkiem użyteczny gdyby nie zwiechy po załadowaniu (nie dla wszystkich kursów, ale się zdarzają, wystarczy wyłączyć poprzez dłuższe przytrzymanie power i włączyć ponownie, kurs będzie załadowany) i brak wygodnego systemu przesyłania kursów podczas jazdy. Chodzi mi o taki przypadek: gdzieś w nieznanym terenie wyciągam smartfona, zapanowuję trasę i wysyłam do edge (albo pobieram z poziomu edge). Chociaż nie, teoretycznie są (co najmniej) trzy systemy umożliwiające tego typu nawigację:
Ok, wiadomość z ostatniej chwili dot. punktu 2, a konkretnie na pytanie czy da się zaimplementować wysyłanie kursów w formacie tcx/crs (z punktami kursów): autor stwierdził: Yeah.. shouldn't be that hard. Let's see how much time I have next week. - czyli pozostałe punkty mogą być mniej aktualne jeśli apka da radę przekonwertować kurs z punktami kursu, to wtedy wyznaczanie trasy w mobilnym plotaroute.com, zapis (udostępnianie jedynie wrzuca link do trasy) i pobranie z widżetu/apki przez edge (nie tylko 520 - ten sposób może być szybszy w wyznaczaniu trasy niż mułowate 820 ) załatwi sprawę nawigacji. A, byłbym zapomniał: przed zapisaniem jako tcx trzeba będzie pamiętać o wyedytowaniu DIR'NS czyli Direction/Notes - tablicy manewrów, bo niestety Edge nie przełknie "Skręć w lewo w Lipową", obetnie do 10 znaków czyli: "Skręć w le" itp. choć akurat to łatwo zrozumieć, zwłaszcza, że dodane strzałki kierunkowe są całkiem zrozumiałe (<-).
DOPISEK 2017.06.17: Częściowo punkt 2 działa z gpsies. Tzn problemem jest samo gpsies w wersji mobilnej nie wspiera (albo ja nie widzę) planowania tras, wersja desktopowa i owszem, ale obsługa jest dość niewygodna na smartfonie. Apka gpsies służy raczej do wyszukiwania i rejestrowania, nie do planowania. Jeśli jednak trasa zostanie zaplanowana i wcześniej zapisana, to możliwe jest jej pobranie i eksport do edge przez gexporter. Nawet jest możliwość wysłania ze wskazówkami, niestety tu kolejna słabość gpsies: wszystkie wskazówki mają flagę zamiast strzałek kierunkowych i opis: "Lekko w prawo (lewo)" - tak, opis może być jednak dłuższy niż te 10 znaków z TC. Gdyby gpsies miało tak dobrą mobilną wersję do planowania tras jaką ma plotaroute, zapisywało właściwe symbole strzałek kierunkowych zamiast flag punktów, oraz darowało sobie to "lekko" to byłoby co najmniej dobrze. Póki co w dalszym ciągu faworytem jest plotaroute, choć nie jest bez wad, to jednak do planowania tras na smartfonie nadaje się doskonale. Niestety nie eksportuje kursu jako *.fit i póki co cała nadzieja w autorze gexportera, żeby wprowadził obsługę/konwersję plików tcx/crs.
Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750
Posted 11 June 2017 - 21:23
Pilot do 820 powinni dodawać gratis w zestawie. Przełączanie ekranów w czasie jazdy to koszmar.
Rewelacji nie ma ale nie jest to znowu takie uciążliwe ( ostatnio na Giro było podczas etapu Pinot fajnie sobie radził=zdecydowany,szybki ruch po ekranie )- koniec końców jednak zdecydowanie lepszy od Edge 520.Przede wszystkim obsługa map,możliwość tworzenia tras,dostępna pamięć ,Live Group nie sprawdzałem.
Kupiłem jakiś czas temu tą zabawkę( sporo 300 euro ale niestety takie ceny) bo na jakieś sensowne aktualizacje dotyczące pomiaru mocy,nawigacji, profilu wys. w Orux/locus/Ipbike nie ma co liczyć.
Zastanawiałem się jeszcze nad Edge 1000 ale w sumie nie widzę ,,żadnej '' przewagi nad Edge 820 - większy ekran to dla mnie bardziej wada- kiedy jeżdżę dodatkowo z Sigmą Rox 10 ( sam Edge ma mapę i tylko 2 pola- dlatego Sigma mi chwilowo niezbędna-denerwuje mnie te ciągłe przewijanie ekranów )
Zdecydowanie momentami coś nie tak jest z algorytmem nachylenia drogi. Porównując z Sigmą - jak jest stabilny podjazd Edge dużo lepszy, jak jest te 15% to pokazuje coś w tych rejonach ( Sigma 12% rzadko kiedy mi przekracza, nawet na Karkonoskiej).
Za to zjazd i zaraz podjazd nawet +20% to Garmin potrzebuje zdecydowanie więcej czasu na ,,dostosowanie się'', co najmniej kilka minut.
Dzis jade górę , takie stabilne kilkanaście procent przez ca. 2 km( przełożenie 34/30 albo 34/34 i ciężko kręcić) , malutkie może 10 metrowe wypłaszczenie Garmin zgłupiał- wyskoczyło 0% i ta wartość przez następne 500m( gdzie rzeczywiste nachylenie sporo powyżej 10%)
Posted 11 June 2017 - 22:11
Tak, to co widać na ekranie % nachylenia podlega jakimś dziwnym zasadom wyświetlania - w samym pliku jest już nachylenie dość dokładnie wyliczane (np. 5.44922), żadnych dużych skoków itd. Nie wiem skąd to opóźnienie (no dobra, procesorek się nie wyrabia i może być opóźnienie ze 3 sekundy?) i faktycznie czasami dziwne odczyty.
Przewaga E1000 nad 820: zdecydowanie szybsze wyznaczanie i przeliczanie trasy. E820 jest dość mułowaty - ponoć, nie sprawdzałem osobiście, ale z dostępnych testów to on demonem szybkości nie jest, poprzednik czyli e810 był dość szybki, nawet długie trasy przeliczał dość szybko. Dorzuć pilota i nie będziesz miał problemów z dużą ilością ekranów, wystarczy zdefiniować (jedyny definiowany) przycisk (ja mam go zdefioniowanego jako mapa i dłuższe przytrzymanie ostatni z ekranów, czyli podsumowania, bo gamonie nie wpadli na pomysł żeby zdefinować pierwszego) i po problemie.
Ps. polemizowałbym czy faktycznie lepszy od 520 - kwestia potrzeb, dla mnie wyborem jest 520, w zupełności wystarczy mi taka obsługa map jaką ma (choć bardzo szczątkowa, ale wystarczy), ilość pamięci co prawda nie powala, ale też nie ma co wpierniczać w pamięć kilku GB map bo i po co - na upartego można zaplanować sobie kilkuset km trasę i mapy na ten obszar bez problemu da się wcisnąć do pamięci edka 520, zresztą jeśli jest taka konieczność to możliwa jest wymiana mapek, wystarczy podłączyć edka pod PC czy nawet smartfona z OTG USB (warunek odpowiednio mocny port zasilający, akurat mam takiego) i po problemie. Choć przyznam szczerze, że jeszcze takich potrzeb nie miałem, obszar jaki używam jest dość spory, mapa osmapapl w wersji light (dodatkowo bez niepotrzebnych mi danych routingu - mniejsze pliki wynikowe), idealne skalowanie i wygląd.
No ale co komu potrzebne i co kto lubi
Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750